Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för mixning


Ecco

Recommended Posts

Annons
Peter Hallin (oregistrerad)
Hej, minns ni den här tråden? Nåja, nu har jag iaf mixat min första EP med de nya lurarna. Den är dock mastrad i annan utrustning.

Jag är riktigt riktigt nöjd med lurarna, även om de ibland trycker lite ovanpå huvudet. När man har lärt sig att underdriva basen funkar det utmärkt.

Lyssna på ett spår här: Idiots on the dance floor eller ladda hem hela EP:n på Wild Geese Music. Kolla under "Erik Mattsson".

Tänk dock på följande: jag spelar alla instrument själv. Instrumenten är av nybörjarkvalitet. Jag har aldrig mixat "på riktigt" tidigare...

Lurarna kan jag verkligen rekommendera, inte minst med tanke på priset.

Tack och hej.

Det här låter riktigt bra, så du har inte mkt att oroa dig över när det gäller din utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ser att det finns en hel del trådar om just ämnet "vilka hörlurar är bäst för mixning/mastering", men jag har bara köpt tidningen i lite drygt 3 månader och om jag fattat allting rätt så har det gjorts något test i ett tidigare nummer på vilka lurar som va bäst? I såna fall vore jag väldigt tacksam om någon skulle kunna avslöja hur det gick i det testet för en nykomling som mej 😉.

Jag är på jakt efter en lur som är ÖPPEN, har den RAKASTE eqkurvan man kan tänka sig, och som är erkänt bra 😄

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad tidningen tyckte, så är min bestämda uppfattning att Ultrasone Proline2500 är de bästa man kan få tag på i rimligt pris - och den enda luren jag har använt, som jag har känt att jag skulle våga göra en mix med och inte behöva förvänta mig ett kasst resultat... 😄

Jag skulle ändå inte välja att mixa med lurar, men ett par Proline2500 är klart bättre att använda än vilka budgetmonitorer som helst, så om det är sådana du vill slippa ifrån, är det inte mycket att fundera över... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Claes!

Ja jag har läst att du ofta rekomenderar dom. Jag har kollat runt bla på musikbörsen och thomann men utan att hitta. Så frågan är vart du ha köpt dina?

*edit* Ser nu att du är återförsäljare till dom 😄 , får en att börja undra lite.. men bara lite 😉

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Claes!

Ja jag har läst att du ofta rekomenderar dom. Jag har kollat runt bla på musikbörsen och thomann men utan att hitta. Så frågan är vart du ha köpt dina?

*edit* Ser nu att du är återförsäljare till dom 🙂 , får en att börja undra lite.. men bara lite 🙂

Tidigare var Fitzpatrick distributör för Ultrasone, men numera är det en dansk firma som är nordisk distributör - så många svenska butiker upplever kanske att det är krångligare att beställa numera och därför struntar de i att ta in märket och kör bara på med de gamla vanliga märkena som har distributörer i Sverige... Det är väldigt synd, tycker jag - eftersom Ultrasones lurar är ruggigt bra. 😎

Om du letar upp t ex Florian här i forumet, så kan du se att han också brukar rekommendera dem - och han är väldigt kinkig med ljudet. då slipper du lite bara på mig... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är på jakt efter en lur som är ÖPPEN, har den RAKASTE eqkurvan man kan tänka sig, och som är erkänt bra.

Lyssna på Sennhesier HD650 eller HD600. Dom sistnämnda har jag använt mycket och dom är verkligen ÖPPNA. Du kommer höra mycket intressanta saker i dom. Men glöm inte att när du mixar testa med andra hörlurar också, gärna några som är STÄNGDA och lite sämre. Nån DJ-lur brukar jag köra. HD25 t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för att besvara trådens ursprungliga fråga - jag tror bestämt att vinnaren av Studiotestet var AKG K271.

Förbaskat fin lur för övrigt... 🙁

...men de är slutna och därför mindre lämpliga i kontrollrummet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade ett par K271 igår och kan inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig hur man skulle kunna göra en trovärdig mix i dem? Visst, ganska tydlig diskant men fruktansvärt oärliga i det lägre registret, nyckelordet var ju avsaknad av bas. Satt och testade Liquid Mix på en trumloop och det gick absolut inte med lurarna. Körde med ett par Genelec 8020 istället, små men ändå ganska ärliga i det lägre registret.

Spara pengarna och lägg dem på ett par Ultrasone Proline2500 istället! Jag köpte mina av Claes, men jag tror Jam tar hem dem också.

Sennheiser HD650 är bra också.

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, basen är onekligen lite klen i K271:orna men liksom det mesta här i världen lyckas man adaptera sig utifrån förutsättningarna. Allt handlar om kompensation. Och resten av spektrat återges synnerligen rättvist. Sedan lever jag ju under devisen att mixning alltid är bäst i monitorer och latt urarna mer fyller en kompletterande funktion under mixningen.

Men jag tvekar inte en sekund på att Ultrasone Proline2500 är en bättre lur. Men detta gör inte K271 till en dålig lur, och mitt inlägg syftade trots allt bara till att besvara ursprungsinlägget 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lutar nog åt att jag skaffar mej ett par Ultrasone Proline2500. Om jag har förstått allting rätt så handlar det om "Ohm". Men jag lär mej aldrig hur det är, ju lägre ohm desto mer krut krävs det av förstärkaren för att driva hörluren eller? I såna fall kommer det nog krävas att jag införskaffar mej en hörlursförstärkare om jag satsar på Proline2500 (40 ohm)? Eller klarar jag mej utan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som kan svara på denna frågan?? 😕

Om jag har förstått allting rätt så handlar det om "Ohm". Men jag lär mej aldrig hur det är, ju lägre ohm desto mer krut krävs det av förstärkaren för att driva hörluren eller? I såna fall kommer det nog krävas att jag införskaffar mej en hörlursförstärkare om jag satsar på Proline2500 (40 ohm)? Eller klarar jag mej utan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite på hur man ser på det hela... 😄

Lurar med lägre impedans får man ut högre ljud ur - men samtidigt innebär de en större belastning för förstärkaren...

När man pratar om "tungdrivna" lurar, så brukar de flesta ändå mena sådana som låter mindre och därför volymen måste skuvas upp högre för - alltså högohmiga modeller... Enhetligt och bra, eller hur...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen hörlursförstärkare i ljudkortet, utan har allt externt - så jag har min Benchmark DAC1 - men behöver inte skruva upp särskilt mycket på den för att det ska bli lagom. Det är ju så olika hur stark hörlursförstärkaren är i olika burkar, så det är väldigt svårt att säga egentligen... Tyvärr har jag alltså inget helt glasklart svar att komma med... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Märker att du bestämt dig redan men tänkte bara tipsa om ett par lurar jag tycker funkat bra för mig. Sennheiser HD600. Har lite halvtaskig lyssning hemma annars och de har funkat som ett bra komplement måste jag säga.

EDIT: Vidareutvecklingen av HD600 är väl HD650 antar jag. De är säkert bättre. =)

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen hörlursförstärkare i ljudkortet, utan har allt externt - så jag har min Benchmark DAC1 - men behöver inte skruva upp särskilt mycket på den för att det ska bli lagom. Det är ju så olika hur stark hörlursförstärkaren är i olika burkar, så det är väldigt svårt att säga egentligen... Tyvärr har jag alltså inget helt glasklart svar att komma med... 😕

En liten extra referens:

Jag kör med hörlursförstärkaren i min 002, som jag tycker är för klen, och får i mix i regel ligga mellan klockan 12 och 15. Vid musiklyssning såklart lägre. Jag lyssnar på ganska låg volym, bör väl tilläggas.

Claes, hur är din DAC1? Jag har varit sugen på en ett tag, men det finns ju lite olika alternativ i ungefär samma klass. Hade helst köpt något med 8 kanalers AD men har nog bara råd med två. Min arbetskamrat sitter på en Rosetta800 som han knappt använder och vägrar av någon anledning skänka den till mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen hörlursförstärkare i ljudkortet, utan har allt externt - så jag har min Benchmark DAC1 - men behöver inte skruva upp särskilt mycket på den för att det ska bli lagom. Det är ju så olika hur stark hörlursförstärkaren är i olika burkar, så det är väldigt svårt att säga egentligen... Tyvärr har jag alltså inget helt glasklart svar att komma med... 😄

En liten extra referens:

Jag kör med hörlursförstärkaren i min 002, som jag tycker är för klen, och får i mix i regel ligga mellan klockan 12 och 15. Vid musiklyssning såklart lägre. Jag lyssnar på ganska låg volym, bör väl tilläggas.

Claes, hur är din DAC1? Jag har varit sugen på en ett tag, men det finns ju lite olika alternativ i ungefär samma klass. Hade helst köpt något med 8 kanalers AD men har nog bara råd med två. Min arbetskamrat sitter på en Rosetta800 som han knappt använder och vägrar av någon anledning skänka den till mig!

Du får ge honom ett erbjudande han inte kan motstå... 😄

Jag brukar ha volymen på kl 9 ungefär på DAC1 - och det räcker fint. Vill jag köra riktigt högt, så kryper det kanske upp lite - men aldrig så högt som kl 12. Då hade jag nog tryckt in trumhinnorna mitt i skallen ungefär... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ponerosa, bor du i klostermiljö ? En slutmix ska man inte göra med lurar överhuvudtaget. Visst det kan duga till en grundmix mm. Men när man ska

färdigställa en låt låter det alltid annorlunda när man trycker ut det på dom riktiga trattarna. Och så få man börja om på nytt. Spår för spår. Lurar luras brukar jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ponerosa, bor du i klostermiljö ? En slutmix ska man inte göra med lurar överhuvudtaget. Visst det kan duga till en grundmix mm. Men när man ska

färdigställa en låt låter det alltid annorlunda när man trycker ut det på dom riktiga trattarna. Och så få man börja om på nytt. Spår för spår. Lurar luras brukar jag säga.

Visst, jag är mycket väl medveten om att det ultimala är inte att mixa i lurar. Men sanningen är den att jag är inte i närheten av att vara lika vass som Bob Rock eller Max Martin på att varken skriva hits eller slänga ihop bra mixar, och hade jag suttit på den kunskapen så hade jag gärna belånat både hus och hem byggt upp en studio enligt alla bokens regler.

Men verkligeheten är en annan, och jag är bara i startskedet av att bygga upp en liten studio, så till att börja med ser jag ingen anledning till att köpa ett par halvkassa monitorer som ändå är sämre än vad ett par hörlurar är för samma pengar.

Men hej, vad vet jag? det är ju därför man frågar om hjälp 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår precis vad du menar. Bor du i lgh så kan du alltid göra så gott du kan. Blir mixen bra med lurar kanske det inte är så mycket mer att ratta genom monitorer. Och då kanske det inte går åt så lång tid "att plåga grannarna" med slutmixen "live" såattsäga. Jag brukar köra det racet också att lägga tid med mixen i lurar och sedan köra slutracet i burkarna. Det får grannarna stå ut med.

Och än har jag inte fått några klagomål från varken värden eller grannarna i kåken där jag bor. Själv kör jag med AKG K240 lurar som funkar hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller du på att bygga upp en lite bättre studio, så håller jag med om att det inte är någon mening att skaffa halvkassa monitorer för att bara byta ut dem om ett halvår eller något. Då kan du köra med lurar och kanske referenslyssna i din vanliga stereoanläggning tills du har kunnat köpa ordentliga monitorer till studion.

Det är alltid att föredra mixning med monitorer - men just Proline2500 ger en lyssning som känns mycket mer som högtalare än några andra lurar jag har använt, så det är helt rätt att satsa på sådana.

Med lurar slipper du dessutom fundera på akustikbehandling, som blir en automagisk följd av att du skaffar ett par bra monitorer som du vill få ut det absolut bästa ur... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, vad tycker du om de slutna studiolurarna Beyerdynamic Dt 250, 80 ohm som går för bara 1000 kr i Sverige nu?

De har ju funnits med länge och uppskattas av många. Det vore intressant om du kan jämföra med ultrasone proline, slutna, vilka kostar dubbelt så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte DT250, utan tycker att de har något av en omvänd loudness-kurva, med lite klen bas och lite för starkt mellanregister. Diskanten kommer jag inte riktigt överens med heller, tyvärr... Har visserligen inte testat dem mer än en kort stund, men det var i alla fall min omedelbara reaktion - och jag brukar lyssna in mig ganska snabbt på hur det verkligen låter.

De fungerar säkert kanonbra till sånginspelning, eftersom man kanske inte behöver vara särskilt kinkig med ljudet där, utan ofta kan godta betydligt sämre ljud än DT250 där, men det är ju trevligare att sjunga om det låter riktigt bra där också...

Jag hade hellre valt någon av de billigaste Ultrasone-modellerna - men det är ju min smak. Det finns säkert andra som tycker annorlunda... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen hörlursförstärkare i ljudkortet, utan har allt externt - så jag har min Benchmark DAC1 - men behöver inte skruva upp särskilt mycket på den för att det ska bli lagom. Det är ju så olika hur stark hörlursförstärkaren är i olika burkar, så det är väldigt svårt att säga egentligen... Tyvärr har jag alltså inget helt glasklart svar att komma med... 😛

En liten extra referens:

Jag kör med hörlursförstärkaren i min 002, som jag tycker är för klen, och får i mix i regel ligga mellan klockan 12 och 15. Vid musiklyssning såklart lägre. Jag lyssnar på ganska låg volym, bör väl tilläggas.

Claes, hur är din DAC1? Jag har varit sugen på en ett tag, men det finns ju lite olika alternativ i ungefär samma klass. Hade helst köpt något med 8 kanalers AD men har nog bara råd med två. Min arbetskamrat sitter på en Rosetta800 som han knappt använder och vägrar av någon anledning skänka den till mig!

Du får ge honom ett erbjudande han inte kan motstå... 😉

Jag brukar ha volymen på kl 9 ungefär på DAC1 - och det räcker fint. Vill jag köra riktigt högt, så kryper det kanske upp lite - men aldrig så högt som kl 12. Då hade jag nog tryckt in trumhinnorna mitt i skallen ungefär... 🙂

Haha, jag kanske kan erbjuda honom min själ mot hans Rosetta? Vet inte vad man får ge för begagnade Roseta8000, men jag antar 20-25k? Den är förstås sjukt bra, men det är så tråkig investering. Jag kan köpa två riktigt bra mickar, eller två riktigt bra gitarrtoppar eller nåt för de pengarna. Då känns det som att jag hellre köper något två-kanaligt, typ en DAC1... Går de att få tag på beggade någonting? Verkar inte finnas något vad jag har sett.

Finns det någon som moddar Digidesignhårdvara i Sverige? Tänkte ungefär som Black Lion Audio i staterna som jag efter A/B-test förstått gör ett mycket bra jobb med en 002...

EDIT: Sorry om jag kapar tråden 😆

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par K271or som jag har försökt använda till mixning några gånger. Min åsikt är att bristen på bas inte är ett lika stort problem som skillnaden i "stereobild" jämfört med monitorer. Det är en rätt stor skillnad på hur man uppfattar ljud då båda öronen hör båda högtalarna jämfört med då öronen hör enbart varsin högtalare. Detta gäller för övrigt så gott som alla hörlurar (jag har inte provat Ultrasone 2500). Man kan väl lära sig mixa i hörlurar, men det är nog inte värt mödan jämfört med att skaffa ett par monitorer som man kan lita på. Tid är pengar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen hörlursförstärkare i ljudkortet, utan har allt externt - så jag har min Benchmark DAC1 - men behöver inte skruva upp särskilt mycket på den för att det ska bli lagom. Det är ju så olika hur stark hörlursförstärkaren är i olika burkar, så det är väldigt svårt att säga egentligen... Tyvärr har jag alltså inget helt glasklart svar att komma med... 🙁

En liten extra referens:

Jag kör med hörlursförstärkaren i min 002, som jag tycker är för klen, och får i mix i regel ligga mellan klockan 12 och 15. Vid musiklyssning såklart lägre. Jag lyssnar på ganska låg volym, bör väl tilläggas.

Claes, hur är din DAC1? Jag har varit sugen på en ett tag, men det finns ju lite olika alternativ i ungefär samma klass. Hade helst köpt något med 8 kanalers AD men har nog bara råd med två. Min arbetskamrat sitter på en Rosetta800 som han knappt använder och vägrar av någon anledning skänka den till mig!

Du får ge honom ett erbjudande han inte kan motstå... 😉

Jag brukar ha volymen på kl 9 ungefär på DAC1 - och det räcker fint. Vill jag köra riktigt högt, så kryper det kanske upp lite - men aldrig så högt som kl 12. Då hade jag nog tryckt in trumhinnorna mitt i skallen ungefär... 😉

Haha, jag kanske kan erbjuda honom min själ mot hans Rosetta? Vet inte vad man får ge för begagnade Roseta8000, men jag antar 20-25k? Den är förstås sjukt bra, men det är så tråkig investering. Jag kan köpa två riktigt bra mickar, eller två riktigt bra gitarrtoppar eller nåt för de pengarna. Då känns det som att jag hellre köper något två-kanaligt, typ en DAC1... Går de att få tag på beggade någonting? Verkar inte finnas något vad jag har sett.

Finns det någon som moddar Digidesignhårdvara i Sverige? Tänkte ungefär som Black Lion Audio i staterna som jag efter A/B-test förstått gör ett mycket bra jobb med en 002...

EDIT: Sorry om jag kapar tråden 😕

Begagnad DAC1? 😮 Det är nog inte många som släpper en sådan ifrån sig frivilligt, så det kan nog vara svårt. De är väldigt omtyckta både bland studiofolk (svarta modellen) och bland de seriösa hifi-entusiasterna (silvriga modellen). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...