Jump to content
Annons

PAN LAW


Disobedient

Recommended Posts

Vill ändra panoreringslagen från -6dB till 0dB. Är van vid det från år av Cubase användning. Slår ihop det till mono på ljudkortet för att lyssna i en enda högtalare och då måste jag sänka volymen rejält, annars clipper det i DACen.

Letat och letat men inte funnit. Nån som kan? ☺️

Skål...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Äntligen pratar man det som är viktigt. Det enda program som använder och förstår detta är Cubase.

På din fråga så kan man inte ändra det förutom i Cubase. Själv är jag en Ableton. Dock ställer du en oerhört viktig fråga.

Jag har inga svar men då det gäller DAW försöker i alla fall Cubase svara.

Jag övergav Cubase för många år sedan men på detta plan är dom tamefan best!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen pratar man det som är viktigt. Det enda program som använder och förstår detta är Cubase.

På din fråga så kan man inte ändra det förutom i Cubase. Själv är jag en Ableton. Dock ställer du en oerhört viktig fråga.

Jag har inga svar men då det gäller DAW försöker i alla fall Cubase svara.

Jag övergav Cubase för många år sedan men på detta plan är dom tamefan best!

Hehe ja du... Logic och Pro tools använder det dom med, med. Minus 6 är nog lite väl mycket eftersom inget mixerbord ger en sån sänkning vid panorering vad jag vet iaf.

Pro tools har väl 2.4 eller 2.6 tror jag och logic kör väl -3 compensated som default, finns även -3 och 0 att ställa in med.

Ligger det inte i prefs/audio ?

Att ändra i en färdig mix höjer ju nivån så det klipper om du har en mix nära 0 med pan law -6 =) Så du kommer få dra i reglarna iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer inte få någon nivåförändring bara för att du ändrar pan law. Monnosummering kommer ge högre signal oavsett vilken pan law du väljer, och det är bäst att det är så, eftersom monolyssning är till för att höra hur det ska låta i ett verkligt högtalarsystem. Panlaw ändrar bara hur nivån förändras medans du panorerar i mixen. 0dB pan law gör i pcincip att ljudet låter starkare när du lägger det i mitten, men det ändrar du ju med regel ändå, du kanske inte bara har tänkt på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer inte få någon nivåförändring bara för att du ändrar pan law. Monnosummering kommer ge högre signal oavsett vilken pan law du väljer, och det är bäst att det är så, eftersom monolyssning är till för att höra hur det ska låta i ett verkligt högtalarsystem. Panlaw ändrar bara hur nivån förändras medans du panorerar i mixen. 0dB pan law gör i pcincip att ljudet låter starkare när du lägger det i mitten, men det ändrar du ju med regel ändå, du kanske inte bara har tänkt på det.

Jo du får en nivå ändring om du ändrar pan law efter du satt en mix med pan law -3. Har jag fel så buggar mina program.

Förutsatt att du har panorerat vissa kanaler dvs.

Redigerat av yaleed
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du får en nivå ändring om du ändrar pan law efter du satt en mix med pan law -3. Har jag fel så buggar mina program.

Förutsatt att du har panorerat vissa kanaler dvs.

Om man ändrar EFTER mixen är satt ja. Men pan law är bara ett verktyg man använder för att kunna prova olika panoreringar lättare, det påverkar inte ljudet ut på något sätt om man inte är så usel tekniker att man inte lyssnar på nivån man ställer in.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hmmm, eftersom jag kör mono nu har jag ändrat C5´s pan law till -6dB. När man smackar ihop mastern till monoi slår det över med allt annat än -6. Ableton Live 8 har alltså inte minus sex utan snarare tre.

Tycker inte att det blir några konstigheter när jag kör på mina gamla pimpiga Bang Olufsen i vardagsrummet. Har totalt slutat med allt tekniskt vetande för det är hur det låter som spelar roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen vad snurrig tråd!

Till att börja med. Ska du summera stereo till mono är det enklast att använda -6 dB i pan law. Det påverkar inte nivån hos fullt korrelerade signaler som monokällor (vilket det ju är gott om i pop/rock/dans etc).

OCh för att undvika klipp i D/A'n, se helt enkelt till att inte överskrida -6 dBFS.

Minus sex är det nya noll. 😛

Till SkunkFunk. Tror jag fattar vad du menar och håller iu princip med.

Saken är att Disobidient föredrar att panna i mono. Och då får pan law stor betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...