Jump to content
Annons

Ljudisolera studiorum i villa


derfkir

Recommended Posts

Yaow!

Funderar på att köpa en 1-plansvilla till vrakpris för att bygga en större studio. Problemet är takhöjden, normala 240 cm. Inser att det inte blir mycket kvar om man ska bygga ett "rum i rummet".

Jag funderar därför på om det är möjligt att få en acceptabel ljudisolering (utåt, för att inte störa grannarna) genom att riva ut innertaget och dunka upp gips mot yttertaket (efter luftspalt och mineralull) samt att klä in takstolarna med gips. På det viset får man ju även ett lutande tak på köpet.

Vad tror ni, är det möjligt? Villan är fristående så jag antar att det inte krävs lika extrem isolering som vid hyreshus etc. Kommer dock att smälla på med trummor, elbas och elgitarr ordentligt.

För kontrollrummet räknar jag med att isoleringen mot studiorummet blir största problemet och inte läckaget utåt, och antar därför att innertaket kan sitta kvar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ludde46 (oregistrerad)

Det är fullt möjligt...men kolla så du inte river ner något bärande !!!....Sen vet jag inte hur gammal villan är, men glöm inte fuktspärren....

Är det trä eller tegel, puts eller annat på utsidan/Ytterväggar ?

Ofta tilläggsisolerar (ljud/Värme/Kyla) man på utsidan för att behålla storlek på rum etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fullt möjligt...men kolla så du inte river ner något bärande !!!....Sen vet jag inte hur gammal villan är, men glöm inte fuktspärren....

Är det trä eller tegel, puts eller annat på utsidan/Ytterväggar ?

Ofta tilläggsisolerar (ljud/Värme/Kyla) man på utsidan för att behålla storlek på rum etc...

Huset är långsmalt och har inga bärande väggar som tur är.

Fasaden är tegel. Vill helst ha den kvar pga att den är underhållsfri. klarar mig oxå bra med de kvm som finns. Det är höjden som är problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska trubbig vinkel. Skulle tro att de är ca 1 meter höga bara. Och så går det reglar som ett V på var sida om mitten. Det blir med andra ord inte mycket luft inuti stolarna och min idé var att klä in dem helt och hållet, så att det blir som små väggar uppe i taket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

hmm...finns fler modeller på takstolar, den du visar bild på är den vanligast förekommande...fackverks-takstolen till sadeltak

Link to comment
Dela på andra sajter

limträbak o sparrar är bästa, eller ända alternativet, om man inte vill ha synliga takstolar.

konstruktionen är att man sätter en pelare i eller mot väggen på varge kortsida och sedan sätter en regäl limträbak mellan dessa och sedan spikar tex 2"x8" från väggarna upp mot balken. blir det väldigt långt får man nog sätta en pelare brdvid nån vägg inne i huset.

så här:

post-19551-1257282792_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste nog ta hjälp eller lära dig hur man bygger självbärande tak. Det är ju egentligen ett helt annat forum du behöver för det. Men jag funderar själv på att göra samma sak i huset jag bor i nu. Men jag kanske fuskar och köper en kyrka istället, hehe.

Men du kan bygga taket så att det står på de bärande väggarna på lite olika sätt. Om det är en hyfast nybyggd villa så är det oftast inga bärande väggar och då är det bara att tuta och köra. Men det ska du ju kolla först. Om du bara behöver en del av taket höjt så blir det ju mycket enklare med. Fast det är ju sköntatt ta hela när man änndå är igång iofs.

Kolla när huset är byggt Det är lite olika krav på isolering beroende på när huset är byggt så det kanske är bättre isolering om huset är ganska nybyggt

Hmm.. jag har antagit att taket är självbärande om det inte finns några bärande väggar, vilket det som jag förstår inte finns. Behöver man ändå ändra konstruktionen menar du?

Huset är från mitten av 70-talet och värmeisolerongen är nog acceptabel, men inte ljudisoleringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...