Jump to content
Annons

Jag vill bygga en kompressor


Dingbats

Recommended Posts

Jag är sugen på att pilla med lite elektronik, och bygga en extremt simpel kompressor. Jag hade tänkt mig de här funktionerna:

- Mono in/ut

- Mono-sidechain

- Fast attack, release och ratio

- Threshold ställs genom nivån på sidechainen

- Ingen makeup gain

Med det jag kan om kompressortekniker så verkar en opto lättast att bygga själv. Är det det?

Problemet är ju lite grann att jag inte är superhaj på all elektronik. Jag vet hur man kedjar motstånd, jag kan löda hyfsat och lite grunder sådär, men inte så mycket. Men jag hoppas att jag kan lära mig medan jag håller på.

Jag har hittat den här guiden, med tillhörande kopplingsschema:

p45-fig1.gif

Jag tänkte utgå ifrån den, men jag förstår den inte riktigt...

Så det var mest lite allmänna funderingar. Nån som har byggt nånting liknande, har några tips eller så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul dingbats!

Har byggt en optisk kompressor efter en enkel guide och den blev finfin. Det är bara att vara jäkligt noggrann, ha tålamod och hålla koll på alla komponenter. Det var i somras, och jag satt till morgonen kom i kallingarna och lyssnade på Leonard Cohen och lödde. 🙂

Den du har letat rätt på verkar väldigt lätt och billig. Det är bara motstånd och en LED som lyser på ett ljus-reglerat motstånd: beroende på hur mycket LED-en lyser, ger den mindre motstånd i den kretsen.

Ingen aning om hur mycket spännande grejjer den kan göra för dig, men säkert kul att löda ihop.

Däremot kan jag race:a med dig med mitt plåtreverbsprojekt - tänkte kanske börja imorgon.

Men kul grej! Ser fram emot uppdateringar!

/Lax

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt o kollade bland mina gamla ritningar om jag kunde hitta något gammalt schema på kompressor som du kunde få. Men ack nej, mycket hade jag men inte det. Gå på o kör vetja. Sen kommer du säkert få problem med sus o brus men med rätt skärm o jord fixars det sig nog.

kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för visat intresse 😉

Jag har lusläst den där artikeln om igen, men jag känner mig inte helt hundra på hur kompressorn skulle fungera. Utifrån vad jag kan förstå så skulle man koppla såhär:

veyxrb.png

...men varför? Varför måste signalen in, ut igen genom en förstärkare, och så in och ut igen? Går det att göra enklare?

Kräver inte det här att det är rätt hög nivå på signalen för att det ska funka?

Och hur skulle man bygga in en sidechain i det här?

Jag hoppas det finns nån som kan få rätsida på det här! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag funderat lite och kommit fram till följande skiss:

9zrgvl.jpg

Kan man göra så? Det som skiljer från originalskissen är att jag har tagit bort det ena telejacket på den högra sidan, och tagit bort potentiometern. Lampan kan kanske vara en lysdiod istället?

Jag förstår inte vad som menas med den streckade linjen som det står "shield" under i originalskissen... jag förstår att det har med skärmning att göra, men inte hur.

Hur som helst, jag har säkert tänkt fel här nånstans, så hur skulle man förändra min skiss för att det ska funka bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)
Tack för visat intresse :rolleyes:

Jag har lusläst den där artikeln om igen, men jag känner mig inte helt hundra på hur kompressorn skulle fungera. Utifrån vad jag kan förstå så skulle man koppla såhär:

veyxrb.png

...men varför? Varför måste signalen in, ut igen genom en förstärkare, och så in och ut igen? Går det att göra enklare?

Kräver inte det här att det är rätt hög nivå på signalen för att det ska funka?

Och hur skulle man bygga in en sidechain i det här?

Jag hoppas det finns nån som kan få rätsida på det här! 😛

Du måste ha ett slutsteg som driver "speaker in", det behövs ju lite effekt för att driva lampan, och denna förstärkare är inte del av detta schema, men det är ju bara att ta en vanlig hifi eller gitarrförstärkare. Lampan är väl på nån watt, så det är inte mycket effekt som behövs. Men som du ritade ska du inte koppla, utan det som driver "speaker in" ska en förstärkt signal direkt från källan, mixerbord, eller gitarrstärk eller vad det nu är. Med "shield" menas att punken ska dras till lådan du bygger in det i, om lådan är av metall, så att du får skärmning. Jorden hos förstärkaren som driver "speaker in" behöver inte vara sammankopplad med den andra sidans jord, därför går inte "shield" ihop med den sidan. Om du mot förmodan skulle använda ett bryggkopplat steg, skulle det ju inte vara den förstärkarens jord på utgången, men det är lite off-topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha ett slutsteg som driver "speaker in", det behövs ju lite effekt för att driva lampan, och denna förstärkare är inte del av detta schema, men det är ju bara att ta en vanlig hifi eller gitarrförstärkare. Lampan är väl på nån watt, så det är inte mycket effekt som behövs. Men som du ritade ska du inte koppla, utan det som driver "speaker in" ska en förstärkt signal direkt från källan, mixerbord, eller gitarrstärk eller vad det nu är.

Men om jag bara vill kunna styra kompressionen via sidechain då? Jag tänker mig att om jag vill komprimera en signal "utan sidechain" så splittar jag bara signalen och kör in den via både inputten och sidechain. Funkar inte det?

Med "shield" menas att punken ska dras till lådan du bygger in det i, om lådan är av metall, så att du får skärmning. Jorden hos förstärkaren som driver "speaker in" behöver inte vara sammankopplad med den andra sidans jord, därför går inte "shield" ihop med den sidan. Om du mot förmodan skulle använda ett bryggkopplat steg, skulle det ju inte vara den förstärkarens jord på utgången, men det är lite off-topic.

Och jorden ska då också kopplas till jorden på teleproppen förstår jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just den externa förstärkaren som gör kopplingen så himla enkel, vill du ha linjenivå för att styra lampan måste den förstärkas. Teoretiskt skulle du kunna koppla din sidechain via ett slutsteg och sen in som i inlägg #5, men då måste du ha koll på att slutsteget inte tar skada av att enbart driva lampan.

Det går att använda en lysdiod istället för lampan också, men det blir helt annan karaktär på kompressionen, det blir i princip 0 attack/release eftersom lysdioden slår av/på så snabbt. Glödlampan gör att du får lite fördröjning i omslaget och en mjukare övergång. Du kan ju spexa till det och sätta in en switch som väljer mellan lysdiod och lampa. Glöm inte strömbegränsningsmotstånd för lysdioden bara, annars överlever den inte länge.

Om du vill ha mer elektronikhjälp kan Svenska Elektronikforumet vara värt en titt. Mitt alias där är "Barry_Lyndon", men mina kunskaper är begränsade, rävarna där har mycket bättre koll än jag.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just den externa förstärkaren som gör kopplingen så himla enkel, vill du ha linjenivå för att styra lampan måste den förstärkas. Teoretiskt skulle du kunna koppla din sidechain via ett slutsteg och sen in som i inlägg #5, men då måste du ha koll på att slutsteget inte tar skada av att enbart driva lampan.

Hmm, men om man kopplar via en förstärkare som i originalskissen, kan inte förstärkaren ta skada av att driva lampan, på samma sätt som om man gör som i min enklare skiss?

Det går att använda en lysdiod istället för lampan också, men det blir helt annan karaktär på kompressionen, det blir i princip 0 attack/release eftersom lysdioden slår av/på så snabbt. Glödlampan gör att du får lite fördröjning i omslaget och en mjukare övergång.

Spännande! Det är nästan att föredra, för jag vill inte ha så lång attack om jag ska kunna använda den för att tex ducka bas för baskagge med.

Du kan ju spexa till det och sätta in en switch som väljer mellan lysdiod och lampa.

Tanken är lockande!

Glöm inte strömbegränsningsmotstånd för lysdioden bara, annars överlever den inte länge.

Det skulle vara motståndet R2, eller hur?

Om du vill ha mer elektronikhjälp kan Svenska Elektronikforumet vara värt en titt. Mitt alias där är "Barry_Lyndon", men mina kunskaper är begränsade, rävarna där har mycket bättre koll än jag.

Tack så hemsk mycket för den länken 🙂 Jag ska kolla där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, men om man kopplar via en förstärkare som i originalskissen, kan inte förstärkaren ta skada av att driva lampan, på samma sätt som om man gör som i min enklare skiss?

Skillnaden mot det första exemplet är att du bara har lampan som last, i det första fallet dominerar högtalaren tack vare potentiometern. Jag vet inte så mycket om lampan, det kanske inte är nåt problem i praktiken, men slutsteg kan vara lite känsliga med laster. De får inte vara för lågohmiga eller induktiva. (Läste på lite nu, lampor är i princip rent resistiva, så induktansen bör inte vara nåt problem, förmodligen är inte resistansen det heller)

Det skulle vara motståndet R2, eller hur?

Ja. De har inte riktigt samma funktion, men de sitter på samma plats. Man räknar lite annorlunda bara, en lysdiod har en maxström som man inte bör överskrida för att få bra livslängd. För en glödlampa är spänningen viktigare, den reglerar strömmen "själv".

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul dingbats!

Har byggt en optisk kompressor efter en enkel guide och den blev finfin. Det är bara att vara jäkligt noggrann, ha tålamod och hålla koll på alla komponenter. Det var i somras, och jag satt till morgonen kom i kallingarna och lyssnade på Leonard Cohen och lödde. 🙂

Den du har letat rätt på verkar väldigt lätt och billig. Det är bara motstånd och en LED som lyser på ett ljus-reglerat motstånd: beroende på hur mycket LED-en lyser, ger den mindre motstånd i den kretsen.

Ingen aning om hur mycket spännande grejjer den kan göra för dig, men säkert kul att löda ihop.

Däremot kan jag race:a med dig med mitt plåtreverbsprojekt - tänkte kanske börja imorgon.

Men kul grej! Ser fram emot uppdateringar!

/Lax

Var inte det där lite too much info!? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mot det första exemplet är att du bara har lampan som last, i det första fallet dominerar högtalaren tack vare potentiometern. Jag vet inte så mycket om lampan, det kanske inte är nåt problem i praktiken, men slutsteg kan vara lite känsliga med laster. De får inte vara för lågohmiga eller induktiva. (Läste på lite nu, lampor är i princip rent resistiva, så induktansen bör inte vara nåt problem, förmodligen är inte resistansen det heller)

...så det är inget problem eller?

Ja. De har inte riktigt samma funktion, men de sitter på samma plats. Man räknar lite annorlunda bara, en lysdiod har en maxström som man inte bör överskrida för att få bra livslängd. För en glödlampa är spänningen viktigare, den reglerar strömmen "själv".

Usch vad förvirrad jag blir. Hur reglerar man så att man inte överskrider maxströmmen då? Med ett motstånd det med? Och all den här matematiken kring spänning, ström och induktans och allting förstår jag mig inte på 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har jag ritat upp ett schema över hur man skulle kunna göra med både lysdiod och lampa.

p7otu.jpg

VR1 styr hur mycket signal som passerar lysdioden och VR2 samma sak för lampan. Den prickade rutan betyder att allt innanför sitter i en ljusisolerad låda.

Fungerar detta?

Och jag har fortfarande inte riktigt kommit underfund med om slutsteget som går in i sidechainen tar skada om man gör såhär.

Link to comment
Dela på andra sajter

...så det är inget problem eller?

Det borde inte va det, man jag vågar inte lova nåt, då sitter du snart där med ett nygrillat slutsteg å skyller på mej 🙂. Jag är för övrigt sjuk och lite dimmig, så det här är inte riktigt väl genomtänkt...

Mät resistansen på lampan först och främst, den bör vara högre än slutstegets lägsta specade last (4 ohm eller så, står på), gärna med lite marginal.

Mjukstarta med låg volym, då bör inget katastrofalt hända. Om nåt blir ovanligt varmt eller börjar lukta bränt så stäng av direkt... Kolla att lampan lyser, det borde inte behövas mycket "volym" för att det ska bli bra med ljus. Volymratten blir din ratio- eller threshold-kontroll (fråga mig inte vilken, min hjärna fixar inte att räkna ut det i mitt nuvarande tillstånd 🙂).

Usch vad förvirrad jag blir. Hur reglerar man så att man inte överskrider maxströmmen då? Med ett motstånd det med? Och all den här matematiken kring spänning, ström och induktans och allting förstår jag mig inte på 😆

Lysdiodguide. Det finns websidor med räknarskript så du slipper sitta med miniräknarn, men lär dig grunderna (Ohms lag) så att du kan avgöra att resultat blir rimligt.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för det! 😆 Det blir till att plugga på Ohms lag nu då.

Jag antar att det är bäst att köpa nya dioder och inte chansa på att de jag har snott från skolan funkar.

Tror du att mitt senaste schema funkar, med potentiometrarna och det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, köp nya dioder. Dom kostar inte många kronor och det är alltid trevligt att veta specen för komponenterna man mekar med.

Nä schemat är inte riktigt rätt, men jag förstår vart du vill komma (missade din sista post innan min).

Nu "hänger" vr1 och dioden bara löst på signaljorden, du får dra tåten från r2 till andra sidan vr1 så att du får signal genom dioden. Ett fast motstånd behövs också för strömbegränsningen direkt bredvid dioden, annars får dioden nog för mycket ström när vr1 står på "max". Tänk igenom extremfallen så att du inte får väldigt låg resistans (snudd på kortis) när du vrider pottarna i olika kombinationer. R2 är nog bra att ha kvar oavsett effekt på stärkaren i det här fallet, eftersom det hindrar att det blir för svår last för slutsteget.

Förresten jag kom att tänka på att du måste ha två dioder, en åt varje håll parallellt, annars får du bara kompression på ena halvvågen, inte riktigt vad du tänkt antar jag (kanske kan vara spexigt iofs, har för mig rördist är asymetrisk). Borde räcka med ett strömbegränsningsmotstånd (jobbigt ord) dock, eftersom dioderna leder växelvis. Jag kan rita en skiss imorrn, nu börjar det bli lite sent...

PS: Vill poängtera att jag är långt ifrån nån elektronikexpert, så om nån tycker mina råd ser vanskliga ut, hojta till och rätta mig gärna.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu "hänger" vr1 och dioden bara löst på signaljorden, du får dra tåten från r2 till andra sidan vr1 så att du får signal genom dioden. Ett fast motstånd behövs också för strömbegränsningen direkt bredvid dioden, annars får dioden nog för mycket ström när vr1 står på "max". Tänk igenom extremfallen så att du inte får väldigt låg resistans (snudd på kortis) när du vrider pottarna i olika kombinationer.

Ah, naturligtvis, tack.

Förresten jag kom att tänka på att du måste ha två dioder, en åt varje håll parallellt, annars får du bara kompression på ena halvvågen, inte riktigt vad du tänkt antar jag (kanske kan vara spexigt iofs, har för mig rördist är asymetrisk).

Du menar att det bara är den ena halvvågen (vilket jag inte riktigt förstår vad det är) som styr komprimeringen, eller hur? För ljudet som går genom in-ut styrs ju bara av fotomotståndet, och det reagerar ju på ljus som ljus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)

Det som är över mittlinjen kallas för den positiva halvcykeln, och det under kallas för den negativa halvcykeln.

waveform.JPG

Om du har bara en diod, så leder den bara åt ena hållet, (plus till minus) och då försvinner den negativa halvcykeln från signalen. Du kan bygga så här om du vill ha med hela vågformen:

riktare.JPG

Tänk på att grain-of-wheat-lampa betyder grynlampa. Gå in på elfa.se och sök på grynlampa. Kunde inte kopiera adressen från deras kassa sida. Men det räcker att ha en pot för lysdioden. Lampan kanske drar för mycket så att du eldar upp poten, och förhållandet mellan diod och lampa kan du justera ändå. Potar tål bara 0,25W.

Redigerat av Krillo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är över mittlinjen kallas för den positiva halvcykeln, och det under kallas för den negativa halvcykeln.

Om du har bara en diod, så leder den bara åt ena hållet, (plus till minus) och då försvinner den negativa halvcykeln från signalen.

Aha! Tack så mycket för förklaringen!

Men jag vet inte om det är viktigt egentligen, för det skulle ju ändå bara påverka sidechainsignalen. Den borde väl ändå ha ungefär samma dynamik som om man hade med båda halvcyklerna?

Du kan bygga så här om du vill ha med hela vågformen:

riktare.JPG

Hmm... har det smugit sig in en kondensator också? Och vad är den där grejen som ser ut som ett motstånd med en sned linje igenom?

Tänk på att grain-of-wheat-lampa betyder grynlampa. Gå in på elfa.se och sök på grynlampa. Kunde inte kopiera adressen från deras kassa sida. Men det räcker att ha en pot för lysdioden. Lampan kanske drar för mycket så att du eldar upp poten, och förhållandet mellan diod och lampa kan du justera ändå. Potar tål bara 0,25W.

Det var väldigt mycket till hjälp 🥰 Jag har undrat hela tiden var grain-of-wheat-lampa hette på svenska. Men varför behöver jag ingen pot till lampan? Hur kan jag justera förhållandet mellan diod och lampa utan två potar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)
Aha! Tack så mycket för förklaringen!

Men jag vet inte om det är viktigt egentligen, för det skulle ju ändå bara påverka sidechainsignalen. Den borde väl ändå ha ungefär samma dynamik som om man hade med båda halvcyklerna?

Alla signaler är inte symetriska (båda halvcyklerna lika) så det kan påverka, men detta skulle väl vara en enkel konstruktion, då kanske det inte är prio.

Hmm... har det smugit sig in en kondensator också?

Precis, kondigen jämnar ut den likriktade signalen, och dess storlek avgör releasetiden. Men du har lampan oxå, och den lär glöda några millisekunder även när signalen dött ut, vilket även det jämnar ut det sammanlagda ljuset.

Och vad är den där grejen som ser ut som ett motstånd med en sned linje igenom?

Det är en pot (potentiometer).

Det var väldigt mycket till hjälp 😐 Jag har undrat hela tiden var grain-of-wheat-lampa hette på svenska. Men varför behöver jag ingen pot till lampan? Hur kan jag justera förhållandet mellan diod och lampa utan två potar?

Jag tänkte att du lär väl ha en volym på förstärkaren som ska driva detta, då kan du justera med den och lysdiodens pot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förklaringarna.

Jag tänkte att du lär väl ha en volym på förstärkaren som ska driva detta, då kan du justera med den och lysdiodens pot.

Jo det är sant, utom att jag då inte kan vrida ner bara lampan helt och ha kvar dioden.

Men om jag vill göra en enkel konstruktion så kan jag då i princip köra på mitt sista schema, förutom att jag ska flytta knutpunkten mellan R2 och VR1 till andra sidan om VR1, och kanske sätta in ett till motstånd för att tämja signalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)

Japp. Skillnaden är att poten ligger parallellt med lampan och dioden i ditt schema, medans jag har lagt dem i serie. Jag tycker det är onödigt att lägga de parallellt eftersom det då går onödigt hög ström genom poten, till ingen nytta, så med den förändringen, ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Skillnaden är att poten ligger parallellt med lampan och dioden i ditt schema, medans jag har lagt dem i serie. Jag tycker det är onödigt att lägga de parallellt eftersom det då går onödigt hög ström genom poten, till ingen nytta, så med den förändringen, ja.

Nu hänger jag inte med riktigt, var menar du att man skulle sätta potarna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry att jag aldrig återkom med schema, men jag såg att du hade fått hjälp redan. Du behöver inte R2, eftersom du redan har resistorer på varje "gren" i kretsen. Det trixigaste blir nog att fixa det mekaniska/optiska, så att lampan och lysdioden lyser lika starkt vid maxinställningen.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte R2, eftersom du redan har resistorer på varje "gren" i kretsen.

Ah, naturligtvis.

Det trixigaste blir nog att fixa det mekaniska/optiska, så att lampan och lysdioden lyser lika starkt vid maxinställningen.

Ja, det blir nog en del pillande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...