Grim_ Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Öh...det där inlägget hamnade lite lustigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Jag hade kopplat så här om jag var du: Group Out - Delta 1010 (för tracking) C-R - Monitor Delta1010 (2ch) - Ch15/16 MG16/4 (för att lyssna på det inspelade materialet) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Grim_ Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Jag hade kopplat så här om jag var du: Group Out - Delta 1010 (för tracking) C-R - Monitor Delta1010 (2ch) - Ch15/16 MG16/4 (för att lyssna på det inspelade materialet) Ok..jag ska testa de olika alternativen så får jag kolla vilket som passar bäst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 (redigerat) Jag kör två mickar från gitarrlådan in i mixern som blir ett spår i Cubase. Dessa kanaler på mixerbordet har jag kunnat köra PAN på (innan det hamnar i Cubase) om jag velat.Om jag använder AUX1 kan jag väl inte PAN:a innan det hamnar i datorn? Jo. Du kan göra vad du vill med signalen på mixern utan att det som går till datorn påverkas (om du tappar från AUX pre fader). Om du vill spela in fler kanaler samtidigt så får du använda nästa AUX och skicka denna till nästa ingång på ljudkortet, t ex: AUX 1 – ljudkort in 1 (L), AUX 2 – ljudkort in 2 ® o s v. Om du vill utnyttja ditt ljudkort maximalt så ska du koppla till just ingång 1 & 2 (som är balanserade (XLR) på 1010 LT förutsatt att du ställt om jumprarna för line-nivå). Har du provat? Har du läst manualen? Redigerat 1 maj 2010 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Varför ska du skicka aux1 till datorn? Skulle du inte använda det till monitor? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Varför ska du skicka aux1 till datorn? Skulle du inte använda det till monitor? ? Nu tänker du på live-ljud ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 (redigerat) ? Nu tänker du på live-ljud ... Nej! Från mixern skickar man ju monitorsignalen direkt till monitorerna. Redigerat 1 maj 2010 av Hägglund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Nej! Från mixern skickar man ju monitorsignalen direkt till monitorerna. Nu förstår jag inte hur du tänker. I detta fall så ger AUX (pre fader) störst flexibilitet då man kan justera lyssningen på mixern oberoende av det som skickas till datorn. Varför skulle man använda AUXarna till monitorerna (i studiosammanhang)? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 (redigerat) Nu förstår jag inte hur du tänker. I detta fall så ger AUX (pre fader) störst flexibilitet då man kan justera lyssningen på mixern oberoende av det som skickas till datorn. Varför skulle man använda AUXarna till monitorerna (i studiosammanhang)? Det undrar jag också.... Vem var det som rådde killen till att överhuvudtaget använda aux? Redigerat 1 maj 2010 av Hägglund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Det undrar jag också.... Men jag undrar ännu mer varför man routar monitor från mixern in i datorn för att sen gå ut igen. Det där är ju Kalle-Anka lösning. Vad menar du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Det undrar jag också.... Vem var det som rådde killen till att överhuvudtaget använda aux? Har du något bättre förslag än AUX? Om man kör från grupperna så kan han ju inte justera lyssningsvolymen för kanalerna utan att påverka inspelningsvolymen (som han efterfrågade). AUX (pre fader) ger alla fördelar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Vad menar du? Du hann före innan jag ändrade min frågeställning. 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Har du något bättre förslag än AUX? Om man kör från grupperna så kan han ju inte justera lyssningsvolymen för kanalerna utan att påverka inspelningsvolymen (som han efterfrågade). AUX (pre fader) ger alla fördelar. Jo det går visst! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 (redigerat) Jo det går visst! http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/eng...ers/MG16_4E.pdf sid 30. D v s, det enda sättet att tappa signalen från en kanal pre fader är via AUX eller insert (men då blir det obalanserat). Återigen; varför vill du använda AUX till monitorerna? Detta gör man bara i livesituationer för att skicka till scenmonitorer. Redigerat 1 maj 2010 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Observera att jag inte tycker att det är fel att använda bussarna: Antingen så skickar du till datorn från AUX (pre fader), då kan du ställa regeln valfritt för lyssningen utan att påverka volymen till datorn eller så kör du från ”group” men då kan du inte använda kanalfadern för att ställa volymen för lyssning utan att påverka volymen till datorn (men du kan ju höja volymen på playback om du tycker att medhörningen blir för stark 😲). Retur från dator skulle jag koppla in på sista lediga stereokanalen. men AUX ger mer möjligheter förutsatt att man bara behöver kunna spela in så många kanaler simultant som det finns AUXar (men det verkade så i detta fall). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Jag skulle inte använda aux för monitor i det här fallet utan så som jag beskrev tidigare i tråden. Du kanske missade det. https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1080396 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Jag skulle inte använda aux för monitor i det här fallet utan så som jag beskrev tidigare i tråden. Du kanske missade det. https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1080396 Varför ska du skicka aux1 till datorn? Skulle du inte använda det till monitor? Om man använder Group Out så skickas signalen post fader ... eller: Har du något bättre förslag än AUX? Om man kör från grupperna så kan han ju inte justera lyssningsvolymen för kanalerna utan att påverka inspelningsvolymen (som han efterfrågade). AUX (pre fader) ger alla fördelar. Jo det går visst! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Grim_ Postat 1 maj 2010 Anmäl Dela Postat 1 maj 2010 Ber om ursäkt för att jag inte kunnat varit medverkande på ett tag. Men den sista tiden timmen har jag ägnat åt att försöka få igång Delta-ljudkortet jag precis installerat. Syncen med Cubase SX3 funkar inte tyvärr, men detta är väl tyvärr inte rätt tråd att bolla det. Det enda jag vill när ljudkortet är redå är att koppla, med rätt kablar, min lilla mixer på ett bra sätt för att kunna jobba hyfsat smidigt i Cubase. Och det skulle vara grymt skönt att kunna ställa volymen på medhörningen också. Testade att koppla monitorerna från C/R Out...men det blev bara brus. Jag har läst allt ni skrivit och glad att ni engagerar er i detta. Thanx alot!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.