Jump to content
Annons

Hur skadad är jag?


Anjou

Recommended Posts

Annons

Ja.

Vet inte, men jag är inte hörselskadad så att det syns i något audiogram och erfar detta ofta, men inte bara när det gäller syrsor.

Det kan vara fjärrkontrollens aktivering till tvn eller en luftfuktare t.ex. Det antas bero på mer eller mindre spända muskler i

nacken och mellanörat.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Just syrsans spel är ju det man tappar först när ens öron blir äldre tyvärr eller om man skadad hörseln. Så om du kanske bara hör dem på ena örat så är det tyvärr bara naturligt. 🙁

Men du kan ju ha trötta öron och drabbas av tillfällig diskant-dövhet med iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vet inte vad jag kan dra för slutsats.

Jag hittade någon snubbe som mätt upp frekvenser för syrsors sång.

Han menade på att de lägsta frekvenserna låg runt 5khz, starkast lät de vid 12-13 khz, men att de fortsatte spela upp förbi 25 khz där hans mätinstrument tog slut.

Detta säger ju inte så mycket om vad jag kan ha för problemfrekvenser, men skänker ändå lite hopp att de låter så högt upp i frekvens att man ändå inte ska kunna höra det.

Jag är däremot lite intresserad av the rockers svar, för jag är inne lite på samma spår, alltså att det skulle kunna finnas en teoretisk förklaring till den totala utsläckningen bara jag vrider lite på huvudet.

Ponera att två syrsor spelar på samma frekvens, och när jag vrider lite på huvudet så har de otacksamma syrsorna inte applicerat 3 to 1 rule för den positionen. Skulle det kunna finnas någon sådan förklaring? Är ingen expert inom teorin kring detta som synes.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vet inte vad jag kan dra för slutsats.

Jag hittade någon snubbe som mätt upp frekvenser för syrsors sång.

Han menade på att de lägsta frekvenserna låg runt 5khz, starkast lät de vid 12-13 khz, men att de fortsatte spela upp förbi 25 khz där hans mätinstrument tog slut.

Detta säger ju inte så mycket om vad jag kan ha för problemfrekvenser, men skänker ändå lite hopp att de låter så högt upp i frekvens att man ändå inte ska kunna höra det.

Jag är däremot lite intresserad av the rockers svar, för jag är inne lite på samma spår, alltså att det skulle kunna finnas en teoretisk förklaring till den totala utsläckningen bara jag vrider lite på huvudet.

Ponera att två syrsor spelar på samma frekvens, och när jag vrider lite på huvudet så har de otacksamma syrsorna inte applicerat 3 to 1 rule för den positionen. Skulle det kunna finnas någon sådan förklaring? Är ingen expert inom teorin kring detta som synes.

Nej, det är osannolikt. Som jag sa, det beror på spänningar. Dessutom kommer hörselcellerna i olika lägen och blir mer eller mindre mottagliga för ljud då, när muskler spänns. En del celler i innerörat uttröttas fortare också (de ljusaste). Man kan även drabbas av sudden deafness. Känner en sångerska som hade hört perfekt kvällen innan, men som vaknade HELT döv på bägge öronen på morgonen. Läkaren fastslog diagnosen till bilateralt döv pga stress. Efter drygt en vecka kom den tillbaka. Det har inte du dock. Var rädd om öronen hursomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord, om jag hade vridit hela kroppen 90 grader istället för bara nacken hade jag inte skapat spänningar, och på så sätt fortfarande hört syrsan. Måste naturligvis prova detta nästa tillfälle.

Ja, öronen ska man vara rädd om, det skulle bli ett rätt tråkigt liv utan dem 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan själv jämföra hur min egen hörsel påverkas av huvudets rörelser.

Jag går hos en person för att träna upp min röst efter en infektion.

I programmet ingår bland annat tänjningar av nacken under tystnad.

Om jag står och tittar rakt fram och sedan vrider huvudet åt sidan

så kommer jag att höra en ton på runt 20-40 dB. Varje gång. Den är

starkare ju mer jag vänder på huvudet och det "fungerar" åt bägge hållen.

Link to comment
Dela på andra sajter

OM syrsan spelar en ren frekvens på 4.5 kHz (googlade fram att den låg däromkring) så blir våglängden 7.3 cm. Om avståndsskillnaden mellan syrsan och båda öronen är exakt halva våglängden dvs 3.65 cm (räcker med en liten vrickning på huvudet) så får man teoretiskt sett en utsläckning. Man kan ju testa med en ren sinussignal om man vill, kom bara i håg att bara använda en högtalare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

så får man teoretiskt sett en utsläckning.

nja

inte om man lyssnar med bägge öronen

testa att fasvända en signal å skicka ut i ena hörluren medans den andra är rättvänd

du kommer fortfarande höra den om än fasvänt förvridet

signalerna måste slås ihop i en å samma punkt för att försvinna

tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

nja

inte om man lyssnar med bägge öronen

testa att fasvända en signal å skicka ut i ena hörluren medans den andra är rättvänd

du kommer fortfarande höra den om än fasvänt förvridet

signalerna måste slås ihop i en å samma punkt för att försvinna

tror jag

ajfan, där spräckte du nog mitt resonemang.... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
1 W (oregistrerad)

Tusan jag har läst fel och därmed gjort slutsats enl. detta. Även den sämsta kan göra fel. 🥰

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Vem tusan kan producera 25kHz? Om han inte kollade fel skala eller likvärdigt så anser jag med min ringa insikt att mätinstrumentet är färdigt för skrotning. Det bästa är väl att skrota "gubben" som mätte eftersom det är där felet med största sannolikhet ligger.

Ta upp en månad gammal tråd med respekt.

Inget fel på någons öron eller utrustning, människor hör helt enkelt inte allt vi tittar på. Att djur inte skulle kunna producera högfrekventa läten är smått förbluffande fakta. Sen är väl syrsorna enligt mig vår planets duktigaste orkester.

abi

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Tusan jag har läst fel och därmed gjort slutsats enl. detta. Även den sämsta kan göra fel. 🥰

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
C20 (oregistrerad)

Hej

Härom kvällen stod vi ute och lyssnade på syrsans sång/spel, med en liten vridning på mitt huvud gick ljudet av syrsan från väldigt starkt till helt tyst!

Väldigt märklig upplevelse.

Någon som upplevt liknande scenario?

Hur skadad är jag?

Om effekten är väldigt kraftig så kan det vara en hörselnersättning på ena örat som gör att man inte hör det frekvensområdet - och då blir det tyst (eller nästan tyst) när det hörande örat är vänt från ljudkällan och skuggas av huvudet.

Annars är det fullt normalt även om man hör bra på båda öronen med säkert uppåt 15 dB variation i hörselns känslighet på frekvenser >6 kHz beroende på om ljudet kommer t ex från sidan eller framifrån - det beror på att huvudet är mycket större än våglängden på ljudet vid dom frekvenserna så ljudet skuggas i vissa vinklar.

Detta är också av intresse när man ställer upp och justerar in högtalare för att få "bästa ljudet" - på frekvenser över 2-3 kHz så gäller det inte bara att ha en så rak frekvensgång på högtalaren som möjligt utan den bör även vara anpassad till vilken vinkel den står med i förhållande till lyssningsposition. T ex om man har högtalarna på sidan eller nästan på sidan (70-90° vinkel) om sig så brukar det vara bra att dra ned 3-13 kHz området med EQ (med topp ca 8-10 dB vid 6-7 kHz) jämfört med om man har dom framför eller nästan framför sig (0-20° vinkel) - då blir den upplevda frekvensgången ungefär samma (i dom fall jag testat).

Antar att man vid mixning har en "standard-vinkel" när man ställer upp högtalarna där hörseln är som mest "neutral" - men att ha dom i andra vinklar (framför allt ha dom längre ut åt sidorna) kan ha andra fördelar som t ex bättre stereo-bild och med rätt justerad frekvensgång så får man inte problem med "färgning" av ljudet.

Ja, jag vet inte vad jag kan dra för slutsats.

Jag hittade någon snubbe som mätt upp frekvenser för syrsors sång.

Han menade på att de lägsta frekvenserna låg runt 5khz, starkast lät de vid 12-13 khz, men att de fortsatte spela upp förbi 25 khz där hans mätinstrument tog slut.

Detta säger ju inte så mycket om vad jag kan ha för problemfrekvenser, men skänker ändå lite hopp att de låter så högt upp i frekvens att man ändå inte ska kunna höra det.

Jag är däremot lite intresserad av the rockers svar, för jag är inne lite på samma spår, alltså att det skulle kunna finnas en teoretisk förklaring till den totala utsläckningen bara jag vrider lite på huvudet.

Ponera att två syrsor spelar på samma frekvens, och när jag vrider lite på huvudet så har de otacksamma syrsorna inte applicerat 3 to 1 rule för den positionen. Skulle det kunna finnas någon sådan förklaring? Är ingen expert inom teorin kring detta som synes.

Dom mätningarna stämmer bra med det jag har observerat också (även om jag gjort lite dåligt med inspelningar på just syrsor) - dock forsätter det även över 25 men avtar snabbt i styrka där över upp till dom 48 kHz jag kan se. Jag har en 96 kHz compact flash inspelare och mickarna är byggda från Panasonic WM61 kapslar som har rak frekvensgång upp till 30 kHz "on axis" inom kanske 3-4 dB osäkerhetsmarginal (man kan se frekvenser över 30 kHz också - men där avtar känsligheten).

Vem tusan kan producera 25kHz? Om han inte kollade fel skala eller likvärdigt så anser jag med min ringa insikt att mätinstrumentet är färdigt för skrotning. Det bästa är väl att skrota "gubben" som mätte eftersom det är där felet med största sannolikhet ligger

Inte alls så konstigt - syrsor genererar väl ljud genom att gnida delar av kroppen mot varandra. Det är bara t ex dra en kartong snabbt över ett golv (gärna ojämnt och/eller med lite grus och "små-skräp" på) - så får man ett "väsande" ljud som täcker hela det hörbara området (förutom låga basfrekvenser) och som har sina högsta delar långt över 48 kHz. Eftersom ytorna som gnids mot varandra på syrsorna är så små så genereras inte ljud på lägre frekvenser samtidigt som det vanligtvis gör när större ytor gnids mot varandra.

OM syrsan spelar en ren frekvens på 4.5 kHz (googlade fram att den låg däromkring) så blir våglängden 7.3 cm. Om avståndsskillnaden mellan syrsan och båda öronen är exakt halva våglängden dvs 3.65 cm (räcker med en liten vrickning på huvudet) så får man teoretiskt sett en utsläckning. Man kan ju testa med en ren sinussignal om man vill, kom bara i håg att bara använda en högtalare

Hjärnan "mixar" dock inte ihop signalen från båda öronen på det sättet - även med 180° fasförskjutning mellan öronen så hör man ljudet (det kan dock bli svårt att riktningsbestämma ljudet i det fallet - speciellt om det är en ren sinuston eller ett ljud med enbart övertoner i jämna multipler). Det som händer är dock att huvudets akustiska påverkan på ljudet (skuggning) gör att känsligheten ändras med olika vinklar.

Det går utmärkt att testa med sinustoner eller med bandfiltrerat brus (vilket ju blir mer likt det ljud som syrsan ger) - dock behöver man ett bra rum, annars kommer man höra reflexionerna från rummet, oavsett om man hör "direktljudet" från högtalaren eller inte. Men i t ex en bra studio borde det inte vara nåt problem att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken utläggning!

Game, set and match:)

Jag fick faktiskt tillfälle att prova fenomenet med några vänner,

De upplevde samma sak, fast nu är de visserligen musiker de med....

Jaja, får väl gå till doktorn nån gång och se vad som fattas:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...