Jump to content
Annons

Vilket hade du valt?


Recommended Posts

Nu snackar vi bra feedback! :-D

Nu låter det klart intressant med ett FF800.

Ljudkvalitetsmässigt har jag inte hört något annat än idel lovord.

Och RME som företag verkar vara otroligt vettiga när det gäller drivers o support.

Kanske skulle frågat om de positiva sakerna från början med, men oftast kan man utgå från specen, o sedan dra av från de negativa inputsen ;-)

Att det är en 5 år gammal design, är det något ni märker? I dagens digidtala miljöer är ju detta tyvärr att betrakta som en eon, vad säger ni om det?

"Skulle vara smidigt om de även kunde lägga till fler renodlade mixfunktioner som mute-grupper, fasvändning etc. Skulle förenkla när man lägger upp monitormixar. Men vilket ljudkort har det."

Skulle vilja påstå att Creamware/SonicCore har detta i deras Scope miljö. :-) Problemet är bara, att Scope beter sig annorlunda vid varenda omstart av OS'et!

Bara för att det fungerade igår betyder inte att det fungerar idag! :-( men tanken/layout och funktionaliteten är fan det bästa jag arbetat med någonsin! Om det bara hade funkat hade jag gärna cashat upp för en Xite-1!

/Mikael

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Att det är en 5 år gammal design, är det något ni märker? I dagens digidtala miljöer är ju detta tyvärr att betrakta som en eon, vad säger ni om det?

Beror på vilket perspektiv man har. Gränssnittet firewire är äldre än så och inspelning med dator har säkert fyllt 20.

Om det är firewire man tänker jobba med är Fireface 800 fortfarande ett bra ljudkort. Och relaterar man till pris är det fortfarande konkurrenskraftigt.

Det är bra kvalitet på hårdvaran och mjukvaran uppdateras kontinuerligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vilket perspektiv man har. Gränssnittet firewire är äldre än så och inspelning med dator har säkert fyllt 20.

Om det är firewire man tänker jobba med är Fireface 800 fortfarande ett bra ljudkort. Och relaterar man till pris är det fortfarande konkurrenskraftigt.

Det är bra kvalitet på hårdvaran och mjukvaran uppdateras kontinuerligt.

Jodå, Firewire vid det här laget är ju gubbgammalt, och själv använde jag min gamla Amiga som sampler från 87 o framåt, men det är inte Firewire som jag ser som ett problem, snarare tvärtom! mest är det just komponentval o.s.v. vad som var tillgängligt 2005 när kortet designades och vad som finns idag, om man ser till PreAmps och SNR ratios.

Det lutar klart åt FF800!

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Jag stod med en liknande lista för ett halvår sedan och vart det Focusrite Pro 40:n och jag är dundernöjd Jag provade iofs alla ljudkort innan det blev dags för köp. Kalas preampar, MIDI I/O och inte så vansinnigt dyrt. Täcker alla mina behov av inspelning på fältet. Kort sagt; jag är helnöjd. Mycket ljudkort och kvalitet för hyfsat lite pengar.

Men som sagt; någon/några har påpekat att PCI är överlägset (vilket kanske är sant) men det var ju inte det som frågan handlade om.

Simma lugnt

Mvh

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns ju FF400 om man har lite mindre budget. Eller UC eller babyface om man tror att usb går att få att fungera. Tycker att RME har ganska bra analogdelar och ganska bra drivers. Men de är ganska dåliga på tekniska specar så det saknas drivers till tex linux.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju FF400 om man har lite mindre budget. Eller UC eller babyface om man tror att usb går att få att fungera. Tycker att RME har ganska bra analogdelar och ganska bra drivers. Men de är ganska dåliga på tekniska specar så det saknas drivers till tex linux.

RME dåliga på tekniska specar?

Det är inte så många ljudkort som har linux-drivrutiner ... och hur många kör linux med en DAW?

Link to comment
Dela på andra sajter

RME dåliga på tekniska specar?

Det är inte så många ljudkort som har linux-drivrutiner ... och hur många kör linux med en DAW?

Precis! Är det något som jag undrat över är varför just det inte finns någon renodlad Linuxdist för musikproduktion när det mer eller mindre finns för allt annat!?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
RME dåliga på tekniska specar?

Det är inte så många ljudkort som har linux-drivrutiner ... och hur många kör linux med en DAW?

Det är fler och fler. Ardour är inte så tokigt och man slipper en del idioti med OSX om man väljer linux. Det är mer för tekniknördar än för

musiker men det rör på sig. Ja, specarna är obefintliga förutom för gamla hammerfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...