Jump to content
Annons

Nivåer vi snabbmastring inför CD


Tophe

Recommended Posts

Jag håller på och slutmixar en EP. Den ska skickas iväg för att brännas ut imorgon.

Det är en enkel akustisk och dynamisk ljudbild. Vi hinner tyvärr inte med någon mastring utan jag fixar till nivåerna enklast möjligt själv.

Det jag gjort hittills är att lägga en Waves L2:a på stereobussen och limitera till -0.2

Trycker sedan ihop ljudet en aningens aning i samma plugg... bara så det blir lite med samlat och högre nivå, inte så det pumpar. Det ligger även en UAD Fairchild på stereobussen som trycker ihop det hela max 3db. Vi har hittat en schyst ljudbild och det hela känns rätt så sammanhållet.

Nu till mina frågor:

1. Jag ska nu se till att alla låtar ligger på ungefär samma medelvolym, så att ingen sticker iväg. Inga låtar går ju över -0.2 men de har alla ett ganska stort dynamiskt omfång så vissa toppar på -0.2 mer sällan och upplevs därför tystare. Hur gör jag det enklast? Ska jag köra nån slags normalisering i Wavelab eller så?

2. Allt är inspelat i 44.1k och 24 bitar. Waves L2'an som ligger sist på stereobussen har tre knappar jag inte helt förstår hur jag ska ställa: Quantize (16,18,20,22 och 24 Bit), Dither (Type 1, Type 2, none) och Shaping (None, Normal, Moderate, Ultra)

Vad ska jag ställa dem på? Default är 24, Type 1, Normal.

Vore mycket tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med detta ikväll.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1. Jag ska nu se till att alla låtar ligger på ungefär samma medelvolym, så att ingen sticker iväg. Inga låtar går ju över -0.2 men de har alla ett ganska stort dynamiskt omfång så vissa toppar på -0.2 mer sällan och upplevs därför tystare. Hur gör jag det enklast? Ska jag köra nån slags normalisering i Wavelab eller så?

Om man är noga så bör man limitera olika mycket så att alla låtar upplevs så starkt som de ska även om detta innebär lite mer pill. Annars så riskerar man att limitera en låt i onödan (och därmed onödig kvalitetsförlust) om man senare sänker nivån ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Allt är inspelat i 44.1k och 24 bitar. Waves L2'an som ligger sist på stereobussen har tre knappar jag inte helt förstår hur jag ska ställa: Quantize (16,18,20,22 och 24 Bit), Dither (Type 1, Type 2, none) och Shaping (None, Normal, Moderate, Ultra)

Vad ska jag ställa dem på? Default är 24, Type 1, Normal.

Om du tappat bort manualen så finns den säkert att ladda hem... 😄 men jag skulle kört Type 1 och Normal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tappat bort manualen så finns den säkert att ladda hem... 😄 men jag skulle kört Type 1 och Normal.

Jo, jag har läst manualen 🙂 ... men alltid bättre att få lite tips av en levande människa-

Kan det vara en ide att mixa ut alla låtarna så som jag vill att de ska låta (i 24bit wav)... och sedan ta in dem på varsitt spår i Cubase och där se till att alla låter bra nivåmässigt. Och sedan mixa ner dem för CD-bränning? Bör den slutliga nedmixningen vara 16bit eftersom CD är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har läst manualen 😄 ... men alltid bättre att få lite tips av en levande människa-

Kan det vara en ide att mixa ut alla låtarna så som jag vill att de ska låta (i 24bit wav)... och sedan ta in dem på varsitt spår i Cubase och där se till att alla låter bra nivåmässigt. Och sedan mixa ner dem för CD-bränning? Bör den slutliga nedmixningen vara 16bit eftersom CD är det?

På fråga B är svaret ja (16bit/44.1kHz = CD) och på fråga A är svaret; ja om man är lat och inte bryr sig om något limiteras i onödan... M a o så bör alla låtar peaka på -0.nått (jag förespråkar -1.0 dB då man på så vis är helt säker även mot brutala komprimeringsalgoritmer) och istället reglera RMS-nivån med limitern så det inte limiteras i onödan.

EDIT: men det var kanske det du menade?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att det är inte så mycket som limiteras. Jag har lagt limitern för att vara tvärsäker på att det inte peakar över 0.2 någon gång. Men vad jag förstår så är även L2'an en maximizer och den gör faktiskt rätt mycket bra med mixarna. Så jag trycker upp ljudnivån en aningens aning med L2'an.

Det är kort om tid tyvärr (ska brännas imorrn) och därför hinner jag inte riktigt lära mig mastringsgrejen ordentligt. Det ultimata för mig vore att ha ett program som utifrån en referens-wav sätter genomsnittsvolymen likadant för ett gäng filer. Minns att jag hade en sån för MP3, vilket var toppen när man brände bland-cd's.

Men jag tror jag gör så här... få se vad ni tycker om det.

En låt tyckte vi hade bra nivå och den får agera referens. Jag mixar ner den och lägger den sedan på ett spår i de andra låtarna. Sedan jämför jag mot den direkt i Cubase. Jag skickar ut den på en egen helt ren stereobuss så den inte limiteras igen. Det blir lite av en epa-lösning, men det borde funka.

Är jag safe för dist och elände på CD'n så länge inga låtar peakar över nollan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag safe för dist och elände på CD'n så länge inga låtar peakar över nollan?

Vissa CD-spelare distar över -0.3 och om folk gör mp3 av CDn så kan det klippa redan vid -0.5 så jag kör -1.0dBFS (även om det är 0.5dB lägre än vad det skulle kunna vara men vem bryr sig?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa CD-spelare distar över -0.3 och om folk gör mp3 av CDn så kan det klippa redan vid -0.5 så jag kör -1.0dBFS (även om det är 0.5dB lägre än vad det skulle kunna vara men vem bryr sig?)

Tack!

Skulle jag som en enkel lösning kunn göra så här. Jag sätter L2'an på att limitera vid -1.0 och så backar jag av lite på reglarna så att de inte behöver limiteras så mycket.

Ursäkta min benägenhet att vilja hitta snabba enkla lösningar, men har som sagt lite tidspress. Dessutom har min dator totalhavererat ikväll. Så jag har suttit sedan kl.22 och försökt få hd'n att sluta tugga. Börjar närma mig en lösning.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl ingen snabb lösning egentligen, det gäller att ha någurlunda koll vid mix att låtarna ligger på ungefär samma nivå. En preset kommer ju inte funka hela vägen. En schysst grej jag brukar köra annars är att göra en pre-master regel dit jag bussar allt och som är länkad med alla sends så gör jag alltid sluttweaks med "mastrings"kedjan på mastern och justerar därefter så man är medveten av alla effekter som kommer ske.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara inflika att -1.0 dB kan upplevas lite svagt i jämförelse med -0.2 eller t o m -0.1, speciellt om det är mycket dynamik i låtarna.

Men om inte det innebär ett problem för din produktion, om ni inte ska ut och konkurrera om speltid i radio eller så, då tycker jag också du ska köra på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...