Jump to content
Annons

Hur rippar man ljud från en videofilm?


ramoand

Recommended Posts

Tjo!

Jag skall försöka mig på att rippa en låt från en liveinspelning med en polares band, men jag vet inte exakt hur jag skall gå till väga... Går det att göra med Cubase 5? Om inte, finns det några gratisprogram som kan lösa det? Materialet är inspelat med HD-kamera om det spelar nån roll...

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjo!

Jag skall försöka mig på att rippa en låt från en liveinspelning med en polares band, men jag vet inte exakt hur jag skall gå till väga... Går det att göra med Cubase 5? Om inte, finns det några gratisprogram som kan lösa det? Materialet är inspelat med HD-kamera om det spelar nån roll...

Tack på förhand!

Stoppa in filmen i Cubase så får du videon och ljudet var för sig automatiskt väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det sker automatiskt. Om inte så går du in i poolen, högerklickar på videofilen och väljer "extract audio" eller nåt sånt.

Som jag minns det från Cubase 3SX så importerar man videon, som sedan hamnar på ett spår med audiofilen liggandes under videon.

Sen kanske man måste extracta den på något vis, men det verkar ju inte allt för svårt, så du har säkert redan löst det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag skall importera en *.VOB fil och rippa ljudet från den men det funkar inte.. cubase stödjer inte det formatet verkar det som. har provat att ladda ner dvd audio ripper också och det funkar inte heller... hjälp någon?

Jag har använt daniusoft media converter till det ändamålet minns jag nog.Värt att kolla upp om inte cubase fixart

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Hej

jag håller på med video en hel del,och det bästa jag stött på är smart ripper, kanske inget lagligt program

men jag använder mig av det ofta ( lagligt )

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i en liknande tråd... ☺️

MPEG Streamclip är gratis och finns både för Mac och Windows.

Öppna filmen och välj Export audio. Exportera som en wav-fil och dra in i valfritt program.

Varför ladda ner 511 olika konverteringsprogram när det finns ett universalverktyg? 😄

MPEG Streamclip exporterar även ljud från DVD-filer (VOB)

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i en liknande tråd... 🙂

Varför ladda ner 511 olika konverteringsprogram när det finns ett universalverktyg? 😉

MPEG Streamclip exporterar även ljud från DVD-filer (VOB)

Tack för tipset men dessvärre funkar det inte så bra.. man måste ha quicktime alternative 1.81 så jag fixa det men när ja ska ladda in video filen i mpeg streamclip så blir delar av min skärp lila o så när jag ska exportera ljudfilen så kraschar programmet... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du spela upp ljudet i datorn, varför inte rippa analogt och helt enkelt bara patcha utgångarna till ett par ingångar, trycka REC och sedan klicka igång filmen? Blir förvisso i realtid, men går nog fortare än att leta och prova ett X antal olika rip-program med varierande kvalitet?

Link to comment
Dela på andra sajter

man måste ha quicktime alternative 1.81

...som sista nödalternativ, om du inte vill installera Apple Quicktime.

Har du Quicktime i datorn behövs inget Quicktime Alternative. Har du bägge installerade kan räkna med problem också.

Så ta bort Quicktime Alternative eftersom det är ett fulhack som fungerar dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...