Jump to content
Annons

Ny medlem med bred erfarenhet introducerar sig


Emma Philippa

Recommended Posts

Jag hann skriva en lÄng personlig beskrivning i "om mig" i profilen innan jag sÄg den hÀr trÄden - sÄ jag latar mig och klistrar helt enkelt in den. varför uppfinna hjulet tvÄ gÄnger?

Emma Philippa - sÄngerska, lÄtskriverska, textförfattare, livsnjuterska.

Bakgrund:

Född pÄ sjuttiotalet tillbringade jag hela mitt livs "tjugotal" som sÄngerska och lÄtskriverska i Belgien. Som sÄngerska hade jag lÄnglöpande solo-kontrakt med BMG och har legat pÄ (belgiska) topplistor, upptrÀtt i TV mÄnga gÄnger och framtrÀtt pÄ festivaler och i konserthus. Som lÄtskrivare har jag skrivit sÄvÀl till mig sjÀlv som placerat ett antal sÄnger hos andra artister, varav ett par gÄtt mycket bra (se lÄtskrivarstycken nedan).

Emma som sÄngerska:

Min röst Àr ganska mörk och lite "mustig" - och lÀmpar sig bÀst för country, jazz, soul, blues (etc... you get the picture, Àven bluesigare rock Àr mitt-i-prick). Jag Àr tonsÀker och sjÀlvklart stuido- och scenvan efter Ären som professionell artist. Jag kan ocksÄ sÄvÀl ta fram som hÄlla stÀmmor. Vad gÀller "kvaliteten" sÄ fÄr ni döma sjÀlva av filerna jag skall försöka ladda upp nÀr jag skrivit klart och lÀnken nedan (Àldre, rÄare musik).

Jag sjunger naturligtvis pÄ, utöver Svenskan, helt brytningsfri Engelska

Emma som lÄtskrivare & textförfattare

Mitt största "claim to fame" som lÄtskriverska Àr kanske Like The Wind, som tÀvlade i Belgiska melodifestivalen 1999 och sedermera vann den nationella uttagningen - med resultat att Wim (min co-writer) och jag Äkte till Eurovision-finalen och tÀvlade. Det var kul!

Jag Ă€r en "melody maker" som inte gillar att sĂ€tta genre pĂ„ de lĂ„tar jag skriver dĂ„ jag anser att en bra melodi & text kan arras in i nĂ€stan vilken genre som helst. Ofta hör jag genren i mitt huvud nĂ€r jag skriver lĂ„ten, men jag Ă€r vĂ€rdelös pĂ„ att arra sĂ„ det jag spelar in lĂ„ter aldrig som i mitt huvud. đŸ€Ș I samarbete med duktiga producenter/arrangörer har det dock blivit riktigt bra resultat ibland. *ler*

Mer dÄ?

Förutom sÄngen spelar jag piano (bra - dock klassiskt skolad, jag Àr inte en "keyboardist") och gitarr (hjÀlpligt - tÀnk komp). Jag lÀser (och skriver) noter.

Varför Àr jag hÀr?

Sedan Äterkomsten till Sverige (long story...) har jag istÀllet satsat pÄ karriÀr inom IT-management, men har fortsatt skriva (och sjunga) till husbehov. Nu har det enorma suget efter musiken blivit för svÄrt att motstÄ, och husbehov rÀcker inte lÀngre. DÀremot har Ären utanför och flytten hem gjort att jag tappat de flesta av mina kontakter - dessutom Àr jag över 30 och alltsÄ *urgammal* i de kretsar jag tidigare rörde mig. AlltsÄ gick jag med i det hÀr forumet för att nyfiket utforska vad som finns hÀr hemma.

Det jag kĂ€nner just nu Ă€r ett enormt behov att fĂ„ tillbringa mer tid med musik tillsammans med andra. Trots tidigare framgĂ„ngar (och bakslag) Ă€r jag helt utan "lĂ€gsta nivĂ„" för detta - allt ifrĂ„n att repa som sĂ„ngerska i ett hobby-cover-band till seriös samverkan med en annan erfaren lĂ„tskrivare Ă€r av intresse. Allra bĂ€st skulle jag nog passa som sĂ„ngerska och co-writer i en kompetent grupp inom country, blues, soul eller jazz (gĂ€rna big-band, jag har en fĂ€blĂ€ss för swing). Creedence Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt kul att sjunga, förstĂ„s 🙂

För nÄgra exempel av det jag gjort, följ lÀnken nedan. Det Àr en salig blandning av producerat material och enklast möjliga demos (inspelat med webbkamera och gitarr). Jag skall se om jag inte kan hitta lite annat att ladda upp hÀr ocksÄ.

[Edit: Jag laddade upp en lÄt men det blev ett eget inlÀgg. Jaja... Hittas hÀr: https://www.studio.se/index.php?showtopic=79891&st=0&p=1139512&fromsearch=1entry1139512 ]

http://www.youtube.com/user/EmmaPhilippa

Jag söker:

Ja, öppen för förslag som sagt. Exempel:


  1.  
  2. Band som söker sÄngerska.
  3. LÄtskrivare som vill ha nÄgon att bolla med.
  4. LÄtskrivare som vill ha en demoröst till en inspelning.
  5. Artister som söker musik.
  6. Melodimakare som behöver text (Svenska eller Engelska)

Jag saknar helt enkelt musiken!

Ah, övrig info vÀrd att veta: Jag bor i centrala GBG.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej,

Har du inspelnings mojligheter hemma?

Nagon dator med Cubase, Reaper eller annat?

Om du inte har det tycker jag du ska skaffa.

(Sno hem en maskin fran jobbet, vet ja..)

Och kop en EMU 0404 USB eller nagot.

Det finns manga musiker har (och annorstades) som behover bra vokals - har du sedan lite data kunnighet bor du kunna sno ihop det. Borjade sjalv med dator musik for tre ar sedan (var data nisse sjalv i tidigare liv) och det har varit mycket givande.

Mycket av det du har pa din websida later "mainstream" och ar ganska plastigt producerat - Learn To Fly var klart battre, och din rost kom battre fram dar ocksa.

Om du har/skaffar dator och fixar hempulande, sa har jag nog nagon lat jag kunde skicka.

Sven

(bor i Nya Zeeland)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hann skriva en lÄng personlig beskrivning i "om mig" i profilen innan jag sÄg den hÀr trÄden - sÄ jag latar mig och klistrar helt enkelt in den. varför uppfinna hjulet tvÄ gÄnger?

Emma Philippa - sÄngerska, lÄtskriverska, textförfattare, livsnjuterska.

Bakgrund:

Född pÄ sjuttiotalet tillbringade jag hela mitt livs "tjugotal" som sÄngerska och lÄtskriverska i Belgien. Som sÄngerska hade jag lÄnglöpande solo-kontrakt med BMG och har legat pÄ (belgiska) topplistor, upptrÀtt i TV mÄnga gÄnger och framtrÀtt pÄ festivaler och i konserthus. Som lÄtskrivare har jag skrivit sÄvÀl till mig sjÀlv som placerat ett antal sÄnger hos andra artister, varav ett par gÄtt mycket bra (se lÄtskrivarstycken nedan).

Emma som sÄngerska:

Min röst Àr ganska mörk och lite "mustig" - och lÀmpar sig bÀst för country, jazz, soul, blues (etc... you get the picture, Àven bluesigare rock Àr mitt-i-prick). Jag Àr tonsÀker och sjÀlvklart stuido- och scenvan efter Ären som professionell artist. Jag kan ocksÄ sÄvÀl ta fram som hÄlla stÀmmor. Vad gÀller "kvaliteten" sÄ fÄr ni döma sjÀlva av filerna jag skall försöka ladda upp nÀr jag skrivit klart och lÀnken nedan (Àldre, rÄare musik).

Jag sjunger naturligtvis pÄ, utöver Svenskan, helt brytningsfri Engelska

Emma som lÄtskrivare & textförfattare

Mitt största "claim to fame" som lÄtskriverska Àr kanske Like The Wind, som tÀvlade i Belgiska melodifestivalen 1999 och sedermera vann den nationella uttagningen - med resultat att Wim (min co-writer) och jag Äkte till Eurovision-finalen och tÀvlade. Det var kul!

Jag Ă€r en "melody maker" som inte gillar att sĂ€tta genre pĂ„ de lĂ„tar jag skriver dĂ„ jag anser att en bra melodi & text kan arras in i nĂ€stan vilken genre som helst. Ofta hör jag genren i mitt huvud nĂ€r jag skriver lĂ„ten, men jag Ă€r vĂ€rdelös pĂ„ att arra sĂ„ det jag spelar in lĂ„ter aldrig som i mitt huvud. đŸ€Ș I samarbete med duktiga producenter/arrangörer har det dock blivit riktigt bra resultat ibland. *ler*

Mer dÄ?

Förutom sÄngen spelar jag piano (bra - dock klassiskt skolad, jag Àr inte en "keyboardist") och gitarr (hjÀlpligt - tÀnk komp). Jag lÀser (och skriver) noter.

Varför Àr jag hÀr?

Sedan Äterkomsten till Sverige (long story...) har jag istÀllet satsat pÄ karriÀr inom IT-management, men har fortsatt skriva (och sjunga) till husbehov. Nu har det enorma suget efter musiken blivit för svÄrt att motstÄ, och husbehov rÀcker inte lÀngre. DÀremot har Ären utanför och flytten hem gjort att jag tappat de flesta av mina kontakter - dessutom Àr jag över 30 och alltsÄ *urgammal* i de kretsar jag tidigare rörde mig. AlltsÄ gick jag med i det hÀr forumet för att nyfiket utforska vad som finns hÀr hemma.

Det jag kĂ€nner just nu Ă€r ett enormt behov att fĂ„ tillbringa mer tid med musik tillsammans med andra. Trots tidigare framgĂ„ngar (och bakslag) Ă€r jag helt utan "lĂ€gsta nivĂ„" för detta - allt ifrĂ„n att repa som sĂ„ngerska i ett hobby-cover-band till seriös samverkan med en annan erfaren lĂ„tskrivare Ă€r av intresse. Allra bĂ€st skulle jag nog passa som sĂ„ngerska och co-writer i en kompetent grupp inom country, blues, soul eller jazz (gĂ€rna big-band, jag har en fĂ€blĂ€ss för swing). Creedence Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt kul att sjunga, förstĂ„s 🙂

För nÄgra exempel av det jag gjort, följ lÀnken nedan. Det Àr en salig blandning av producerat material och enklast möjliga demos (inspelat med webbkamera och gitarr). Jag skall se om jag inte kan hitta lite annat att ladda upp hÀr ocksÄ.

[Edit: Jag laddade upp en lÄt men det blev ett eget inlÀgg. Jaja... Hittas hÀr: https://www.studio.se/index.php?showtopic=79891&st=0&p=1139512&fromsearch=1entry1139512 ]

http://www.youtube.com/user/EmmaPhilippa

Jag söker:

Ja, öppen för förslag som sagt. Exempel:


  1.  
  2. Band som söker sÄngerska.
  3. LÄtskrivare som vill ha nÄgon att bolla med.
  4. LÄtskrivare som vill ha en demoröst till en inspelning.
  5. Artister som söker musik.
  6. Melodimakare som behöver text (Svenska eller Engelska)

Jag saknar helt enkelt musiken!

Ah, övrig info vÀrd att veta: Jag bor i centrala GBG.

Och detta var Studios Precentations A till Ö....

VÀlkommen, du lÀr fÄ att göra...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Oj! Kul att se alla svar!

Note to self: "Inte gÄ med i ett nytt forum precis innan du formaterar om datorn och inte har online-access pÄ ett par dagar."

Nu Àr jag "hÀr" igen. Tack för alla vÀlkomnande ord! Jag svarar imorgon - efter att ha tillbringat 2 dagar med att fÄ monster-datorn pÄ plats igen Àr jag nu (vid halv tvÄ...) lite trött fört lÄnga svar.

Det enda jag vill kommentera pĂ„ direkt Ă€r "plastigheten" i den musik som finns pĂ„ YouTube. Ja, det Ă€r korrekt, det Ă€r plastigt! Orsaken Ă€r att det Ă€r rĂ„a demos inspelade med mer programmering Ă€n riktiga instrument. De lĂ„tar jag gjort (utom Learn To Fly) som spelats in med riktiga musiker har jag inte utgivningsrĂ€tten till och kan jag alltsĂ„ inte dela med mig av pĂ„ YouTube eller hĂ€r. En del av de lĂ„tar jag lagt upp *har* slĂ€ppts med andra artister och har en ansvarig utgivare, men jag har fortfarande rĂ€tten att anvĂ€nda demoversionen, sĂ„ den plastiga versionen Ă€r allt jag kan ge - sorry. Som sagt, arr Ă€r inte min starka sida. TĂ€nk nu för guds skull bort arret och lyssna pĂ„ det som ÄR min starka sida - melodin och texten. Resten - det Ă€r upp till nĂ„gon annan 🙂

/Em

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det enda jag vill kommentera pÄ direkt Àr "plastigheten" i den musik som finns pÄ YouTube. Ja, det Àr korrekt, det Àr plastigt! Orsaken Àr att det Àr rÄa demos inspelade med mer programmering Àn riktiga instrument. De lÄtar jag gjort (utom Learn To Fly) som spelats in med riktiga musiker har jag inte utgivningsrÀtten till och kan jag alltsÄ inte dela med mig av pÄ YouTube eller hÀr. En del av de lÄtar jag lagt upp *har* slÀppts med andra artister och har en ansvarig utgivare, men jag har fortfarande rÀtten att anvÀnda demoversionen, sÄ den plastiga versionen Àr allt jag kan ge - sorry. /Em

Det var la gÎtt Ä höra de dÄ! Det kom Ànna som en lÀttnad för mig hÀr nu kan jag sÀga.

Syntetisatorer Ä andra tetiheter, lite riktia lajvinstrumnet piggar upp istÀllet.

🙂

gbg c

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...