Jump to content
Annons

polifemo

Medlem
  • Antal inlägg

    44
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Näe, speciellt petiga behöver vi inte vara. Mitt inlägg var inte menat såsom ett belägg för att ditt påstående var felaktigt (även om jag förstår att det lätt framstår så) utan som ren information för att motverka missuppfattningen att "tabulatur skulle vara ett nytt påfund till hjälp för dem som inte kan noter". Tabulatur, i alla dess olika former, är alltså ett mycket gammalt notationssystem som på grund av sin begränsade förmåga att återge ett polyfoniskt förlopp mer och mer kom att ersättas med notskriften.
  2. Tabulatur, i olika former, började användas redan på medeltiden.
  3. Det verkar inte vara många likheter innanför skalet enligt en tråd på GS: http://www.gearslutz.com/board/product-alerts-older-than-2-months/599065-alva-presents-nanoface.html "From RME official forum: "The Nanoface is not a RME product. Besides a similar looking case and the same extension cables with 1m/3m (optional - not breakout cables!) everything is different." http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=10854 " Det lät ju lite för bra för att vara sant, och då brukar det ju sällan vara sant...
  4. Du måste lyssna genom Logic, och då blir det lite latency, men låter som det ska. Om inte är det något fel nå´nstans.
  5. Näe, det behöver du nog inte, men du kan ju testa LA Convolver: http://audio.lernvall.com/ för att se ifall latencyn blir mindre störande. LITE latency måste du stå ut med (tror att jag har ca 11ms med buffern på 128 samples) när du spelar in såhär... (edit: Cruncher hann före) Visst, det kvaddar spelkänslan en aning, men det går att vänja sig. Personligen så spelar jag ofta in utan (!) medhörning (även distade prylar) och nöjer mig med det akustiska plinket elgitarren :-) Lite udda kanske, men timingen vinner definitivt på det!
  6. Ställ in ljudkortets buffer size på 128 samples vid inspelning, och öka sedan till 1024 vid lyssning/mix. Du kan också ställa programmet i low latency mode vid inspelning och klicka ur den när du gjort dina tagningar.
  7. Tack! Låter riktigt bra, och vad skönt att det finns "kropp/kött" i gitarrerna! (Metalgitarrer blir oftast för hårt skurna tycker jag...)
  8. Jo, det är svårt att programmera realistiskt... Tänkte i alla fall försöka gå ifrån "pinsamma trummor" till "det får väl duga-trummor". Frågan är hur "bra" det skulle bli med de loopar/fills som finns i Addictive Drums/Superior drummer? Låter väl också lite "maskin" antar jag... Det är rätt mycket växlande taktarter etc i det jag gör, så det blir ju en massa programmering även där skulle jag tro.
  9. Just "Humanize" i Logic ger möjligheter att skapa variationer i både timing och velocity (samt tonlängd när så är relevant) men jag tycker att det är ett väldigt rörigt och svårbegripligt gränssnitt i just denna del av programmet... Tänkte ifall någon kunde ge några hints om "bra" värden att utgå ifrån! Är ju bara att sätta sig och böka runt och se vad som händer antar jag...
  10. Var kanske otydlig... Jag syftar inte på "en trumfil spelad/skapad av en trummis på ett elektroniskt kit" utan på en ren midifil (via midi-keyboard eller step input) kvanticerad till "perfektion".
  11. polifemo

    Humanize/Trummor

    Ovan vid midi så fortsätter jag min frågesport kring trummor i Logic :-) Hur använder ni "Humanize" - parametrar/värden - för att få liv i miditrummor? (Jag är van att spela in riktiga musiker/audio, så det här med att "förmänskliga" midi är obeträdd mark för mig...)
  12. Jo, den känner jag ju till, men det har varit klurigt när det legat många tagningar ovanpå varandra... Tack i alla fall :-) Fortsätter med mer trumfrågor i en ny tråd.
  13. Tackar :-) Visste att det var nå´t enkelt...
×
×
  • Skapa ny...