Jump to content
Annons

Köp av ac gitarr i 8000kr klassen


fender__

Recommended Posts

Tjenare!

Har varit och provspelat gitarrer och jag fastnade för Taylor 114 new version!

Denna kostar 8400 på musikcentralen (växjö) och det är samma pris på thomann.

Har ni förslag på några andra i denna prisklass eller blir denna bra? Tyckte ljudet var väldigt brett och varmt på ngt sätt!

Är inte så värst grym än men har börjat spela lite country (lär mig snabbt 😆), men huvudsyftet med gitarren är väl inspelning av rock/pop låtar! Typsikt är väl green day - 21 guns, Save Tonight- Eagle Eye Cherry osv.

Passar denna gitarr för sån här typ av musik? själv tycker jag att den gör det men vill försäkra mig mha era åsikter och om den inte passar vilka skulle ni föreslå så jag kan testa dem också ifall dem finns i affärerna. ! 😆

Tack på förhand

Mvh

Edit:

Här kan ni lyssna på taylor 114ce (cutaway)

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker om ljudet som fan MEN har dock inte testat många fler i denna prisklass därför vill jag veta fall det finns fler jag kan testa som ni erfarna och som kan detta kan föreslå!

Har kollat runt på internet och hittat flera i samma prisklass men kan inte mer än att lyssna på youtube vilket inte ger mig så bra uppfattning om ljudet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om ljudet som fan MEN har dock inte testat många fler i denna prisklass därför vill jag veta fall det finns fler jag kan testa som ni erfarna och som kan detta kan föreslå!

Har kollat runt på internet och hittat flera i samma prisklass men kan inte mer än att lyssna på youtube vilket inte ger mig så bra uppfattning om ljudet!

Det låter ju som du hittat en schysst gura men jag kanske kan komma med några tips ändå. Tillbringade nyligen några veckor på jakt efter den perfekta gitarren och har testat massor av gitarrer i visserligen en något högre prisklass (10000 - 30000). Fastnade slutligen för Tanglewoods TSR-1 som gick på 13500 och som faktiskt (anser jag) utklassade en del gitarrer som kostar över 20000. Otroligt balanserat ljud, fantastisk sustain och jävligt mycket tryck trots att det är en liten folkgitarr. Kan du spara ihop några tusen till skulle jag lätt rekommendera denna gitarr (enbart TSR-1 dock, de andra gitarrerna i serien lät inte alls lika bra).

Ett annat tips är att skippa USA-tillverkade gitarrer och istället leta efter Kina-tillverkade eller liknande, då kan man ofta få jävligt bra grejer till betydligt bättre pris. För 8000 spänn ska du dessutom se till att få en gitarr i helsolitt trä, vilket borde vara en självklarhet men inte alltid är det framförallt vad gäller finare märken som t.ex. Martin för att man då betalar flera tusen enbart för märket.

Mitt bästa råd är dock självklart att du går några rundor i musikaffärer och prövar så många gitarrer som möjligt.

Lycka till!

Redigerat av Esaias
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om många anser att man betalar för märket när det gäller Martin så måste jag rekommendera Martins D16 i denna prisgrupp! Tycker den låter väldigt bra!

Har själv en D28 i studion och kan säga att den är fantastisk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om många anser att man betalar för märket när det gäller Martin så måste jag rekommendera Martins D16 i denna prisgrupp! Tycker den låter väldigt bra!

Har själv en D28 i studion och kan säga att den är fantastisk!

Har själv en Martin D16 och jag är så otroligt nöjd med den gitarren! Älskar den! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

sparar just nu till 8000 så 13000 är bara å glömma för min del hehe... Hade kunnat spara några månader till till en sån ifall jag nu älskat ljudet 3x mer än taylor 114 men har ingen lust att ge ut så mkt heller faktistk!

Jag kan själv inte så mkt om vilket träslag som är bäst osv så vad tycker ni är dåligt/bra med Taylor 114!

Texten under är tagen från musikbörsen!

"100-SERIES

En serie fullstora instrument för dig som vill åt Taylors ljud och kvalitet på ett mycket prisvärt sätt. Du hittar sidor och botten i laminerad Sapele-mahogny och ett solitt lock i Sitka-gran. Halsen är i mahogny, greppbrädan i ebenholtz med pärlemorinlägg. Kropp och hals har en mycket tunn satin-finish som ger en grym spelkänsla och ton. Vill du spela förstärkt så finns en modell med Taylor's nya ES-T pickupsystem. 100-serien levereras med en kraftig Taylor gig bag"

Link to comment
Dela på andra sajter

sparar just nu till 8000 så 13000 är bara å glömma för min del hehe... Hade kunnat spara några månader till till en sån ifall jag nu älskat ljudet 3x mer än taylor 114 men har ingen lust att ge ut så mkt heller faktistk!

Jag kan själv inte så mkt om vilket träslag som är bäst osv så vad tycker ni är dåligt/bra med Taylor 114!

Texten under är tagen från musikbörsen!

"100-SERIES

En serie fullstora instrument för dig som vill åt Taylors ljud och kvalitet på ett mycket prisvärt sätt. Du hittar sidor och botten i laminerad Sapele-mahogny och ett solitt lock i Sitka-gran. Halsen är i mahogny, greppbrädan i ebenholtz med pärlemorinlägg. Kropp och hals har en mycket tunn satin-finish som ger en grym spelkänsla och ton. Vill du spela förstärkt så finns en modell med Taylor's nya ES-T pickupsystem. 100-serien levereras med en kraftig Taylor gig bag"

Locket är bra om det är i gran, tycker om den karaktären mer! Viktigt är då att man sköter om sin gitarr. Den ska ALDRIG ligga t.ex. i bilen över natten, onödiga temp-skillnader..

Ha en fuktad svamp i fodralet.

Men detta kan du fråga om när du köper gitarren, det bör säljaren veta exakt hur du ska göra med just den modell du köper.

Lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som mycket stålar för en första(?) gitarr. Kommer aldrig att låta bättre än gitarristen ändå.

Men visst nya gitarrer är skoj. Jag skulle ha kollat på märkena Furch och ev. Martin.

Sen vill jag poängtera vikten av vettiga strängar till gitarren, lägg åtminstone ett par hundringar på dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som mycket stålar för en första(?) gitarr. Kommer aldrig att låta bättre än gitarristen ändå.

Men visst nya gitarrer är skoj. Jag skulle ha kollat på märkena Furch och ev. Martin.

Sen vill jag poängtera vikten av vettiga strängar till gitarren, lägg åtminstone ett par hundringar på dessa.

Hehe det är inte första gitarren! Har haft samma gitarr "neville houston ac-01" i flera år! Har spelat ett tag också så nybörjare är jag inte! Jo strängar är ju självklart viktigt i know 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe det är inte första gitarren! Har haft samma gitarr "neville houston ac-01" i flera år! Har spelat ett tag också så nybörjare är jag inte! Jo strängar är ju självklart viktigt i know 😉

okok, fick den känslan när du namedroppade en fyraackordslåt som "save tonight" bara. 🙂

Men kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

de jag menade med låtarna är vilken typ av musik jag spelar in, inte som jag sitter och spelar varje dag haha 😏

Taylor är grymma, kolla vad det sitter för strängar på guran du testat. Det är inte säkert att din Taylor kommer låta lika bra med ett par strängar för 200kr bara för att dom kostar mycket. Men det kanske dom kan rekommendera i butiken

Link to comment
Dela på andra sajter

Taylor är grymma, kolla vad det sitter för strängar på guran du testat. Det är inte säkert att din Taylor kommer låta lika bra med ett par strängar för 200kr bara för att dom kostar mycket. Men det kanske dom kan rekommendera i butiken

A jo de sant! tänkte jag aldrig på, ska ringa imorn och fråga vad det sitter för strängar på den jag testade! Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

A jo de sant! tänkte jag aldrig på, ska ringa imorn och fråga vad det sitter för strängar på den jag testade! Tack för tipset!

Fan, testade d16gt idag och den lät inte dåligt! Testade även 310 taylor! Hittade ingen fakta om den på internet bara de andra i 300modellerna för 19000 och uppåt. 310 kostade också 12000 som martin d16! Nu vet jag verkligen inte vad jag ska göra! Är Martin d16 helsolid??

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha den perfekta guran? Köp någon och lämna in den på guitarlabs.se och få den pleckad. Heeeeeeeeeeeeeeelt otroligt va skysst dom fixar gitarrens setup och plekningen är bara fantastisk.

Nu är min strata så underbar att jag helst vill begravas med den... och då är jag inte ens fullblodig gitarrist! =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha den perfekta guran? Köp någon och lämna in den på guitarlabs.se och få den pleckad. Heeeeeeeeeeeeeeelt otroligt va skysst dom fixar gitarrens setup och plekningen är bara fantastisk.

Nu är min strata så underbar att jag helst vill begravas med den... och då är jag inte ens fullblodig gitarrist! =P

Även för acke?

EDIT: Nej det är knappast för acke. Sen tror jag nog inte att det räcker med att banslipa, intonera och ändra acion för att få "den perfekta guran" 😮

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Även för acke?

EDIT: Nej det är knappast för acke. Sen tror jag nog inte att det räcker med att banslipa, intonera och ändra acion för att få "den perfekta guran" :rolleyes:

men vänta lite nu, köper man en ny gitarr så ska man väl knappast behöva göra allt de?

Link to comment
Dela på andra sajter

men vänta lite nu, köper man en ny gitarr så ska man väl knappast behöva göra allt de?

Beror helt och hållet på stället man köper den, en del fixar det som en självklar del av affären, särskilt om det är en dyrare gitarr. Byter man strängtjocklek får man göra det igen för att anpassa efter den nya tjockleken osv.

Skulle dock aldrig skicka en akustisk gura någonstans, särskilt inte vintertid, då temperaturskillnaderna som kan uppstå under transport kan sabba en gitarr ordentligt. Fråga först i affären om den är justerad och intonerad, är den inte det frågar du om de kan ordna det - helst gratis - men annars kostar det inte så många hundralappar att få det gjort, och du skulle säkert få rabatt om du köper den på samma ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag brukar låna en stämapparat i butiken när jag provar. Dels vill man veta att gitarren är korrekt stämd och så man kan kolla intoneringen. Är inte gitarren korrekt intonerad i butiken så köper man inte något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar låna en stämapparat i butiken när jag provar. Dels vill man veta att gitarren är korrekt stämd och så man kan kolla intoneringen. Är inte gitarren korrekt intonerad i butiken så köper man inte något.

Tack för alla svar! Uppskattas!

Jag märkte stor skillnad på vissa affärer jag varit på!

Tex i en affär hade dem samma strängar i ett år sa dem och gitarrerna var helt felstämda, man såg verkligen att dem inte brydde sig ett smack om dem.

En annan hade luftfuktare ett bås där man kunde sitta i lugn och ro och bara lira hur länge man ville, alla gitarrer var perfekt stämda osv, där känner man ju direkt att här kan jag köpa en gitarr och vara säker!

Men iaf, finns det någon här som kan förklara för mig hur det fungerar med dem här taylor. Tänkte på 214! Det finns tydligen två olika modeller och den ena(äldre modellen) är helsolid och den nyare varianten laminerad. Så den äldre modellen är då bättre just för att den är helsolid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara slå ett slag för Furch, tjeckiska hantverk som låter enormt bra. Har en själv i 8000 kr klassen som enligt mig slår många martins för dubbla pengen. Öppet och klart ljud med fin detaljrikedom och bra definition i basen.

Håller med, Furch Durango är en av de mest prisvärda gitarrerna som jag har spelat på. Ser inte så mycket ut för världen men sicken ljud alltså!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i USA var jag ute efter en akustisk gitarr. Jag hade kollat in lite olika Martin modeller som jag ville prova men när jag väl var där så kändes de inte riktigt rätt. Jag provade flera olika gitarrer av samma modell för att vara säker på att det inte bara var någonting med just den jag hade i handen. Det slutade med att jag köpte en Taylor GC3. Den lät i mina öron mycket bättre än någon Martin som fanns i New York. Fördelen med den är att den är lite tunnare i kroppen så den är lite basfattigare än vad t.ex. D16 är men det betyder inte att basen inte finns där. Det som händer är att gitarren skjuter ut ljudet genom mixen så den hörs i låtar som har många andra instrument i arrangemanget. De Martin gitarrer som påminner om det här är OM serien men då gillar jag Taylor bättre. Dessutom har den en line signal som är helt otroligt bra.

När jag pratade med personalen i olika gitarr affärer så verkade de gilla Taylor bättre än Martin överlag. Det här kanske inte svarar på din fråga men det är lite tankar generellt om gitarrer. Det är dessutom väldigt personligt vilken gitarr man gillar. Om du har provat en gitarr som du verkligen gillar så är den nog helt rätt för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i USA var jag ute efter en akustisk gitarr. Jag hade kollat in lite olika Martin modeller som jag ville prova men när jag väl var där så kändes de inte riktigt rätt. Jag provade flera olika gitarrer av samma modell för att vara säker på att det inte bara var någonting med just den jag hade i handen. Det slutade med att jag köpte en Taylor GC3. Den lät i mina öron mycket bättre än någon Martin som fanns i New York. Fördelen med den är att den är lite tunnare i kroppen så den är lite basfattigare än vad t.ex. D16 är men det betyder inte att basen inte finns där. Det som händer är att gitarren skjuter ut ljudet genom mixen så den hörs i låtar som har många andra instrument i arrangemanget. De Martin gitarrer som påminner om det här är OM serien men då gillar jag Taylor bättre. Dessutom har den en line signal som är helt otroligt bra.

När jag pratade med personalen i olika gitarr affärer så verkade de gilla Taylor bättre än Martin överlag. Det här kanske inte svarar på din fråga men det är lite tankar generellt om gitarrer. Det är dessutom väldigt personligt vilken gitarr man gillar. Om du har provat en gitarr som du verkligen gillar så är den nog helt rätt för dig.

När jag var i USA så köpte jag en Seagull, också en underbar gitarr för en liten peng. Sen har de ett så snyggt och karismatiskt huvud också. Finns inte att köpa i Sverige dock tror jag, om du inte får tag i en begagnad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...