Jump to content
Annons

Philicorda orgel, nån som vet nåt?


Gorlum

Recommended Posts

Hej på er!

Idag kom jag över en gammal Philips philicorda, och jag tycker den verkar skitkul.

Själv kan jag dock inte ett dugg om dylika orglar, och efter lite sökande här på forumet så hittade jag den här tråden:

philicorda

Men jag undrar om det är någon som känner till något mer om den här orgeltypen, kanske vilken musik man brukar använda den till och om det finns några kul tips för inspelning m.m.?

All information är välkommen!

post-3288-1258823636_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har två, en för spelningar och en hemma. Det är en orgel, inget att hetsa upp sig över.

Vad vill du veta som du inte kan få reda på genom använda dina öron? Nä, du unge man. Spela på den, så får du svar på alla frågor du ställer.

Hehe, jo jag ska spela på den tänkte jag, det är det som är min plan 😲

Men just nu verkar den inte vilja låta alls tyvärr, misstänker att det är nån lödning som har pajjat inuti eller så. Lampan på framsidan lyser när man slår på den, men det hörs inte ett ljud när man spelar på den.

Har du haft nåt liknande trubbel med nån av dina? Har du kanske någon idé om vad det skulle vara som är paj?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan slänga in något mer tips då.. Undertill har den 3 stycken ingångar för 3-poliga dinkontakter. En är ingång, en är utgång och en är för volymkontroll via fotpedal. Ibland har jag kört grejjer, mest för skojs skull, genom stärkaren. Så om du skaffar dig två kontakter betyder det att du skaffat dig en fjäderreverbsenhet också.

Den lilla röda knappen under, om du har samma modell som jag, stänger av högtalaren. Kombinator väljer om du ska ha extern input med i högtalaren.

Mittenläget på manualknappen ger en skittråkig bas för två oktaver på vänsterhanden. Det tredje läget ger autoackord på det som du ser är markerat med ackordskrift.

Har du rördrift ( ser inte ut som det ) kan du få ett galet rottweilervrål när du sätter igång orgeln kall och håller inne ett valfritt ackord medan oscillatorerna värmer upp.

Balance-knappen ställer nivån mellan extern ingång och voxljudet.

Själv använder jag den till det mesta, men eftersom den låter rätt tidstypiskt 60tal så är det lätt att låtarna får den färgen. På turnéorgeln har jag volympedal men inte på denna. Det är nästan ett måste för att kunna lira pads med den.

Rätt krångliga komponenter inuti om du måste laga, tyvärr. Det är oscillatorer för varje ton.

Bilaga med snabbt lir, har den ju ändå 50 centimeter bort från datorn:

phillis.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jo jag ska spela på den tänkte jag, det är det som är min plan 😲

Men just nu verkar den inte vilja låta alls tyvärr, misstänker att det är nån lödning som har pajjat inuti eller så. Lampan på framsidan lyser när man slår på den, men det hörs inte ett ljud när man spelar på den.

Har du haft nåt liknande trubbel med nån av dina? Har du kanske någon idé om vad det skulle vara som är paj?

Som sagt, börja med att kolla den röda switchen under orgeln som sätter av/på högtalarna.

Som steg två kan du testa din line-out på orgeln, men till det behöver du en DIN-kontakt. Hade förresten fel innan, det är inte 3-polig. Men det ser du undertill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan slänga in något mer tips då.. Undertill har den 3 stycken ingångar för 3-poliga dinkontakter. En är ingång, en är utgång och en är för volymkontroll via fotpedal. Ibland har jag kört grejjer, mest för skojs skull, genom stärkaren. Så om du skaffar dig två kontakter betyder det att du skaffat dig en fjäderreverbsenhet också.

Den lilla röda knappen under, om du har samma modell som jag, stänger av högtalaren. Kombinator väljer om du ska ha extern input med i högtalaren.

Mittenläget på manualknappen ger en skittråkig bas för två oktaver på vänsterhanden. Det tredje läget ger autoackord på det som du ser är markerat med ackordskrift.

Har du rördrift ( ser inte ut som det ) kan du få ett galet rottweilervrål när du sätter igång orgeln kall och håller inne ett valfritt ackord medan oscillatorerna värmer upp.

Balance-knappen ställer nivån mellan extern ingång och voxljudet.

Själv använder jag den till det mesta, men eftersom den låter rätt tidstypiskt 60tal så är det lätt att låtarna får den färgen. På turnéorgeln har jag volympedal men inte på denna. Det är nästan ett måste för att kunna lira pads med den.

Rätt krångliga komponenter inuti om du måste laga, tyvärr. Det är oscillatorer för varje ton.

Bilaga med snabbt lir, har den ju ändå 50 centimeter bort från datorn:

Wow!

Tack för ett bra svar och en kul inspelning! Fint lir.

Jag tycker att den låter riktigt nice 😮

Jag kollade switchen under orgeln, men tyvärr är den fortfarande knäpptyst 😲

Jag ska testa med en dinkontakt imorrn och se om det bara är högtalarna som har pajjat eller om det är något värre som krånglar.jag öppnade upp den nyss och kollade lite under huven, och det ser inte ut som att något är helt bränt iaf, men jag är inte direkt världens mest elkunniga kille så jag ska nog se om den lokala musikfixarn kan ta en titt på den åt mig. Gav 150 spänn för den så några hundra till kan jag tänka mig att slänga iväg på den om de kan fixa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

soundtracks of our life´s brukar använda den, de har även skänkt en till en av Oasis bröderna (de har turnerat tillsammans) eftersom han gillade den så mycket.

det är en vanlig orgel åt farfisa hållet som funkar skitbra till 60-tals garage rock/punk eller vad du nu vill spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu testade jag med att mecka litegrann med högtalarswitchen och den ger faktiskt ifrån sig ett svagt ljud nu genom ena högtalaren,så det är säkert där felet ligger. Det som kommer ut låter dock kalasfint!

Ska bli spännande att mecka med din-kabeln och försöka få ut ljudet till externa högtalare imorrn:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu testade jag med att mecka litegrann med högtalarswitchen och den ger faktiskt ifrån sig ett svagt ljud nu genom ena högtalaren,så det är säkert där felet ligger. Det som kommer ut låter dock kalasfint!

Ge den lite jympa - jucka den fram och tillbaka en stund, låter som den kan ha oxiderat. Hade samma problem ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag lånar tråden en snabbis. Min Philicorda, som är en modell AG-5000 (tror jag?) som tillverkades mellan 61-63 - första versionen om jag fattat rätt, har inte en DIN-kontakt. Utan en kontakt i stil med, fast min är 4-polig: http://www.electrokit.se/images/mini-41002955.jpg

Någon som har erfarenhet av dessa kontakter och vet om det är möjligt att löda en telekontakt i andra änden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...