Jump to content
Annons

Philips Philicorda


MarqueeMoon

Recommended Posts

Annons

tycker också de låter bra har dock ingen erfarenhet av dem, själv har jag en farfisa compact Duo, fast jag kan knappt spela på den.

är egentligen bassist, men man vill ju ha lite bra orgelljud på låtarna!

vet att precision sound har samplat phillicordan (tror det var Soundtrack Of Our Lives orgel) men har inte hört resultatet.

köp en så kan du få lägga lite orgel på mina garagepunk låtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den häftigaste Philicorda orgeln är den första versionen med rör, det är den som har en extra låda under orgeln, (som håller ihop benställningen) där högtalare och rörförstärkaren sitter.

Det enda som kan vara problem med dessa gamla rörorglarna är "frekvensdelarna" som är uppbyggda med glimmlampor, och har en viss förmåga att sluta fungera, det är då bara högsta tonen i varje oktav fungerar, och någon av "fotstämmorna" saknas i oktaven.

Brukar vara lätt att fixa, men kan vara något svårt att få tag på rätt glimmlapor idag.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag är faktiskt bassist jag med men jag har börjat konvertera mer och mer till klaviatur.

Så om jag förstår det rätt så är det svårt att få en rörorgel lagad ifall "fel" grej skulle paja eller vad man ska säga...

Har någon nått bra tips om vart man kan få tag på en föresten? Eller är det blocket som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

annonsera på blocket och kanske i nån lokalare tidning, min farfisa hittade jag efter tidnings annons, var en gubbe som haft den i källaren i ca 20 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh! En Philicorda fyndade jag strax efter jul på auktion i Skellefteå, där mina föräldrar bor. 300 spänn betalade jag. Sen när jag ville ha den nedfraktad till Stockholm visade det sig att mina föräldrar ville ha kvar den, eftersom de tycker att den är så snygg! Så där står den för tillfället. Men jag ska ta ner den till huvudstaden så fort min lilla studio står klar.

Med andra ord, kolla auktioner och loppmarknader ute i landet. Och betala, precis som Florian säger, inte mer än 500 spänn.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två stycken men tyvärr är ingen till salu...Används frekvent! Betalade 500:- för den ena och 300:- för den andra. Har sett folk på blocket som tar över 2000:- för dom, men det är ett jävla överpris. Som sagt, det är ett bra budgetalternativ till farfisa, vox och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som inte lyckas hitta någon gammal "rör-Philicorda" så fanns det en liten Hohner "Symphonic 30" (liten smidig orkesterorgel) som hade ett liknande sound.

(kanske beroende på att denna hade också oktavdelaredelare uppbyggda med glimmlampor)

Det fanns också en Svensktillverkad (Göteborg) orkester orgel som hette Bergaman "Klavitron" (kanske att den hette Klavinett, som Hohner pianot ??) denna var också var rör-uppbyggd, och hade ett säreget spettsigt taggigt sound.

Bergman gjorde också ett basinstrument som hette "Turbon" i form av tube/rör som man hängde på sig som en gitarr.

Denna var monofonisk med en liten kort manual, och lät som en tidig elektrifierad tuba.

Farifisa från Italien gjorde under 1960 talet en orkesterorgel serie som kallades för "Compact" serien, fanns i flera utförande från enkla en manualiga till mer komplexa två manualiga.

Farfisa var det typiska orgelsoundet som fanns på många "pop-bands" plattor under denna tid.

Givetvis så får vi inte glömma JMI/Vox orglarna, när vi talar om orgelsound från gamla pop-plattor, dessa änvändes också mycket under denna tid.

(Jag och MarqueeMoon har snackat något om dessa på det nya forumet)

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en philicorda Gm751 på g, enda problemet är att killen som säljer den inte verkar ha speciellt bra koll på klaviatur och han trodde inte att vibratot fungerar... Men annars sade han att den var i gott skick.Eftersom orgeln finns i norrbotten så kan jag inte testa ifall jag skulle köpa den.

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla här när max crook lirar på sin egen uppfinning, till sammans med freddy fortune, de kör en Del Shannon låt, som max crook lirade med på 60-talet.

han uppfann Musitron orgeln 1959 som är en hybrid synth, i grunden en Clavoline. det står mer under "musitron" på hans hemsida.

freddy & the four gone conclusions

max crook hemsida

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hmm, om jag har förstått det rätt så har philicordaorglar inga "vanliga" inputs eller vad man ska säga. Hur har ni philicordaägare löst det problemet?

Det skulle även vara bra att veta vad dom har för andra ingångar, och lite tips om hur man ska ta hand om den för att den ska låta fint.

Jag har nämligen en på väg till mig från karlstad just nu 🙂

Tror det ska vara en 751:a eller liknande variant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag kommer inte ihåg hur det var med ingångar etc eftersom det var så många år sedan jag sålde den, men oftast kan du hitta manualer/kopplingscheman om du googlar lite själv och så kan du med lite hjälp av en elektronikkunnig person lista ut var på kretskorten etc du skall gå in med extern signal eller vad du nu vill göra...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, om jag har förstått det rätt så har philicordaorglar inga "vanliga" inputs eller vad man ska säga. Hur har ni philicordaägare löst det problemet?

Det skulle även vara bra att veta vad dom har för andra ingångar, och lite tips om hur man ska ta hand om den för att den ska låta fint.

Jag har nämligen en på väg till mig från karlstad just nu 😮

Tror det ska vara en 751:a eller liknande variant.

Jag har lött ihop en liten adapter så jag har teleutgång in/ut. Och med tanke på att jag är helt okunnig på sånt så borde det inte vara några konstigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

löm inte bort bontempi i farfisa djungeln.. 😮

har en själv.. står mes akom racket o tar plats.. men hade tänkt sätta upp dn iframtiden!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...