Jump to content
Annons

är gitarren död?


Elephanttea

Recommended Posts

Annons

Om gitarren är död?

Njae, men däremot har nog fokus flyttats från individuella instrumentalisters självbekräftelsebehov till ett helhetsintryck, och då kan det lätt bli så att man väljer att inte låta gitarristen ligga och mala över hela låten bara för att han/hon ska ha något att göra...

Det handlar nog snarare om att de gitarrister som känner sig hotade bör bredda sina kunskaper till fler sysslor än enbart harvande och solande på strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

ta en titt på Sweden Rocks band... där är gitarren idag: i samma band som "alltid".

inte konstigt att det inte anses Nytt/cool/inne.

Min fru hakar på min min yngre svåger hans kompisar till SRF i år så av den anledningen har jag kollat lite på programmet, måste säga emot dig där. Det finns ju massor med nya rockband som jag aldrig ens hört talas om. Samma sak när jag ibland umgås med ovan nämnde svåger så dyker upp referenser till nya band (gitarrbaserade) som verkar ruskigt populära i hans kretsar. Det ligger kanske inte på listorna eller syns i media men det verkar finns god tillväxt i de yngre generationerna ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker jag hör gitarrer i var och varannan låt fortfarande. Några flitigt spelade artister senaste året är ju Pink, Robbie W, Katy Perry, Takida, Hassle, Coldplay, The Killers mfl mfl alla med gitarrer i låtarna. Kolla RIX FM mest spelade låtar vecka 21... Adam Lambert - Whataya Want From Me (Gitarrer), Alexandra Burke - Bad Boys (I ref) , Broken Door - Angel , Anna Bergendahl med GITARR . . .

För att inte tala om en av årets stora musikhändelser, Green Day på Ullevi nästa helg!

Gitarrsolot som nödvändig del av varje låt är kanske lite ute men det gäller definitivt inte gitarren som riffmakare, hook eller komp. I mainstream radio lyser ofta rocken med sin frånvaro men jag såg nyligen en undersökning på vilken musik folk vill höra mer av i radion: rock. Vad är rock utan gitarrsolo...värre än en bil utan bensin!

Gitarrmusiken dödförklarades redan i början på 60-talet när Beatles refuserades...

Förresten, kan det ju mycket väl vara en gitarr som inleder The Black Eyed Peas - I gotta feeling

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror gitarrbranschen lite lagt krokben för sig själv genom att vara ett under av bakåtsträvande konservatism.

Man kör på fullaste allvar med att en design som är sextio år gammal fortfarande är den bästa. Tänk er samma

marknadsföring på datorer, bilar, telefoner, tv-apparater etc. Visst, fioler och pukor osv. har inte heller

utvecklats så mkt de senaste två hundra åren. Men där fyller ju själva bevarandet av originaldesignen

en orkestral funktion. Det kanske gitarrens design i stort också gör, men attityden gör mig ändå less...

Man har inom gitarrbranschen blivit fixerad vid ett fåtal gitarrister (hur bra de än må vara),

och bygger hela mytologin kring gitarren som instrument kring dem. Jag tror tyvärr att det

på sikt kan leda till att folk förlorar intresset för gitarren. Jag är själv gitarrist, har prenumererat

på flera musikrelaterade tidningar, och när jag kollar igenom gamla årgångar av Guitar World

(ingen diskussion om vilken tidning som är bäst nu) så är det ett ständigt upprepande, ja snudd

på ett förbannat TJAT om Jimmy Page och Jimi Hendrix, som inte åstadkommit så jättemycket

nyskapande de sista årtiondena. Vai och Satriani får sin beskärda del av sidorna, likaså de

stackare som gick hädan aldleles för tidigt, ex. Randy Rhoads och Dimebag Darrell. Men det är

liksom en aura av återblickande hela tiden, ett ständigt hyllande av några få år och människor.

Tro tusan att folk tappar intresset då. Det saknas naturlig evolution. Kanske beror det på att

gitarren är var mans instrument och att det går alldeles utmärkt att sälja en gitarr med motiveringen

"Jimi Hendrix hade en likadan. Då måste det ju vara den bästa som finns", utan minsta självkritiska

tanke i stil med "ja, men vad tusan hade han att välja på?".

Det är segt att vara gitarrist i en bransch som är så otroligt besatt av svunna tider. Men kanske är det

så att folk inte bryr sig så mycket längre. Nu är gitarristen ointressant, bara stjärnan vid mikrofonen

som räknas.

Eller så är det så att gitarren spelar efter lite egna regler eftersom den som instrument är tämligen unik

på det viset att den inte bara är ett instrument, utan också en symbol för musikalisk revolt, kreativitet och rock n' roll.

Men utveckling och fantasi angående elgitarren råder det ju ingen brist på, grejjen är den att vi konsumenter ratar "underliga" guror och som eget exempel så har jag ägt en Steinberger paddel vilken enligt mig har världens bästa o smartaste svajstall/system, men gillar man den? Nej det gör man inte, en mer osexig gitarr lär inte finnas.

Nu har någon återigen börjat introducera "den perfekt stämmda gitarren" där en ny konstruktion av halsadeln är själva grejjen, är man intresserad? Nej det är man inte, och som en gitarrist så funder jag stort över vad det är för sort som viger sitt liv åt den perfekta stämmningen, kan inte vara en musiker i vart fall för vi begriper att själva nyansen ligger i den alltid kvarstående lilla disharmonin, i fakto en del musiker vet att sätta den där lilla disharmonin till en perfektion.

Gitarren har nog nått toppen på sin evolution med Gibson och Fender, allt annat är mer eller rmindre fula varieter på eller kort sagt en tillbakagång i utvecklingen där rubbet redan prövats tills att polletten rammlade ned hos Gibson och Fender och allt föll på plats.

Sedan är det beklagligt att det står tunt med nya gitarrgudar men jag tycker personligen att Yngwe Malmsten gjort mycket för att försöka locka in nya och sammtidigt också då lyft in guran i symfonisalongen, ett djävligt läckert och logiskt koncept men tyvärr så håller sig media och musikbranschen helt iskall och senast jag läste något om en gittarist det var för tre år sedan då någon tidning lyfte fram The Edge ur U2 som en av de bästa och så då Dregen förstås, han är väl fortsatt världsbäst i Sverige.

Ja det är inte lätt, men så är det ju rakt över för alla instrument idag då någon looptroop nörd sitter och mekar ihop en dänga på sin laptop, piss enkelt och kul men totalt fördummande och jag misstänker starkt att ungdomen ser igenom denna typ av produktion och allt mer idag söker efter äkta vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de säljer bäst på grund av en i mitt tycke helt bakvänd och vansinnig marknadsföring. De är ju på

intet vis bättre än motsvarande gitarrer designade från ex. 1990 och framåt. Det är det som är så roligt,

det är det som gör gitarrbranschen så fascinerande i mina ögon.

Jag älskar exemplet med Fender Stratocaster; "Jimi Hendrix använde den, då bör du också göra det!"

Det är så fel, liksom. Kanske har det att göra med att det inte går att utveckla elgitarren så mycket.

Den var i princip färdigutvecklad i o m dåtidens monstershredder Stratan.

Ptja, startar man sitt musicerande via warezsynthar och youtubelektioner hur man rattar ett filter eller får fram eric prytz-effekten, lär man ju inte veta bättre.

Vi som kan spela kommer fortsätta kunna det medan de som inte kan kommer starta trådar om huruvida riktiga instrument "lever eller ej"..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är rock utan gitarrsolo...värre än en bil utan bensin!

Hell no!

Jag klarar mig utan en massa gitarrsolon utan problem...gillar låtar som tar sig vidare utan att mellanlanda på ett intetsägande gitarrsolo!

Hur många meningslösa gitarrsolon har Jeff Lynne, Abba mfl!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, startar man sitt musicerande via warezsynthar och youtubelektioner hur man rattar ett filter eller får fram eric prytz-effekten, lär man ju inte veta bättre.

Vi som kan spela kommer fortsätta kunna det medan de som inte kan kommer starta trådar om huruvida riktiga instrument "lever eller ej"..

Vad är ett "riktigt instrument" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, kan det ju mycket väl vara en gitarr som inleder The Black Eyed Peas - I gotta feeling

Det här är något ändå måste reagera på; spelar det egentligen någon roll om det är en gitarr eller inte? Huvudsaken måste ju ändå trots allt vara slutresultatet? Sen om man använt en gitarr genom ett filter så att det låter som en synth, eller en distad synth så det låter som en gitarr borde inte spela någon som helst roll?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru hakar på min min yngre svåger hans kompisar till SRF i år så av den anledningen har jag kollat lite på programmet, måste säga emot dig där. Det finns ju massor med nya rockband som jag aldrig ens hört talas om. Samma sak när jag ibland umgås med ovan nämnde svåger så dyker upp referenser till nya band (gitarrbaserade) som verkar ruskigt populära i hans kretsar. Det ligger kanske inte på listorna eller syns i media men det verkar finns god tillväxt i de yngre generationerna ändå.

nja, kolla på deras hemsida, längst upp, alltså de banden som förväntas dra folk. Aerosmith, Guns n' Roses, Gary Moore, Slayer, Billy Idol... ja, det finns mängder med nya band, men de är knappast headliners... undrar hur gamla Suicidal Tendencies är, jag lyssnade på de när jag var 11. det är roligt att de finns, men 'r det dessa band som är gitarrens nutid/framtid?

gitarren finns i många nya låtar, lite mjukt, lite i bakgrunden, om den ens finns. vi kollar på Billboard, då:

http://www.billboard.com/charts/hot-100#/charts/hot-100

hur många av låtarna ens har en gitarr nånstans...

undrar om det inte är dags att sluta tänka "gitarr", eller "instrument" och börja tänka låt. vi gitarrister/pianister/vad vi nu är borde lägga mer tid åt låtskrivande/produktionsskills och mindre på skalor. det är kul med gitarr, jag tycker fortfarande om att kunna Spela "Cliffs of Dover", eller "Little Wing". men jag försöker lyfta blicken. se vad som händer ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

man hör sällan gitarr på radio numera. de bästsäljande låtarna i Itunes har ingen gitarr. Framsidan av Rolling Stones Magazine visar Black Eyed Peas som musikens framtid.

Är gitarren död? finns det något poäng i att öva skalor när gitarrsolons tid är förbi?

Lyssnade på Slashs nya skiva. Blev så uttråkad.

Det mest spännande som händer i gitarrvärlden... Slash släpper en ny skiva och en ny skiva av... Jimi Hendrix...

Senaste Guitar Worlds har med tabs på... Rolling Stones, Beatles, Peter Frampton... Keith Richard på framsidan...

förra Guitar Worlds hade tabs på... "Paradise City", Yes, Iron Maiden...

är vi redan i museum-stadiet...? är det här eran för Reason/Ableton Live?

är mac datorer de nya Gibson-gitarrer? är Kontakt och Absynth de nya Fender Stratorna...?

Beror väl på vilka radiostationer du lyssnar på...:-)

But TV-kanal: MTV mot VH1 så får du se lite mer gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hell no!

Jag klarar mig utan en massa gitarrsolon utan problem...gillar låtar som tar sig vidare utan att mellanlanda på ett intetsägande gitarrsolo!

Hur många meningslösa gitarrsolon har Jeff Lynne, Abba mfl!?

Jag menade inte bara solo som en separat del av en låt utan solo som ligger som en extra melodi mer i bakgrunden också.

För där håller jag med dig att det finns en hel del meningslösa solon också, instoppade för att det måste finnas ett gitarrsolo...

Ungefär som att man måste waila om man kan . . .

Det här är något ändå måste reagera på; spelar det egentligen någon roll om det är en gitarr eller inte? Huvudsaken måste ju ändå trots allt vara slutresultatet? Sen om man använt en gitarr genom ett filter så att det låter som en synth, eller en distad synth så det låter som en gitarr borde inte spela någon som helst roll?

Klart det är resultatet som räknas. Men är citat "Black Eyed Peas som musikens framtid" och dom använder gitarrer så är ju inte gitarren död direkt 😄

Till sist kan man ju fundera på hur mycket ett piano, en flygel eller en fiol etc har utvecklats genom åren. Dom hänger med än!

Det är väl kul att det tillkommer fler underbara instrument och sätt att vara kreativ :-) Utan att för den skull förkasta alla som kom före. Jag tror att det även i fortsättningen kommer att finnas gott om musiker som kan spela "riktiga" instrument och tragglar skalor etc.

Även gitarrer som jag hör ofta på radion. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarr finns det ju fortfarande i mängder i alla möjliga genrer, som det har getts många exempel på. Det som möjligen inte är lika vanligt nu för tiden är gitarrgudar som drar feta solon i varenda låt. Men beror inte det ganska mycket på att det inte finns så många gudar över huvud taget längre? På sjuttiotalet var musikbranschen mindre, och de som var störst var mycket större än de som är störst idag. Det finns inte plats för stora gitarrikoner när det finns så himla mycket musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror gitarrbranschen lite lagt krokben för sig själv genom att vara ett under av bakåtsträvande konservatism.

Man kör på fullaste allvar med att en design som är sextio år gammal fortfarande är den bästa. Tänk er samma

marknadsföring på datorer, bilar, telefoner, tv-apparater etc.

Håller med (men tror inte att gitarren är död, den ger plats för annat men kommer finnas kvar)!

Det MÅSTE gå att utvecklas och ändå vara "originalet".

Det känns skumt att det "optimala" skulle skapats av EN radiotekniker (Fender) eller EN gitarrist (Gibson) efter några tester med hedenhösteknik.

Med datorer, mer folk till utvecklingen, modern projektledning och med visioner borde det gå att skapa gitarrer som är väldigt mycket bättre än vad som gjorts tidigigare. Allt annat är osannolikt.

Dessutom, en Fenderstrata var ful 1954 och den är ännu fulare idag 😛

Visserligen byts småsaker som lacker, stall, och man testar självstämmare (Gibson) mm mm men själva grunddesignen borde kunna bli mycket bättre (vikt, ljud, känsla, utseende, justering, väderbeständighet, hur väl den håller stämning mm mm).

Mina 2 (orelevanta) cent

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarr finns det ju fortfarande i mängder i alla möjliga genrer, som det har getts många exempel på. Det som möjligen inte är lika vanligt nu för tiden är gitarrgudar som drar feta solon i varenda låt. Men beror inte det ganska mycket på att det inte finns så många gudar över huvud taget längre? På sjuttiotalet var musikbranschen mindre, och de som var störst var mycket större än de som är störst idag. Det finns inte plats för stora gitarrikoner när det finns så himla mycket musik.

Fick mig att tänka på en parallell utveckling.

Förra helgen satt jag och youtubade mig igenom musikhistorien. Kollade klipp med Soft Machine, Cream, Gong, Deep Purple med mera.

Det slog mig hur många rocktrummisar förr som inte bara var jazzskolade utan som även spelade med tydliga jazzinfluenser. I dom rullande pukfillen, vänsterhandsfattningen om trumpinnen, synkoperna etc. Men det är klart, på sextiotalet hette väl förebilderna Gene Krupa, Art Blakey eller Buddy Rich.

Det jazzinfluerade spelet verkade dock mer eller mindre upphöra i slutet av sjuttiotalet. Innan dess gick det att höra i rock/pop, funk/soul, hårdrock etc.

Vad var det som hände? Var det nya musikstilar som formade nya spelstilar? Var det en ny generation musiker med nya förebilder? Var det den nya vågen som fick fler att spela, däribland många som inte brydde sig ett dugg om jazz?

Kom hursomhelst på att jag saknade den spelstilen. Önskar att den kunde få en liten renässans i ny musik.

PS. Kan tillägga att jag känner fler trummisar skolade i jazz som effektivt maskerar det när det är dags för lite rawk. Det är som parallella världar idag. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mig att tänka på en parallell utveckling.

Förra helgen satt jag och youtubade mig igenom musikhistorien. Kollade klipp med Soft Machine, Cream, Gong, Deep Purple med mera.

Det slog mig hur många rocktrummisar förr som inte bara var jazzskolade utan som även spelade med tydliga jazzinfluenser. I dom rullande pukfillen, vänsterhandsfattningen om trumpinnen, synkoperna etc. Men det är klart, på sextiotalet hette väl förebilderna Gene Krupa, Art Blakey eller Buddy Rich.

Det jazzinfluerade spelet verkade dock mer eller mindre upphöra i slutet av sjuttiotalet. Innan dess gick det att höra i rock/pop, funk/soul, hårdrock etc.

Vad var det som hände? Var det nya musikstilar som formade nya spelstilar? Var det en ny generation musiker med nya förebilder? Var det den nya vågen som fick fler att spela, däribland många som inte brydde sig ett dugg om jazz?

Kom hursomhelst på att jag saknade den spelstilen. Önskar att den kunde få en liten renässans i ny musik.

PS. Kan tillägga att jag känner fler trummisar skolade i jazz som effektivt maskerar det när det är dags för lite rawk. Det är som parallella världar idag. DS.

ah, jag älskar den där sortens trumsspel. i radion hör jag bara programmerade trummor.

det är ok, antar jag. musiken förändras, människor förändras. och nu kan jag sitta och programmera trummor i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hell no!

Jag klarar mig utan en massa gitarrsolon utan problem...gillar låtar som tar sig vidare utan att mellanlanda på ett intetsägande gitarrsolo!

Hey man, wtf? Håller med om att gitarronani endast bör praktiseras i sängkammaren men ett välgenomtänkt gitarrsolo kan vara helt jäkla magiskt i en låt. Tror jag har länkat till detta klipp en gång förut men gör det igen,

Är det bara vi gitarrister som får ståpäls av sånt? Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hey man, wtf? Håller med om att gitarronani endast bör praktiseras i sängkammaren men ett välgenomtänkt gitarrsolo kan vara helt jäkla magiskt i en låt. Tror jag har länkat till detta klipp en gång förut men gör det igen,
Är det bara vi gitarrister som får ståpäls av sånt?

Kanske det, eller som denna med Thin Lizzy

Still in love with you, rakt ut ur själen utan the trick of the trade o annan bullshit, de båda gitarristerna ger 100:a i var sitt soloparti och resten av bandet följer njutningfullt påmanade av Phil Lynotts otroligt sensitiva basspel, tight som utav bara fan!

Det är nog bara så att folk inte längre vet om detta hur vackert det låter när hjärtat är med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både min gamla Daisy Rock och min Ibanez lever i alla fall!

Du kommer nog att märka att allt som funnits kommer tillbaka. Om gitarren är död nu (vilket den inte är) kommer den snart tillbaka med förnyad styrka. (Sagt av en pianofreak!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det, eller som denna med Thin Lizzy
Still in love with you, rakt ut ur själen utan the trick of the trade o annan bullshit, de båda gitarristerna ger 100:a i var sitt soloparti och resten av bandet följer njutningfullt påmanade av Phil Lynotts otroligt sensitiva basspel, tight som utav bara fan!

Det är nog bara så att folk inte längre vet om detta hur vackert det låter när hjärtat är med.

Precis, koppla bort hjärnan och bara lira ur hjärtat!! Jag skrev att ett välgenomtänkt gitarrsolo kan vara magiskt men ändrar mig till välplacerat 🙂

Både min gamla Daisy Rock och min Ibanez lever i alla fall!

Du kommer nog att märka att allt som funnits kommer tillbaka. Om gitarren är död nu (vilket den inte är) kommer den snart tillbaka med förnyad styrka. (Sagt av en pianofreak!)

Skriver under på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey man, wtf? Håller med om att gitarronani endast bör praktiseras i sängkammaren men ett välgenomtänkt gitarrsolo kan vara helt jäkla magiskt i en låt. Tror jag har länkat till detta klipp en gång förut men gör det igen,
Är det bara vi gitarrister som får ståpäls av sånt?

Tjae, han såg rätt rolig ut om inte annat.. 😏

Ståpäls? Nej. Dessutom orkade jag bara med ungefär halva...

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara nämna också att jag personligen tyckte att Lars Winnerbäcks sologitarrist på senaste konserten förstörde mer än gav något. Hans låtar står sig utmärkt utan att man behöver lägga till bredbent arenarock...

Det är inte min cup of tea dock. Vissa kanske tyckte han var helt magisk...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Lever denna tråd fortfarande?

tracks listan

Kliv ur bubblan!

jepp, betydligt mer gitarr i Tracklistan än i Rolling Stone/Billboards listan.

Vi får se. Gitarren kanske får leva i Sverige, åtminstone ett tag till.

Nånstans läste jag att man tyckte att svenskarna var de sista som kunde skriva rocklåtar (tror de syftade på Hives...).

eller så blir det som vanligt, amerikanska trender tar över, och gitarren försvinner från listorna här med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lever denna tråd fortfarande?

tracks listan

Kliv ur bubblan!

Huvudsaken är att man själv är nöjd med sitt musicerande, och att man är nöjd med det man lyssnar på. Sen är det ju också bra om man respekterar andras musiksmak... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst lever gitarren och kommer att fortsätta leva under överskådlig tid.

Jag spelar inte gitarr själv, men gillar soundet, så jag använder allt som oftast Virtual Guitarist 2 (och börjar så smått komma igång med Electri6ity) till olika kompfigurer. Långa gitarrsolon har jag däremot aldrig haft något till övers för, oavsett teknisk skicklighet hos gitarristen. Det känns bara överflödigt med sådana - så gitarrens roll för min del, är huvudsakligen i bakgrunden till ackords-komp och plockslingor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...