Jump to content
Annons

Nya iMac


Glaskatten (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

Upplösningen är 2560x1440 pixlar på 27"-modellen! Vilket lär leda rill betydligt mindre scrollande.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Finns det någon lista över vad som är nytt jämfört med förra modellen?

"27" modellen har bl.a större skärm med högre upplösning snabbare processor och Quadprocessor som tillval. Bättre grafikkort, trådlös mus och tangentbord som standard, musen har multitouch, trots alla förbättringar har priserna sänkts, det beror nog iofs mest på att dollarn har sjunkit.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

"27" modellen har bl.a större skärm med högre upplösning snabbare processor och Quadprocessor som tillval. Bättre grafikkort, trådlös mus och tangentbord som standard, musen har multitouch, trots alla förbättringar har priserna sänkts, det beror nog iofs mest på att dollarn har sjunkit.

Coolt, har tum-enheten också ändrats jämfört med centimetern på samma sätt som dollarn mot kronan? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar kalaset?

http://store.apple.com/se/browse/home/shop...mco=MTA4MTU1NjI

21,5" börjar på 11 495:-

och

27" börjar på 16 495:- som dual core och 19 495:- som quad core med i5 processor

EDIT: så har man väl som vanligt sin studentrabatt med om man är av den sortens anhängare här. 😳

Redigerat av RoBERT
Link to comment
Dela på andra sajter

"27" modellen har bl.a större skärm med högre upplösning snabbare processor och Quadprocessor som tillval. Bättre grafikkort, trådlös mus och tangentbord som standard, musen har multitouch, trots alla förbättringar har priserna sänkts, det beror nog iofs mest på att dollarn har sjunkit.

Finns inte som tillval utan det är det som default på största modellen. Med Intel Core i5 (2.66). SEN däremot så finns tillvalet intel Core i7 (2.8)

Hur som helst är det ju ett monster. Nästan 52cm hög och 65cm bred skärm!

(Nu när dom här burkarna har uppdaterats så undrar man när Mac Pro får en trimning? Uppdateringarna på den snittar på var 236:e dag!

Och idag så är det 232 dagar sen mac pro 2009 släpptes. Bortsett från senast då det tog 14 månader. Bara inte det sker igen! Hoppas på en uppdatering till jul!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inte som tillval utan det är det som default på största modellen. Med Intel Core i5 (2.66). SEN däremot så finns tillvalet intel Core i7 (2.8)

Hur som helst är det ju ett monster. Nästan 52cm hög och 65cm bred skärm!

27" finns med 3.06 C2D, 2.66 quad (i5) eller 2.8 quad (i7)

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Nu börjar vi prata en rejäl ansiktslyftning, kan fås med quacore och den tar ända upp till 16 gig minne. Kollar man priser på minne så kostar 2*4 gig 6495 kr på Komplett men 6480 kr på applestore hmm det var som hundan. Undrar hur många skärmar man kan köra på den det framgår inte helt klart.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå skärmar så är utgången för den externa skärmen även en ingång. Jag blev riktigt sugen på en fullspäckad 27" men jag har en iMac som inte ens är ett år gammal. Får väl se om man kanske lägger ut de för försäljning. Någon intresserad? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Är det nån som vet hur många av varandra oberoende skärmar man köra på den här? Att det går att köra två det tar jag för givet men har för mig att jag läst nåt om att det finns två grafikkort på dom nu för tiden, ett onboard och ett (förmodligen) pcie. Kanske var dom bärbara föresten.

Nån som vet? Tacksam för svar.

Ca. 21 tusen i grundläget för en quadcore med två gig och fixa mer minne själv kan ju vara ganska ett ganska vettigt pris iom att den är en så smidig dator och i dags läget mycket bättre utrustad för expansion. Det tar ju ett tag innan det är lönt att gå över 6 gig och då kan det ju bli lite väl lyxigt att köra på 2*4 gigs minnen för 6000 extra.

Enligt mig så måste den här ju vara ett bra mycket bättre alternativ än en bärbar till musikprod iom att den kan ta mer minne, har quadore i7 om så önskas, bra mycket större skärm och ändå är minst sagt väldigt transportabel.

Kommer den här upp i någorlunda samma resultat i EvanLogicMulticore benchmarktestet som motsvarande i7 osx86 maskin så har nog studios med "normala" behov som står i datorbytartankar fått ett guldläge.

Fan man blir sugen att sätta ut den stationära quadcoren till försäljning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ca. 21 tusen i grundläget för en quadcore med två gig och fixa mer minne själv kan ju vara ganska ett ganska vettigt pris iom att den är en så smidig dator och i dags läget mycket bättre utrustad för expansion. Det tar ju ett tag innan det är lönt att gå över 6 gig och då kan det ju bli lite väl lyxigt att köra på 2*4 gigs minnen för 6000 extra.

Det är 4 GB installerat från fabrik...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jäpp så är det och det är ju ännu bättre.

Men inget svar på mina frågor?

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som vet hur många av varandra oberoende skärmar man köra på den här?
2 stycken, dels den egna skärmen och dels en extern skärm med upp till 2560×1600 i upplösning.
...har för mig att jag läst nåt om att det finns två grafikkort på dom nu för tiden, ett onboard och ett (förmodligen) pcie. Kanske var dom bärbara föresten.
Vissa modeller av MacBook Pro 15" och 17" har två grafikchip, och man kan välja i OS X vilket av dem man vill använda.

Så det är alltså inte så att dessa datorer har fler videoutgångar/kan driva ytterligare en bildskärm. Du har två grafikchip men kör ett av korten åt gången.

Det ena ger dig bra batteritid, det andra ger bättre 3D-grafik. Jag har aldrig haft några behov att välja det andra. Det "mindre" fungerade även till filmredigering och jag spelar inga 3D-spel på maskinen. 😏

Enligt mig så måste den här ju vara ett bra mycket bättre alternativ än en bärbar till musikprod iom att den kan ta mer minne, har quadore i7 om så önskas, bra mycket större skärm och ändå är minst sagt väldigt transportabel.

Transportabel är kanske lite i överkant, men visst är den lättare att flytta än en stationär PC + skärm.

Behöver du inte bärbar är den helt klart kraftigare än MBP:n. Även om man väljer Core2Duo-modellerna så snurrar deras CPU runt 0,5 GHz snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tänkt att beställa en ny iMac idag. Hade främst tänkt att använda den till musikproduktion. Frågan är om jag ska lägga till 3000 extra för det bättre grafikkortet eller ej. Jag spelar aldrig spel, har aldrig gjort. Att tillägga är att jag tänkt koppla in en extern skärm i framtiden på kanske 32". Spelar grafikkortet någon roll? Klarar jag mig på det billigaste? Har inte alla pengar i världen så det vore bra om jag klarade mig på det billigare alternativet. 😳 Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte helt vad du menar?

Det Finns två modeller av 27 tummaren. Mellan dessa skiljer sig 3000 men det är inte bara grafikkortet som skiljer sig utan det är också processorn. Den dyrare modellen har nämligen en i5 processor som är mycket bättre en Intel core. Om du vill ha ännu bättre än i5 så kan du välja till i7 som är Intels vassaste processor.

Så det är inte bara grafikortet som är skillnaden.

post-21267-1256570466_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...