Jump to content
Annons

Importera midi och ljud i Cubase


Tophe

Recommended Posts

Jag ska föra över en låt jag spelat in på Logic 5.5 till CuBase SX 2.

Hur gör jag det?

Det gäller framför allt MIDI. Ett trumkomp m.m.

Men även Audo.

Problemet är att om jag exporterar en MIDI-fil och sen importerar den i CuBase

så hamnar t ex Trumkompet över en hel hö med kanaler.

Kan man importera en MIDI-fil så att den enbart hamnar på ett spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att Logic exporterar alla midikananler du har framme " Tomma eller inte "

Men det är väl bara att Radera dom midispåren du inte vill ha i SX.

Audio så får du exportera som OMF för att få in dom i Logic..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Har inte importerat midifiler förut, utan bara audio innan.

Valde importera midi och då frågar cubase om jag vill starta ett nytt projekt. Då valde jag nej eftersom jag ville ha in midifilen i det projekt jag höll på med.

Cubase skapade då ett nytt miditrack som den la midifilen (klossen) på.

När jag hade importerat 8st midi filer på en tackt styck hade jag alltså 8st extra miditrack jag fick ta bort efter det att jag flyttat klossarna till det miditracket jag ville ha klossarna i.

Varför blir det så här?

Filerna jag skulle öppna är trumm midi filer jag köpte på nätet från groovemonkey.

Finns det nått sätt att lyssna på dem i cubase innan import så man kan välja innan.

Finns det nått sätt att importera fler filer åt gången istället för en i taget?

Tacksam för hjälp

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag väcker denna tråd med frågan:

går det att ställa in Cubase så att ett nytt midispår inte skapas varje gång man importerar (drag&drop) en midisekvens? Dvs. går det att "droppa" sekvensen på ett befintligt midispår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så öppnar du dom i ett nytt projekt, markerar och klickar på "copy".

Stäng sedan projektet och klistra in i det projekt där du vill ha dom. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, anledningen till min fråga är att jag är nöjd ägare till EZdrummer och drar midifiler från pluggen till ett midispår i projektet. Det vore smidigare om Cubase inte envisades med att öppna ett nytt spår varje gång. Använder SL3 för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

HEYYA! Denna frågan kanske redan har varit uppe? Men men, någon som kan hjälpa mig hur man gör när man importerar midi filer i Cubase SX 3.0?

Hadet väl alla!

Cya

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vet om det går att importera midifiler till ett befintligt spår?

Jag brukar göra så.

Varför testar du helt enkelt inte?... 😳

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vet om det går att importera midifiler till ett befintligt spår?

Jag brukar göra så.

Varför testar du helt enkelt inte?... 😳

Mvh

Fredrik

Jag har testat, och varje gång jag släpper en midifil i projektet så öppnas ett nytt midispår längst ner, vilket innebär att jag måste dra den importerade sekvensen ytterligare en gång - till rätt spår - och sedan slänga det nya(nu tomma) spåret.

Alltså, går det att slippa undan dessa extra moment och istället importera sekvensen direkt till ett befintligt spår?

Eller är jag helt snurrig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat, och varje gång jag släpper en midifil i projektet så öppnas ett nytt midispår längst ner, vilket innebär att jag måste dra den importerade sekvensen ytterligare en gång - till rätt spår - och sedan slänga det nya(nu tomma) spåret.

Exakt den erfarenheten har även jag. Och jag tycker att det är extremt störande. Varför hamnar inte midi-filen dit man drar den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ingen aning varför ni har detta problem.

Jag kör SX1, men ska nu uppgradera SX3, så Jag kanske också

kommer att få samma "problem"....

Jag tror nog inte att jag skulle bry mig så himla mycket iaf 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog inte att jag skulle bry mig så himla mycket iaf  😄

Så farligt är det inte, men det är lite störande om man drar en fil till ett ställe och så hamnar den på ett helt annat!

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog inte att jag skulle bry mig så himla mycket iaf  😏

Så farligt är det inte, men det är lite störande om man drar en fil till ett ställe och så hamnar den på ett helt annat!

Det är irriterande just för att det känns onödigt. Det borde inte vara svårt att möjliggöra import till befintligt spår. Enligt Sonefors funkar det ju i SX1.

Kan någon med säkerhet bekräfta att det inte går att lösa detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

i mitt sx3 så lägger sej midi blocken på rätt spår,och jag kan dra och släppa dom effter varandra utan prob!!!men på min andra pc så ramllar dom ner och skapar nya midi spår???så det e helt klart en instälning.

jag ska gämföra i preff när jag har tid.och åter komma med svar så fort jag kan.

eller om någon e snäll och förklarar så vi som inte så duktiga kan förstå lol

Link to comment
Dela på andra sajter

jag löste det med att göra en ny template,där jag öppnade ez först,sedan lade jag till midi och audio kanaler.vet fan inte varför det funkar på pc nr 1.

har gått igenom det mesta,men kan inte hitta nått ,fattar fan inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också irriterat mig på det där. På samma tema då, är det någon som vet hur man exporterar 1 specifik midifil utan att få med alla andra i projektet? Utan att starta ett nytt projekt, kopiera in filen dit, och sedan exportera, vilket är omständigt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

För att väcka denna tråd till liv igen så fungerar det inte att släppa midi-filer från ezdrummer till intrumentspåret utan att man får ett nytt midi-spår....DRYGT!

Någon inställning???

Kör Cubase Studio 4...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...