Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man har ett skivbolag som har musik pÄ Spotify, borde man dÄ inte kunna dra in lite pengar pÄ att ha en dator som stÄr pÄ dygnet runt och spelar ens musik? Man fÄr vÀl en pytteliten slant för varje spelning som jag fattar det? NÄn som har insyn i hur Spotify funkar och kan bekrÀfta eller dementera?

Om det finns begrÀnsningar i hur mÄnga gÄnger man fÄr betalt frÄn varje konto eller IP-nummer gÄr det sÀkert att jobba runt det med nÄt hack med kontobyten och anonymiseringstjÀnster.

Annons
Postat
  Virvelvind sa:
Om det finns begrÀnsningar i hur mÄnga gÄnger man fÄr betalt frÄn varje konto eller IP-nummer gÄr det sÀkert att jobba runt det med nÄt hack med kontobyten och anonymiseringstjÀnster.

LÄter vÀldigt jobbigt om man ska hÄlla pÄ med sÄnt hela tiden.

Postat
  Virvelvind sa:
Om man har ett skivbolag som har musik pÄ Spotify, borde man dÄ inte kunna dra in lite pengar pÄ att ha en dator som stÄr pÄ dygnet runt och spelar ens musik? Man fÄr vÀl en pytteliten slant för varje spelning som jag fattar det? NÄn som har insyn i hur Spotify funkar och kan bekrÀfta eller dementera?

Mmm, intressant. NÄn som har koll pÄ detta?

Postat

Teroetiskt sett borde ju det vara möjligt. Men troligtvis Àr elkostnaderna för datorn 10 gÄnger sÄ höga som inkomsterna. SÄ det Àr nog ingen bra idé om man vill tjÀna pengar.

Mvh Rasmus

Postat

Men om man har nÄgra burkar stÄende hemma, och x antal spotify invites sÄ borde man kunna tjÀna pÄ det....elen Àr inte sÀrskillt dyr för datorer (de drar inte sÄ mkt)

Postat

Datorer kan vÀl dra uppÄt 0.5 kw. pÄ ett dygn bli det 10 kwh lite drygt. Det blir nÄgra kronor i mÄnaden.

Postat

Ganska olönsamt fusk med tanke pÄ att en full stream, det rÀcker inte med ett klick, bara ger 0,04 öre till skivbolaget. Om jag rÀknar rÀtt krÀvs det tvÄ och en halv miljon uppspelningar för att fÄ ihop en tusenlapp. Om man tÀnker att en lÄt Àr tre och en halv minut lÄng skulle fusket krÀva pÄslagen dator i över 145 000 timmar.

Enligt Fortum kostar en pÄslagen dator 15 öre i timmen - bara elkostnaden för att tjÀna en tusing pÄ Spotify blir dÄ nÀstan 22 000 kr.

Om jag rÀknar rÀtt, alltsÄ.

Postat
  nattvaktaren sa:
Ganska olönsamt fusk med tanke pÄ att en full stream, det rÀcker inte med ett klick, bara ger 0,04 öre till skivbolaget. Om jag rÀknar rÀtt krÀvs det tvÄ och en halv miljon uppspelningar för att fÄ ihop en tusenlapp. Om man tÀnker att en lÄt Àr tre och en halv minut lÄng skulle fusket krÀva pÄslagen dator i över 145 000 timmar.

Enligt Fortum kostar en pÄslagen dator 15 öre i timmen - bara elkostnaden för att tjÀna en tusing pÄ Spotify blir dÄ nÀstan 22 000 kr.

Om jag rÀknar rÀtt, alltsÄ.

Hahaha, klockrent 😑

Postat

Om man kör flera virtuella maskiner i samma dator behöver man inte ha lika mÄnga datorer, och dÄ drar det inte lika mycket ström.

Postat

Men en fördel med att "fuska", Ă€ven om elrĂ€kningen kostar sina slantar, Ă€r att man kommer högre upp i listan, och dĂ€rmed fĂ„r mer lyssnare pĂ„ köpet 😉

Postat

klockren trÄd.

Speciellt det dÀr med virtuella maskiner...

Kanske skulle gÄ ifrÄn jobbet sist och sÀtta pÄ alla de andra datorer och dra igÄng spotify med egna lÄtar pÄ repeat.

Kanske jag skulle kunna unna mig en glass till under semestern.

Postat
  Linuz sa:
Men om man har nÄgra burkar stÄende hemma, och x antal spotify invites sÄ borde man kunna tjÀna pÄ det....elen Àr inte sÀrskillt dyr för datorer (de drar inte sÄ mkt)

Beror ju helt och hĂ„llet pĂ„ vad du har för datorer, skulle jag ha ha bĂ„da mina pĂ„ hela tiden sĂ„ tickar cashen ivĂ€g fort mĂ„ste jag sĂ€ga. 2 x 1.5kW, men dĂ€remot kan man ju slĂ€nga upp ett par mobiler, dem drar ju inget och comviq har ju tex fina kampanjer för surfning/streamning och Ă€ven 3 tror jag â˜ș

Postat (redigerat)

0.04 kr per spelning? GÀller det varje gÄng lÄten klickas eller varje gÄng den fÄr spela till slut? SÀg att man lyssnar pÄ halva lÄten, blir det 0.02 kr dÄ, eller blir det fortfarande 0.04.

Om det Àr det senare sÄ borde det ju inte vara nÄgra större problem att anvÀnda en "skÀrminspelare" som sparar musklicken för att klicka pÄ lÄten ..sÀg.. 100 gÄnger i minuten, dÄ blir det plötsligt 4 kr per minut och med ett gÀng med datorer gÄr det nog vÀldigt fort att komma upp i ett par tusen..

Edit: LĂ€ste att det dels var en full stream, del var 0,04 öre... plötsligt vart det vĂ€ldigt olönsamt igen.. â˜ș

Redigerat av Tracer
Postat
  Tracer sa:
0.04 kr per spelning? GÀller det varje gÄng lÄten klickas eller varje gÄng den fÄr spela till slut? SÀg att man lyssnar pÄ halva lÄten, blir det 0.02 kr dÄ, eller blir det fortfarande 0.04.

Om det Àr det senare sÄ borde det ju inte vara nÄgra större problem att anvÀnda en "skÀrminspelare" som sparar musklicken för att klicka pÄ lÄten ..sÀg.. 100 gÄnger i minuten, dÄ blir det plötsligt 4 kr per minut och med ett gÀng med datorer gÄr det nog vÀldigt fort att komma upp i ett par tusen..

0,04 öre per spelning var det han skrev...

Postat (redigerat)

Men i sĂ„ fall.. om man lyckas fixa 100 invites, har 10 energisnĂ„la datorer med VM sĂ„ man kan köra 10 olika spotify's/dator samtidigt. LĂ€gger in en lĂ„t pĂ„ 1 minut i listan. DĂ„ tjĂ€nar man runt 4 öre/minut, vilket ger c:a 2,50 kr/timmen.. Vilket ger 1800 i mĂ„naden.. Det blir ju Ă€ndĂ„ lite extra pengar. â˜ș

SĂ€g att man pĂ„ nĂ„t vis lyckas 10-dubbla antalet invites/datorer/VM's.. Inget som krĂ„nglar till det mer Ă€n antalet invites egentligen, det Ă€r vĂ€l inte det lĂ€ttaste att fixa 1000 invites bara sĂ„dĂ€r kan jag tĂ€nka mig.. 🙂

Edit:

Citat
FrÄn SVT.

0,19 öre till singer/songwriter

En artist som bÄde framfört och skrivit lÄten sjÀlv, som företrÀds ett litet skivbolag fÄr alltsÄ 0,19 öre för varje gÄng nÄgon vÀljer att lyssna pÄ den via Spotify.

Edit2: Vart kommer uppgifterna om 0,04 öre ifrÄn förresten? Hittar inte nÄgonstans pÄ google, förutom ett par lÀnkar till nÄn chat/kommentar-trÄd pÄ di.se dÀr nÄn random privatperson skriver det.

Redigerat av Tracer
Postat

Man kan köra flera Spotifyprogram pÄ en fysisk dator, sÄ ni kan inte rÀkna mot elkostnaden pÄ sÀtt ni gör.

Dessutom tror jag de redan har tÀnkt pÄ detta, och analyserar vilka som spelar upp strömmen för att se om det Àr rimligt.

Postat

PÄ lÀnken i ovanstÄende inlÀgg redogör SVTs Kulturnyheterna hur pengar frÄn Spotify-spelningar fördelas och vilka summor det rör sig om. Borde vara en hyfsat sÀker kÀlla. 0,23 öre till skivbolaget för varje spelning verkar det vara, inte 0,04.

SÄ med strömsnÄla datorer och ett antal konton/VMs i varje borde det gÄ plus. :-)

NÄn som vet nÄt om det finns begrÀnsningar i utbetalningar per konto eller per IP-nummer eller nÄt sÄnt för att motverka sÄnt hÀr "fusk"? T.ex. att Spotify bara betalar för de fem första spelningarna av en lÄt per dag och per konto?

Postat
  Citat
Dessutom tror jag de redan har tÀnkt pÄ detta, och analyserar vilka som spelar upp strömmen för att se om det Àr rimligt.

Precis, det var det jag funderade pÄ... NÄn som VET om de har nÄgon sÄn begrÀnsning/rimlighetsanalys och hur den i sÄ fall ser ut?

Även om jag tror att det gĂ„r att komma runt sĂ„dana begrĂ€nsningar med diverse "hack".

Postat
  Troppus sa:
Om man kör flera virtuella maskiner i samma dator behöver man inte ha lika mÄnga datorer, och dÄ drar det inte lika mycket ström.
...och dÄ ska du ha ett Spotifykonto för var och en av de virtuella maskinerna.

Du kan nÀmligen inte vara inloggad pÄ flera datorer med samma konto.

Lycka till med att grÀva invites! :rolleyes:

Postat
  MattiasA sa:
Ja just det. han gjorde en analog variant. :rolleyes:

Hm, en "stabil" sÄdan?

Vad gjorde han (jag har missat detta)?

Cheers?

Postat
  ONSatan sa:
Vad gjorde han (jag har missat detta)?
  http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article10374.ab sa:
Den 5 maj 1999 kunde Aftonbladet avslöja den första organiserade kuppen mot den svenska topplistan.

Dr Albans skivbolag Dr Records anklagades för att manipulera den officiella singellistan genom att via bulvaner köpa upp stora mĂ€ngder av den egna singeln ”Alla vi” med Björn Borg, Dr Alban, Tomas Brolin och Mattias Frisk.

LÄten "Alla vi" innehÄller raden Det Àr stabilt, som blev startskottet för parodierna i radioprogrammet Pippirull.

Pippirull upprepade ocksÄ historien genom att ringa upp en skivaffÀr.

Postat
  Linus sa:
...och dÄ ska du ha ett Spotifykonto för var och en av de virtuella maskinerna.

Du kan nÀmligen inte vara inloggad pÄ flera datorer med samma konto.

Lycka till med att grÀva invites! :rolleyes:

Invites har inte varit nÄgot som helst problem senaste, vad, sex mÄnaderna? Jag sjÀlv har 33 invites över, och det finns en stor mÀngd sidor som erbjuder invites. Dessutom har det lÀnge varit kÀnt att man kan registrera en anvÀndare frÄn England för att sedan byta till Sverige och pÄ sÄ vis komma förbi invite-grejen.

Postat
  Virvelvind sa:
PÄ lÀnken i ovanstÄende inlÀgg redogör SVTs Kulturnyheterna hur pengar frÄn Spotify-spelningar fördelas och vilka summor det rör sig om. Borde vara en hyfsat sÀker kÀlla. 0,23 öre till skivbolaget för varje spelning verkar det vara, inte 0,04.

SÄ med strömsnÄla datorer och ett antal konton/VMs i varje borde det gÄ plus. :-)

NÄn som vet nÄt om det finns begrÀnsningar i utbetalningar per konto eller per IP-nummer eller nÄt sÄnt för att motverka sÄnt hÀr "fusk"? T.ex. att Spotify bara betalar för de fem första spelningarna av en lÄt per dag och per konto?

Jag Àr en förstahandskÀlla, 0,04 öre gÀller. Kan ju tÀnkas att majorbolagen plockar hela 0,23 öre - dÄ "rÀcker" det med en halv miljon spelningar för att fÄ ihop en tusing, "bara" 30 000 speltimmar. :rolleyes:

Ni mÄste ju fatta att det Àr ett sjukt olönsamt fusk?

Postat
  pikzel sa:
Jag sjÀlv har 33 invites över
Trevligt, lust att dela med dig?
  pikzel sa:
och det finns en stor mÀngd sidor som erbjuder invites.
Som antingen

• inte fungerar lĂ€ngre dĂ„ de har slut pĂ„ invites
  • tar betalt för en invite
  • krĂ€ver att du lĂ€mnar din mailadress och svarar pĂ„ frĂ„gor
  • krĂ€ver att du lĂ€mnar din mailadress och adresserna till dina vĂ€nner

pikzel sa:
Dessutom har det lÀnge varit kÀnt att man kan registrera en anvÀndare frÄn England för att sedan byta till Sverige och pÄ sÄ vis komma förbi invite-grejen.
Javisst, för lÀnge sedan. Jag sjÀlv registrerade mig med ett franskt postnummer.

Möjligheten att registrera sig via engelsk eller fransk proxy, för att sedan byta till svenskt konto, Àr spÀrrad sedan ett tag tillbaka.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.