Jump to content
Annons

Steve-o

Recommended Posts

tja!

fick en gammal Cort-bas av en kompis, dock är volym/tone ratt "gnisslig" och trög.

Kan man använda lite 5-56 och "mjuka" upp rattarna?

+

det rasslar lite när jag sätter i telesladen, går det även att smörja lite även där med 5-56?

Tacksam för snabbt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tja!

fick en gammal Cort-bas av en kompis, dock är volym/tone ratt "gnisslig" och trög.

Kan man använda lite 5-56 och "mjuka" upp rattarna?

+

det rasslar lite när jag sätter i telesladen, går det även att smörja lite även där med 5-56?

Tacksam för snabbt svar!

Jag skulle inte använda 5-56 utan hellre elektronikspray.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte använda 5-56 utan hellre elektronikspray.

Är inte 5.56 bättre på att smörja en gammal knastrande pot? Tror inte det är fel iaf. Rasslar det bara när du sätter i telesladden så sätt i den med stärkaren avstängd;) Rasslar det annars också kanske den bör lödas om om det inte är i sladden problemet är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det funkar hur bra som helst. Jag har använt både 5-56 och WD-40 till elektronik genom åren.

556 kan ställa till det för vissa plastkomponenter

dessutom har som jag förstått det så är 556 rätt fett - å fett samlar smuts

det finns andra liknande sprejer som är bättre lämpade även om 556 säkert kan lösa pot problemet i detta fallet

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktig elektronikspray är säkert bättre. Men sånt har man ju inte när man behöver det!

Min Fender combo har rattar och telejack uppåt, där råkade jag välta ikull en mugg sockerdricka, rejält med sockerdricka försvann ner där, jag hade precis börjat spela på en krog/bensinmack i Alfta. Stärkaren blev tvärtyst. Panik. Slog förstås av, sjöng ett par låtar till backtraxen utan elgitarr och snackade med krögaren som också var mackägare. Han hämtade en flaska WD-40 spray i den stängda mackavdelningen, jag pös i rejält runt pottarna och ner i teleingångarna. Sjöng typ en halvtimme till utan gitarrkomp, sen slog jag nervöst på Fendercombon, den gick som vanligt igen! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast 556 och WD40 är nog bättre på glappande släpvagnskontakter. Båda 2 innehåller olja och kommer snarare att förvärra problemet med en knastrande potentiometer då den kommer att glegga ihop med damm och annan skit. En knastrande pot beror oftast på att det blivit oxid, eventuellt utslitet. Bättre då med en torr elektronikspray som löser upp oxiden utan att lämna en fet hinna efter sig (vilket maximerar kontaktytan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Man bör inte förväxla smörjande och glidande...5-56 är inget min fru vill ha i underlivet, inte en vanlig onsdag iallafall!?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Man bör inte förväxla smörjande och glidande...5-56 är inget min fru vill ha i underlivet, inte en vanlig onsdag iallafall!?

😆 Nä man vet ju aldrig vilka sjuka böjelser vissa har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...