Jump to content
Annons

sE x1 vs SP B1


Martin

Recommended Posts

Annons
Så två stycken SM7B + rörpreamps är det billigaste och bästa alternativt för ett spela in gitarr + sång i ett dåligt rum?

Nej, det bästa alternativet är att akustikbehandla rummet och sedan se till att att ha minst en bra mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm SPB1 låter helt okej här men har inget nämnvärt att jämföra med. Skulle gärna testa nånting dyrare för att höra om det blir stor skillnad. Använder den från allt från sång till acke och stärkare på låg volym i mitt sovrum. Funkar bra! Mikrofonteknik och placering tror jag är minst lika viktigt. Samt att brottas med nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inget om B1, men jag har en SM7b & jag är inget fan av att använda den till att spela in akustisk gitarr

den saknar lixom attack tycker jag, den har som en inbyggd kompression som gör den luddig

funkar skitbra på stärkare eller vassa & nasala röster för att mjuka upp & runda av

lyssna på redhot chillipeppers sångaren som kör sm7b, det låter för taskigt

hans röst bryter inte igenom mixen på något bra sätt, han borde kört med en senheiser md421 istället

som har mycket hårdare karaktär enligt mig

shure sm57 är bättre enligt min smak, och kostar bara 1/4 del av en sm7b

ta med micken in under täcket & sätt sången, så låter det kalas med en TSM87 för 900kr tlm

mina 5-cent 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

B1 låter helt okej i ett bra rum. Har spelat in mycket sång med en sådan.

Om rummet och mikplaceringen inte klaffar så blir det inget lyckat ljud även med en bättre mik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så två stycken SM7B + rörpreamps är det billigaste och bästa alternativt för ett spela in gitarr + sång i ett dåligt rum?

Rörpreamps kan aldrig kompensera för ett dåligt rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm SPB1 låter helt okej här men har inget nämnvärt att jämföra med. Skulle gärna testa nånting dyrare för att höra om det blir stor skillnad. Använder den från allt från sång till acke och stärkare på låg volym i mitt sovrum. Funkar bra! Mikrofonteknik och placering tror jag är minst lika viktigt. Samt att brottas med nivåer.

Jepp. Skriver under på att B1:an låter helt okej.

Bättre än min JJLabs C010B iaf.. 😆 Budget vs budget.

Jag provade att spela in sång med B1:an parallellt med en dynamisk Sennheisermik jag har (har den inte framför mig, så jag kommer inte ihåg namnet just nu), och det lät faktiskt helt okej (enligt mina referenser). Den dynamiska micken fyllde på med lite "värme" i botten och mellanregistret, medan B1:an tog hand om detaljerna..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som har hänt, SP B1 har varit hypad i flera år som outstanding i sin prisklass.

Den är fortfarande bäst i sin prisklass, enligt min mening - men det är ju alltid en smaksak och det kan förstås på senare år ha släppts andra som jag inte har har möjlighet att lyssna på ännu... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Så två stycken SM7B + rörpreamps är det billigaste och bästa alternativt för ett spela in gitarr + sång i ett dåligt rum?

Varför just rörpreamps?

Billiga rörpreamps brusar som regel mer än transistorpreamps, så det är ofta ingen hit ihop med en mick som behöver mycket gain...

Dessutom har preampen, som andra redan har anmärkt på, inget att göra med ett dåligt rum. Det dåliga rummet kvarstår oavsett vilken preamp du väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har båda och gillar båda, Se X1 upplever jag som mer detaljerad, men kan vara mina öron som hallucinerar också.

Föredrar just nu att spela in med Se X1. Måste bara köpa en bra upphängning till den (samma typ av upphängning som följer med B1) värdelös plastig mik-hållare som följde med Se X1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo smaksak. Men jag vill ha ett varmt och rent ljud bara, det ska låta okej. Budskapet ska gå igenom bara. Jag letar inte efter något speciellt sound, handlar nog bara om att fånga upp ljudkällorna så detaljerat som möjligt.

Det får gärna vara lite vintage-karaktär över ljudet. Men det är inget måste liksom.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

En mick som har lite karaktär, men inte är alltför dyr, är Oktava MK319. Den har lite kraftigare mid, så att sången kan bli tydligare. Lyssna gärna och jämför mina inspelningar på testsiten, så kan du få lite idé om skillnaderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hatar och blir förskräckt varje gång jag höjer diskanten vid 8000 hertz på en B1. Det låter inte bra alls. Hur är diskanten på en x1?

Finns ingen anledning att höja 8k på en B1:a 😕

Jag förstår givetvis vad du menar då micken är lite "skramlig" just där.

Har jämfört B1 och X1 och jag föredrar definitivt X1:an, men det gäller ju att välja "rätt" mick efter sammanhandet och kanske är det just "skramlandet" i B1:an som får en akusitisk gitarr att tränga igenom mixen.

Skulle jag behöva välja en av dem så blir det tveklöst X1:an, men hållaren är helt värdelös... (Där vinner B1:an med hästlängder)

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk får gärna fylla på med mer erfarenheter av B1 vs. X1! Mycket intressant jämförelse tycker jag. Har själv en B1:a, har aldrig spelat in något seriöst med den, men de gånger jag suttit och försökt putsa till slasksången så har jag aldrig fått den att låta bra... Som någon nämnde så är det skumt hur B1 kunde vara så hajpad (den fick 39 av 40 i nåt budgetmikrofontest i Studio va?) och sedan har man inte hört så värst mycket bra om den... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk får gärna fylla på med mer erfarenheter av B1 vs. X1! Mycket intressant jämförelse tycker jag. Har själv en B1:a, har aldrig spelat in något seriöst med den, men de gånger jag suttit och försökt putsa till slasksången så har jag aldrig fått den att låta bra... Som någon nämnde så är det skumt hur B1 kunde vara så hajpad (den fick 39 av 40 i nåt budgetmikrofontest i Studio va?) och sedan har man inte hört så värst mycket bra om den... 🙂

Den vann Studios test av budgetmikrofoner för ett par år sedan - och i sin prisklass är B1:an fortfarande bra (som sagt med reservation för att jag inte har testat X1... 😕 ). Det är förstås alltid en smaksak - och rummets påverkan kan dessutom ibland vara större än skillnaden mellan olika mickar, så det är inte helt lätt att avgöra alltid...

Hör du samma "fel" med B1:an på mina testinspelningar, som du hör på dina egna inspelningar? Om inte, så kan det som sagt bero på rummet - eller på preampen eller annat i kedjan - eller att din röst helt enkelt inte funkar riktigt bra ihop med den micken.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker B1 är en bra mik för tusenlappen. Även om den, som sagt, är lite vass i diskanten. Jag har spelat in akustisk gitarr med två B1 och fått det att låta hyffsat.

Och med risk för att få hela svenska folkets ljudtekniker mot mig; jag tycker inte att rummet har jättestor roll. Det som är viktigast är att det är en bra låt. Om den bra låten sedan är inspelad i sovrummet med b1:or och sm57:or kan det vara mycket bättre än en dålig låt inspelad i Abbey Road. Ett dåligt rum kan ju ge en speciell karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föredrar just nu att spela in med Se X1. Måste bara köpa en bra upphängning till den (samma typ av upphängning som följer med B1) värdelös plastig mik-hållare som följde med Se X1.
Det går inte att använda samma mikhållare som följde med B1:an?

Denna tråd gör mig sugen på X1. Har B1 idag, men blir inte nöjd med sångljudet. Vore mumma om X1 var bättre! Funderar på om jag ska köpa en bundle med vettig mikhållare eller om B1:ans hållare funkar - därav frågan ovan. Nån som testat?

Mvh Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att använda samma mikhållare som följde med B1:an?

"Halsen" på X1:an är betydligt kortare än den på B1:an, så det funkar nog tyvärr inte...

Ang ljudet i B1:an så går det ju faktiskt alldeles utmärkt att göra en liten dip i EQ:t runt 8k!

Jag tycker att B1:an är en bra mick för pengarna men om X1:an hade funnits när jag köpte min B1 så hade jag valt den istället.

Nu har jag båda 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...