Jump to content
Annons

NU SKA DET BORT!


ChrilleO

Recommended Posts

Jag satte ihop min dator för 2 dagar sedan, hade win7 i fickan, och tänkte att allt var frid och fröjd. har jag nämnt att jag har 64bit? jag bajsar på mig nu för INGET vill fungera med detta helvete. Jag är en XP-människa, har varit i många år. XP fungerar, det levererar. Till sak. Ska jag formatera och lägga in XP innan jag fyllt datorn med viktigheter, eller finns det något bra med skiten jag sitter på? win7 är snyggt, men jag kan ju för in i hela helvetet inte få igång min lilla bäbis (cubase). Hur mycket förlorar jag på att köra XP 32bit? Datorn är ny, snabb, och klarar alla spel osv. 4 gig i ram.. tack.. hjälp mig nu mina vänner, ni brukar vara stöttande

Redigerat av ChrilleO
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte så konstigt, Cubase rullar helst på 32 bitar. Dessutom kan du glömma många tredjepartspluggar i 64-bitarsläge, det finns någon sorts konverterarplug, men det ska vara buggigt.

Det du förlorar på att köra cubase i 32 bitars-verre på 64-bitarsmaskin är att du inte kan utnyttja mer än 4gb ram. Om du kör xp i 32 bitar är det max 2 gb du kommer åt i taget.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad säger du min frände. Ska jag ta ett steg bak och utnyttja datorn till fullo? Ett ja räcker. Problemet är väl mest SATA grejen, XP vill väl vara lite unikt på den fronten

Redigerat av ChrilleO
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår din frustration 🙁

Jag köpte med nyligen en ny dator och win7 men jag kör med win7 32 bit o det funka utmärkt för mig.

Är som nattvaktaren sa att 64 bit funkar inte alls bra ihop med cubase.

Så du kan ju alltid testa win7 32 bit om du vill ge win7 en till chans..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är problemet för dig då?

Jag kör W7 64 bit och just nu Cubase 5 32 bit och har inga problem...?

Samma här. Kör Windows 7 64 bit och Cubase 5 (5.51).

Rullar på som en dröm. Fungerar faktiskt otroligt bra.

Vad är det för strul du har? Startar inte Cubase? Några felmeddelanden?

Vilken Cubase? Är ditt lås installerat OK mm mm?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag äger sx3 (min favvo) och 5. det fungerade fint, hittade fast track pro i divices, men ingen signal, jag slog på gitarren, noll. får väl felsöka, men kan det vara något ni vet om?

Aha, nej jag har inget tips så på rak arm. MEN, jag är synnerligen övertygad om att du kommer få det att lira!

Jag har också både sx3 och 5.51 installerat. Båda funkar bra på Win 7 64 (även om 3sx inte är rekommenderad för Win 7).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter nu med guran i hand, med den 3 gångens installasion av cubase 5. Jag får ingen input-signal trots att jag har mitt ljudkort valt i device setup. det flackrar lite på stapeln längst till vänster om kontrollpanelen, inget mer. Jag pluggade ut ljudkortet från dator till en annan, och jag fick mitt fina överdistade ljud (hade riggast fram cubase på den med) Vad göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Installera 32-bitars cubase i stället! Det är en väldigt vanlig kombination med 64-bitars W7 och ska vara väldigt stabilt. Kör det även själv på två olika datorer utan problem. Det betyder väl förmodligen att det är något annat som spökar, förmodligen tredjepartspluggar eller hårdvara (ljudkort/drivrutiner t.ex.).

EDIT: Förresten, att du kör just SX3 och C5 leder mig till att tro att du kanske kör piratkopior. Om det är fallet så har du förmodligen förklaringen där, och oavsett situations så tror jag knappast det är W7:s fel...

Redigerat av SkunkFunk
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...