Jump to content
Annons

"Stora trummor" som i introt till Erik Grönwall - Higher (eller vilken RnB-låt som helst)


johle

Recommended Posts

Jag är för tillfället lite insnöad på rytmer i stuk med RnB och kringliggande, med "stora rymliga" trumljud och dylikt.

Ca 10 s in i "Higher" (även om det inte är så mkt RnB, men liknande trumkomp)

http://open.spotify.com/track/5hVDznakebbR2mdmcbqoCI

Hör man det jag syftar på 😄

Mina beat blir alltid så "tomma" även om jag försöker med olika reverb osv. Vad är "hemligheten"?

T.ex. redan 7 s in i låten låter det "rymligt" och stort 🙂

Några lite konkreta tips skulle verkligen uppskattas!

Anledningen till att jag lägger detta i Reason-tråden är för att jag till 99 % av tiden arbetar i Reason 🙂

Tackar på förhand!

Varje litet tips uppskattas!

Hoppas ni får en bra torsdagskväll!

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är nog inte den bästa att svara på det men ändå:

EQ, komprimering, panorering, varje ljudkällas plats i stereomixen, mer eq, reverb och kanske stereobreddning.

Sedan finns allehanda "exciters" och "vitalizers" som ytterligare ska sköna till ljudet. Kort och gott - mixning och mastering

som kommer genom erfarenhet och att sitta o traggla med rattarna (?) tills man får kläm på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta problemet hade jag också innan men jag vet vad felet är. Det ät viktigt att du lägger på strings, bara sök på det så vet du va det e. En annan jätte viktig sak är att du lägger på en bas gång, även om man inte lägger märke till det så är det den som ger en låt liv. Detta kanske inte verkar vara rätt svar men jag lovar dig att det är dessa två enkla saker som behövs, Jag har flera års erfarenhet och det handlar inte om effekter och EQ. Och om du lyssnar på eriks låt så är det i den låten spec stringsen som gör den pampig

Redigerat av 8nicolProductions
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte annat än att hålla med,

Trummor i all ära men dock så är det ofta bas och stråkar som får en låt att riktigt pampa till det.

Ibland då jag proddar hemma så blir basen det sista jag lägger, och det blir sådan otrolig skillnad med den laggd, blir ett helt annat djup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se också till att du har bra samplingar att jobba med från början. Det där clap-ljudet låter som att det är flera inspelade claps som är panorerade åt olika håll. Kan bli lite tunt om du har en ensam, syntetisk clap-sampling panorerad i mitten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det trummorna också som gör jobbet...fast arrangemang är viktigt...det är inget som ligger och driver utan bara piano och handklapp etc plus detta bonkiga trummspel/ljud och det får det att kännas pampigt/svullstigt.

Sitter med mina pisslurar på jobbet och kan bara lyssna på ditt youtubeklipp och tycks mig kunna höra Reverb/Gate på varannan eller om det var synkopen på kaggen...vi snacka 80-tal snart tillbaka! 🙂

Lyssnade igen...HÖGT i mina lurar och det blir kaggen efter synkopen som har ett reverb som är gate på.

Handklappen har säkert samma eller nåt delay som gör dom feta.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta problemet hade jag också innan men jag vet vad felet är. Det ät viktigt att du lägger på strings, bara sök på det så vet du va det e. En annan jätte viktig sak är att du lägger på en bas gång, även om man inte lägger märke till det så är det den som ger en låt liv. Detta kanske inte verkar vara rätt svar men jag lovar dig att det är dessa två enkla saker som behövs, Jag har flera års erfarenhet och det handlar inte om effekter och EQ. Och om du lyssnar på eriks låt så är det i den låten spec stringsen som gör den pampig

Du menar alltså att dina år av erfarenhet har lärt dig att man måste ha intrument till trummorna för att låten ska bli bra? 🙂

Nä men skämt åsido så är det ju faktiskt sanningen. Visst kan man skruva sig less för att försöka få fram ett fett ljud. Men ofta så kan du lyfta fram ett stort trumljud med hjälp av några enkla stråkar i bakgrunden.

Knåpade ihop ett kort exempel, där varken proden på trummorna eller resten av beatet är något att hurra över. Först kommer en snutt med bara trummorna och sen tillsammans med stråkar, bas och en pianoslinga. Du kommer att märka att trumbeatet snabbt känns mycket fetare än när det spelas ensamt.

http://www.speedyshare.com/files/22313963/...eta_trummor.mp3

Redigerat av Dannesomfan
Link to comment
Dela på andra sajter

Men... Trådskaparen vill ju få till trummor som låter som vid 0:10 i Higher. Där hörs ju bara trummor och piano.

EDIT: ...och sång såklart 🙂

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men... Trådskaparen vill ju få till trummor som låter som vid 0:10 i Higher. Där hörs ju bara trummor och piano.

EDIT: ...och sång såklart 🙂

Och vad var det jag skrev!? 🙂

Jo hur dom är gjorda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte riktat mot dig, utan i största allmänhet till folk som svarat i den här tråden 🙂

Ok, anade det också...fast deras "tips" är nog inte helt fel, man kan lätt tro att trummorna är dom "svullstiga" fast det inte är det så himla mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att något skall låta "svulstigt" är ett av knepen fast kanske inte här så tydligt uttryckt att ha något instrument i kontrast till de maffiga trummorna med bompastiga reverb som är dess raka motsats. Något som låter kort, litet och sprött. Då kommer trummorna låta ännu fetare. Utan för den skull ha lyssnat på låten som du refererar till så misstänker jag att det är just pianot som står för den delen.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar alltså att dina år av erfarenhet har lärt dig att man måste ha intrument till trummorna för att låten ska bli bra? 😄

Nä men skämt åsido så är det ju faktiskt sanningen. Visst kan man skruva sig less för att försöka få fram ett fett ljud. Men ofta så kan du lyfta fram ett stort trumljud med hjälp av några enkla stråkar i bakgrunden.

Knåpade ihop ett kort exempel, där varken proden på trummorna eller resten av beatet är något att hurra över. Först kommer en snutt med bara trummorna och sen tillsammans med stråkar, bas och en pianoslinga. Du kommer att märka att trumbeatet snabbt känns mycket fetare än när det spelas ensamt.

http://www.speedyshare.com/files/22313963/...eta_trummor.mp3

haha ne men jag hade samma problem som han i början, innan jag fick en snilleblixt

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan testa:

För din snare: Mclass EQ till> PEQ till> Compressor till> reverb till> stereo imager:

MclassEQ: boosta runt 2kHz

PEQ: kapa runt 80hz

Compressor: ratio och threshold beroende på vad du har för trumljud men typ 6 eller 7:1 och thres runt 9, 10db , låg attack release runt 200ms

Reverb: för en liten svans

stereo imager: för att göra det lite mer bredare..

För din kick: MclassEQ till > Compressor till> allt roligt du kan tänka dig så som scream tex

MclassEQ: boosta runt 1KHz för att få lite mer "snap" i ljudet, boosta också rätt lågt runt 100hz för lite mer "tryck" i kicken. Kapa runt 2-300hz för att få ljudbilden lite renare.

Compressor: ratio och threshold också beroende på vad du har för trumljud men typ 3 eller 4:1 och thres runt 6db , låg attack 4ms release runt 200ms

Sen påverkar ju alltid vad du har för samples. Jag gillar att kombinera flera olika samples för att nå det trumljud jag söker. Ett annat tips är att spela in egna ljud som du stoppar in i ex redrum... Munnen är en riktigt vass trummaskin!

Aja hoppas att det kanske hjälper dig lite på din väg mot Erik Grönwalls trummor!

Fred ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Wow! Vad kul att så många ville svara i denna tråd! 😄 Jag provade en hel del av tipsen och det känns rätt mycket bättre nu faktiskt 🙂 Jag hoppas att flera andra lärde sig något också! 🙂

Tack!

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...