Jump to content
Annons

Ska du ta influensavaccinet?


Martin

Recommended Posts

Annons

Jag ska inte ta det. Hade ju varit en sak om det var en livsfarlig sjukdom som hotade hela mänskligheten, men det är en fucking influensa! Ja, det är jobbigt att vara sjuk, och vissa dör av det, men detta är ju så överdrivet av läkemedelsindustrin att man bara spyr på hela skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har stått i valet och kvalet länge länge. Idag beslutades i högre instans att man bara ska ta en dos (0.5 ml) även om man tillhör en riskgrupp. Det finns dock ett undantag för riskgrupperna och det är om man har ett nedsatt immunförsvar, då det krävs två doser. I övrigt verkar skyddet vara tillfredsställande med bara en enda dos och skyddet sitter i under ett år, enligt de senaste rapporterna.

Jag tillhör en riskgrupp förmodligen, pga luftrörsbesvär orsakade av en receptfri ketoprofensalva som jag reagerade allergiskt mot år 1999. Tyvärr kan jag inte medicinera dessa astmatiska luftrörsproblem som jag haft sedan dess med kortison då jag är allergisk mot kortison också. Och då jag var allergisk mot ägg som barn med bölder som följd t.ex. så har jag tvekat länge för vaccinering. Det verkar dock som om jag inte är allergisk mot ägg längre, och jag har ju tagit den vanliga influensavaccinsprutan de senaste 7 åren. Senaste året så blev jag trots vaccinering jättesjuk av influensan! 40-41 graders feber i drygt 14 dagar och hjärta som gick på högvarv och detta trots febernedsättande medel, som jag kanske inte heller tål... Förrförra året så blev jag istället sjuk av vaccinet, feber och allmän sjukdomskänsla, frossa m.m. Vet inte, men kanske kommer jag att reagera så mot detta svininfluensavaccin också.

Och eftersom jag är allergisk mot i princip SAMTLIGA läkemedel, så har rekommendationen från läkarhåll varit att jag inte ska ta just detta vaccinet - då det är ett starkare vaccin, mer som ett läkemedel. Men samtidigt har rekommendationen varit att jag MÅSTE ta vaccinet, eftersom en lungpåverkan som följd av denna influensa skulle vara förödande för mig, med mina icke behandlade luftrörsproblem. Jag har haft lunginflammation fler gånger än jag kan räkna och drabbats av influensan 1-2 gånger VARJE år de senaste 30 åren. Så att jag skulle få svininfluensan som smittar värre och snabbare än vanliga influensor är i princip 100%-igt. Så för mig är det att välja mellan pest och kolera. Och inte tål jag antibiotika heller.

Det som irriterar mig är att läkemedelsföretagen frånsagt sig allt ansvar beträffande de långsiktiga eventuella biverkningarna av detta vaccin. Att halva personalen på ett stort sjukhus i västsverige aldrig kommer att ta vaccinet pga biverkningarna. Dessutom så informeras inte om att ens blodsocker stiger kraftigt efter vaccineringen och att man då bör undvika att äta sötsaker de första dagarna. Det är info som kommer sent och för vissa försent - fick denna info idag personligen tilldelad på vårdcentralen. För den lille pojken som hamnade i koma var detta scenariot.

Vad man måste kräva är att ens vaccinering journalförs och där ska också sköterskan signera med namn och datum samt fylla i om man tillhör en riskgrupp och helst vilken. Detta är helt enkelt i enlighet med de riktlinjer som lagen kräver, så det har man rätt att fordra som patient.

Denna influensa kommer att skörda fler offer än vanliga influensor eftersom den drabbar fler och är svårare. Men då vaccineringarna varit tämligen omfattande kommer inte så många att stryka med, 25000 personer är en rimlig siffra första året, enligt vad man tror, förutsatt att 5 miljoner människor får denna svininfluensa. Detta ska ställas i relation till att strax under 10000 personer hade dött av den vanliga influensan OM 5 miljoner fått den, men den vanliga influensan drabbar ju bara 10-15% av befolkningen. Man har också länge trott att svininfluensan drabbar yngre människor i första hand och inte äldre. I somras sa man ju t.o.m. att man sökte äldre som volontärer till sjukvården (tidigare sjuksköterskor t.ex.), så att de kunde hjälpa till och vaccinera folk, men de senaste resultaten i veckan från Mexico visar nu att yngre förvisso är den grupp som lättast smittas av svininfluensan, men det är precis som för den vanliga influensan de äldre som dött.

1 miljon människor i Sverige hade förmodligen avlidit som följd av denna svininfluensa om inget vaccin eller annan medicinsk behandling funnits. Nu är det inte bara i Sverige som vaccineringen är omfattande, så dödstalet för hela Europa kommer förmodligen att stanna under 1 miljon.

Helst hade jag velat fått svininfluensan och blivit immun om man kan det. Men jag vågar nog inte chansa och tar nog en vaccineringen i slutet av veckan.

vanilj//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte debatts inlägg. Skulle en miljon svenskar dö om det inte fanns vaccin? Tog sprutan igår

kväll. Hade huvudvärk och ont i axeln i morse, men det har gått över nu. Läste att man ska ta två

sprutor om man tillhör en riskgrupp. Hur många sprutor ska man ta om man tillhör tre riskgrupper?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Företaget som har tagitfram vaccinet är ju tydligen helt befriade från ansvar och kan inte åtalas om det visar sig vara farligt. Så jag vågar nog inte ta det. Dessutom så är det tydligenmånga som blivit sjuka av vaccinet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte debatts inlägg. Skulle en miljon svenskar dö om det inte fanns vaccin? Tog sprutan igår

kväll. Hade huvudvärk och ont i axeln i morse, men det har gått över nu. Läste att man ska ta två

sprutor om man tillhör en riskgrupp. Hur många sprutor ska man ta om man tillhör tre riskgrupper?

Nej, man ska bara behöva ta en spruta som jag skrev - enligt de nya direktiven. Såvida man alltså inte

tillhör riskgruppen med nedsatt immunförsvar.

Du har ju diabates, märkte du någon skillnad i ditt blodsockervärde?

Yrsel och huvudvärk lär vara ett svar på blodsockertopp.

Man får det av detta vaccin. Koma om det vill sig illa.

Som jag skrev.

Influensan har kommit för att stanna, man tror alltså inte att den kommer år 2009 och är borta nästa år.

Den kommer att finnas kvar även nästa år och åtminstone några år ytterligare. Men det är mycket

möjligt att den kommer att anpassa sig och ändra form. Då kommer det att krävas ett annat vaccin.

På sätt och vis kan man säga att det är kattens lek med råttan. En del menar ju att vi inte blir av med

den inom överskådlig framtid.

☺️

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tänkt på en sak... man tror ju att den här svininfluensan kommer att dö ut och försvinna så fort tillräckligt många haft den, men om "alla" vaccinerar sig så kommer den ju att ha sitt fäste en längre tid tills den blir mätt. Är inte det idiotiskt?

Och om den upptäcker att den inte kan stilla sin hunger så ändrar den bara form, det är vad expertisen tror iaf.

Logik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att ta vaccinet så fort jag får möjlighet. Inte för att jag är rädd för fläskhostan, nä, jag tar det för att jag inte vill riskera att smitta någon som kanske inte klarar sig. Jag har en far som är 86 år och en sonson som är 2,5. Skulle aldrig förlåta mig om jag smittade någon av dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Debatt klarar sig alltid. Ser fram mot en uttömmande rapport om vilka biverkningar han drabbats av.

Hej!

För det första måste jag få klargöra att jag rekommenderades av personalen att INTE ta vaccinsprutan! Men när jag satt där med uppkavlad ärm så tänkte jag att jag gjort ett ställningstagande och begärde att få den i alla fall. Det var livsfarligt för mig att inte få vaccinet sa de också.

Jag skulle tämligen omgående drabbas av en värmekänsla i armen i tisdags, men den kom aldrig någonsin - jag väntar ännu. Det allra första tecknet var istället krampkänsla i hjärtat redan inom en halvtimme. Dessutom fick jag feber 38.5-39 grader och frossa under den följande natten. Dessutom kramp i höger hand (tumme och pekfinger) och märkbar allmän sjukdomskänsla. Svullnade inte på armen successivt förrän dag 2 egentligen - och då som en mindre tomat. Dag 4 började klådan och en del domningar. Nu har det gått fem dygn lite drygt och domningar kvarstår i viss grad. Annars ok. På tisdag efter en vecka helt bra, förmodar jag.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...