Jump to content
Annons

Bra val av egenbyggd diffusor


tona9101

Recommended Posts

Bra svar, tack!

Angående materialval då?

Kanske en baksida och ram i spån och sedan lite tunnare material alternativt plywood till "slotsen" och bottenplattorna inuti lådan?

Eller blir plywood 5-6mm (vad de nu är) för svagt/tunnt för att returnera energi från låga mellanregistret? Ca 500Hz.

Plywood ca. 4-5mm är ett bra val för skiljeväggarna men gärna något tjockare för bottenplattorna, alternativt så fyller du dessa tomrum med något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inga frågor är för dumma och framförallt inte när det gäller diffusorer då de inte är det enklaste, mest logiska sakerna att förstå sig på.

Du kan absolut använda två perioder av N7 (2st N7 efter varandra helt enkelt). I teorin så skulle det vara bättre med en period med högre prim, t ex en N13+4 då diffusionskoefficienten borde bli högre i o m icke repeterande form.

Formen behöver inta vara kvadratisk överhuvudtaget. Hur högt du bygger spelar ingen roll förutom att ju mer yta som används desto bättre givetvis (förutsatt att ytan är lämpad för diffusorer).

Låt säga att jag valde att bygga två stycken N11 för 600Hz, cut off hamnar vid 3583Hz (vilket innebär att den diffuserar mellan 600 och 3.5kHz, eller hur!).

Dessa två skulle ta upp ca en meter av min bakre vägg på tre meter.

Om jag vill skulle jag kunna placera en mellan dessa två, exempelvis en till N11 med "designfrekvens" 2kHz, cut off 6.9kHz, för att diffusera mer yta och högre register vid denna vägg?

Jag har ju förstått att man kan använda flera diffusorer vid samma vägg men det jag funderar över är om flera olika perioder kommer arbeta mot varandra, med tanke på fas?

För att göra en lång fråga kort: Kan man kasta upp olika diffusorer hur som helst, eller kan man sabba verkningsgraden iom interferance mellan olika diffusorers verkningsgrad?

Shit vad spännande det här är!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt säga att jag valde att bygga två stycken N11 för 600Hz, cut off hamnar vid 3583Hz (vilket innebär att den diffuserar mellan 600 och 3.5kHz, eller hur!).

Dessa två skulle ta upp ca en meter av min bakre vägg på tre meter.

Om jag vill skulle jag kunna placera en mellan dessa två, exempelvis en till N11 med "designfrekvens" 2kHz, cut off 6.9kHz, för att diffusera mer yta och högre register vid denna vägg?

Jag har ju förstått att man kan använda flera diffusorer vid samma vägg men det jag funderar över är om flera olika perioder kommer arbeta mot varandra, med tanke på fas?

För att göra en lång fråga kort: Kan man kasta upp olika diffusorer hur som helst, eller kan man sabba verkningsgraden iom interferance mellan olika diffusorers verkningsgrad?

Shit vad spännande det här är!! 😄

Kort svar och mycket förenklat;

Ju fler perioder av samma form man sätter efter varandra desto sämre effektivitet (diffusionskoefficient) då "loobing" blir ett större problem. Bäst är om man antingen väljer en design med högre prim, och givetvis optimerar designen om möjligt, t ex (strippad rapport från QRDude):

Data for One Dimensional QRD (Quadratic Residue) Diffuser

Advanced N67+20,0 panel: Shifted down 20 depth units

Design frequency 600 hz

Number of wells: 67

Deepest well in mm: 257

Fin width in mm: 4

Width of wells in mm: 40

Scatter 300 Hz Diffuse 600 Hz HF cutoff 4300 Hz

Period width 2948 mm

Good result: Period width of 2948mm is is not less than the design wavelength of 574 mm

Good result: The well width is large enough to avoid viscous losses

Good result: Plate frequency of 40200 hz is higher than HF cutoff of 4300 hz, so it has no effect

Good result: The HF cutoff frequency of 4300 hz is 7.1 times the design frequency of 600 hz

True diffusion frequencies: 600 1200

eller utnyttjar olika modulationsscheman. Jag förespråkar det första alternativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Bra val av egenbyggd diffusor

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...