Jump to content
Annons

Redigering av distad gitarr


HexfusioN

Recommended Posts

Hej eller nåt!

För närvarande arbetar jag med att producera ett metal projekt av det experimentella, etniska slaget!

Alla trummor i produktionerna och alla etniska/orkestrala instrument är mjukvara och just nu kvantiserat. Nyligen har vi i projektet börjat spela in elgitarr och bas till det hela. Basen redigerar jag utan svårigheter, men gitarrerna är för mig en helt annan femma.

Vi har dubbat både Rythm och Lead gitarrerna två gånger (4 spår per riff alltså) och i vissa fall lagt till extra clean spår för tydlighet. Problemet är att allt tyvärr inte är snortajt såsom det kanske borde vara...När man manglar 1/16 delar så uppstår ibland lite fasförskjutning som kan vara hemskt jobbig! Detta händer såklart även i andra riff.

Om man klipper upp gitarrerna finns ju dock risk för digitala klick etc., och att crossfade:a ger ibland också upphov till oönskade musikaliska effekter.

Så: Hur långt kan man egentligen gå i klippning och redigering av denna typ av ljudmaterial för att slippa bieffekter men ändå tajta till det hela på ett smidigt och smärtfritt sätt? Tips? Lösningar på problemen? Allt i den stilen är välkommet! Är på sätt och vis nybörjare inom metal och gitarrbaserad musik i övrigt, i syntharnas värld är det ju som bekant något lättare att få saker och ting tajt (God bless MIDI!) 😛

Tacksam för alla eventuella svar!

Med vänliga hälsningar Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Jag har bara en lösning, och det är inte säkert att du kommer att gilla den 😉

Jag försöker alltid hålla mig till så få spår som möjligt, även när jag vill fetta till

gitarrljudet. Och OM jag kör dubbningar så är det rakbladsprecision som gäller. Gitarrer

och deras ljudkaraktär är något jag kan tänka mig att mixtra med i efterhand, men jag ger mig aldrig

in i ljudspåret och börjar klippa och klistra eller dra hit och dit. Då spelar jag hellre om

det hundra gånger tills alla sextondelarna sitter där de ska. Det är värt det, tro mig. När riffet

väl sitter är det den skönaste känslan i världen.

Så mitt tips är följande; säg åt gitarristen att nöta tills det sitter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har märkt att audiokvantisering av gitarrer blir bäst om det görs på ett DI-spår, alltså före effekter och kabinett alt. förstärkarsimulatorer.

Har du spelat in rent? Eller mikat färdigdistat ljud från stärkaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har bara en lösning, och det är inte säkert att du kommer att gilla den 😉

Jag försöker alltid hålla mig till så få spår som möjligt, även när jag vill fetta till

gitarrljudet. Och OM jag kör dubbningar så är det rakbladsprecision som gäller. Gitarrer

och deras ljudkaraktär är något jag kan tänka mig att mixtra med i efterhand, men jag ger mig aldrig

in i ljudspåret och börjar klippa och klistra eller dra hit och dit. Då spelar jag hellre om

det hundra gånger tills alla sextondelarna sitter där de ska. Det är värt det, tro mig. När riffet

väl sitter är det den skönaste känslan i världen.

Så mitt tips är följande; säg åt gitarristen att nöta tills det sitter!

haha jo, det låter ju vettigast! Gitarristerna är ju människor och inte datorer 😉

En annan sak: Hur många dubbar utgörs modern metal av generellt? (både extremmetal och vanlig metal) Hur distinkt olika bör man göra distljuden i dubbarna (fräsdubbar har man ju, men behövs andra dubbar med ett annat gitarrljud för att biffa till det extra?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har märkt att audiokvantisering av gitarrer blir bäst om det görs på ett DI-spår, alltså före effekter och kabinett alt. förstärkarsimulatorer.

Har du spelat in rent? Eller mikat färdigdistat ljud från stärkaren?

Eftersom det inte finns någon möjlighet för mig att använda PODfarm mjukvaran utan gitarristens ljudkort Line 6 UX2 eftersom jag inte har någon licens till programvaran, har vi spelat in distat från Standalone versionen av programmet. Jag håller med om att det är väldigt mycket lättare att få allt naturligt med DI spår, men som det ser ut nu är detta omöjligt...

Dessutom så är musikerna i fråga väldigt okunniga när det gäller just studioarbete (vilka förutsättningar som finns för mig efter inspelningen har de ingen koll alls på, och det går verkligen inte att förklara det för dem hur retorisk man än är xD) så jag antar att det är bäst att få dem att spela tajtare!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det såpass många dubbar och någon ligger lite fel så kommer det knappast att höras om du drar den rätt. Se bara till som sagt att det inte knastrar till. Istället för Crossfades, pröva att zooma in och dra tills du hittar rätt.

Detta är ju dock ifall det bara är ngn enstaka grej som är fel, samt att det inte finns möjligheter att lägga om.

Pröva dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker alltid hålla mig till så få spår som möjligt, även när jag vill fetta till gitarrljudet. Och OM jag kör dubbningar så är det rakbladsprecision som gäller.

Fast det där blir på sätt och vis lite av en motsägelse... Det är när man skiter i tvångstankar a la "rakbladsprecision" som det ibland låter fetare. Jag menar att tre spår som avviker från principen "rakbladsprecision" mycket väl kan låta fetare (definierbart) än sex spår där gitarristen spelat sig blå för att kopiera förra tagningen. Det är avvikelserna som "fettar" till det — när det inte avviker för mycket, förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det såpass många dubbar och någon ligger lite fel så kommer det knappast att höras om du drar den rätt. Se bara till som sagt att det inte knastrar till. Istället för Crossfades, pröva att zooma in och dra tills du hittar rätt.

Detta är ju dock ifall det bara är ngn enstaka grej som är fel, samt att det inte finns möjligheter att lägga om.

Pröva dig fram.

Jo, för det mesta låter det ju bra. Men de tillfällen då det verkligen låter helt fel måste kanske isåfall redigeras 😛

Tack för tipset med zoomningen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det där blir på sätt och vis lite av en motsägelse... Det är när man skiter i tvångstankar a la "rakbladsprecision" som det ibland låter fetare. Jag menar att tre spår som avviker från principen "rakbladsprecision" mycket väl kan låta fetare (definierbart) än sex spår där gitarristen spelat sig blå för att kopiera förra tagningen. Det är avvikelserna som "fettar" till det — när det inte avviker för mycket, förstås.

Nu menar jag ju inte rakbladsprecision i bemärkelsen att alla anslag ska ligga exakt på varandra, utan att

glidningen skall vara precis rätt för att tjocka till ljudet. För mig skulle det inte vara någon poäng med

att lägga min dubbning precis ovanpå det gitarrspår som redan ligger. Så jag håller absolut med dig.

I själva verket är det nog känslan av att gå in i "dub-mode" jag vill beskriva med ordet precision, förmodligen

för att jag brukar bli så oerhört fokuserad då. Men i grund och botten menar vi samma sak, det kanske var olyckligt

att snvända ett i sammanhanget tvetydigt ord som precision. Hur som, det är iaf bättre att anslagen ligger ovanpå varandra

än för brett isär. Då blir det bara en gröt, speciellt om man börjar blanda in rena spår och grejer.

Det skall sägas att jag numera sällan dubbar mina rytmgitarrer, brukar bara blåsa upp dem i stereo och lägga på diskreta

stereodelay. Tycker det fungerar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du förresten kollat så du inte lagt på olika reverb på kanalerna som ligger och vispar? Det kan

skapa en horribel smörja av de tightaste gitarrljud. Mitt tips är isåfall att bussa ut gitarrerna

genom ett och samma reverb. (Om man inte vill göra en specifik effekt av reverbskillnader. Men det

är svårt. Iaf för mig 😉)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du förresten kollat så du inte lagt på olika reverb på kanalerna som ligger och vispar? Det kan

skapa en horribel smörja av de tightaste gitarrljud. Mitt tips är isåfall att bussa ut gitarrerna

genom ett och samma reverb. (Om man inte vill göra en specifik effekt av reverbskillnader. Men det

är svårt. Iaf för mig 😉)

Nja, har bara ett stort reverb (vi gör "episk arab-metal" så det passar bra) på gitarrbussen för varje riff, inte för mycket reverb dock. Har i övrigt inte mixat något seriöst så det handlar väl mest om att redigera nåt litet fel här och där eller helt enkelt låta gitarristerna spela om skiten 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ändå ska redigera gurorna så se till att ha en DI signal till varje distspår då du kan se alla anslag osv lättare då. Sen kan du ju knyta ihop dem så du timeshiftar båda lika dant. Äh jag tycker inte om att kvantisera ngt alls och särskilt inte time-shifta gitarrer. Om arbetet gör att det låter bättre (även soundmässigt och inte bara taktmässigt) så är det ju klart att man ska fixa det. Måste man så måste man 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...