Jump to content
Annons

störig bakgrundsbrus på sången


fågeln

Recommended Posts

I bakgrunden till min sång på en låt jag håller på med hör man ständigt ett jobbigt brus. Jag använder mig av cubase 5, finns det något där som kan hjälpa mig sänka detta brus? Jag är helt ny inom det här så jag har i princip ingen aning om vad jag håller på med, så alla svårare ord och uttryck får gärna komma med en förklaring också :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du talar om vad du använder för prylar är det lättare att hjälpa dig.

Mikrofon

preamp (mikrofonförstärkare)

ljudkort

MVH Mickestrang

Link to comment
Dela på andra sajter

I bakgrunden till min sång på en låt jag håller på med hör man ständigt ett jobbigt brus. Jag använder mig av cubase 5, finns det något där som kan hjälpa mig sänka detta brus? Jag är helt ny inom det här så jag har i princip ingen aning om vad jag håller på med, så alla svårare ord och uttryck får gärna komma med en förklaring också :rolleyes:

Om du lägger upp en ljudsnutt på t.ex. www.speedyshare.com eller liknande så blir det mycket lättare för folk att hjälpa till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh låten är nämligen så personlig att jag inte riktigt vet om jag är redo att låta folk lyssna på den ännu 😊

Helt ok! Men lägg bara upp en liten snutt av sångspåret på typ 10 sek där det är lite "tyst" oxå så man hör bruset du talar om. På 10 sek så är det ingen som kommer få nån uppfattning om låten i sin helhet. Och du ska inte känna så, för att folk här (oftast) är enbart ute efter att hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar på att mikrofonen du har inte kostade så mycket? Det är en dynamisk mikrofon (som ser ganska billig ut, inget illa menat) som troligtvis kväver en hel del gain av mikrofonförstärkaren (som du för övrigt har inbyggt i ljudkortet men kanske inte den bästa modellen heller. Många sämre mickförstärkare brusar en del om man måste gaina mycket). Om du har kopplat rätt (mic – XLR-ingång (mickförstärkaren på ljudkortet, inte via teleingången) så kan det mycket väl vara kombinationen av billig/olämplig utrustning.

Antingen så har du kopplat fel (tele istället för XLR) eller så är micken för dålig eller så beror bruset på något annat (eller kanske en kombination av alltihop).

Lägg upp ett klipp så vi kan lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har en 89 kronors Okay mick.

Den brusar inte nämnvärt ihop med min lyxiga Behringer mixer....

http://cid-95414f4a6...^_behringer.wav

Ofta kan det bero på att man inte förstår hur gain "strukturen" skall sättas när det blir mycket brus.

Att använda pluggar för att ta bort brus blir lite som att ta medicin mot smärta i foten när man kanske behöver byta skor om du förstår va jag menar....

EDIT: Hur Fxx stavar jag?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelade in rösten i en garderob full med kläder, märkte att det var bra mot eko =) annars är det en liten dator där inne också men den surrar så lågt att det kan jag inte tänka mig att det har snappats upp av micken. Så jag antar att det är "riktigt" brus? 🙂

Ok! Här är ett litet klipp på 12 sekunder:

http://www.speedyshare.com/files/23901290/seal_g_klipp.wma

jag kommer in med rösten efter ca 6 sekunder och det är precis där bruset kommer in 🙂

Gilbert! Gain = volym? För jag höjer nämligen ljudkortet till max när jag spelar in rösten! Du har rätt, micken är inget jag har lagt mycket pengar på. Vad finns det för bra mickar runt 500kr? Eller ska man lägga ner ännu mer pengar kanske?

Såsom jag har förstått det så är XLR-ingången den trehåliga ingången för micken? Då är teleingången det vanliga hålet? Wow, vad okunnig man känner sig här ^^ Jo, jag har kopplat in via teleingången då, eftersom ljudkvaliten försämrades betydligt när jag kopplade via xlr! Hm.. får kolla närmare på det där och se vad det beror på.

drloop, vilket bra ljud du får med din mikrofon! hm.. ja, jag undrar verkligen om det är micken det beror på i mitt fall..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Glöm min kommentar om srpak...

Det ligger en massa reverb på klippet, är det detta som stör dig?

Innan reverbet börjar så låter det som du har nåt brus.

Kan man få sången utan reverb och effekter då blir det lättare att höra vad som brusar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det låter som brus ifrån elektronik.

Det kan vara mikrofonen som brusar.

Hur har du ställt gainratten på ljudkortet?

Är den nästan på max?

Link to comment
Dela på andra sajter

TS (Tele)-ingången är till för att koppla t ex en elgitarr till ljudkortet. Denna ingång är inte detsamma som XLR-ingången då bl a ingångsimpedansen och gain skiljer (oftast i alla fall, kolla manualen för exakt information). Vad fick du för problem när du försökte använda XLR-ingången (som du ska använda)? Jag skulle nog oavsett rekommendera att du uppgraderar till en kondensatormikrofon (passar till det mesta i hemstudion), prisklass billig (ca 1000 kr) eller bättre om du tycker det är värt det (men viktigare än priset är att micken passar din röst!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jaså, okej då får jag försöka dyka lite djupare i vilken typ av mikrofon som skulle passa just min röst.

jag hittade ingen gammal fil där jag spelar in röst via XLR så jag spelade in en snutt precis, här är den, inga effekter: http://www.speedyshare.com/files/23961334/dreamalittledream.wma

Då tycker jag att den andra ingången ger betydligt bättre ljud, fast å andra sidan förlorar man på volym.

Kan det vara mikrofonens fel att ljudet blir så mkt sämre när man spelar in via XLR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jaså, okej då får jag försöka dyka lite djupare i vilken typ av mikrofon som skulle passa just min röst.

jag hittade ingen gammal fil där jag spelar in röst via XLR så jag spelade in en snutt precis, här är den, inga effekter: http://www.speedyshare.com/files/23961334/dreamalittledream.wma

Då tycker jag att den andra ingången ger betydligt bättre ljud, fast å andra sidan förlorar man på volym.

Kan det vara mikrofonens fel att ljudet blir så mkt sämre när man spelar in via XLR?

Kan hända att kabeln är fellödd/olämplig så "hot" och "cold" (pin 2 & 3) är kopplade till mickens, kanske obalanserade, utgång (pin 2). I så fall kommer du mest att höra brum, brus och diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, ja, nu har inte jag någon extra xlr-sladd här hemma för att testa om det kanske funkar bättre med en annan. Men jag tror nog att jag kommer att byta ut min mick faktiskt, den känns som den svagaste länken i systemet. Ska försöka leta fram en bra kondensatormick mellan 1000-2000 som även passar min röst 🙂 tack för all hjälp förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tror nog att jag kommer att byta ut min mick faktiskt, den känns som den svagaste länken i systemet. Ska försöka leta fram en bra kondensatormick mellan 1000-2000 som även passar min röst 🙂 tack för all hjälp förresten!

Låter som en bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...