Jump to content
Annons

Hur har ni kopplat mixern?


Martini

Recommended Posts

Hej.

Ursäkta lite dumma frågor.

Jag har en mixer Yamaha Mx 16/4

Ett ljudkort Audiophile 2496

En dator med Cubase 5

Ett slutsteg med högtalare

Ett par lurar

Hur kopplar jag bäst mixer till datorn? Main out till slutsteget och monitor till datorn? Eller aux till datorn.

Om jag spelar in sång. Påverkas ljudet olika om det kommer från mixerns aux(pre fade), monitor eller main out?

Om jag kör sången aux pre fade från mixern. Aux in till datorn och har lurar, kan jag ju mixa medhörning i lurarna utan att påverka ljudet in till ljudkortet..

Men är det samma kvalitet från aux som från tex main?

Innan jag "hillar" in mig för mycket.. Hur kopplar ni proffs det här?

Alltså: Mixer, ljudkort (både ut och in) sluitsteg och lurar för att kunna få bra monitorlyssning i lurarna och bästa signal till ljudkortet.

Mr Skamsen 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Main out till slutsteget och monitor till datorn? Eller aux till datorn.

monitor (det du hör) till slutsteg

mix/main till datorn

alt aux till datorn funkar också fast det tycker jag alltid är en nödlösning om man inte har bussar eller direct out

är det förresten en sån här? (edit: nej det är det inte, men har den ungefär samma upplägg?)

yamaha_MG_16_4_main.jpg

då kan du koppla Group 1/2 till datorn också

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

monitor (det du hör) till slutsteg

mix/main till datorn

alt aux till datorn funkar också fast det tycker jag alltid är en nödlösning om man inte har bussar eller direct out

är det förresten en sån här? (edit: nej det är det inte, men har den ungefär samma upplägg?)

yamaha_MG_16_4_main.jpg

då kan du koppla Group 1/2 till datorn också

Jo det är precis en sån... Ser i alla fall precis ut så.

Och från datorn till tex kanal 15/16 på mixern?

Och om sången blir för hög i lyssningen? Då kan jag inte dra ned fadern, för då minskas signalen till ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
monitor (det du hör) till slutsteg

Hoppla. Miss av mig 😑

Men jag har ingen volym/EQ till mitt slutsteg. Då behöver jag en extra mixer till den?

"snabbredigering" Förlåt fel jag förstod fel här..

Redigerat av Martini
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är precis en sån... Ser i alla fall precis ut så.

Och från datorn till tex kanal 15/16 på mixern?

Och om sången blir för hög i lyssningen? Då kan jag inte dra ned fadern, för då minskas signalen till ljudkortet?

från datorn brukar man koppla till "tape return" eller om det heter nåt annat liknande där

jag måste hitta en större bild på just den mixern för att ge bästa tipset på hur du ska justera sång kontra musik

men generellt brukar man dels skicka en sångkanal till dels i det här fallet Group (kallas bus på många andra mixrar), dels till monitor direkt

via sistnämnd kan du reglera lyssningsförhållandet

har den förresten direct out på baksidan vid varje kanal?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

från datorn brukar man koppla till "tape return" eller om det heter nåt annat liknande där

jag måste hitta en större bild på just den mixern för att ge bästa tipset på hur du ska justera sång kontra musik

men generellt brukar man dels skicka en sångkanal till dels i det här fallet Group (kallas bus på många andra mixrar), dels till monitor direkt

via sistnämnd kan du reglera lyssningsförhållandet

har den förresten direct out på baksidan vid varje kanal?

Jag är inte så säker på det. Jag reglerar ju ljudet till datorn med fadern. Det enda sättet jag nu ser det att gå ut från aux-pre till hörlursförstärkare?

Det är väl den enda regeln man kan reglera en kanal förutom själva fadern?

Den har sk insert på varje kanal. För stereotele kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen så skickar du till datorn från AUX (pre fader), då kan du ställa regeln valfritt för lyssningen utan att påverka volymen till datorn eller så kör du från ”group” men då kan du inte använda kanalfadern för att ställa volymen för lyssning utan att påverka volymen till datorn (men du kan ju höja volymen på playback om du tycker att medhörningen blir för stark 😄). Retur från dator skulle jag koppla in på sista lediga stereokanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

vilket brukar funka fint

Vilket funkar om man inte vill ha stereo i lyssningen... kom jag på. Sitter här och testar efter hand..

Det finns bara en aux-pre. Aux 2 är beroende av fadern.

Hur fungerar en kanal? Är det lika bra ljudkvalitet från auxarna som från tex main out?

(det bästa verkar ändå att köra aux-pre send till datorn. Då kan man mixa lyssningen som man vill?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen så skickar du till datorn från AUX (pre fader), då kan du ställa regeln valfritt för lyssningen utan att påverka volymen till datorn eller så kör du från ”group” men då kan du inte använda kanalfadern för att ställa volymen för lyssning utan att påverka volymen till datorn (men du kan ju höja volymen på playback om du tycker att medhörningen blir för stark 😄). Retur från dator skulle jag koppla in på sista lediga stereokanalen.

Jag tycker detta verkar vettigast. Fast min undran är ju samtidigt.. är ljudkvaliteten lika bra från auxen som från main out?

Hur ställer jag rattarna lämpligtvis? På aux mastern -skruvar ned aux return och ställer send nånstans i mitten?

Eller ska jag bara kräma fullt, både på master-send och kanal-send?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt handlar om hur du routar signalen. Du får ingen förlust för att du skickar signalen via AUX.

Ok, det var nämligen det jag gick och inbillade mig.. Då kör jag på detta sättet.

Förstärker aux signalen eller är det linesignal även om jag rattar fullt?

Påverkar gainen på kanalen aux-pre? Man ska ju ställa gain så inte sången distar mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker detta verkar vettigast. Fast min undran är ju samtidigt.. är ljudkvaliteten lika bra från auxen som från main out?

Hur ställer jag rattarna lämpligtvis? På aux mastern -skruvar ned aux return och ställer send nånstans i mitten?

Eller ska jag bara kräma fullt, både på master-send och kanal-send?

Ställ AUX (Pre) på U (0 dB) och gaina på kanalens mic gain till du får bra signal in i datorn. Om du måste gaina på mycket så kan du prova om det brusar mindre om du ökar på AUX:en istället för mic gainen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det var nämligen det jag gick och inbillade mig.. Då kör jag på detta sättet.

Förstärker aux signalen eller är det linesignal även om jag rattar fullt?

AUXen är ingen preamp.

Påverkar gainen på kanalen aux-pre? Man ska ju ställa gain så inte sången distar mm.

Gainen påverkar hela signalvägen, så ja. 😄

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Kanon denna lösningen verkar bäst för mig. Sista frågan.. Bör jag ha aux-master på fullt och ställa med kanal auxen?

hälsningar

Martini

Börja med att prova unity (0dB) på kanal-AUX och AUX-mastern. Om du behöver mer gain (än vad preampen kan ge utan att börja brusa) så kan du prova att gaina AUX istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att prova unity (0dB) på kanal-AUX och AUX-mastern. Om du behöver mer gain (än vad preampen kan ge utan att börja brusa) så kan du prova att gaina AUX istället.

Hmm.. skalan börjar på 0 upp till 10. Ingen 0 Db i mitten.

Fast på kanalen sitter en pil på klockan 13 och på mastern klockan 15.

Det borde ju vara 0Db tror jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ AUX (Pre) på U (0 dB) och gaina på kanalens mic gain till du får bra signal in i datorn. Om du måste gaina på mycket så kan du prova om det brusar mindre om du ökar på AUX:en istället för mic gainen.

Ok. 0Db står inte utsatt, men en pilmarkering syns klockan 13 på kanalen och klockan 15 på mastern..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Yamaha MG 16/4 med.

Tänkte på ett par saker.

Om man ska använda AUX1 (pre fader) så skall PRE Switchen vara intryckt.

Jag har ju alltid använt Group out till datorn och det är ju två kablar där, men AUX1 är ju bara en. Varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett påstående? 😛

Borde nog formulerat det som en fråga, även att jag uppfattade det så i manualen till mixerbordet.

Så jag ställer frågan nu. Stämmer det att man ska ha den intryckt när man använder AUX1?

Så när jag ska koppla från AUX1 till mitt Delta 1010LT så använder jag en Mono tele som blir RCA i andra änden? Alltså right och left in i ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde nog formulerat det som en fråga, även att jag uppfattade det så i manualen till mixerbordet.

Så jag ställer frågan nu. Stämmer det att man ska ha den intryckt när man använder AUX1?

”Pre fader” är lämpligast för inspelning då du kan välja volym för lyssning (med fadern) utan att volymen på det som går ut via AUX påverkas.

Så när jag ska koppla från AUX1 till mitt Delta 1010LT så använder jag en Mono tele som blir RCA i andra änden? Alltså right och left in i ljudkortet?

Nej, inte L & R utan bara L eller R då AUXar är mono. Om du vill spela in fler kanaler samtidigt så får du använda nästa AUX och skicka denna till nästa ingång på ljudkortet, t ex: AUX 1 – ljudkort in 1 (L), AUX 2 – ljudkort in 2 ® o s v. Om du vill utnyttja ditt ljudkort maximalt så ska du koppla till just ingång 1 & 2 (som är balanserade (XLR) på 1010 LT förutsatt att du ställt om jumprarna för line-nivå).

Link to comment
Dela på andra sajter

”Pre fader” är lämpligast för inspelning då du kan välja volym för lyssning (med fadern) utan att volymen på det som går ut via AUX påverkas.

Ja, det är ju så man vill det ska funka. Blir det skillnad på ljudkvalitet om man jämför med "Group Out"?

Nej, inte L & R utan bara L eller R då AUXar är mono. Om du vill spela in fler kanaler samtidigt så får du använda nästa AUX och skicka denna till nästa ingång på ljudkortet, t ex: AUX 1 – ljudkort in 1 (L), AUX 2 – ljudkort in 2 ® o s v. Om du vill utnyttja ditt ljudkort maximalt så ska du koppla till just ingång 1 & 2 (som är balanserade (XLR) på 1010 LT förutsatt att du ställt om jumprarna för line-nivå).

OK.

Jag kör två mickar från gitarrlådan in i mixern som blir ett spår i Cubase. Dessa kanaler på mixerbordet har jag kunnat köra PAN på (innan det hamnar i Cubase) om jag velat.

Om jag använder AUX1 kan jag väl inte PAN:a innan det hamnar i datorn?

Jag hoppas jag inte låter allt för knäpp med mina frågor.

Jag är inte så bra på sånt här med att koppla prylar och förstå kedjan som ljudet transporteras men jag försöker lära mig...haha.

Jag borde gå nån form av grundkurs hur allt funkar.

Tack för all hjälp iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...