Jump to content
Annons

Ljudkort med 8 XLR inputs till Macbook Pro i5


Tubeass

Recommended Posts

Hej,

Har just införskaffat mig en ny MacBook Pro i5, min första mac efter många med PC.

Eftersom mitt gamla ljudkort i min gamla stationära PC var ett EMU 1820 som var PCI baserat, behöver jag köpa ett nytt.

Jag vill ha ett externt med 8 XLR in då jag vill kunna spela in trummor och få in på separata kanaler om det behövs.

Dels så står standardfrågan kvar, USB eller Firewire? Jag har tänkt Firewire då jag tror att jag kommer behöva de två USB-portar

som finns, och jag kommer inte behöva Firewire-porten till något annat.

Detta vore väl den smidigaste lösningen? Man kan ju också köpa ett mindre ljudkort med 2 XLR och ADAT in o ut, och isåfall köpa en

separat AD/DA konverterare med 8 XLR på. Jag har aldrig sysslat med ADAT och vet därför inte hur det funkar riktigt,

pålitlighet och funktionalitet osv.

Det finns en djungel av kort därute, skulle uppskatta alla tips och hjälp jag kan få!

Förresten, jag planerar att använda Cubase 5 som jag ska köpa. Har inte hittat ngt om hur det funkar på Mac's i5'or så om någon vet

så tar jag gärna emot era tips och rekommendationer där också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Kör på firewire (-ljudkort), eftersom det är mycket snabbare och man kan köra fler spår.

Lägg Audio:t på en speciell hårddisk.

Sen vad du väljer för ljudkort är ju en smaksak. Kanske nån annan som har ett bra tips.

Mvh/

P.s. Adat-kort funkar också bra att köra med.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg (Yamaha) MR816x är ju som gjord för vad du är ute efter. 8 preampar med tokbra förstärkning. Dessutom integrerar den snyggt med Cubase. Det finns en MR816csx också, men jag vet inte om jag tycker att det lilla extra man får med den är värt de pengarna extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att firewirekortet har uppdaterade drivrutiner. Köpte nyss en Macbook pro och har stora problem med mitt Mackie onyx 400F. Tydligen många som har strul med det kortet och enligt svar från Mackie prioriteras inte drivrutiner till Os x senare än 10.4 vilket känns sådär så nu är jag ute efter ett liknande kort med lika bra priamps fast med fungerande drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tack så mycket för tipsen!

Har kollat runt lite och just nu är det Focusrite Saffire PRO 40 och Presonus Firepod 10 som står i fokus, kanske Motu 8pre också.

Det jag nu undrar är om de har firewire 800 anslutningar? Jag skulle samtidigt vilja köpa en extern hårddisk (firewire) att ha som

seperat inspelnings- och musikdisk, men då blir det ju problem eftersom min laptop bara har en firewire-port (800 då).

Brukar det bli problem om man seriekopplar en extern hårddisk med ett ljudkort in i datorn?

Någon som har eller har haft samma problem? Går det att lösa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...