Jump to content
Annons

Göra rent cymbaler?


Cato

Recommended Posts

Hej alla trummisar!

Min systerson skall få ett begagnat cymbalset (Sabian B8) i födelsedagspresent som är inköpt på Blocket.

Har ni några tips på rengöringsmedel som funkar för att göra dem skinande rena? 😄

Har hört att de medel som man kan köpa i musikaffärerna inte är särskillt bra. Har dock inte testat några av dem.

Jag har däremot testat olika allrengörings medel, men de funkar dåligt.

/Cato

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej alla trummisar!

Min systerson skall få ett begagnat cymbalset (Sabian B8) i födelsedagspresent som är inköpt på Blocket.

Har ni några tips på rengöringsmedel som funkar för att göra dem skinande rena? 😄

Har hört att de medel som man kan köpa i musikaffärerna inte är särskillt bra. Har dock inte testat några av dem.

Jag har däremot testat olika allrengörings medel, men de funkar dåligt.

/Cato

koppar/mässingsputs?

häxans eller vafan heter den?

8504256559550000.jpg

vet faktiskt inte 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att veta säkert så tror jag stenhårt på Autosol. Det brukar vara bäst på all putsning, jag kör det på mässingpropellrar som varit under vattnet i åratal, några drag med putstrasa och Autosol så blänker de som guld. Finns på både tub och större burk på tex Claes O. Man kan putsa repiga mopedhjälmsvisir, diskbänkar, ja allt med Autosol. Det går ju att putsa resten av kromet på trummorna också för den som orkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla trummisar!

Min systerson skall få ett begagnat cymbalset (Sabian B8) i födelsedagspresent som är inköpt på Blocket.

Har ni några tips på rengöringsmedel som funkar för att göra dem skinande rena? 😆

Har hört att de medel som man kan köpa i musikaffärerna inte är särskillt bra. Har dock inte testat några av dem.

Jag har däremot testat olika allrengörings medel, men de funkar dåligt.

/Cato

Jag har kört med typ häxan och det har funkat på riktigt skitiga pjäser MEN...

För mig blev det så att cymbalerna blev snabbt nedgångna igen. Jag vet inte om

häxan på något sätt var för starkt och tog bort någon typ av "grundinpregnering" eller vad det kom sig.

Hmm svårt läge. Om man skall ge bort i present så vill man ju att grejorna skall vara fina.

Jag hade inte använt häxan om det inte var gamla svarta Avedis från 60 talet.

Dessutom tar Häxan den tryckta texten t ex. "heavy ride"

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att veta säkert så tror jag stenhårt på Autosol. Det brukar vara bäst på all putsning, jag kör det på mässingpropellrar som varit under vattnet i åratal, några drag med putstrasa och Autosol så blänker de som guld. Finns på både tub och större burk på tex Claes O. Man kan putsa repiga mopedhjälmsvisir, diskbänkar, ja allt med Autosol. Det går ju att putsa resten av kromet på trummorna också för den som orkar.

Jag använder bara vanligt vatten, diskmedel såpa eller liknande. Tar tid som f** men det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som provat att sandblästra? 😉

😄.

Btw. Du kan använda lite svinto med. Det kommer inte att förstöra cymbalen.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Autosol borde som sagt funka utmärkt, men det ger ju ingen skyddande hinna som cymbalputsmedel gör. Man kanske kan stryka på ett lager sonax bilvax och vaxa upp dom rejält efter tvätten så det håller sig? 😛

1. Autosol till förbannelse

2. Bilavfettning

3. Skölja av med vatten riktigt noga

4. Bilvax

Måste testas!

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i att göra rent dem om de inte är überäckliga. Särskilt billiga cymbaler brukar vinna på den lilla dämpning som ett lagom lager skit ger. Beror iof på ideal och musikstil... vissa vill ju ha extremt vassa "piercande" cymbaler. Med lagom skit så blir ljudet lite mjukare och kan uppfattas som lite mer komplex (eftersom de vassaste frekvenserna dämpas).

Smaksak, men jag gillar inte sprillans-cymbal-ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för fantastiska idéer!

Blir nog att inhandla autosol imorgon. Kanske ska kolla upp häxans också.

Återkommer med resultat!

/Cato

Autosol är grejen...precis samma innehåll som när man köper Zildjians cymbalputs...är rätt övertygad om det.

Har använt zildjian putsen men inte autosol men det verkar som sagt snarlikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Autosol är grejen...precis samma innehåll som när man köper Zildjians cymbalputs...är rätt övertygad om det.

Har använt zildjian putsen men inte autosol men det verkar som sagt snarlikt.

Låter skitiga cymbaler bättre sen de putsats så de gnistrar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. Mer sissel och kling.. Du borde ju veta vad ett strängbyte gör för soundet på en gitarr.. Samma gör en putsning av cymbal kan man säga..

Låter skitiga cymbaler bättre sen de putsats så de gnistrar?
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag putsat ett par gamla hihat-lock md autosol. Såg ut som skit, men ser numera ut som nytt! I rent poleringssyfte är autosol helt klart val numero uno. Men jag tror som sagt inte att det håller sig speciellt länge om man inte lägger på ett lager vax eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nu har jag putsat ett par gamla hihat-lock md autosol. Såg ut som skit, men ser numera ut som nytt! I rent poleringssyfte är autosol helt klart val numero uno. Men jag tror som sagt inte att det håller sig speciellt länge om man inte lägger på ett lager vax eller liknande.

Blev det bra? 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag putsat ett par gamla hihat-lock md autosol. Såg ut som skit, men ser numera ut som nytt! I rent poleringssyfte är autosol helt klart val numero uno. Men jag tror som sagt inte att det håller sig speciellt länge om man inte lägger på ett lager vax eller liknande.

Antar att du inte behövde slita allt för länge? Jag putsade en liten svartnad mässinspegel till båten med Häxan en gång, det tog ett par timmar minst. Autosol är nog betydligt effektivare.

Men frågan kvarstår; låter rena hihatlock bättre än skitiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du inte behövde slita allt för länge? Jag putsade en liten svartnad mässinspegel till båten med Häxan en gång, det tog ett par timmar minst. Autosol är nog betydligt effektivare.

Men frågan kvarstår; låter rena hihatlock bättre än skitiga?

Det tog väl 1-2 timmar, men jag är rätt så pedant också.

Det är en dum fråga! Det låter jävligt mycket bättre. Man får fram den snygga krispen, övertonerna. Alla cymbaler mår lika bra av rengörning. Det är krispigheten som låter "dyrt" sedan på inspelningarna. Nam namn.. 🙂

Så slipper man boosta lika mycket i övre diskanten på överhänget också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter skitiga cymbaler bättre sen de putsats så de gnistrar?

Jadu, har inte en aning...inte tycker jag att det är avgörande för fem öre.

Däremot ser dom bättre ut och därmed inbillar sig nog rätt många att dom låter bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om cymbalerna låter bättre efter rengöring, men primärt nu är att cymbalerna måste bli lite mer rena eftersom de är present.

Här är dem, lite svårt att se på bilden, men de är riktigt skitiga. 😄

http://www.blocket.se/jonkoping/Sabian_cym...m?ca=17&w=1

/Cato

Klart du ska rengöra dom...lite stil ska det vara! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en tråd i TAMAs forum där en snubbe gjort rent cymbaler med helt otroligt resultat. De såg verkligen helt nya ut. Tyvärr minns jag inte vad medlet hette men det var avsett för cymbalrengöring iaf. Du kanske kan hitta tråden om du nördar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gott folk har jag gnott, putsat, gnidit i tre timmar. Måste nog säga att det blev lika mellan Autosol och Zildjans´cymbalmedel. Autosol oxiderade lite mer men vilket gjorde att man fick gnida några gånger till när det var dags för sista rengöringen.

Resultatet blev mycket bra, inte perfekt, men det beror nog på att jag inte är pedant.

Autosoltuben kostade 39 kr medan Zildjan´s medel kostade 150 kr. Zildjan´s medel räcker länge, så det kanske är hugget som stucket.

/Cato

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gott folk har jag gnott, putsat, gnidit i tre timmar. Måste nog säga att det blev lika mellan Autosol och Zildjans´cymbalmedel. Autosol oxiderade lite mer men vilket gjorde att man fick gnida några gånger till när det var dags för sista rengöringen.

Resultatet blev mycket bra, inte perfekt, men det beror nog på att jag inte är pedant.

Autosoltuben kostade 39 kr medan Zildjan´s medel kostade 150 kr. Zildjan´s medel räcker länge, så det kanske är hugget som stucket.

/Cato

Köpte du bägge!? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...