Jump to content
Annons

Webprogrammering...


Claes Holmerup

Recommended Posts

Jag skulle vilja göra min testsite lite smidigare att använda, men har själv för dålig koll på annat än enkel HTML-programmering, så jag tänkte höra var man hittar info om hur man gör följande - alternativt om någon som har för mycket fritid, har möjlighet att kolla på det och ge lite mer handfasta tips...

Det var någon som gjorde ett tappert försök att hjälpa mig för länge sedan, men jag lyckades aldrig få det att fungera eller fatta riktigt hur det skulle göras etc - men jag kommer inte ihåg vem det var eller i vilet forum...

Vad jag skulle vilja göra, är att ha testsiten ungefär som den är nu, men lägga till några extra kolumner - och framför allt lägga till en möjlighet att välja vad man ska sortera den långa listan efter, genom att man klickar på rubrikerna, som jag tänker mig skulle bli något i stil med följande: "Omgång" (som det är nu, 1, 2, 3 etc), "Fabrikat" (ADK, BLUE, Earthworks etc - där fabrikatet också ska kunna vara en länk till tillverkaren), "Modell" (A-48, A-51s, Babybottle etc", "Teknik" (kondensator, rör, dynamisk, elektret...), "Membran" (stormembran, småmembran, band...).

Sedan ska det förstås också vara klickbara länkar till ljudfilerna, som det är nu - men kanske att man ska länka till WAV och MP3 från samma sida istället för att ha två sidor till dem som det är nu...

Kan tänka mig att man måste skapa någon sorts databas, eftersom jag vill att användaren ska kunna sortera på de olika rubrikerna, men det där med databaser har jag fullständig nollkoll på - så det hade varit bra om det gick att lösa på något annat sätt med avancerad HTML, så att även jag kan ha en chans att fatta vad som händer och varför... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Databas är på rätt spår.

Det går att lagra all text och länkarna till ljudklippen i en MySQL-databas, sedan används programmeringsspråket PHP för att hämta och visa informationen på sidan. Sortering tror jag också att man gör med PHP, men jag har absolut ingen koll hur just den biten fungerar. Du måste alltså lära dig ännu ett språk, kul va? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Databas är på rätt spår.

Det går att lagra all text och länkarna till ljudklippen i en MySQL-databas, sedan används programmeringsspråket PHP för att hämta och visa informationen på sidan. Sortering tror jag också att man gör med PHP, men jag har absolut ingen koll hur just den biten fungerar. Du måste alltså lära dig ännu ett språk, kul va? 😆

Det måste ju gå att sortera med javascript, det antar jag är det som händer när man sorterar tabeller på Wikipedia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle lagt alla mikrofoner i en databas. Som de sedan kopplar ihop med din nuvarande sida.

php & mysql är väl den enklaste vägen att gå. Jag skulle kunna göra det men tar betald. Bör gå på nån dag eller så.

Det du behöver är dock ett webbhotell som stödjer php och har mysql databas. Har den en Windows variant är det asp som gäller men det har jag ingen koll på.

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - PHP finns det stöd för på båda siterna, så det skulle funka.

Var kan man hitta info om hur man bär sig åt för att det att rulla?

Data ändras inte ofta, utan det är egentligen ganska statiskt, men just att jag vill lägga till sorteringsfunktioner för att underlätta för besökarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.webdesignskolan.com/ har en del om php. Om du inte känner dig jättesugen på att läsa på en hel del så skulle jag kunna sno ihop ett litet script åt dig inatt/imorgon. Det var länge sedan jag knackade php så en uppfriskning vore ändå på sin plats. 😛

Det hade varit super! Lägg inte för mycket tid på det, bara. Risken är att det blir mycket följdfrågor när jag inte förstår... 😉

Nåja - min firmasite har faktiskt en stor textfil som all data hämtas från - och sidorna är php, så det är någon sorts fejkad databas. Så långt sträcker sig mina kunskaper i alla fall, tack vare att den som gjorde siten förklarade det på ett bra sätt med "layman terms"... 🙂

Det är kanske något i den stilen som det kan göras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...