Jump to content
Annons

Johan Juhlin - As Time Goes On


dbd

Betyg  

21 röster

  1. 1. Betyg

    • Bäst
      6
    • Bra
      2
    • Ok
      6
    • Nja
      3
    • Kass
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: As Time Goes On

ARTIST/GRUPP: Johan Juhlin

GENRE: Rock

LÅTLÄNGD: 5:35

KOMPOSITÖR: Johan Juhlin

PRODUCENT / MIXNING / MASTRING: DBD-Cryo

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

STORLEK: 7.67 MB

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: PLAY

"As Time Goes On" är bra mycket hårdare och mörkare än den förra "Addicted To You". 80-hårdrockarna håll till godo! 😉

Och här kommer även länk till nyversionen av den gamla trallvänliga "Not a Believer" som ni kanske kommer ihåg. NOT A BELIEVER

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte mycket att anmärka på, en bra produktion. Till skillnad från VacUm så tycker jag trumsoundet är bra till den här låten.

Jag gillar bryggorna när pizzicato strings grejen eller synten eller vad det nu är kommer in. Jag tycker bara att det kanske skulle behövas något som lyfter det lite extra när du kommer till refrängen.

Jag menar; i bryggan kommer det ju både syntgrejen och stämmor, men det försvinner när refrängen börjar. Då kanske det skulle komma in något mer, för refrängen ska väl vara det som är fläskigast på låten, eller?

Bra jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mycket att anmärka på, en bra produktion. Till skillnad från VacUm så tycker jag trumsoundet är bra till den här låten.

Jag gillar bryggorna när pizzicato strings grejen eller synten eller vad det nu är kommer in. Jag tycker bara att det kanske skulle behövas något som lyfter det lite extra när du kommer till refrängen.

Jag menar; i bryggan kommer det ju både syntgrejen och stämmor, men det försvinner när refrängen börjar. Då kanske det skulle komma in något mer, för refrängen ska väl vara det som är fläskigast på låten, eller?

Bra jobbat.

Jag tycker nog själv att det lyfts rätt så bra i refrängen. Jag sjunger ju mkt starkare och aggressivare plus att jag spelar mer "öppna" ackord på guran...

tackar för feedbacken i övrigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra.. Gillar ju inte genren alls. Men saknar helt klart fläsk i trummorna. Bamsegitarrer och så ett sånt litet puttenutt-set till det blir konstigt i mina öron.

tror mer att det är en fråga om smak. Jag har alltid gillat det tunna snärtiga soundet i virveln som jag tycker dbd fick till bra.

Hänvisar till grupper som: breach, evildoer, metallicas justiceplatta för liknande virvelsound

men men, forumet är till för att tycka på så tyck vidare :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hänvisar till grupper som: ...evildoer

Terror 🙂

javesst! 🙂

evildoer har ju faktiskt fått till det där tunna men ändå dynamiska sound på sina låtar

Ja, deras låtar är väldigt tjyssta. Synd bara att sångaren har problem med halsen och inte kan sjunga för tillfället. Deras andre gitarrist Martin spelade med oss Damn Sunday Drivers innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet faktiskt inte riktigt vilken genre det ska tillhöra. Om nu sånt är viktigt.. Håller med Vacum om att trummorna är lite tunna.

.............Sen rent personligt tycker jag att det är ganska hemskt. Jag önskar att någon kunde väcka sångaren så att han sjöng och UTTRYCKTE nånting. Då hade jag kunnat acceptera alla meningslösa solon. Men detta står ju för en smakuppfattning! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet faktiskt inte riktigt vilken genre det ska tillhöra. Om nu sånt är viktigt.. Håller med Vacum om att trummorna är lite tunna.

.............Sen rent personligt tycker jag att det är ganska hemskt. Jag önskar att någon kunde väcka sångaren så att han sjöng och UTTRYCKTE nånting. Då hade jag kunnat acceptera alla meningslösa solon. Men detta står ju för en smakuppfattning! 😉

Om detta står för en smakuppfattnig så har det ju inte med min sång att göra? Du borde kanske kolla dina föregående meningar innan du börjar på nästa.

Är det så att du inte gillar genren eller mina glammiga solon så är det helt okej, det är som sagt en fråga om tycke och smak. Men att jag inte skulle uttrycka någonting köper jag ej. Not a believer känns i synnerhet som en väldigt uttryckande låt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet faktiskt inte riktigt vilken genre det ska tillhöra. Om nu sånt är viktigt.. Håller med Vacum om att trummorna är lite tunna.

.............Sen rent personligt tycker jag att det är ganska hemskt. Jag önskar att någon kunde väcka sångaren så att han sjöng och UTTRYCKTE nånting. Då hade jag kunnat acceptera alla meningslösa solon. Men detta står ju för en smakuppfattning! 😄

Om detta står för en smakuppfattnig så har det ju inte med min sång att göra? Du borde kanske kolla dina föregående meningar innan du börjar på nästa.

Är det så att du inte gillar genren eller mina glammiga solon så är det helt okej, det är som sagt en fråga om tycke och smak. Men att jag inte skulle uttrycka någonting köper jag ej. Not a believer känns i synnerhet som en väldigt uttryckande låt

Jag borde väl hållit tand för tunga och knipit käft. 😄

Men du har ju fixat det tekniska både vad gäller spel och produktion. Då återstår det subjektiva. Som är det som skivbolag,kritiker och den stora allmänheten kommer att reflektera på. Tycker du att du uttrycker nåt så bra. Bry dig inte om mig. Acceptera bara att det går inte att göra musik/dikter/filmer/etc som alla tycker om. Känsla är inget som går att mäta upp kvantitivt. Själv tycker jag om dramatiska sångare- allt från Meat Loaf till Tom Waits. För mig har de en minsta gemensam nämnare i sitt uttryck.

Jag tycker inte Ainbusk Singers förmedlar nägra känslor. En majoritet av Sveriges befolkning tycker tvärtemot. Smak handlar ju så mycket om de musikaliska referenser som fanns vid olika viktiga tidpunkter i ens liv.

Så säg inte till mig att jag har fel i min musikaliska upplevelse. För mig är det inte mörkt eller allvarligt eller nåt speciellt som jag kan reagera på. Andra kommer att tycka helt annorlunda. .........Lycka till!!!!!!!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet faktiskt inte riktigt vilken genre det ska tillhöra. Om nu sånt är viktigt.. Håller med Vacum om att trummorna är lite tunna.

.............Sen rent personligt tycker jag att det är ganska hemskt. Jag önskar att någon kunde väcka sångaren så att han sjöng och UTTRYCKTE nånting. Då hade jag kunnat acceptera alla meningslösa solon. Men detta står ju för en smakuppfattning! 😄

Om detta står för en smakuppfattnig så har det ju inte med min sång att göra? Du borde kanske kolla dina föregående meningar innan du börjar på nästa.

Är det så att du inte gillar genren eller mina glammiga solon så är det helt okej, det är som sagt en fråga om tycke och smak. Men att jag inte skulle uttrycka någonting köper jag ej. Not a believer känns i synnerhet som en väldigt uttryckande låt

Jag borde väl hållit tand för tunga och knipit käft. 😄

Men du har ju fixat det tekniska både vad gäller spel och produktion. Då återstår det subjektiva. Som är det som skivbolag,kritiker och den stora allmänheten kommer att reflektera på. Tycker du att du uttrycker nåt så bra. Bry dig inte om mig. Acceptera bara att det går inte att göra musik/dikter/filmer/etc som alla tycker om. Känsla är inget som går att mäta upp kvantitivt. Själv tycker jag om dramatiska sångare- allt från Meat Loaf till Tom Waits. För mig har de en minsta gemensam nämnare i sitt uttryck.

Jag tycker inte Ainbusk Singers förmedlar nägra känslor. En majoritet av Sveriges befolkning tycker tvärtemot. Smak handlar ju så mycket om de musikaliska referenser som fanns vid olika viktiga tidpunkter i ens liv.

Så säg inte till mig att jag har fel i min musikaliska upplevelse. För mig är det inte mörkt eller allvarligt eller nåt speciellt som jag kan reagera på. Andra kommer att tycka helt annorlunda. .........Lycka till!!!!!!!!! 🙂

så sant så sant...

Nu tycker jag du uttyckte dig bättre 🙂 Jag är mkt väl medveten om att det nog är en väldigt liten skara människor som tycker om den musiken jag gör idag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Not a Believer är fruktansvärt bra. satt och lyssnade med ett par polare och någon sa "varför spelas aldrig sån här musik på radion? det här äger"

Själv får jag lite Extreme-vibbar(Nuno Betencourt) vilket är mycket positivt 😛

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Not a Believer är fruktansvärt bra. satt och lyssnade med ett par polare och någon sa "varför spelas aldrig sån här musik på radion? det här äger"

Själv får jag lite Extreme-vibbar(Nuno Betencourt) vilket är mycket positivt 😛

Joel

Det där värmde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt gitarrfläsk! Särskilt i senaste låten. Håller med om Marcello-liknelsen i Believer, snyggt! As time goes on känns helt klart mer som en dussinlåt jämfört med Believer som lugnt skulle kunna passera som en Boston/Journey/Russ Ballard-dänga från 80-talet. Bättre balanserat ljud i tvåan, klart bättre låt i ettan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt gitarrfläsk! Särskilt i senaste låten. Håller med om Marcello-liknelsen i Believer, snyggt! As time goes on känns helt klart mer som en dussinlåt jämfört med Believer som lugnt skulle kunna passera som en Boston/Journey/Russ Ballard-dänga från 80-talet. Bättre balanserat ljud i tvåan, klart bättre låt i ettan.

hammagrella vill du klargöra vad som är ettan resp. tvåan. Blev lite lost eller så är jag bara trött 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ljudbild och mixning men själv saknar jag lite fler körer sen tycker jag du kan skippa tapping-delen i gitarrsolot för det rätt trist och förutsägbart 😉 men det är bara min personliga smak ..

bra låt som fastnar annars 😛 good work!

EDIT: kom på att jag glömde fråga hur ni lirat in guran? effekter osv ... 🙂

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu e ju ehär ett par halvsletna datorhögtalare ja lyssnar på, å så funkar tydligen bara höger högtalare, så ja får ju inte direkt hela upplevelsen.. ehm.

Askalas produktion, ljudbilden låter svinjämn å bra, men ja skulle nog breta på

lite mer bas (eller så presterar inte domma högtalarna den som finns i låten)

Trummorna däremot va inte min hjälte, vet inte om dom e autentiska, men dom låter verkligen robotiskt halvmidi och livlösa.

så låten e ljudtekniskt bra, men trummorna skulle må bra av lite extra uppmärksamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ljudbild och mixning men själv saknar jag lite fler körer sen tycker jag du kan skippa tapping-delen i gitarrsolot för det rätt trist och förutsägbart 🙂 men det är bara min personliga smak ..

bra låt som fastnar annars 🙂 good work!

EDIT: kom på att jag glömde fråga hur ni lirat in guran? effekter osv ... 🙂

Det du kallar tapping-delen är faktiskt inte tapping, det är en sweepfigur mellan e- och b-strängen (förstår inte hur du kan missa plektrumljudet 🙂 )

Gitarren är inspelad på följande vis: ESP-gitarr med emg-mickar>> vamp2>> laney mxd 4*12>> mickat den högra nedre konan med en shure??mick

I cubase lade vi gitarren som två spår(halvt utpanorerade åt sidorna) och särade på spåren med någon millisekund, vilket gav lite breddningseffekt.

Sedan lite reverb och delay naturligtvis

tack för feedbacken 🙂

keep on truckin'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du kallar tapping-delen är faktiskt inte tapping, det är en sweepfigur mellan e- och b-strängen (förstår inte hur du kan missa plektrumljudet 🙂 )

Sorry det va sweepingen jag menade 🙂 hittade bara inte ordet =)

najsing, antar att det är en SM-57:a ni använt eftersom du skriver shure? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte hållt på med studioinspelning så länge så jag kan inte sätta fingrarna på vad du ska ändra på exakt för att få fram mina åsikter så jag håller tyst om det 😄 Men låten i sig är bra ! Det säger musiksinnet utan att kunna Cubase och andra program utantill 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...