Jump to content
Annons

Sångerska finnes till dina låtar


jiossan

Recommended Posts

Söker du demosångerska eller sångerska till dina låtar?

Då har du hittat rätt, här finns jag! Snart 20-årig tjej med bra och vältränad röst redo för nya uppdrag och utmaningar.

Jag finns i göteborg och sjunger det mesta, gärna låtar där man får ta i ordentligt men behärskar det mesta och är inte så kräsen ( helst inte techno så vida det inte är ngt extraordinärt).

Vill du höra hur jag låter, lämna din mail så skickar jag en fil (är en cover, och kan därför inte läggas upp här så vitt jag vet)!

Tveka inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Söker du demosångerska eller sångerska till dina låtar?

Då har du hittat rätt, här finns jag! Snart 20-årig tjej med bra och vältränad röst redo för nya uppdrag och utmaningar.

Jag finns i göteborg och sjunger det mesta, gärna låtar där man får ta i ordentligt men behärskar det mesta och är inte så kräsen ( helst inte techno så vida det inte är ngt extraordinärt).

Vill du höra hur jag låter, lämna din mail så skickar jag en fil (är en cover, och kan därför inte läggas upp här så vitt jag vet)!

Tveka inte!

Tips: Köp en hygglig mick, lär dig spela in. Lägg upp tre exempelfiler på en enkel hemsida samt ett par referenser.

Sen postar du annonsen igen och lägger till att du kan spela in och skriva texter vid behov. Ta två tusen per låt om det ska vara kvitto samt 100% publishing för texterna och 25% av musiken om du gör en egen sångmelodi, eller delar av en. Icke förhandlingsbart och allt i förskott.

Om du bara sjunger skapligt lovar jag dig att din inbox kommer explodera. Det finns tio tusen killar (och kanske en eller två tjejer) bara i Sverige som söker exakt någon som du och är villiga att lägga hela månadspengen på att få ett sångspår till sin "hit".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips: Köp en hygglig mick, lär dig spela in. Lägg upp tre exempelfiler på en enkel hemsida samt ett par referenser.

Sen postar du annonsen igen och lägger till att du kan spela in och skriva texter vid behov. Ta två tusen per låt om det ska vara kvitto samt 100% publishing för texterna och 25% av musiken om du gör en egen sångmelodi, eller delar av en. Icke förhandlingsbart och allt i förskott.

Om du bara sjunger skapligt lovar jag dig att din inbox kommer explodera. Det finns tio tusen killar (och kanske en eller två tjejer) bara i Sverige som söker exakt någon som du och är villiga att lägga hela månadspengen på att få ett sångspår till sin "hit".

Är villig att back upp detta förslag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips: Köp en hygglig mick, lär dig spela in. Lägg upp tre exempelfiler på en enkel hemsida samt ett par referenser.

Sen postar du annonsen igen och lägger till att du kan spela in och skriva texter vid behov. Ta två tusen per låt om det ska vara kvitto samt 100% publishing för texterna och 25% av musiken om du gör en egen sångmelodi, eller delar av en. Icke förhandlingsbart och allt i förskott.

Om du bara sjunger skapligt lovar jag dig att din inbox kommer explodera. Det finns tio tusen killar (och kanske en eller två tjejer) bara i Sverige som söker exakt någon som du och är villiga att lägga hela månadspengen på att få ett sångspår till sin "hit".

Tackar för tipsen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips: Köp en hygglig mick, lär dig spela in. Lägg upp tre exempelfiler på en enkel hemsida samt ett par referenser.

Sen postar du annonsen igen och lägger till att du kan spela in och skriva texter vid behov. Ta två tusen per låt om det ska vara kvitto samt 100% publishing för texterna och 25% av musiken om du gör en egen sångmelodi, eller delar av en. Icke förhandlingsbart och allt i förskott.

Om du bara sjunger skapligt lovar jag dig att din inbox kommer explodera. Det finns tio tusen killar (och kanske en eller två tjejer) bara i Sverige som söker exakt någon som du och är villiga att lägga hela månadspengen på att få ett sångspår till sin "hit".

Lite konstigt att ta 2000:- + 100% publishing + 25% för sångmelodi. Har inte varit med om att det går till så professionellt. Normalt så betalar man ca 1500-4500 kr för en klockren lead vocal beroende på demosångerskans/sångarens erfarenhet. Sen kan man givetvis förhandla om vad som ska ingå. Så som backingvocals o.s.v.

Om detta övergår till en cowrite så bör ersättning givetvis inte utgå om det inte är något specialfall. Men detta får givetvis diskuteras. Men normalfallet skulle jag säga är att sångaren/sångerskan inte får betalt om det blir en cowrite. Då jobbar man ju på "spec". Detta är en "win-win situation". Annars är det ju som att betala sin partner för att han är med på en cowrite.

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle föreslå att :

Ta betalt om du bara ska sjunga m.a.o Demosång

Ta inte betalt om du ska skriva låten , Då tar du istället 50 % av upphovsrätten.

Jag skulle aldrig betala 2k + % för att få sång på min låt om det inte är från en meriterad låtskrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle även kunna tipsa dig om att skapa en simpel hemsida, t.ex. myspace där du lägger upp demos. Det räcker inte att säga "här finns jag"...du måste kunna backa upp det med att visa vad du kan.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

För runt 2k får man riktigt bra sångare/sångerskor med bra egna inspelningsmöjligheter som dessutom redigerar själva så man slipper få över 20 spår som måste klippas ihop. Instämmer förövrigt med Piccazzo, rör det sig om så pass mycket pengar så vill man ha bra referenser.

Själv använder jag nästan uteslutande folk som bor så pass nära att man kan vara med vid inspelningen, helst i min egen studio. Det blir smidigare om man ska lägga flera låtar på samma gång och då har man dessutom möjlighet att påverka resultatet.

En bra sångerska fixar lätt en låt på två timmar med dubbar, stämmor adlib osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite konstigt att ta 2000:- + 100% publishing + 25% för sångmelodi. Har inte varit med om att det går till så professionellt.

Kanske för att du inte jobbat med dansmusik?

Det finns många sätt att göra sådana här dealar, jag föreslog en möjlig väg.

Typiskt studios forum att folk som fått in lilltån i musikbranschen tror att allt går till exakt så som det lilla man själv sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

VAFALLS!? Om jag skulle skriva en låt hade jag hävdat (och krävt) 100% av upphovsrätten!

JAG som låtskrivare till Musiken skulle aldrig i H****TE ge bort 50 % av min upphovsrätt till en sångare/sångerska SÅ

vad får dig att tro att man kan kräva 100% av upphovsrätten om låten då du inte skrivit musiken utan enbart Text & Melodi.

Jag kan GARANTERA att om man kommer och ställer sådana krav är det inte många man får jobba med i musikbranchen.

Vet inte hur många samarbeten med låtskrivare och artister du haft genom åren men INGEN jag har mött har kommit med så

orealistiska krav som du verkar tro man kan ställa.

Det högsta någon krävt är 40 % av upphovsrätten ( vi var tre som skrev låten ) och då hade dom låtskrivaren Gedigen meritlista med

X antal billboard placeringar bakom sig varav flertalet var ettor.M.a.o 30 till mig för musiken , 30 till andra låtskrivaren och 40 till nämda person.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG som låtskrivare till Musiken skulle aldrig i H****TE ge bort 50 % av min upphovsrätt till en sångare/sångerska SÅ

vad får dig att tro att man kan kräva 100% av upphovsrätten om låten då du inte skrivit musiken utan enbart Text & Melodi.

Yo, Bozo, jag tror du missförstod!

Du sa "om du ska skriva låten , Då tar du istället 50 % av upphovsrätten [Valles formatering]" — vilket för mig betyder att "du" skriver musik+text. Det är väl för fan klart så in i helvete att "du" kan hävda 100% av upphovsrätten då...

Vet inte hur många samarbeten med låtskrivare och artister du haft genom åren men i princip alla jag har jobbat med har uppfattningen att "låt" = musik+text.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Pojkar, Pojkar!

Nu får ni ta och ge er, kul att ni har åsikter om saker men det rör inte min tråd.... Nu har ju jag varken inspelningsmöjlighet eller skriver låtar så problemet är ur världen! Jag erbjuder min sång för det är det roligaste jag vet, är inte tillräckligt proffsig för att kunna kräva nån på massa pengar! Självklart ska man ha betalt om man gör ett jobb som någon annan sedan kan dra in pengar på men hur mycket får man ju komma överens om tillsammans beroende på arbetsbördan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Valle. "Skriva låten" tolkade jag som "skriva låten". Gör man hela låten ska man ha 100%.

Personligen skulle jag ta betalt för att en sångerska skulle få vara med på någon av mina produktioner och få visa upp sig...

Nej, jag bara skojade.

Skriver sångerskan texten ska hon ha 50%. Är hon dessutom delaktig tillsammans med mig i kompositionen blir det 25% till.

Lilla Jag får då 25%.

Lycka till!

Göteborg här.

PM-a mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...