Jump to content
Annons

Tänk vad man kan göra med fyra ackord


®offe

Recommended Posts

Annons

😉 Killen i mitten är rätt Jack Black och namnet är något som han och Gass lätt hade kunnat kalla sig. Snygg kanon/mix!

Och appropå kanon: Säkert många som sätt den redan men på samma tema. Eller, ja, annat tema men samma skarpa iaktagelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kallas inte den där ackordrundan för något speciellt? Har för mig att när jag läste en musikteorikurs så sa de just att den ackordrundan går att kompa det mesta till. Tror inte att alla dessa låtar har just de ackorden, det är bara det att de flesta melodier lätt passar till de ackorden..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Det jag tycker är lite underhållande är att jag sett folk sitta och hånskratta åt de där artisterna för att de skulle blivit "påkomna" med att använda de där två ackordföljderna (för de använder ju faktiskt två, skiftet sker mellan Take on Me och Save Tonight, sedan tillbaka vid Torn). Sedan kan samma personer sätta på en annan låt med precis samma jävla ackordföljd och tycka den är skitbra 😛

Jag försöker undvika de där ackordföljderna helt, let's say av religiösa skäl, men det går ju inte att komma ifrån att allmänheten inte har gehör nog att göra funktionsanalyser så de kommer ju inte märka att 14/20 låtar i t.ex. melodifestivalen använder de här (och ett par andra) knep.

- edit -

Tycker för övrigt den här är bra jävla klockren också 🙂 Känga mot Cheiron kanske? 😉

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Kallas inte den där ackordrundan för något speciellt? Har för mig att när jag läste en musikteorikurs så sa de just att den ackordrundan går att kompa det mesta till. Tror inte att alla dessa låtar har just de ackorden, det är bara det att de flesta melodier lätt passar till de ackorden..

I-V-Vi-IV

världens mest anvädna chord-progression.

Link to comment
Dela på andra sajter

I-V-Vi-IV

världens mest anvädna chord-progression.

Svårt att säga säkert, inom rock n' roll är ju bluestolvan fantastiskt vanlig, likaså I-IV-V. Samt jazzens absoluta favorit, II-V-I. Otroligt mycket klassisk musik kan även, om man skalar bort färgningar och basrörelser etc., reduceras till serier av V-I 🙂 Men jag säger inte emot dej, I-V-VI-IV (eller VI-IV-I-V som används i halva Axis-videon) är kräkningsframkallande vanligt idag och har blivit nästan industristandard de senaste 10 åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga säkert, inom rock n' roll är ju bluestolvan fantastiskt vanlig, likaså I-IV-V. Samt jazzens absoluta favorit, II-V-I. Otroligt mycket klassisk musik kan även, om man skalar bort färgningar och basrörelser etc., reduceras till serier av V-I 🙂 Men jag säger inte emot dej, I-V-VI-IV (eller VI-IV-I-V som används i halva Axis-videon) är kräkningsframkallande vanligt idag och har blivit nästan industristandard de senaste 10 åren.

njao, kankse tog i lite, men "odrägligt överanvänd" är nog en bättre beskrivning hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt! Måste skriva en sån låt och alla kommer DYRKA mig!! 🥰

Beatles måste ändå ha varit först av dom där låtarna? Props! De var ännu mer stilbildande än man trott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...