Jump to content
Annons

3.5mm stereo-hane > 2x 3.5mm mono-hona


Hjorten

Recommended Posts

Som rubriken säger är jag på jakt efter 3.5mm stereo-hane > 2x 3.5mm mono-hona. Har varit in på Clas Ohlson, Kjell & co, Musikbörsen, 4sound, HiFi-klubben och Sandahls. Samt frågat på ett annat forum där jag mest blivit länkad till stereo-hane > 2x stereo-hona och det är inte det jag behöver. Hittade en sida i UK som hade, men vill helst beställa inom Sverige, eller köpa här i Uppsala.

Och nej, jag kan inte löda det själv eftersom jag inte vet hur, och heller inte har några saker för det.

På Kjell berättade en kille om ett ställe som ska heta något i stil med Radio Ola som nog skulle kunna löda en sån adapter till mig, men jag vet inte alls var det ligger, och ett par googlingar har inte hjälpt mig.

Så... Hjälp mig 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tror du får göra ett hopkok av flera adaptrar... eller beställa lödning..

Ett hopkok har jag redan försökt med, det funkade inte så jättebra. Men Ljus Ljud & Musik verkade ändå ha det jag behövde så jag tar och beställer en sån.

PS. Lobster and ketchup?!

Hehe.

Redigerat av Hjorten
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad funkade inte? Klart det måste gå att få funka med flera adaptrar.

Nu kommer jag inte ihåg exakt, men det var RCA och 3.5mm inblandat, och det blev en sån enorm signalförlust och kabelhärva att det aldrig hade kunnat blivit bra.

Märklig koppling förresten. Vad har du i andra ändan?

En hydrofon, den har stereo-hanar, men om jag kör med 3.5mm stereo-hane till 2x stereo-honor så fungerar det inte. Det blir mono, eller tvingad stereo och jag vill så klart få riktig stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer jag inte ihåg exakt, men det var RCA och 3.5mm inblandat, och det blev en sån enorm signalförlust och kabelhärva att det aldrig hade kunnat blivit bra.

En hydrofon, den har stereo-hanar, men om jag kör med 3.5mm stereo-hane till 2x stereo-honor så fungerar det inte. Det blir mono, eller tvingad stereo och jag vill så klart få riktig stereo.

Menar du att den har två 3.5-mm-hanar påbyggt? I mono? Jag fatter inte.. kan det vara möjligt att du har vimsat till begreppen?

Honor är nåt man kör in hanar i. ehm ja. Hål alltså. Som med människor.

.. och vad ska du koppla i andra änden? Med vilken ingång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att den har två 3.5-mm-hanar påbyggt? I mono? Jag fatter inte.. kan det vara möjligt att du har vimsat till begreppen?

Honor är nåt man kör in hanar i. ehm ja. Hål alltså. Som med människor.

.. och vad ska du koppla i andra änden? Med vilken ingång?

Hydrofonen i sig är två piezomickar som gjorts vattentätta. I slutet av varje sladd/kabel sitter en stereo-hane (3.5mm).

Hydrofonen ska kopplas till Edirol R-09 (som har stereo-hona (3.5mm) via line in).

För att få korrekt stereoinspelning behövs en sådan adapter som jag eftersöker.

Jag har (bland annat) provat med stereo-hane > 2x stereo-honor, det ger antingen mono eller tvingad stereo (alltså samma mono-ljud i båda kanalerna).

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack!

Har du, eller någon annan, beställt från det företaget tidigare?

Eh, jaha. Jag måste alltså kolla om 4sound eller Musikbörsen kan beställa från dom. Omständigt, och osäkert om det ens går.

Redigerat av Hjorten
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Stort tack!

Har du, eller någon annan, beställt från det företaget tidigare?

Fitzpatrick är en distributör så du måste beställa via en musikaffär. Men de flesta musikaffärer i Sverige beställer saker från Fitzpatrick så det ska inte vara några problem.

Skriv ner Fitzpatricks artilkelnummer så att det blir rätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt problem är att kontaktmickarna behöver förstärkning (micpreamp) och därför är utgången från dessa balanserad (som oftast när så svaga signaler) men i detta fall i formen av det något ovanliga 3,5mm TRS formatet.

En R-09 har ingen ingång för balanserad mikrofon (om stereo) nivå utan endast en 3,5mm TRS (stereo obalanserad) så det du behöver är antingen en T1S + T2S till T1R2S eller en separat mikrofonförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt problem är att kontaktmickarna behöver förstärkning (micpreamp) och därför är utgången från dessa balanserad (som oftast när så svaga signaler) men i detta fall i formen av det något ovanliga 3,5mm TRS formatet.

En R-09 har ingen ingång för balanserad mikrofon (om stereo) nivå utan endast en 3,5mm TRS (stereo obalanserad) så det du behöver är antingen en T1S + T2S till T1R2S eller en separat mikrofonförstärkare.

Min erfarenhet är att kontaktmikrofonen klarar sig rätt okej utan preamp.. så det kan nog fungera. Om än brusigt om signalen är låg - men det tror jag inte med en hydrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt problem är att kontaktmickarna behöver förstärkning (micpreamp) och därför är utgången från dessa balanserad (som oftast när så svaga signaler) men i detta fall i formen av det något ovanliga 3,5mm TRS formatet.

En R-09 har ingen ingång för balanserad mikrofon (om stereo) nivå utan endast en 3,5mm TRS (stereo obalanserad) så det du behöver är antingen en T1S + T2S till T1R2S eller en separat mikrofonförstärkare.

Hydrofonen får jättebra signal, utan brus, när det är i mono så jag ställer mig tveksam till att det skulle behövas nån micpreamp. Även om jag eventuellt skulle ha fel så vill jag skaffa adaptern först och se om det fungerar. Gör det inte det så får jag helt enkelt lösa problemet då.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...