Jump to content
Annons

Nybörjare ska spela in hemma!


gurraljung

Recommended Posts

Tjena!

Kan nämna lite bakgrund först så det blir lite intressant. Har sysslat med musik under lång tid. Nu på senare tid så har jag äntligen fått upp ögonen för att spela in hemma! Har spelat in förut men det va inte jag som höll i det och därför lärde jag mig inget.. Så nu ska jag på egen hand och med lite hjälp av er förhoppningsvis lyckas! Jag har material som jag vill spela in i form av gitarr och sång. När allt är klart och när jag känner mig redo så kan jag också skicka in resultatet om det önskas.

iaf!

Det enda jag har är en dator (Dell Inspiron), min röst och en gitarr. Så utöver det vad kan jag tänkas behöva för en basic hemmastudio med bra kvalité! Jag har tänkt mig en pris nivå på mellan 3-4000kr. Jag gissar på att jag behöver preamp, ljudkort, kondensator mic. Vad finns det för olika hårdvaror på marknaden till mitt önskade pris som är bra? Kan tillägga att jag är mest intresserad av en bra ton för sången. Gitarren kommer spelas in som ren och utan dist.

Tack så jättemycket för ert engagemang!!!

/Gustav, musiker i Visby.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Preamp behöver du nog inte köpa separat, man kommer långt på de som sitter i ljudkorten nuförtiden. Du får göra lite val själv vad gäller ljudkort, såsom firewire kontra usb, antal ingångar (antal kanaler du kan spela in på samtidigt, räcker oftast med två men kan va bra med fyra), antal ingångar med preamp, pci eller externt, etc. En kondensator-mikrofon jag kan tipsa om är sE Electronics X1, bra för det priset. Passa på att köpa ett par bra hörlurar också, t.ex. AKG K240, så slipper du bry dig om att köpa monitorer och akustikbehandla för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Kan nämna lite bakgrund först så det blir lite intressant. Har sysslat med musik under lång tid. Nu på senare tid så har jag äntligen fått upp ögonen för att spela in hemma! Har spelat in förut men det va inte jag som höll i det och därför lärde jag mig inget.. Så nu ska jag på egen hand och med lite hjälp av er förhoppningsvis lyckas! Jag har material som jag vill spela in i form av gitarr och sång. När allt är klart och när jag känner mig redo så kan jag också skicka in resultatet om det önskas.

iaf!

Det enda jag har är en dator (Dell Inspiron), min röst och en gitarr. Så utöver det vad kan jag tänkas behöva för en basic hemmastudio med bra kvalité! Jag har tänkt mig en pris nivå på mellan 3-4000kr. Jag gissar på att jag behöver preamp, ljudkort, kondensator mic. Vad finns det för olika hårdvaror på marknaden till mitt önskade pris som är bra? Kan tillägga att jag är mest intresserad av en bra ton för sången. Gitarren kommer spelas in som ren och utan dist.

Tack så jättemycket för ert engagemang!!!

/Gustav, musiker i Visby.

Har du läst forumreglerna? = Sök i forumet innan du postar. 😉

Det finns hundratals trådar med samma frågor. Om du efter att ha läst några av dessa fortfarande har frågor, ställ dem i redan existerande, relevanta trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

CAKEWALK UA-25 EX CW kan jag varmt rekomendera, då jag själv använder det. Utöver det använder jag "M-audio Studiophile cx5" monitorer och en Supreme Cu-1 mick. Mycket mer behövs inte. Du kan lyssna på mina låtar jag har lagt upp om du undrar om kvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Kan nämna lite bakgrund först så det blir lite intressant. Har sysslat med musik under lång tid. Nu på senare tid så har jag äntligen fått upp ögonen för att spela in hemma! Har spelat in förut men det va inte jag som höll i det och därför lärde jag mig inget.. Så nu ska jag på egen hand och med lite hjälp av er förhoppningsvis lyckas! Jag har material som jag vill spela in i form av gitarr och sång. När allt är klart och när jag känner mig redo så kan jag också skicka in resultatet om det önskas.

iaf!

Det enda jag har är en dator (Dell Inspiron), min röst och en gitarr. Så utöver det vad kan jag tänkas behöva för en basic hemmastudio med bra kvalité! Jag har tänkt mig en pris nivå på mellan 3-4000kr. Jag gissar på att jag behöver preamp, ljudkort, kondensator mic. Vad finns det för olika hårdvaror på marknaden till mitt önskade pris som är bra? Kan tillägga att jag är mest intresserad av en bra ton för sången. Gitarren kommer spelas in som ren och utan dist.

Tack så jättemycket för ert engagemang!!!

/Gustav, musiker i Visby.

Hej Gustav!

För 4000 kr tycker jag att du framförallt ska satsa på ett bra ljudkort och en bra mik, inom denna budget. Att då skaffa ett ljudkort där det ingår någon form av inspelningsprogram kan vara en fördel om du inte har något sådant, eftersom du lär behöva det även om det bara är en lightversion. Även om du nu tycker det "räcker" med en gitarr och din sång, så kanske du vill åtminstone smycka ut det med sådant som trum-, bas, klaviatur-, blås och stråkljud. Jag tänker mig därför att en liten behändig usb-keyboard i kombination med ingående lightsynth mjukvara och en del andra freeware instrumentljud och demos som du får nyttja via Nätet kan vara guld värt. Försök också skaffa ett par hyfsade lurar.

Mitt förslag blir ett usb2-ljudkort eftersom de inte bråkar så mycket. Gärna något från M-Audio t.ex. Behöver du inte många fysiska ingångar så satsa på ett med två sådana (för att inte heller spräcka budgeten direkt) plus att det bör ingå ett slags inspelningsprogram. Kan vara t.ex. M-Audio Fast Track Pro som har två bra inbyggda instr/mik preamps. Ingår gör inspelningsprogrammet Ableton Live Lite 5. 1535 SEK.

184360.jpg

Mitt förslag på mikrofon är en kondensatormikrofon och här bör satsas. Gärna något från MXL inom den budgetramen. MXL V67I. Denna mik är tvådelad, så du kan ställa in antingen "Bright" eller "Warm" som de kallar det, som att ha två mikar i en. 1701 SEK.

195431.jpg

Mitt förslag på mikrofonstativ får bli K&M 210/6. 351 SEK. Det finns ännu billigare stativ, men synd om man har en fin mik och den faller i golvet...

164652.jpg

Puffskydd bör du nog också skaffa. T-Bone MS180 är ett praktiskt vridbart sådant. 138 SEK.

141195.jpg

Mitt förslag på hörlurar är några från Sennheiser, Sony eller kanske AKG. Sennheiser HD205 har brett frekvensomfång. 406 SEK.

187275.jpg

Mitt förslag på usb-keyboard är Korg Nano Keyboard. Här ingår Korg M1Le mjukvarusynth. Trots sin litenhet har den pitch- och modulation. 453 SEK.

1169476_800.jpg

Mitt förslag på mikkabel xlr med Neutrikkontakter blir Cordial CTM 10-FM GN för 147 SEK, [så kör du samma gröna färg på kabeln som miken dessutom, för att underlätta längre fram när du kanske har fler mikar i olika färger...]. Vill du spela in trumset i en framtid är det bra med 10 m också och det försämrar inte ljudet. Är du dock allergick mot långa kablar finns den i 5 meter istället för 10.

124376.jpg

Jag vet att det hamnar på 1535+1701+351+138+406+453+147 = 4731 SEK + frakt 150 SEK = 4881 SEK, men... det är verkligen mycket för pengarna... Nu har jag plockat allt från ett och samma ställe, Thomann Tyskland, som lär ha svenskkunnig personal också, så det tillkommer en slant för frakten som synes. 3 års Thomann-garanti. Läs det finstilta.

Det finns annars ett "paket" för 1895 SEK med ovannämnda M-Audio-ljudkortet och en T-Bonemik SC600 plus en 6-meters svart SSSnake-kabel, men T-bonemiken och SSSnake-kabeln har jag inte testat och vet inte om jag kan rekommendera dessa, men det kanske någon annan vill. Däremot kan jag rekommendera alla de andra prylarna.

218668.jpg

Du landar ju på totalt 4881 - 1488 = 3393 SEK då...

🙂

Lycka till!

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...