Jump to content
Annons

Världens bästa elgitarr


Gigantastico

Recommended Posts

Jag har tidigare byggt en elgitarr som jag kallat DEN ULTIMATA ELGITARREN (GigantasticO). Efter att ha fått många kommentarer så vill jag sammanfatta lite av responsen.

Det finns olika situationer då en gitarr behöver ha olika egenskaper. Jag har försökt dela upp det i 3 olika typer där jag skriver vad som är viktigt.

Förhoppningsvis kommer jag eller någon annan att bygga en eller flera av dessa. Kom ihåg att det ska vara ett drömbygge och ge inte kommentarer som "jag har en fender strata och den är bäst", det kommer inte att hjälpa någon...

Kommentera och ge förslag på vad som är viktigt för dessa tre typer så ska jag uppdatera och så kanske vi kommer fram till tre Ultimata gitarrer:

STUDIO GITARREN

1.Ljudkvalite

2.Olika setup möjligheter, Micksetups...

3.Variation av gitarrsound, equalizers...

4.Möjlighet att enkelt byta mickar utan lödning

LIVE GITARREN

1. Enkel och snabb att använda

2. Switchar som ger rätt ljud med en touch

3. Trådlös

4. Snygg

5. Stämapparat

6. Okrossbar

7. Enkelt/snabbt strängbyte om en sträng går av

VARDAGS GITARREN

1. Hörlursingång

2. De vanligaste effekterna

3. Plug and play enkelhet

4. USB port för enkel inspelning?

5. Inspelningsmöjligheter i gitarren?

6. Stämapparat

Såhär funkar det:

Ni skriver kommentarer på vad som bör tilläggas och vad som är viktigt/oviktigt på respektive gitarr. Jag uppdaterar detta inlägg med era kommentarer.

Ge även förslag på coola ideer hur detta skulle kunna fungera i praktiken.

Mer information och inspiration om mitt projekt:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=69594

http://www.gitarrforum.com/forum/index.php?showtopic=8578

http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f...=338573#p338573

http://www.ultimate-guitar.com/forum/showt...d.php?t=1218593

Redigerat av Gigantastico
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En ide som jag har funderat på till Live gitarren:

Två rattar med en liten teckendisplay på varje. När du snurrar så byter den från ex 1-10. Varje siffra motsvarar en effekt. när du trycker in en ratt så blir den effekten vald. Det betyder att du har tid att välja ljud när du kan och sen bara behöver trycka in den för att byta. Ställ in ett ljud för vers och på den andra ratten ett ljud för solo. Men då måste du kunna bestämma inställningar på dina 10 presets... kanske man gör i förväg med hjälp av mjukvara? Bara en ide... vad tror ni om nåt sånt? smidigt i mina ögon iaf. Vet inte om det finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Till studio gitarren skulle en sån här kunna ge ganska många möjligheter till mickkombinationer. Split, serie eller parallell på en humbucker. Det styrs via små switchar på ramen runt micken.

post-23311-1256585086.jpg

Mer info på http://www.seymourduncan.com/products/elec...riple_shot_swi/

Equalisers finns ju i olika slag så det finns mycket att välja på. När inte utseendet är så viktigt så skulle man kunna sätta in en hel del kontroller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg in en extra pickup som skickar tillbaka gitarrens ljud till strängarna och får dom att surra - omvänd magnet alltså.. reverbenhet av gitarren. Och ett ljuskänsligt motstånd som styr signalen dit - så man kan ändra volymen till den extrapickupen genom att höja / sänka handen över gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej, som säkert redan finns, är en förstärkarkanalswitch på gitarren, borde väl gå lösa med en stereokabel som du moddar? Jag tänker på en A/B switch som man kan koppla in till stärkaren. Om du använder ena kanalen till switchen, och den andra till ljudet och sen delar kabeln så att en går in i ljud och en i footswitch-ingången. Det låter som en ganska enkel, och fullt möjlig, moddning. Det kräver att du sätter in en stereoutgång och en switch i gitarren. Typ såhär?

post-23311-1256585426_thumb.jpg

Vet inte under vilken gitarrtyp detta skulle passa, kanske mest på LIVE GITARREN?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg in en extra pickup som skickar tillbaka gitarrens ljud till strängarna och får dom att surra - omvänd magnet alltså.. reverbenhet av gitarren. Och ett ljuskänsligt motstånd som styr signalen dit - så man kan ändra volymen till den extrapickupen genom att höja / sänka handen över gitarren.
Men skulle inte den motverka de vanliga pickuperna? Jag förstår inte riktigt poängen? Finns det någon som tidigare gjort så?

Ljuskänsligt motstånd skulle vara coolt, men jag undrar vad gitarren skulle säga live med scenljus:P Men bra ide!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre saker som jag önskar hos både live- och studioinstrument:

* Så lite brus och surr som bara är möjligt utan att ge avkall på ljudkvaliteten. (Då tänker jag främst på singlecoil-lägen).

* Att kropp och hals verkligen svarar på spelet.

* Låg action och samtidigt mycket ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men skulle inte den motverka de vanliga pickuperna? Jag förstår inte riktigt poängen? Finns det någon som tidigare gjort så?

1. Ingen aning. 2. Okej. 3. Antagligen, om det går finns det nån som gjort det. Simpel fysik säger att det funkar - att skapa ett varierande magnetfält, som en högtalare. Förresten det är väl så en ebow funkar?

EDIT: lite googling: http://www.zzounds.com/item--FERFSK101 - verkar vara något liknande.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ingen aning. 2. Okej. 3. Antagligen, om det går finns det nån som gjort det. Simpel fysik säger att det funkar - att skapa ett varierande magnetfält, som en högtalare. Förresten det är väl så en ebow funkar?

EDIT: lite googling: http://www.zzounds.com/item--FERFSK101 - verkar vara något liknande.

Du kanske skulle avlägga som nyårslöfte att bygga en sådan under 2010 Lax!

Du behöver väl något att sätta tänderna i nu när plåtreverbet snart är klart......... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, livegitarren ska väl vara okrossbar då. Vet inte hur många gitarrer jag förstört på livegig 🙁

Vardagsgitarren kanske kunde vara dålig? Då spelar man bättre och mer inspirerat när det gäller 😉

Studiogitarren är svårbyggd den. Den skulle nämligen bestå av Övre halvan (bassidan) mahogny och undre halvan Al och lönn (det samma gäller halsen) 😄

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall samma krav live som i studio, listar de tre viktigaste kriterierna för mig då:

1. Skön att spela på (vilket för mig innebär ett behagligt läge för både händerna, strängarna lågt satta, banden så låga som möjligt)

2. Bra ljud - om inte ljudet stämmer så stämmer ingenting.

3. Snygg att titta på. både form o färg. Hade tänkt skriva något mer rent funktionsmässigt, men tänkte att jag skall ha med något annat oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar mest klumpigt att ha knappar och rattar till effekter och kanalswichar på gitarren. Man behöver ju båda händerna för att spela!

Då är det ju mycket bättre att använda sig av fotstyrda aparater, som man redan gör.

Jag tycker inte en gitarr behöver så mycket förutom rätt ljud, rätt känsla och rätt look.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, en idé i största allmänhet är att underlätta för mikbyte, så att man kan byta mikar på gitarren hyfsat lätt utan lödning osv. Exempelvis genom en kopplingsplint, så kablarna lätt kan skruvas loss. Förutsatt att man har extra mikar liggandes för olika sound vore det dunder att ha i studion, om man inte har råd att tjacka ett gäng olika gitarrer eller vill löda och pilla en jäkla massa för att spela in en låt, och sedan göra om hela processen en gång till för att byta tillbaka.

Kanske inte används av särskilt många särskilt ofta, men det lär ju inte vara en jätteknepig grej att peta in och kan säkert underlätta för en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall samma krav live som i studio, listar de tre viktigaste kriterierna för mig då:

1. Skön att spela på (vilket för mig innebär ett behagligt läge för både händerna, strängarna lågt satta, banden så låga som möjligt)

2. Bra ljud - om inte ljudet stämmer så stämmer ingenting.

3. Snygg att titta på. både form o färg. Hade tänkt skriva något mer rent funktionsmässigt, men tänkte att jag skall ha med något annat oxå.

Det verkar mest klumpigt att ha knappar och rattar till effekter och kanalswichar på gitarren. Man behöver ju båda händerna för att spela!

Då är det ju mycket bättre att använda sig av fotstyrda aparater, som man redan gör.

Jag tycker inte en gitarr behöver så mycket förutom rätt ljud, rätt känsla och rätt look.

Men det är ju något som egentligen gäller för alla gitarrer. Klart att dom ska låta bra, vara snygga, sköna att spela på osv. Men jag tänker ett steg längre. Finns det verkligen ingenting som skulle göra en elgitarr bättre? Jag trodde inte att alla skulle vara så konservativa här på forumet, men om ni vill ha gitarrer som inte förändrats sen de uppfanns så har ni ju tur, för det är ju så gitarrmarknaden ser ut idag. Visst, det finns få gitarrer som sticker ut ex gibsons självstämmande gitarr osv, men är det optimala gitarrer eller är det överpris-gitarrer som vanligt folk inte köper om de inte har för mycket pengar.

Jag fortsätter då iallafall drömma om en gitarr där jag inte behöver en massa kringutrustning, nånting mer, någonting optimalt.

För er som har coola ideer skriv gärna dom eller kom med önskemål på funktioner!

Ni som tycker att elgitarrerna ska vara som de alltid varit kan vara glada att ni lever i eran drömvärld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, en idé i största allmänhet är att underlätta för mikbyte, så att man kan byta mikar på gitarren hyfsat lätt utan lödning osv. Exempelvis genom en kopplingsplint, så kablarna lätt kan skruvas loss. Förutsatt att man har extra mikar liggandes för olika sound vore det dunder att ha i studion, om man inte har råd att tjacka ett gäng olika gitarrer eller vill löda och pilla en jäkla massa för att spela in en låt, och sedan göra om hela processen en gång till för att byta tillbaka.

Kanske inte används av särskilt många särskilt ofta, men det lär ju inte vara en jätteknepig grej att peta in och kan säkert underlätta för en del.

Det tycker jag låter som en väldigt spännande ide, då kan man ha många mickar liggande för olika sound! Hur skulle man lösa det.. Kanske med hjälp av någon slags monteringsram? En monteringsram dit man kan montera/löda fast varje mick man har( en mick per ram) Sen klickar man bara fast/lös hela ramen och byter den...? om anslutningen sitter i ramen borde det helt klart fungera tror jag? Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Liveguran ska vara driftsäker. Det ska vara lätt att fixa eventuella problem, tex smidigt att byta strängar och liknande.

Ja det är en viktig egenskap. Tillagt på listan. Men vet någon nåt man kan göra för att det ska gå snabbare att byta en sträng om den går av? jag kan inte komma på nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
* Att kropp och hals verkligen svarar på spelet.

* Låg action och samtidigt mycket ton.

Och därmed diskvalificeras de allra flesta guror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Line 6 är den enda gitarrtillverkaren som faktiskt gör roliga och spännande grejer. Variax är egentligen något som borde passa de allra flesta behov, om det bara fanns en extra ratt med effekter från pod-en eller kanske 2 rattar som jag pratade om i ett tidigare inlägg som styr en pod xt i gitarren:

En ide som jag har funderat på till Live gitarren:

Två rattar med en liten teckendisplay på varje. När du snurrar så byter den från ex 1-10. Varje siffra motsvarar en effekt. när du trycker in en ratt så blir den effekten vald. Det betyder att du har tid att välja ljud när du kan och sen bara behöver trycka in den för att byta. Ställ in ett ljud för vers och på den andra ratten ett ljud för solo. Men då måste du kunna bestämma inställningar på dina 10 presets... kanske man gör i förväg med hjälp av mjukvara? Bara en ide... vad tror ni om nåt sånt? smidigt i mina ögon iaf. Vet inte om det finns?

Det skulle vara riktigt bra:) Line 6 är nog den tillverkaren som har mest att komma med.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Line 6 är den enda gitarrtillverkaren som faktiskt gör roliga och spännande grejer. Variax är egentligen något som borde passa de allra flesta behov, om det bara fanns en extra ratt med effekter från pod-en eller kanske 2 rattar som jag pratade om i ett tidigare inlägg som styr en pod xt i gitarren:

Det skulle vara riktigt bra:) Line 6 är nog den tillverkaren som har mest att komma med.

Mest eller menar du flest? Det är inte detsamma som toppkvalitet. Vill jag ha ett annat ljud så köper jag hellre en äkta Gibson eller strata än en simulerad en. Aldrig testat variaxguran men är väl detsamma som alla emulerade stärkarna: de påminner om originalen men inte mer och inte lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mest eller menar du flest? Det är inte detsamma som toppkvalitet. Vill jag ha ett annat ljud så köper jag hellre en äkta Gibson eller strata än en simulerad en. Aldrig testat variaxguran men är väl detsamma som alla emulerade stärkarna: de påminner om originalen men inte mer och inte lika bra.

Jag tror att många inte har den budgeten att köpa en gitarr och stärkare för varje sound. Då är det här ett alternativ. Jag håller med att grejerna inte är riktigt lika bra, men jag tycker att dom är inte så långt därifrån. Hoppas du förstår att det är svårt att jämföra att köpa ett tiotal gitarrer ist för en variax. Då skulle jag välja en variax. Själva ideen är bra, men allt är inte 100%. Men jag tycker helt klart att det är ett steg i rätt riktning:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är en viktig egenskap. Tillagt på listan. Men vet någon nåt man kan göra för att det ska gå snabbare att byta en sträng om den går av? jag kan inte komma på nåt

Det hänger väl mycket på om stallet är praktiskt utformat eller inte . Jag är inte gitarrist själv, så jag byter inte strängar sådär jätteofta.

Något annat som vore gött skulle ju vara ett litet usb-ljudkort, så man bara behövde dra en kabel till närmaste dator och använda dess högtalare som förstärkare. Gärna att man monterar ett usb-minne med u3 i och har någon form av förstärkaremulering i, så allting blir plug n play.

Annars om man skulle ha multieffekt i och en Fm-sändare så vore det himla kul att tex. sitta i bilen och lira vid rödljus, men det skulle nog inte medtrafikanterna gilla!

Redigerat av Zmolker
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Men det är ju något som egentligen gäller för alla gitarrer. Klart att dom ska låta bra, vara snygga, sköna att spela på osv. Men jag tänker ett steg längre. Finns det verkligen ingenting som skulle göra en elgitarr bättre? Jag trodde inte att alla skulle vara så konservativa här på forumet, men om ni vill ha gitarrer som inte förändrats sen de uppfanns så har ni ju tur, för det är ju så gitarrmarknaden ser ut idag. Visst, det finns få gitarrer som sticker ut ex gibsons självstämmande gitarr osv, men är det optimala gitarrer eller är det överpris-gitarrer som vanligt folk inte köper om de inte har för mycket pengar.

Jag fortsätter då iallafall drömma om en gitarr där jag inte behöver en massa kringutrustning, nånting mer, någonting optimalt.

För er som har coola ideer skriv gärna dom eller kom med önskemål på funktioner!

Ni som tycker att elgitarrerna ska vara som de alltid varit kan vara glada att ni lever i eran drömvärld.

Jag skulle aldrig vilja ha en gitarr som har allting i sig. Hur kul hade det varit om det inte funnits alla stompboxar och pedaler med mera?

Man vill ju leka med sina prylar. Tänk va tråkigt om man bara smackat in gitarren i stärkaren och allting hade låtit optimalt direkt! Va trist! Inget pillande och mekande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg in en extra pickup som skickar tillbaka gitarrens ljud till strängarna och får dom att surra - omvänd magnet alltså.. reverbenhet av gitarren. Och ett ljuskänsligt motstånd som styr signalen dit - så man kan ändra volymen till den extrapickupen genom att höja / sänka handen över gitarren.

Fett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är en viktig egenskap. Tillagt på listan. Men vet någon nåt man kan göra för att det ska gå snabbare att byta en sträng om den går av? jag kan inte komma på nåt

Man monterar låsbara stämskruvar så är strängbytet gjort på en minut. Så låsbara stämmisar borde vara ett krav på liveguran.

Link to comment
Dela på andra sajter

... sen tycker jag spontant att studiogitarren inte är ETT instrument. Där har man ju aldrig bråttom att byta ljud tex.

Jag håller med, studiogitarren är nog det svåraste att optimera eftersom det är så många olika saker man är ute efter vid olika tillfällen... Men visst kan det vara skönt att ha fler möjligheter på en gitarr så att du kan "klara dig längre" på en gitarr om du förstår vad jag menar. Har jag exempelvis ett större antal mickkombinationer så kan jag enkelt ändra soundet, utan att något ska bli påverkas negativt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig vilja ha en gitarr som har allting i sig. Hur kul hade det varit om det inte funnits alla stompboxar och pedaler med mera?

Man vill ju leka med sina prylar. Tänk va tråkigt om man bara smackat in gitarren i stärkaren och allting hade låtit optimalt direkt! Va trist! Inget pillande och mekande!

Men tänk om det fanns en stor mängd prylar att ha i gitarren som du kan byta ut och leka med. Prylar i gitarren är ju också prylar. Klart att det alltid finns lika mycket pillande på dom grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man monterar låsbara stämskruvar så är strängbytet gjort på en minut. Så låsbara stämmisar borde vara ett krav på liveguran.

... och öppna sträng-"stopp" som på warwicks basar. Då behöver man inte hålla på och dra strängen genom stoppet.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...