Jump to content
Annons

VocalVest.. någon som testat?


fender__

Recommended Posts

Annons
BJORNANDERSSON (oregistrerad)

dsen gör säkert vad den ska, men inte fan är det något redskap som gör att du kommer sjunga osm en gud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som testat vocal vest ännu? Ska man kunna lite på sånt här? ☺️

http://www.vocalvest.com/vocalvest.com/Hem.html

totalt efterblivet.. seriöst, hur jävla stupid är inte det här haha. behöver man en jäkla väst för att ens kunna ta en ton så ska man nog lägga ner sin ambition som sångare.. jees

Redigerat av SIRR
Link to comment
Dela på andra sajter

Deras funktion-sida gav åtminstonde ett gott skratt om inte annat.

Dock från referenserna..

Under ett träningspass, t.ex. styrketräning, jogging eller bara till promenad, har jag märkt stor skillnad med västen.
Har även för avsikt att använda k99 vid löpträning för att stimulera syreupptagningsförmågan vid träning...

Något säger mig att något liknande redan finns, självklart med marknadsföring mot annan målgrupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den tränar ju inte rösten i sig, utan sätter dig i en ställning som gör att du kan utnyttja stödet bättre. Har du däremot aldrig använt stödet och bara sjungit med halsen tidigare, kommer den här nog inte gör jack shit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångpedagogen Ingvar som tagit fram västen demonstrerade västen på en kör jag jobbade med och alla kände att den verkligen hjälpte. Jag har många kunder i studion som använder den och alla är jättenöjda. Den tvingar dig helt enkelt att andas rätt. Har inte själv testat den ännu men jag planerar att göra det eftersom jag vet att jag inte jobbar rätt med stödet. Först hade jag tänkt att ta en lektion hos sångpedagogen för första gången men om jag känner att den funkar så kommer jag att köpa in för att ha den i studion.

Som sagt den kommer inte få att dig att kunna sjunga men om man tror det så är man lika korkad som vissa kommentarer här. Om man inte har kunskap om ämnet så skall man helt enkelt ge fan i att kommentera men det är lite för vanligt på det här forumet att man vill göra sin stämma hörd om saker man inte har en aning om.

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tittade bara på den på sidan, och jag förmodar att den hjälper till att utveckla stödet? Gör att man tvingas pressa lite hårdare? Är kanske bra i början, ungefär som nybörjarmaskiner på gym som hjälper en att hitta muskelgrupperna som skall arbeta.

Lite tips om du inte vet om du använder magstödet korrekt:

När du sjunger: ska magen runt naveln gå in, området runt solarplexus ska hållas ute, och bröstet skall hållas uppe så gott det går.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte redan sjunger i masken så kommer västen förmodligen inte göra rättvisa. De flesta människor som inte gått hos sångpedagåg andas t.o.m bak och fram, vilket man kanske fortsätter att göra med västen. Men har man kommit så pass långt i sångskolan att de endast är magstödet som spökar tror jag att västen kan hjälpa väldigt mycket. Det är absolut en smart idè. ..Tror även den är bra vid träning som nån hade skrivit på sidan, inget skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte redan sjunger i masken så kommer västen förmodligen inte göra rättvisa. De flesta människor som inte gått hos sångpedagåg andas t.o.m bak och fram, vilket man kanske fortsätter att göra med västen. Men har man kommit så pass långt i sångskolan att de endast är magstödet som spökar tror jag att västen kan hjälpa väldigt mycket. Det är absolut en smart idè. ..Tror även den är bra vid träning som nån hade skrivit på sidan, inget skämt.

En sak jag undrar, Hur vet man att man andas rätt? Jag försöker mestadels andas med magen och osv men jag vet fortfarande inte om de rätt. Finns det någon bra text om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tips om du inte vet om du använder magstödet korrekt:

När du sjunger: ska magen runt naveln gå in, området runt solarplexus ska hållas ute, och bröstet skall hållas uppe så gott det går.

Området kring solarplexus ska inte ut (under bröstet alltså), det området ska vara mjukt, precis som området under hakan (något de flesta göra fel), man ska ta i med hårfästet där nere och med ryggen (ska öppnas), där och endast där sitter styrkan, resten ska vara relaxat som mjuk gele. Många sångpedagåger lever fortfarande kvar i den gamla skolan tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag undrar, Hur vet man att man andas rätt? Jag försöker mestadels andas med magen och osv men jag vet fortfarande inte om de rätt. Finns det någon bra text om detta?

Nr.1 Lägg handen på magen (nedre del) går den ut när du andas in och in när du andas ut? Det är en bra början. Andas INTE med bröstkorgen. När man väl har hittat andningen i sång så hörs det knappt att man andas, man dricker luften rätt ner i magen, "shupp". Bröstkorgen rör sig då heller inte. Det är ofta luften som gör att man får problem med spänningar. Man ska absolut inte pressa luft. Men som sagt börja med att gå runt i vardagen med tänk att andas med magen, ut med den när du andas in och in när du andas ut.

Ett annat tips du kan börja med är (om du gör det här felet vill säga), släpp tungan från gommen, det kan ta upp till nått år att lära sig släppa den därifrån. Det är också en grej man kan göra dagarna lång (även på natten, för man kan sova med tungan spänd upp i gommen då också). Tungan ska ligga plant i munnen, nere. Om den inte redan gör det så kan det kännas som man spänner tungan när man låter den ligga plant till en början, den är inte van att slappna av med andra ord. Tunga=bort från gommen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips också är att hålla händerna mot området på sidan av kroppen (en hand på varje sida), över höftbenet och under revbenen (området där mellan) där det är "benlöst" (iaf från sidan), blås ut ett snabbt puffljud och känn hur händerna åker ut. Tryck in händerna en bit (inte så att det gör ont!) och upprepa.

Sen provar du att sjunga så och känn hur händerna långsamt åker ut. Magstödet är motståndet som gör att händerna INTE åker ut (om händerna skulle åka ut direkt så skulle det innebära att luften skulle ta slut direkt, då kan du bara sjunga några sekunder). Känn hur magstödet arbetar, det ska vara en långsam och jämn rörelse, pressa ut lite lite mer på ställen där du behöver ta i hårdare (typ när du går upp högt i en del, eller går ner lågt i en del, sjunga starkt betyder inte mer stöd för alla).

Jag brukar använda det ibland när jag sjunger en svår del och behöver känna hur magen jobbar på det området i låten.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Området kring solarplexus ska inte ut (under bröstet alltså), det området ska vara mjukt, precis som området under hakan (något de flesta göra fel), man ska ta i med hårfästet där nere och med ryggen (ska öppnas), där och endast där sitter styrkan, resten ska vara relaxat som mjuk gele. Många sångpedagåger lever fortfarande kvar i den gamla skolan tyvärr.

Det ska inte ut, men man ska försöka hålla kvar det fick jag lära mig (kanske bara en psykologisk bild jag fick lära mig iofs). Jag personligen känner mer i sidorna i magen (eller så tänker jag mer ditåt).

Aa just det en till viktig grej till alla! Undvik alltid att spänna läpparna och käken när du sjunger (lätt hänt när man ska sjunga starkt eller grunting/deathgrowl)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...