Jump to content
Annons

Hur känslig är en neumann tlm49


eagleman

Recommended Posts

Allmänt orolig och kanske i onödan men då denna mick kostar en slant så vill man ju ta hand om den.

Kan man micka upp bastrumman med en tlm49 från utsidan lite snett från hålet med puffskydd utan att man riskerar att sabba membranet? Likaså kan man micka gitarr eller basstärkare utan risk vid lite högre volym?? I beskrivningen skall den klara 114 db vilket inte säger mig så mkt.

Redigerat av eagleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Allmänt orolig och kanske i onödan men då denna mick kostar en slant så vill man ju ta hand om den.

Kan man micka upp bastrumman med en tlm49 från utsidan lite snett från hålet med puffskydd utan att man riskerar att sabba membranet? Likaså kan man micka gitarr eller basstärkare utan risk vid lite högre volym?? I beskrivningen skall den klara 114 db vilket inte säger mig så mkt.

Tro inte på myten att SPL kan "sabba" en mick.

http://www.neumann.com/?lang=en&id=cur...;cid=tlm49_data

Ju högre SPL desto högre distorsion... that’s it. Det som händer om en konding för extrema nivåer är att den ”bottnar”, d v s att kondensatorplattorna får kontakt och fastnar ihop ett tag tills spänningen är neutraliserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

De enda mickar som verkligen kan skadas, är bandmicka - men då skadas de inte av ljudtrycket, utan det är plötsliga luftströmmar de inte tål. Framför en baskagge är alltså ingen hit med en bandmic, men framför en högljudd gitarrstärkare funkar de fint.

Som Gilbert säger, så är det ingen risk att kondensatormicken går sönder av det - och den överlever luftströmmarna också - även om det låter j-t illa när membranet bottnar... 😑

För att få lite hum om hur högt ljud det egentligen handlar om vid olika ljudtryck, så kan du kolla i tabellen HÄR. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

De enda mickar som verkligen kan skadas, är bandmicka - men då skadas de inte av ljudtrycket, utan det är plötsliga luftströmmar de inte tål. Framför en baskagge är alltså ingen hit med en bandmic, men framför en högljudd gitarrstärkare funkar de fint.

Som Gilbert säger, så är det ingen risk att kondensatormicken går sönder av det - och den överlever luftströmmarna också - även om det låter j-t illa när membranet bottnar... 😆

För att få lite hum om hur högt ljud det egentligen handlar om vid olika ljudtryck, så kan du kolla i tabellen HÄR. 😄

Det står i listan att 85-90 db rekommenderas vid mixning, är jag ensam om att inte ha en mätare? Jag menar, hur vanligt är det att man har en sån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta så kalibrerar man kontrollrum så man vet att en viss position på volympoten motsvarar ca. 85dB.

Det skulle väl bara funka om alla låtar har samma output från datorn men det har dom ju inte, eller är jag fel ute? Volympoten tolkar jag som regeln, låt säga att jag har en markering på den men det spelar väl ingen roll eftersom alla tracks har olika volym. Skjut mig om jag har totalt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle väl bara funka om alla låtar har samma output från datorn men det har dom ju inte, eller är jag fel ute? Volympoten tolkar jag som regeln, låt säga att jag har en markering på den men det spelar väl ingen roll eftersom alla tracks har olika volym. Skjut mig om jag har totalt fel.

Lägg märket till att jag skrev ca. När man kalibrerar så brukar man se till att -20dBFS rosa brus mäter 85dB (RMS, C-vägt).

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få lite hum om hur högt ljud det egentligen handlar om vid olika ljudtryck, så kan du kolla i tabellen HÄR. 😆

Tack för alla svar det verkar vara liv i detta forum 😠. Jag har testat micken framför både basstärkare och baskagge och tycker att det låter "fantastiskt" man får till ett unikt fluffigt men ändå tydligt och distinkt sound vilket jag aldrig lyckats få fram tidigare. Enligt decibel länken ovan så skulle 114 db motsvara en högljudd rockkonsert. Om jag sitter framför en baskagge med örat på mickavstånd 20cm ifrån så upplever jag närhet till "smärtgränsen" för vad jag klarar. Är det någon som har en aning om vilka db det kan handla om framför baskaggen i ett ungefär och om det inte vida överstiger 114 db?

Det jag varit orolig för när det gäller kapseln är att jag hört att man har en beläggning på den (guld??) och fått för mig att den kan ta skada eller lossna, beläggningen alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar det verkar vara liv i detta forum 😆. Jag har testat micken framför både basstärkare och baskagge och tycker att det låter "fantastiskt" man får till ett unikt fluffigt men ändå tydligt och distinkt sound vilket jag aldrig lyckats få fram tidigare. Enligt decibel länken ovan så skulle 114 db motsvara en högljudd rockkonsert. Om jag sitter framför en baskagge med örat på mickavstånd 20cm ifrån så upplever jag närhet till "smärtgränsen" för vad jag klarar. Är det någon som har en aning om vilka db det kan handla om framför baskaggen i ett ungefär och om det inte vida överstiger 114 db?

Det beror en del på hur hårt trummisen spelar också, så det är nog svårt att svara på - men så länge det inte låter illa, så är det i alla fall mindre än vad micken klarar att hantera. 😠

Det jag varit orolig för när det gäller kapseln är att jag hört att man har en beläggning på den (guld??) och fått för mig att den kan ta skada eller lossna, beläggningen alltså.

En sådan plätering lossnar inte förrän man bryter membranet eller skrapar av pläteringen. Ljudtrycket har ingen chans att göra något åt den, så du behöver inte vara orolig.

En risk som finns med starka ljudkällor och mikrofoner med hög utsignal, är att man kan råka ut för att första ingångssteget i preampen överstyrs - och oftast sitter det försteget före både pad, gain och mätare, så om det inte räcker med att aktivera pad på micken utan det ändå distar, så kan man behöva en extern pad, som kopplas på kabeln. Det är alltså inte säkert att det är micken som distar om man märker att det distar utan att det syns något på några mätare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag sitter framför en baskagge med örat på mickavstånd 20cm ifrån så upplever jag närhet till "smärtgränsen" för vad jag klarar. Är det någon som har en aning om vilka db det kan handla om framför baskaggen i ett ungefär och om det inte vida överstiger 114 db?

TLM49 är konstruerad för att efterlikna rörkaraktäristiken hos äldre mikrofoner som M49. Att max SPL vid 0,5 % THD ligger kring 114 dB behöver därför inte ses som en begränsning. Snarare som ett karaktärsdrag. Tanken är att den harmoniska distortion som uppstår vid signaler starakre än 114 dB ska påminna om distortionen (värmen) hos en äldre rörmikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg märket till att jag skrev ca. När man kalibrerar så brukar man se till att -20dBFS rosa brus mäter 85dB (RMS, C-vägt).

Tack för ett obegripligt svar men jag har fattat att du gillar att spela Allan här på forumet och tycker att det är kul att trycka till de som ställer dumma frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några länkar till grafer som styrker detta påstående?

Nej. Däremot lite marknadsföringssnack

In addition, the special new circuit design closely reproduces the sound characteristics of the classic U 67, without the use of tubes. Similar Neumann circuit technology has already proved very successful in the TLM 49.

Om man kollar i tekniska specarna för TLM49 ser man att max SPL vid 0,5 % THD faktiskt ligger på 110 dB. För att nå 5 % THD räcker det med ljudtryck på 129 dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett obegripligt svar men jag har fattat att du gillar att spela Allan här på forumet och tycker att det är kul att trycka till de som ställer dumma frågor.

Tror inte det är avsiktligt. Det kan väl vara bra också att en diskussion kan föras på olika nivåer?

Edit: Eller uttryckt på ett annat sätt. Det kan vara svårt att veta vilken nivå man ska lägga ett svar. Ibland misstolkar man mottagarens kunskaper och erfarenhetsnivå. Då kan svaret verak avsnoppande, även om det inte var avsiktligt.

Jag tror det underlättar i tekniktyngda frågor om alla är så öppna som möjligt med sin egen kunskaps- och erfarenhetsnivå. Det är inte fel att ställa följdfrågor! ☺️

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får nog snart se svaret på den frågan.

Här kommer mitt svar.

Om man kalibrerar sitt mix- eller mastringsrum gör man det så att ett givet utslag på mätarna ger en viss ljudnivå i lyssningspositionen. Man brukar då använda rosa brus eftersom det är utbrett över hela registret och har mer energi i det lägre registret. Precis som musik ofta har.

Edit: Så jobbar man med volymkontrollen inställt på det upmätta läget och ser till att musiken rör sig inom rätt nivåer på mätarna så har man hyffsad koll på ljudtrycket vid lyssningsposition.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett obegripligt svar...

-20dBFS handlar om nivån i datorn (FS står för Full Scale och används enbart om signaler i den digitala domänen).

Rosa brus är en speciell typ av brus som brukar användas för olika typer av mätningar: http://wiki.kontrollrummet.com/Färgat_brus

Sedan ställer du 85dB i den analoga domänen med hjälp av en mätare (eller så ställer du in en volym som känns lagom att mixa med, helt enkelt ☺️ - förmodligen kommer det att hamna ungefär rätt) - alltså med hjälp av en analog volymkontroll på monitorerna - eller på en attenuator om du har monitorerna på max och dämpar med en sådan.

Hoppas att det rätar ut några frågetecken...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett obegripligt svar men jag har fattat att du gillar att spela Allan här på forumet och tycker att det är kul att trycka till de som ställer dumma frågor.

Nu får det fan vara nog med din attityd och egenhändigt framställda uppfattning om mig!

Vad i mitt svar är nedlåtande på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett obegripligt svar men jag har fattat att du gillar att spela Allan här på forumet och tycker att det är kul att trycka till de som ställer dumma frågor.

Ställer man frågor om rumskalibrering är det väl inte så konstigt om man får ett relativt tekniskt svar? Tycker det var ett rätt bra formulerat svar som gav en väldigt precis förklaring... bara för att man svarar med mycket tekniska begrepp betyder inte det att man försöker trycka ner någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställer man frågor om rumskalibrering är det väl inte så konstigt om man får ett relativt tekniskt svar? Tycker det var ett rätt bra formulerat svar som gav en väldigt precis förklaring... bara för att man svarar med mycket tekniska begrepp betyder inte det att man försöker trycka ner någon.

Word. Bara för att man själv kanske inte förstår vad svaret innebär först, betyder det inte att det är någon slags attack. Det som är så bra med forum som det här, är att man kan fortsätta att fråga tills man förstår! Det är relativt komplicerade saker som involverar en massa fysik osv, så för den icke invigde är det mesta bara en massa snicksnack, men det är därför vi alla är här - för att lära oss något. Tycker karut ska lägga ner attityden och sänka garden, Gilbert är absolut en av de mer kunniga på det här stället och jag har aldrig sett honom på något sätt försöka vara dryg eller taskig mot någon, snarare tvärtom, om än kort och koncist och i tekniska termer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Word. Bara för att man själv kanske inte förstår vad svaret innebär först, betyder det inte att det är någon slags attack. Det som är så bra med forum som det här, är att man kan fortsätta att fråga tills man förstår! Det är relativt komplicerade saker som involverar en massa fysik osv, så för den icke invigde är det mesta bara en massa snicksnack, men det är därför vi alla är här - för att lära oss något. Tycker karut ska lägga ner attityden och sänka garden, Gilbert är absolut en av de mer kunniga på det här stället och jag har aldrig sett honom på något sätt försöka vara dryg eller taskig mot någon, snarare tvärtom, om än kort och koncist och i tekniska termer.

Absolut! Gilbert är en STOR tillgång här, men eftersom han svarar kompetent och "torrt" - och oftast ganska kort, så är det kanske lätt för vissa att missuppfatta det som att han snäser av dem på något sätt, men det är jag helt bombsäker på att han aldrig menar, utan han ger sig i kast med frågeställningar och svarar helt enkelt så korrekt och koncist som möjligt.

Om man inte förstår riktigt, så är det ju bara att fråga - så förklarar han eller någon annan begreppen, så det löser sig alltid. 🙂

Det finns några i forumet som är "bra" på att svara med en överlägsen och föraktfull ton, men Gilbert tillhör inte dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett obegripligt svar men jag har fattat att du gillar att spela Allan här på forumet och tycker att det är kul att trycka till de som ställer dumma frågor.

karut4; Jag tycker nog att det där var orättvist och mer av ett påhopp än Gilberts svar. Gilbert är j-vligt duktig och har hjälpt många här, jag har inte sett honom försöka trycka till någon, snarare tvärtom. Det vore bättre om du såg hans svar som en chans till att lära dig mer än att exploatera din kunskapsbrist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att läsa i min tråd så fattar du snart magin bakom Gilbert!

Check this karut4!

DIY-byggprojekt på 13 kvadrat!

Take care karut4 och välkommen hit!

/Cruncharn'

Ups!!!

Märkte att jag hamnade redigt off topic här!

Det var inte meningen och ber om ursäkt för detta.

Tillbaks till TLM 49!!!

Peace!

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert är säkert snäll och med största sannolikhet väldigt kompetent inom ljudteknik. Min känsla stämmer garanterat inte alls överens med verkligheten. Kommentarer som "om du läser lite noggrannare" är kanske något jag måste lära mig att anse är för mitt eget bästa och ber om ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte som hastigast tacka för de värmande orden samtidigt som jag kan hålla med om att jag ibland är lite ”lat” när jag svarar på frågor men som ni alla säkert vet så har man inte hur mycket ”fritid” som helst och jag spenderar redan alldeles för mycket tid på detta forum. Som tur vad finns det mycket annat kunnigt folk här som kan ”dela bördan” av mina ”lösa trådar”.

Kommentarer som "om du läser lite noggrannare" är kanske något jag måste lära mig att anse är för mitt eget bästa och ber om ursäkt.

När skrev jag detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allmänt orolig och kanske i onödan men då denna mick kostar en slant så vill man ju ta hand om den.

Kan man micka upp bastrumman med en tlm49 från utsidan lite snett från hålet med puffskydd utan att man riskerar att sabba membranet? Likaså kan man micka gitarr eller basstärkare utan risk vid lite högre volym?? I beskrivningen skall den klara 114 db vilket inte säger mig så mkt.

Detta går inte. testa! Men det går inte! Varför det inte går vet jag inte! Jag har haft 5 mickar och condensor mickar och kan säga att detta inte gå

Driver bara. Om du köper en mick för den summan och inte vet vad 114 betyder tyder på att du har en tät pappa eller att du inte vet vad en mick är eller vad den gör.

om jag värkar taskig så är det bara för att. ignorera detta då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det går nog bra som många redan har sagt. Jag använder min främst till sång. Då jag är en volymstark sångare och närmickar så skulle det förvåna mig om inte vissa peakar är väl över 114 dB. Alla mickar slits av att användas men personligen har jag inte upptäckt att den skulle ha förstörts av att ligga i dom regionerna och över.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Driver bara. Om du köper en mick för den summan och inte vet vad 114 betyder tyder på att du har en tät pappa eller att du inte vet vad en mick är eller vad den gör.

om jag värkar taskig så är det bara för att. ignorera detta då.

Eller så tyder det på att personen i frågat använt sina öron istället för att läsa specar. Att fokusera för mycket på specifikationer tycker inte jag brukar leda till det bästa klingande resultatet...

Vi kan väl försöka hålla oss till grundregeln att bara skriva saker till folk som man kan säga ansikte mot ansikte i verkliga verkligheten också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...