Jump to content
Annons

Finn

Recommended Posts

Köpte ett par Phonic P8A för ett tag sen och har märkt att de måste vara den mest överskattade monitorn som det snackades om ett tag. Tänkte bara höra om det är någon som håller med mig? När jag köpte den så kostade de typ 2500/st och då förväntar man sig lite väljud åtminstone. Dum som jag var så testade jag dem aldrig, utan läste bara lite olika recensioner osv. Gör aldrig det misstaget, utan testa alltid de monitorer som ni skall köpa.

Dessutom så är ena diskantelementet spräck och jag har knappast drivit dem hårt. Men men... "you get what you pay for".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
När jag köpte den så kostade de typ 2500/st och då förväntar man sig lite väljud åtminstone.

Det kan ju också vara så att de avslöjar ett undermåligt material. ; )

Ojojoj, knäckarn. 😠

Personligen tyckte jag att P8A lät jäkligt bra, jämnfört med t.ex Fostex, Alesis och Behringers modeller i samma prisklass. Men man var tvungen att skruva ner diskanten där bak på P8A'a.

Fast Samson lät ännu bättre.

Men jag köpte JBL. 😆

EDIT:

Hoppsan, Samson ska det vara, inte Samsung. 😏

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om inte handlar lämnar någon garanti (vilket dom borde göra) så har man två års reklamationsrätt, enligt konsumentköplagen. Ta med kvitto och högtalarna till affären där du köpt dom, och kräv att få ett par nya. Glöm inte att vara trevlig heller! 😎 Till att börja med i a f.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag nöjd över mina P8A

När jag lyssnade på Tannoy så tyckte jag att dom lät skitbra på ett dåligt sätt...

Phonic P8A tyckte jag lät dåligt på ett bra sätt...

Har ingen aning om vad jag snackar om...egentligen men jag tyckte P8A lät bra... 🙂😎

Smacken är som backen.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte hur alla kunde prisa P8A så förbannat i diverse trådar som förekom här för ett tag sen. När jag var å lyssnade på dom så lät dom verkligen kasst. Jämfört med Behringer Truth 2031, Tapco S5 och Esi nEar 06(!)

Näe, P8A är verkligen överskattade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med alls. P8A funkar kanon för mig, och jag satt länge och lyssnade på dem i affären innan jag köpte dem... jämförde dem med andra osv. Klart, fanns ju många som lät fan så mycket bättre... men då kostade de också flera gånger så mycket. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Var precis och lyssnade på ett par PA8. Kändes helt klart som mycket högtalare för pengarna. Men de var väldigt vassa även när diskanten är nedskruvad 2dB. Dugliga och prisvärda men inget som riktigt föll mig i smaken.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kvitto och originalkartong så kan du prova att göra återköp (förutsatt att de har köpt högtalarna i en vanlig butik)... Se dock till att den inte ser använd ut. Då kan de sälja skrotet en gång till och lura en annan kund istället *hehe*

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att så många har så många åsikter. Personligen så tycker att det är alldeles för lite bas i dem, de har ju för f** ett 8 3/4 " baselement. Och det är klart att de avslöjar undermåligt materila men när inte ens välproducerade skivor låter riktigt ok så är det nått som inte stämmer. Ringde till affären och de sa att jag kunde komma in så att de fick "se" om det gick att ordna på något vis. En annan anledning till att jag inte är särskilt nöjd, är nog det faktum att jag är van vid 1031:or som kostar 6 ggr så mycket (på skolan där jag går så existerar det endast genelec). Förjävligt om när man vänjer sig vid grejer som man får lov att ta lån för att ha råd med. 🙂

P.S. Ni som tyckte att det lät bra hade väl kunnat tipsa om lite referensmaterial som avslöjar högtalarnas riktiga styrka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är nnågon som fått sina phonic att spela bra bas så vill jag gärna veta det stora knepet och säg inte rummet för jag har testat dem i 3 st olika rum nu. Det känns som om lådans konstruktion inte medger lågbas, att dimensionerna inte riktigt är matchade med varandra. Har jag riktigt otur kan jag ha fått ett måndagsexemplar, vilket faktiskt kan vara en möjlighet. Med största sannolikhet så uppkommer det i de flesta fallen avvikelser i konstrutionen hos de flesta produkter som går förbi säkerhetskontrollerna.

Fortsätt skriva om monitorer, de är en av de viktigaste byggstenarna i en lyckad produktion (förutom materialet då).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder "bra" i det här sammanhanget egentligen? 😲..

Har aldrig provat ett par Yamaha NS10:or men det sägs juh att de ska låta förskräckligt egentligen, men ändå är det väl en av de mest använda monitorerna sen 80-talet 🙂..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Med bra menas att de spelar den bas som finns i materialet som man skickar i genom monitorn. Har refat i lurar och där finns det ganska mycket bas och även fast det är Hi - Fi lurar (Sennheiser HD21) så borde monitorerna ligga betydligt närmare dem i basinformation. Även om de har "smilie"-eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheisers lurar brukar väl ofta va väldigt basiga, så jag tror att du förväntar dig lite väl mycket om du vill ha lika mycket bas som i dom... Mina nyinköpta Sennheiser HD202 går enligt spec'sen ner till 18Hz, medans mina Yorkville-monitorer (som jag tycker ger tillräckligt med bas) bara går till 40 eller 50Hz...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjae, själv är jag nöjd med mina Behringer B2031A, men för andra kanske det inte fungerar alls. Egentligen tror jag att det mest handlar om att hitta ett par monitorer som är bekväma att arbeta med. Det blir jobbigt om monitorerna ska slå hål på ens öron när man jobbar i en flera timmars session, även fast man tar rast varje kvart... Sen, om man har råd, så är det väl naturligtvis är bra att ha ett par andra referenshögtalare/monitorer att lyssna på för att jämföra...

Och som jag själv känner, och har sagt flera gånger förut, så är det nog viktigast att lära känna sina högtalare och hörlurar.

Har inte provat några Phonic P8A så jag kan inte säga något om den överhuvudtaget...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bra" monitorer innebär ett naturligt och detaljerat ljud - något som många tillverkare påstår att deras monitorer har, men väldigt få kan uppfylla... 🙂 Monitorer ska inte låta "bra" eller "dåligt", utan helt enkelt naturtroget.

NS10 låter illa. Mer behöver man knappt veta om dem... 😲

En sak som bidrog en hel del till deras spridning var att Yamaha delade ut 1000 par i reklamsyfte till en massa studios, så att monitorerna skulle synas. Produktplacering kallas det i filmbranschen - och det får folk att köpa det de ser... Står det ett par NS10 i en känd studio, så "måste" de ju vara bra, eller? 😉

De är tröttande att lyssna på och enda gången det låter någorlunda bra i dem, är om man har en perfekt mix. Basfattiga och med skrikigt mellanregister och diskant är ganska kännetecknande. De är nog ganska lika de hifi-hogtalare som fanns på den tiden och var därför en bra referens att ha för att se om det skulle låta bra hos gemene man också... I dag vete 17. Det finns nog väldigt många billiga monitorer som är betydligt bättre än denna gamla relik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min rumskamrat har ett par behringer Thruth2030 och de har betydligt mer bas än vad mina har och det tycker jag är märkligt med tanke på högtalarnas membran- och lådstorlek. Om jag skall lära mig ett par högtalare så vill jag att den åtminstone skall spela upp den information som levereras till den.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan tråd blir egentligen mer som ett gäng recensioner än en diskussion.

Varför inte plita ner lite tankar om monitorerna i mitt recensionsfoum i stället...? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

NS10 låter illa. Mer behöver man knappt veta om dem... 🙂

Stryk skall du ha!.. Inget är så bra för att skruva mellanregister som NS-10. Okej, bas kanske inte finns och inte diskant heller men vadfan, man kan ju inte få allt. Klart några av mina favoritmonitorer 😄

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

NS10 låter illa. Mer behöver man knappt veta om dem... 😉

Stryk skall du ha!.. Inget är så bra för att skruva mellanregister som NS-10. Okej, bas kanske inte finns och inte diskant heller men vadfan, man kan ju inte få allt. Klart några av mina favoritmonitorer 🙂

/Majken

😄

Ett par monitorer som bara innehåller mellanregister, är definitivt inget för mig...

Hur står du ut med sådana...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mig ett par Aktiva Events högtalare för ett tag sedan...

Jag lyssnade nog på allt från ESI 5, Behringer B2031A, Phonic P8A,

Event mm, till KRK V8 ( vilket va bäst)

Nu har jag Event PS8 Modellen innan 20/20 Bas och

är svin nöjd med ljudet.... Man tröttnar liksom aldrig...

Jag tycker allt under 5 tusen klassen är överskattat med lovord mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...