Jump to content
Annons

Hårdvarakomp. till Digi003


crillemannen

Recommended Posts

Tjo,

Även om jag har mycket erfarenhet inom inspelning å mix så har jag aldrig behövt handskas med hårdvara till min studio, har hållt allt ITB tills nu.

Men nu ska jag köpa mig en SSL kompressor och undrar hur man får den att dyka upp i PT, dvs hur man kopplar in den korrekt.

Tack på förhand / Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den kommer inte att dyka upp i PT. Du får helt enkelt skicka ut det du vill komprimera och spela in igen på nya spår. Har du provat UAD? För mindre pengar kan du köra en SSL-kompressor på varje spår (och slippa skriva ned inställningar och skicka fram och tillbaka via AD/Das).

http://www.soundonsound.com/sos/aug09/articles/uad4k.htm

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Snick snack, kör tex output 7 och 8 till inputs på ssl-kompressorn sen output L och R från ssl-kompressorn in i line in 7 och 8, sen får du

upp den under insert i/o 7 och 8. Kan kanske behöva skapa en route i i/o-inställningarna.

Jag kör Nail, 5500 och fatso på detta sättet, ett tag till iaf innan jag köpt mig en rosetta 200, då blir det adat.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske uttryckte mig otydligt, jag menade att själva kompressorn inte kommer att "dyka upp" i PT.

Det var inte "dyka upp" som kanske var otydligt, utan mer biten där du syftar på att "skicka ut och spela in" =)

I/O-funktionen ger oss den där härliga fördelen att lyssna igenom det, i inspelning/mix, utan att behöva göra denna process.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag skulle ändå be dig fundera en gång till om du vill ha ssl'en, nailen är grym och mycket mer mångsidig.

Funkar ju i både stereo och dual mono, både för mixning och tracking 😉.

Jo jag vet 🙂 Nailen verkar ju helt klart intressant, men det är mer fråga om priset. Jag ska köpa en clon. Hade jag köpt t.ex SSL Xlogic för 30tusen då hade jag nog satsat på Nail istället. JAg ska köpa en clon för cirka 8000:-

har även kollat på den Tk Audio, men jag sysslar mest med metal och alla verkar vara överens om att den inte har "ssl grab" utan är väldigt "len" i sin karaktär.

Jag ska posta lite ljudexempel när den har kommit.

tack för svaren 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är prisgränsen då? Jag har lite contacts. Har du även kollat in hippon?

Vilken klon har du bestämt dig för? Jag vet att Nailen är lite dyrare men kanske

inte så dyr som du tror?! Är ju en investering att ha en allround istället för att

antingen sälja om ett år eller komplettera igen. PM me.

Jo jag vet 🙂 Nailen verkar ju helt klart intressant, men det är mer fråga om priset. Jag ska köpa en clon. Hade jag köpt t.ex SSL Xlogic för 30tusen då hade jag nog satsat på Nail istället. JAg ska köpa en clon för cirka 8000:-

har även kollat på den Tk Audio, men jag sysslar mest med metal och alla verkar vara överens om att den inte har "ssl grab" utan är väldigt "len" i sin karaktär.

Jag ska posta lite ljudexempel när den har kommit.

tack för svaren 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara fråga. Hur fungerar det med delay kompensationen i LE när ni kör externa effekter? Är det att flytta manuellt som gäller enligt anvisningarna under regeln?

Anledningen att jag frågar är om jag ska koppla in lite externa effekter på jobbet där vi har LE.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ju bara hårdvara på mastern eller vid tracking, så jag behöver inte kompensera alls.

🙂

Måste bara fråga. Hur fungerar det med delay kompensationen i LE när ni kör externa effekter? Är det att flytta manuellt som gäller enligt anvisningarna under regeln?

Anledningen att jag frågar är om jag ska koppla in lite externa effekter på jobbet där vi har LE.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då får du ju flytta ljudspåret lite.

ja, men jag tänka om man vill lägga ett ext reverb på en AUX- kanal och skicka kanaler dit via send, eller paralellkomprimera med hårdvarukompressor. Då blir det som med tredjepartspluggar, eller?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...