Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för mixning


Ecco

Recommended Posts

Annons
Ponderosa:
Jag är på jakt efter en lur som är ÖPPEN, har den RAKASTE eqkurvan man kan tänka sig, och som är erkänt bra

Tjena. Varför ska du bestämt ha en öppen variant?

Mvh Omni

Slutna lurar har ju en ganska bestämt annorlunda karaktäristik och lämpar sig kanske inte bäst för mixning. De dämpar bättre, därför är de bra vid tracking. Dock låter de mer instängda och slutna - precis som de faktiskt är -, därför brukar man föredra öppna lurar vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

HiFi (oregistrerad)

Men det finns faktiskt gott om hörlurar som är slutna och som har bättre återgivning än många öppna som klassas som bra.

Jag tror att det kan vara dumt att generalisera om det finns för många undantag...

🙂

Vi använder mest AKG 271 (slutna och mycket bra hörlurar).

Vänligen

AE

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Läst igenom ganska mkt om hörlurar och monitorer och tänker så här

Har inte pengar för ett par välljudande monitorer som är ÄRLIGA och inte ett rum som är passande, så tänkte lägga MAX 3-4 tusen kronor på ett par hörlurar i världsklass!

Har fullrange pa system att spela på och sen mitt hemmabio tjafs, men saknar något ärligt fint som ger mig alla detaljer och inte tröttar ut mina öron

Skulle vilja ha flera råd av er som KAN inga gissnings lekar nu, gäller mkt pengar 😄

Iaf jag skapar Trance/hardstyle och mkt inom den elektroniska delen.

Söker med ljus och lykta efter ett par hörlurar som kan ge mig det lilla extra som jag behöver för mitt skapande och mixandes.

Frågan är då

1: Hörlurar jag kan skapa musik i. ist för studiomonitorer

3:Få en tydlig & ärlig ljudbild i

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla lite på dessa men vet inte om dessa "duger" för att kompensera för ett par monitorer

AKG K-271 MKII Studio - stereo closed back dynamic headphones, circumaural design, 55ohms rated impedance, 200mW maximum input power, frequency range: 16Hz-28kHz, 104dB/V sensitivity, self-adjusting headband and auto-shut-off feature, single side jack, Includes 3mtr cable with 3.5mm stereo mini-jack plug, 5mtr coiled cable with 3.5mm stereo mini-jack plug, 1 pair of velvet pads and gold plated 1/8" to 1/4" screw-on adapter, Weight: 240g (without cable)

akg_k271mkii_thumb.jpg

Redigerat av Derileec
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par AKG K601 och är hur nöjd som helst. http://www.akg.com/personal/K_601,pcatid,4...,_psmand,1.html

http://www.akg.com/personal/K_701,pcatid,4...show,specs.html AKG K701 verkar vara en uppskattad lur också men har ingen personlig erfarenhet av dem.

Enda skillnaden i specarna är frequensomfånget samt att 701 är lite mer lättdrivna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla lite på dessa men vet inte om dessa "duger" för att kompensera för ett par monitorer

AKG K-271 MKII Studio

Jag skulle inte vilja mixa i slutna lurar och om jag var tvungen att välja slutna så skulle jag inte välja 271 mkII men det är mitt personliga val. Det viktigaste rådet när det gäller lurar (eller mickar, högtalare etc.) är att man måste lyssna själv och inte gå så mycket på vad andra tycker då smaken är väldigt olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag skulle ta och köpa "Ultrasone Pro2500" ska lyssna på dom tar med mig 2-3 cd skivor och min egenproducerad musik och lyssnar på dom....

så kan jag sitta i Cubase och göra musik utan att musiken kommer bli färgat ..?

Känner mig så lost inom detta!

fan hade ett par Fostex PM-05 MKII som min efterblivna lille bror spela sönder under en fest :/

så dom är vad säger man "kasserade"

Va inte nöjd med dom iaf och att mitt rum färgar ljudet nåt enormt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag skulle ta och köpa "Ultrasone Pro2500" ska lyssna på dom tar med mig 2-3 cd skivor och min egenproducerad musik och lyssnar på dom....

så kan jag sitta i Cubase och göra musik utan att musiken kommer bli färgat ..?

Först och främst: Det finns inga lurar eller monitorer som inte färgar ljudet.

På natten, när min sambo vill sova, så mixar jag i mina Pro2500 - och det blir faktiskt fullt godkänt resultat. Det blir förstås ännu bättre med monitorerna, men jag skulle mycket hellre köra med dessa lurarna än "monitorer" i samma eller t o m lite högre prisläge.

Jag hade nyligen en kund här som var extremt kräsen och lyssnade länge och väl på flera olika modeller. Han blev mycket förvånad över hur bra Audio-Technica ATH-M50 lät, men efter mycket testande fram och tillbaka valde han ändå de dyrare Ultrasone Pro750 (han var ute efter slutna lurar, men Pro750 och Pro2500 är samma modell, med skillnaden att den ena är sluten och den andra öppen). Jag trivs bäst med öppna lurar om man ska ha dem till mixning, men det kan ju också vara en smaksak och en vanesak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trivs bäst med öppna lurar om man ska ha dem till mixning

Ord på det.

Jag upplever att mina AKG 271 MkII lätt blir sega i längden vid mixning. Har nu ingen värstinglyssningen här hemma, men ett par AKG 240 kanske skulle passa bättre i mixsammanhang.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst: Det finns inga lurar eller monitorer som inte färgar ljudet.

På natten, när min sambo vill sova, så mixar jag i mina Pro2500 - och det blir faktiskt fullt godkänt resultat. Det blir förstås ännu bättre med monitorerna, men jag skulle mycket hellre köra med dessa lurarna än "monitorer" i samma eller t o m lite högre prisläge.

Jag hade nyligen en kund här som var extremt kräsen och lyssnade länge och väl på flera olika modeller. Han blev mycket förvånad över hur bra Audio-Technica ATH-M50 lät, men efter mycket testande fram och tillbaka valde han ändå de dyrare Ultrasone Pro750 (han var ute efter slutna lurar, men Pro750 och Pro2500 är samma modell, med skillnaden att den ena är sluten och den andra öppen). Jag trivs bäst med öppna lurar om man ska ha dem till mixning, men det kan ju också vara en smaksak och en vanesak...

Tack för ditt snabba och informativa svar!

Förstår att alla färgar ljudet, tänkte iaf dom lurarna som färgar minst inom 3-4 tusen kronors klassen.

Ska kolla in Ultrasone Pro750 och Pro2500. Kommer säkert sluta med att jag sitter och lyssnar igenom 10-15 par :rolleyes:

Ska inte stress köpa något det är klart! gjort det för många gånger och blir bara skit!

a just det hur ska man kolla på slutna, öppna eller semi? hmm svår fråga för mig!

Någon som vet för och nack delar med öppna/slutna? vad tror ni passar mig bäst då jag kommer jobba i mina nya lurar dygnet runt och skapar Hardstyle/Hardtrance

Här kommer en Youtube länk av "soundet" jag kommer skapa

Kolla in din hemsida nice 1 Claes

Redigerat av Derileec
Link to comment
Dela på andra sajter

oj vad svårt det blir när ni rekommenderar flera olika :rolleyes:

Men bra att jag får fler att lyssna på (om dom har ett brett sortiment)

okej tackar för alla hjälp och ska bege mig in till sthlms city idag och köra ett provlyssnings race 😄

Redigerat av Derileec
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ska spela in så skulle jag bara kolla på öppna lurar.

Tveklöst!

Främsta anledningen till att använda slutna lurar, är om man spelar in med mikrofon. Öppna lurar läcker för mycket, så att man spelar in det som hörs i lurarna också, medan slutna stänger in ljudet bättre, så att det inte läcker in i micken. Nackdelen med slutna är att de lätt kan kännas jobigare att ha på sig under längre stunder, eftersom det ju är mer instängt i dem.

Tänk sedan också på materialet i kuddarna. Om du ska sitta länge, så är det mycket behagligare med plyschkuddar (som Ultrasone Pro750 och 2500 har), än med sådana som har konstskinn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Ultrasone Proline/Pro 750 och trivs bra med dem. Så här i efterhand önskar jag väl att jag valt 2500 istället eftersom jag enbart mixar, men men, jag tycker de fungerar bra. Proddar främst house och ibland lite trance.

Ljudkvallan är verkligen riktigt jävla bra.

Jag kan för övrigt med enkelhet ha på mig dessa (slutna) lurar flera timmar utan besvär.

Kuddarna som följer med Ultrasonelurarna är skonsamma.

Redigerat av jp80x0
Link to comment
Dela på andra sajter

xd6ue1.jpg

Ultrasone is a German firm that makes headphones for DJ, hi-fi, and professional applications, though it is perhaps best known in the United States for its pro-series models. I debated whether to sample one of the hi-fi- or proseries models for this survey, but ultimately settled on the firm’s flagship professional phones: the PRO 2500s. I was influenced, admittedly, by the follow teaser descriptive found on the Ultrasone Web site: “You prefer open-back headphones? … the PRO 2500 model provides due to its open-back design the most airy sound within the complete PRO line. Accuracy and the finest sound reproduction is guaranteed. …”

Features

◦Open-air design with MU-metal-shielded earpieces said to reduce electromagnetic radiation by up to 98 percent relative to conventional headphones.

◦Titanium-plated drive units.

◦S-Logic Natural Surround technology, which is said to help create the illusion that has sound moved “out of your head and into the room around you,” and that Ultrasone claims to allow “a reduction of sound pressure levels by up to 40 percent (3–4dB) for the same loudness sensation,” thus promoting safer hearing.

◦Speed-switch, velour-covered earpads.

◦Extensive set of accessories, as noted below.

Accessories

◦Heavily padded, canvas-covered PRO-series carrying case.

◦3-meter straight connecting cord

◦~3-meter coiled connecting cord

◦¼-inch-to-mini-jack adapter

◦Spare pair of speed-switch earpads.

◦S-Logic demo CD.

Sonic Character

The Ultrasone PRO 2500 produced what I think many listeners would consider a “big” sound, and the exhibited considerable sonic potential—albeit potential I felt was not fully realized. The PRO 2500 offers excellent bass—some of the deepest and most powerful bass I’ve heard from any headphone— and lively upper midrange response that is generally clear, but that sometimes sounds excessively “splashy” on hard transients. The weakness of the design, however, is that its overall tonal balance is considerably more uneven than that of many other ‘phones in this price range. As a result, bass and upper mids sound overly prominent, while lower mids and extreme highs tend to sound somewhat recessed.

Musical Examples

“Take Me To The River” from Eva Cassady’s Live At Blues Alley [blix Street Records] shows both the strengths and weaknesses of the PRO 2500. The song opens with a spectacular, plunging electric bass glissando, which the Ultrasones reproduced with real gusto (when you hear that bass fire up, you’ll want to jump out of your seat and boogie). And when Cassady belts out the familiar opening line of the song—“I don’t why/I love you like I do”—the upper register of her voice falls within the PRO 2500’s upper midrange emphasis region, so that her vocals at first sound powerful and dramatic.

But as the song unfolds and Cassady starts to draw upon the lower register of her voice, problems cropped up. The PRO 2500s made the lower register of Cassady’s voice sound somewhat subdued and withdrawn, which is really not how the record should sound. At the same time, the Ultrasone’s made the ride cymbal pings that pace the song’s chorus seem overly brash and splashy, while paradoxically rolling off the cymbals’ delicate, silvery, high-frequency overtones—again, not the way this record should sound.

My conclusion is that the Ultrasones’s very real sonic strengths are undermined by the unevenness of their tonal balance, which makes listening to the ’phones a bit of an unpredictable sonic “roller coaster” ride.

Comfort Factor

The PRO 2500s offer very comfy earpads, but nevertheless fell about mid-pack in terms of comfort for two reasons. First, the ’phones feel heavier than their specifications would suggest and carry a good bit of their weight up high—in the headband. Second, the headband is not padded across its full width, but only in a 3–4-inch wide strip in the middle, which concentrates pressure on the top of your head.

Conclusion

The bass and, to a degree, the upper mids of the Ultrasone PRO 2500 show great promise, but uneven tonal balance keeps these ‘phones from realizing their full potential. Even so, the PRO 2500s manage to produce a big, bold sound. We applaud Ultrasone’s pioneering efforts to reduce electromagnetic radiation and to minimize the need for excessive volume levels—both steps taken in the interest of consumer safety.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kollat på K702 😏

Jag mixar "endbart" med ett par AKG K701 vilka är identiska med K702 förutom priset samt att 702:an har löstagbarkabel (vilken kan glappa ibland).

Grymt bra lurar, väldigt detaljerade och ärliga men de kräver dock en bra hörlursutgång/eller hörlursförstärkare (lite trögdrivna) behövs iof för många referens/hi-end lurar i denna prisklass.

Lurarna kräver dock att man använder dem mycket mina var ganska obekväma mot mitt huvud (på toppen) i börjar pga att skinnbandet var lite hårt (kanske beror på mitt Conehead *lol*). Sedan finns det enligt vissa en inbränningstid som skall göra hörluren mer linjär men detta är otroligt subjektivt och kan personligen inte säga om det blivit någon skillnad sedan de var nya, mina öroh har vant sig med ljudbilden "so to say". Lite som med högtalarkablar antar jag:)

Dessa lurar är även en fröjd att lyssna på skivor med.

headphone.com har fina frekvenskurvor för att jämföra hörlurar, finns som sagt inga helt linjära hörlurar/monitorer vissa har höjd bas andra diskant etc.

Köpte mina utan att ha provat dessa innan men blev grymt nöjd.

Redigerat av Leon
Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst!

Främsta anledningen till att använda slutna lurar, är om man spelar in med mikrofon. Öppna lurar läcker för mycket, så att man spelar in det som hörs i lurarna också, medan slutna stänger in ljudet bättre, så att det inte läcker in i micken. Nackdelen med slutna är att de lätt kan kännas jobigare att ha på sig under längre stunder, eftersom det ju är mer instängt i dem.

Tänk sedan också på materialet i kuddarna. Om du ska sitta länge, så är det mycket behagligare med plyschkuddar (som Ultrasone Pro750 och 2500 har), än med sådana som har konstskinn.

Kan det vara så att dessa slutnalurar har mindre bas pga att man oftast får det via inspelningssituationen i studion?

Något som jag funderat kring, en tes som jag tyckte stämde ganska väl på K271 Mkii.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par AKG K601 och är hur nöjd som helst. http://www.akg.com/personal/K_601,pcatid,4...,_psmand,1.html

http://www.akg.com/personal/K_701,pcatid,4...show,specs.html AKG K701 verkar vara en uppskattad lur också men har ingen personlig erfarenhet av dem.

Enda skillnaden i specarna är frequensomfånget samt att 701 är lite mer lättdrivna.

Tror att det är tvärtom med drivningen, K701= mer "trögdriven".

Link to comment
Dela på andra sajter

har varit runt i stan och kom nyss en *pust* ont i fötterna 😠

1:a stopet blev på musikbörsen i fridhemsplan sthlm och mötas av en stressad personal (tomt i butiken) värka vara störd över mina krav på att lyssna på många lurar

kände mig ivägen blev sne och gick!

2:a blev musikbörsen karlberg blev kanon lyssna på akg, shure & sennheiser

men tyckte inte om akg K-271 MKII och någon annan modell, så kom mördaren sennheiser HD 650 OMFG JA SÄGER DET IGEN O MY FUCKING GOD!

tog med 3 cd skivor och bara älska dom! fyfan asså!

Tror det blir sennheiser

Redigerat av Derileec
Link to comment
Dela på andra sajter

har varit runt i stan och kom nyss en *pust* ont i fötterna 😠

1:a stopet blev på musikbörsen i fridhemsplan sthlm och mötas av en stressad personal (tomt i butiken) värka vara störd över mina krav på att lyssna på många lurar

kände mig ivägen blev sne och gick!

2:a blev musikbörsen karlberg blev kanon lyssna på akg, shure & sennheiser

men tyckte inte om akg K-271 MKII och någon annan modell, så kom mördaren sennheiser HD 650 OMFG JA SÄGER DET IGEN O MY FUCKING GOD!

tog med 3 cd skivor och bara älska dom! fyfan asså!

Tror det blir sennheiser

Personligen så tyckte jag K601 avslöjade betydligt bättre är jag jämförde HD650 mot K601 men men; smaksak som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

har varit runt i stan och kom nyss en *pust* ont i fötterna 🙂

1:a stopet blev på musikbörsen i fridhemsplan sthlm och mötas av en stressad personal (tomt i butiken) värka vara störd över mina krav på att lyssna på många lurar

kände mig ivägen blev sne och gick!

2:a blev musikbörsen karlberg blev kanon lyssna på akg, shure & sennheiser

men tyckte inte om akg K-271 MKII och någon annan modell, så kom mördaren sennheiser HD 650 OMFG JA SÄGER DET IGEN O MY FUCKING GOD!

tog med 3 cd skivor och bara älska dom! fyfan asså!

Tror det blir sennheiser

Jag tycker mig gång på gång höra att HD650 är olämpliga att mixa i, däremot verkar dess föregångare HD600 vara lämpligare av någon anledning.

Men ja, fint ljud är det i HD650 oavsett... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...