Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena. Hatar att ta efter lÄtar med ljud osv.. Men synthen i denna lÄten Àr ju en klassiker - som jag aldrig har lyckats hitta.

Har lekt med cutoffen och olika filter med en mÀngd synthar, men har inte lyckats ratta den sÄ den lÄter tillrÀckligt bra.

Sitter i logic 8, och detta Àr ju nÄgot som massive borde kunna fixa sÄklart.

Ljudet Àr vÀlkÀnt i mÄnga deadmau5 lÄtar bl.a , och i mÄnga andra houselÄtar. Ni behöver inte ge tips inom massive presets bara, kom med alla förslag ni vet !

YoutubelÀnk: http://www.youtube.com/watch?v=arSNIq4A-Yg...yer_profilepage

LÄt: Bailey feat Jodie- Higher State (Christian Davies Remix)

Annons
Postat
  niclashbg sa:
Tjena. Hatar att ta efter lÄtar med ljud osv.. Men synthen i denna lÄten Àr ju en klassiker - som jag aldrig har lyckats hitta.

Har lekt med cutoffen och olika filter med en mÀngd synthar, men har inte lyckats ratta den sÄ den lÄter tillrÀckligt bra.

Sitter i logic 8, och detta Àr ju nÄgot som massive borde kunna fixa sÄklart.

Ljudet Àr vÀlkÀnt i mÄnga deadmau5 lÄtar bl.a , och i mÄnga andra houselÄtar. Ni behöver inte ge tips inom massive presets bara, kom med alla förslag ni vet !

YoutubelÀnk: http://www.youtube.com/watch?v=arSNIq4A-Yg...yer_profilepage

LÄt: Bailey feat Jodie- Higher State (Christian Davies Remix)

Menar du bas plock kompet som lÄter kan nog skruva till det med en del olika synthar gissar pÄ en ms korg ms 2000 eller microkorg Àr vÀl samma ljud motor.

Postat
  TripMan sa:
Menar du bas plock kompet som lÄter kan nog skruva till det med en del olika synthar gissar pÄ en ms korg ms 2000 eller microkorg Àr vÀl samma ljud motor.

yesyes, menar bas plock kompet. Det glömde jag ju skriva sÄg jag nu!

Är det hĂ„rdvara eller mjukvara? Behöver stöd för Logic, dvs AU.

Postat
  TripMan sa:
Vad kör du pÄ nu dÄ om du inte kör pÄ mjukvara ?

Roland SH201. Som en modern JP-8000 đŸ˜Č

Postat

ReFX Nexus (2) Àr full av liknande ljud.

NI:s syntar typ MASSIVE fÄr du skruva en hel del pÄ innan du hittar rÀtt, de vill sÀlja sina ljudpaket, sÄ de inbyggda ljuden Àr rÀtt skumma.

Spectrasonics.net har ju sin omnisphere om du har rÄd....

Ett billigare alternativ kan vara ReFX Vanguard, den kan med all sÀkerhet trolla fram det ljud du eftersöker, dessutom helt utan samplingar!

Ett tips Àr att vÀlja ut en bra synth och hÄlla sig till den, sÄ du lÀr dig hur den fungerar.

Problemet Àr i mÄnga fall att man anvÀnder för mÄnga plugins som man inte har koll pÄ.

För att fÄ pluginen att lÄta som pÄ lÄten du lÀnkat till, eller att fÄ hela lÄten att lÄta pÄ det viset krÀver en viss efterbehandling.

Den Àr professionellt mixad och mastrad och det Àr en konst i sig! Möjligtvis Ànnu svÄrare Àn att ratta fram ett visst ljud.

/M

Postat
  MATH sa:
ReFX Nexus (2) Àr full av liknande ljud.

NI:s syntar typ MASSIVE fÄr du skruva en hel del pÄ innan du hittar rÀtt, de vill sÀlja sina ljudpaket, sÄ de inbyggda ljuden Àr rÀtt skumma.

Spectrasonics.net har ju sin omnisphere om du har rÄd....

Ett billigare alternativ kan vara ReFX Vanguard, den kan med all sÀkerhet trolla fram det ljud du eftersöker, dessutom helt utan samplingar!

Ett tips Àr att vÀlja ut en bra synth och hÄlla sig till den, sÄ du lÀr dig hur den fungerar.

Problemet Àr i mÄnga fall att man anvÀnder för mÄnga plugins som man inte har koll pÄ.

För att fÄ pluginen att lÄta som pÄ lÄten du lÀnkat till, eller att fÄ hela lÄten att lÄta pÄ det viset krÀver en viss efterbehandling.

Den Àr professionellt mixad och mastrad och det Àr en konst i sig! Möjligtvis Ànnu svÄrare Àn att ratta fram ett visst ljud.

/M

yes vanguard o nexus har jag ju redan. DÀremot har jag inte nexus 2, har dÀremot bestÀllt hem det och electro bass expansionpacket, kan Äterkomma nÀr jag har resultatet.

Gillar inte Nexus ALLS egentligen, kÀnns som en riktigt bra synth, men med vÀldigt fÄ möjligheter. Vanguard kan man ju Àndra hur mkt som helst i.

Föredrar analoga synthar som tex moog, dom Àr sÄ satans varma =)

Tack för ett bra svar.

Postat

DÄ kanske en Clavia NORD Modular hÄrdvarusynth kan vara intressant för din del...

Jag har en gammal G1:a och den Àr galet innovativ pÄ alla sÀtt. Typ referens-synth om man kan sÀga sÄ...

Nexus (2) tycker jag Àr helt fantastisk, snabbjobbad, lÀtt att förstÄ och enkel att styra. Man kan ju ersÀtta ljuden efterrÄt nÀr man har iden klar.

Du kommer att gilla Nexus 2, dÄ kan du anvÀnda dina gammla expansioner igen och göra t.ex. "mute" pÄ inviduella layers!

Dessutom fÄr du ju nÄgra nya expansioner pÄ köpet.

Man fÄr ta Nexus för vad den Àr, en avancerad ROM-player, men jag tycker den gÄr att stÀlla in rÀtt bra, den har massa möjligheter

om man kopplar midi-kontrollers till funktionerna man vill styra. Det blir lite vÀrre om man inte vill anvÀnda de inbyggda effekterna.

TyvÀrr Àr Nexus styrd till expansionerna i dagslÀget, men det kanske dyker upp en import-funktion för egna samples sÄ smÄning om.

NI:s Kontakt sampler Àr vÀl den mest populÀra mjukvaran frÄn dem kan jag tÀnka mig. Jag skall försöka lÀra mig deras skript-funktion,

den verkar vara helt överlÀgsen om man vill ha full kontroll pÄ sina samplingar.

För att fÄ lite vÀrme i plugins kan du testa att lÀgga till en effekt som simulerar magnetband, steinberg har en plugg, magneto som Àr bra,

har för mig att det finns en gratis-plugg som heter Ferrox som skulle kunna fungera ocksÄ.

Kanske Logic har nÄgot liknande?

/M

Postat
  base10 sa:
Roland SH201. Som en modern JP-8000 😄

The Synth You Want And Need. Here it is....

First the hardware synth will always have more deep and fatness compare to soft synths. I start whit top 3 hardware synths.

Hardware

1. Minimoog

2. Roland Jupiter 8

3. Roland Jp 8080

http://www.rb2k1.com/demos/rtbv1-fulldemo.m3u

Soft synths

1. Minimoog V

http://www.arturia.com/evolution/en/produc...oogv/intro.html

2. Komplexer

3. ES2

Postat
  TripMan sa:
....

First the hardware synth will always have more deep and fatness compare to soft synths. I start whit top 3 hardware synths.

1. Minimoog

2. Roland Jupiter 8

3. Roland Jp 8080

http://www.rb2k1.com/demos/rtbv1-fulldemo.m3u

.....

Kul att JP-8080 hamnar pĂ„ topp 3-listan av hĂ„rdvaru-syntar som har "more deep and fatness compare to soft synths" 😆

JP-8080 lanserades Är 1998, Àr DSP-baserad och lÄter verkligen skit jÀmfört med dagens mjukvarusynthar. Och jag vill gÀrna trÀffa den som kan spotta te.x en sinus-vÄg frÄn en minimoog bland olika sinusvÄger frÄn mjukvarusyntar.. men det hör inte hit:)

niclashbg,

Ljudet du menar (8dels plocket i ditt exempel) kan du skapa med i stort sett vilken bra "subtraktiv analog"-synth som helst. Skaffar du en JP-8080 blir du nog bara besviken för att den inte lĂ„ter lika bra som mjuk-syntarna 🙂

Jag rekommenderar dig att hÄlla dig ifrÄn ROMplers (nexus) om du letar efter denna typ av "analoga"-ljud dÄ du aldrig riktigt kan tweaka samplingar och göra modulationer..

Ljudet du letar efter Àr egentligen inte sÄ svÄrt att göra.. Jag kan skriva en liten snabb beskrivning som du kan testa! v

AnvÀnder du Logic sÄ har du ju ES2an som fungerar perfekt för ditt ÀndamÄl! Har inte logic framför mig nu men du ska göra i stil med detta:

-Aktivera alla oscillatorerna och snestÀm dem. Aktivera Àven unison-lÀget (om det finns pÄ din synt) och lÀgg in typ 4-8 röster per ton. Olika syntar har olika funktioner för detta och kan till och med panoerar ut dessa Ät dig. Sylenth1 Àr bra och lÀttjobbad te.x

-Nu bör du ha ett klassiskt supersaw-ljud. Du fÄr jobba med snestÀmdheten sÄ det inte blir "för argt". Lite chorus skadar heller inte, brett som fan ska det vara.

Sen för att fÄ sjÀlva "plock-karaktÀren" leker du med filterts ADSR-envelop:

-Aktivera ett 24db/oct lowpass-filter (eller 12db/oct om du hellre gillar det)

-dra ner cutoff till typ 20% och höj resonans-vÀrdet lite grann. (alla steg mÄste du sÄklart experimentera med)

-Aktivera filterts ADSR-envelop (brukar finnas en ratt för hur mycket du vill att envelopen ska pÄverka filtret. sÀtt den rÀtt högt till att börja med)

-StÀll ner attacken helt (eller nÀstan helt). Decay pÄ typ 30-40% (hÀr har du mycket av ljudets form). sustain pÄ kanske 20% och sedan release kan du ha rÀtt lÄng.

-SjÀlva volym-envelopen kan du stÀlla med decay pÄ fullt vÀrde och release pÄ typ 30-40 % sÄ ljudet klingar ut lite.

ett reverb eller ett delay funkar rÀtt bra innan du smÀller pÄ en kompressor som sidechain-duckar mot kicken.

UrsĂ€kta mitt att detta inlĂ€gg Ă€r lite yrt.. sitter pĂ„ jobb..🙂

Postat
  iGnu sa:
Kul att JP-8080 hamnar pĂ„ topp 3-listan av hĂ„rdvaru-syntar som har "more deep and fatness compare to soft synths" 😄

JP-8080 lanserades Är 1998, Àr DSP-baserad och lÄter verkligen skit jÀmfört med dagens mjukvarusynthar. Och jag vill gÀrna trÀffa den som kan spotta te.x en sinus-vÄg frÄn en minimoog bland olika sinusvÄger frÄn mjukvarusyntar.. men det hör inte hit:)

TĂ€nkte precis skriva samma sak! 🙂

Dock vet jag att mÄnga "techno-nissar" skattar JP80x0 högt pga supersaw-vÄgformen.

Och förresten: Det finns garanterat analogtalibaner som hör skillnad pĂ„ de rĂ„a vĂ„gformerna frĂ„n olika analoga och digitala synthar. Hur stor betydelse det egentligen sedan har i praktiken Ă€r en helt annan sak... 😄

Postat (redigerat)
  android sa:
TĂ€nkte precis skriva samma sak! 😄

Dock vet jag att mÄnga "techno-nissar" skattar JP80x0 högt pga supersaw-vÄgformen.

Och förresten: Det finns garanterat analogtalibaner som hör skillnad pĂ„ de rĂ„a vĂ„gformerna frĂ„n olika analoga och digitala synthar. Hur stor betydelse det egentligen sedan har i praktiken Ă€r en helt annan sak... 😄

Ja supersaw-vÄgformen revolutionerade trance-scenen och Àr Àn idag nÀstan som ett mÄste i genren.. typ som elgitarr i rockmusik:P

Jag hade en JP-8000 för mĂ„nga Ă„r sen och hade mycket kul med den... 😄 Hade den inte varit sĂ„ plastig idag sĂ„ hade jag kunnat tĂ€nka mig att ha en bara för skojs skull:) Dock blir det Alchemy för supersaws...

Sen angĂ„ende analogtalibanerna sĂ„ vill jag gĂ€rna trĂ€ffa en som hör skillnad i ett blindtest mellan en minimoog och typ 6 olika mjukvarusyntar. 🙂

Redigerat av iGnu
Postat
  iGnu sa:
Kul att JP-8080 hamnar pĂ„ topp 3-listan av hĂ„rdvaru-syntar som har "more deep and fatness compare to soft synths" 😄

niclashbg,

Ljudet du menar (8dels plocket i ditt exempel) kan du skapa med i stort sett vilken bra "subtraktiv analog"-synth som helst. Skaffar du en JP-8080 blir du nog bara besviken för att den inte lĂ„ter lika bra som mjuk-syntarna 🙂

Jag rekommenderar dig att hÄlla dig ifrÄn ROMplers (nexus) om du letar efter denna typ av "analoga"-ljud dÄ du aldrig riktigt kan tweaka samplingar och göra modulationer..

Ljudet du letar efter Àr egentligen inte sÄ svÄrt att göra.. Jag kan skriva en liten snabb beskrivning som du kan testa! v

AnvÀnder du Logic sÄ har du ju ES2an som fungerar perfekt för ditt ÀndamÄl! Har inte logic framför mig nu men du ska göra i stil med detta:

-Aktivera alla oscillatorerna och snestÀm dem. Aktivera Àven unison-lÀget (om det finns pÄ din synt) och lÀgg in typ 4-8 röster per ton. Olika syntar har olika funktioner för detta och kan till och med panoerar ut dessa Ät dig. Sylenth1 Àr bra och lÀttjobbad te.x

-Nu bör du ha ett klassiskt supersaw-ljud. Du fÄr jobba med snestÀmdheten sÄ det inte blir "för argt". Lite chorus skadar heller inte, brett som fan ska det vara.

Sen för att fÄ sjÀlva "plock-karaktÀren" leker du med filterts ADSR-envelop:

-Aktivera ett 24db/oct lowpass-filter (eller 12db/oct om du hellre gillar det)

-dra ner cutoff till typ 20% och höj resonans-vÀrdet lite grann. (alla steg mÄste du sÄklart experimentera med)

-Aktivera filterts ADSR-envelop (brukar finnas en ratt för hur mycket du vill att envelopen ska pÄverka filtret. sÀtt den rÀtt högt till att börja med)

-StÀll ner attacken helt (eller nÀstan helt). Decay pÄ typ 30-40% (hÀr har du mycket av ljudets form). sustain pÄ kanske 20% och sedan release kan du ha rÀtt lÄng.

-SjÀlva volym-envelopen kan du stÀlla med decay pÄ fullt vÀrde och release pÄ typ 30-40 % sÄ ljudet klingar ut lite.

ett reverb eller ett delay funkar rÀtt bra innan du smÀller pÄ en kompressor som sidechain-duckar mot kicken.

UrsĂ€kta mitt att detta inlĂ€gg Ă€r lite yrt.. sitter pĂ„ jobb..😄

fan va bra svar, det var de bÀsta hitills,! tycker precis som du... nexus Àr bara rent SKIT, kan fan inte göra ett skit med ljuden. Men kÀnner ÀndÄ att jag behöver det, men om sanningen ska fram sÄ ligger det bara och dammar.

Ska testa ditt tips lite senare!!😄

Postat
  niclashbg sa:
fan va bra svar, det var de bÀsta hitills,! tycker precis som du... nexus Àr bara rent SKIT, kan fan inte göra ett skit med ljuden. Men kÀnner ÀndÄ att jag behöver det, men om sanningen ska fram sÄ ligger det bara och dammar.

Ska testa ditt tips lite senare!!🙂

Kul att du gillade mitt svar!!🙂

Ja det Àr mycker roligare att ratta ljuden sjÀlv.. och ju mer man testar destu mer förstÄr man! detta ljud Àr rÀtt lÀtt sÄ det klarar du pÄ nolltid! ES2 Àr bra men lite ologisk ibland.. Sylenth1 Àr vÀl vÀrd sina pengar dÄ den Àr vÀldigt logisk, enkel men samtidigt vÀldigt kraftfull.. Den liknar lite JP-8000 i sin syntes nÀr man tÀnker efter:)

Sen angĂ„ende Nexus.. ROMplers Ă€r i mitt tycke bra att ha.. lite smör och bröd-synt, om man ska dubba nĂ„gonting sĂ„ Ă€r det bara att testa lite presets.. strĂ„kpads i bakgrunden, smĂ„ basgĂ„ngar osv.. Men jag skulle nog aldrig lĂ„ta mig sjĂ€lv göra en lĂ„t dĂ€r sjĂ€lva huvudingrediensen av lĂ„ten Ă€r ljud frĂ„n en ROMpler.. 😛

Postat

bra svar ovan. det finns Ă€ven en mĂ€ngd beskrivingar av deadmau5 pluck pĂ„ internet.. frĂ„gan har stĂ€llts förut 🙂 Jag lovar. SĂ„ ta en enkelt googling sĂ„ kommer du garanterat att hamna i en mĂ€ngd forum som ger detaljerade svar samt kanske tom lite presents om du inte pillar ratta sjĂ€lv. lycka tilL!

Postat
  sugarrush sa:
bra svar ovan. det finns Ă€ven en mĂ€ngd beskrivingar av deadmau5 pluck pĂ„ internet.. frĂ„gan har stĂ€llts förut 😼 Jag lovar. SĂ„ ta en enkelt googling sĂ„ kommer du garanterat att hamna i en mĂ€ngd forum som ger detaljerade svar samt kanske tom lite presents om du inte pillar ratta sjĂ€lv. lycka tilL!

Jag har googlat mktmktmkt! Alla fÄr samma svar pÄ frÄgan som stÀlls "Varför vill du hÀrma honom? hitta ditt eget sound" osv, jag Àr inte ute efter att hÀrma ngn, bara ute efter synthen:) har frÄgat pÄ andra stÀllen med.

Postat
  iGnu sa:
JP-8080 lanserades Är 1998, Àr DSP-baserad och lÄter verkligen skit jÀmfört med dagens mjukvarusynthar.

Men Àr du sÀmst eller?

Dagens mjukvarusynthar lĂ„ter RIKTIGT ILLA sĂ„vidare du inte vill betala mer Ă€n vad en JP kostar för nĂ„got som DÖDAR processorn i datorn.

Postat
  base10 sa:
Dagens mjukvarusynthar lĂ„ter RIKTIGT ILLA sĂ„vidare du inte vill betala mer Ă€n vad en JP kostar för nĂ„got som DÖDAR processorn i datorn.

Tjena! StÀller du upp pÄ ett hÄrdvaru/mjukvaru-blindtest? Skulle kunna dra igÄng nÄgra gratissyntar och en minimoog, ms20 och lite annat. Vad sÀgs?

/trÄdkapning. Sorry, skaparen.

drloop (oregistrerad)
Postat
  laxlaxlax sa:
Tjena! StÀller du upp pÄ ett hÄrdvaru/mjukvaru-blindtest? Skulle kunna dra igÄng nÄgra gratissyntar och en minimoog, ms20 och lite annat. Vad sÀgs?

Jag fyller gĂ€rna pĂ„ med ljud frĂ„n diverse mjukt och hĂ„rt! 🙂

Postat
  laxlaxlax sa:

det Àr lugnt, gratisinfo till alla ! hehe

Postat
  base10 sa:
Men Àr du sÀmst eller?

Hahahaha.. 😄😑

Din kommentar vÀcker lite följdfrÄgor som du jÀttegÀrna fÄr besvara:

1. Vilken synthplugg (i samma kategori: VA/subtraktiv syntes) kostar mer Àn en JP?

2. Och samtidigt "dödar processorn i datorn"?

3. Har du provat en JP-80x0?

4. PĂ„ vilket sĂ€tt "lĂ„ter" en JP bĂ€ttre Ă€n dagens mjukvarusyntar? oscillatorerna? filtert? ... presetsen?😛

5. PÄ vilket sÀtt "lÄter" dagens mjukvarusyntar "RIKTIGT ILLA"?

6. LÄter en JP-80x0 "varmt", "fett", "analogt"?

7. Hör du skillnad pÄ en mjukvaru-synth och en hÄrdvaru-synth?

8. Menar du att JPns syntesupplÀgg pÄ nÄgot sÀtt Àr överlÀgsen dagens mjukvarusyntar?

Postat
  iGnu sa:
Din kommentar vÀcker lite följdfrÄgor som du jÀttegÀrna fÄr besvara:

SÄja, sakta i backarna.

"Base10" Àr i sin fulla rÀtt att föredra ljudet frÄn hÄrdvara, och han Àr knappast ensam om den böjelsen.

Det finns ingen anledning att hÄna varken honom, Vince Clarke eller Brian Eno för den Äsikten.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Göran Ewertsson sa:
SÄja, sakta i backarna.

"Base10" Àr i sin fulla rÀtt att föredra ljudet frÄn hÄrdvara, och han Àr knappast ensam om den böjelsen.

Det finns ingen anledning att hÄna varken honom, Vince Clarke eller Brian Eno för den Äsikten.

Sticker man ut hakan som Base10 gjorde fÄr man nog rÀkna med mothugg.

Sedan sÄ gillar Vince analoga syntar, inte en modern VA synth.

Men ta det lugnt i trÄden sÄ det inte urartar tack!

Min personliga Äsikt i frÄgan Àr att Base10 Àr ute pÄ hal is.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat
  Göran Ewertsson sa:
Ber om ursÀkt, visste inte att ni var bekanta!

Nej men dÄ fÄr jag vÀl backa dÄ. Vince har ialllafall tidigare gillat analogt.

Om han har Àndrat uppfattning sÄ backar jag naturligtvis.

Postat
  Göran Ewertsson sa:
SÄja, sakta i backarna.

Är inte ute efter att hĂ„na nĂ„gon, utan mer att FÖRSTÅ hans inlĂ€gg som var riktat till mig:)

Sorry för OT

Postat

Det finns blindtest ute pÄ the www om man vill undersöka om man hör skillnad pÄ hÄrd- och mjukvarusyntar. SisÀltÀÀ lÀnkade till ett utförligt sÄdant för inte sÄ lÀnge sedan i en annan trÄd (ids inte leta upp det).

Och visst kan ett trĂ€nat öra höra skillnad, iaf ibland. â˜ș

Jag personligen föredrar absolut hÄrdvarusynthar framför mjukvara, men det beror minst lika mycket pÄ kÀnsla/anvÀndarinterface som ljudskillnad.

Postat
  laxlaxlax sa:

Vore kul faktiskt, att göra ett större blindtest dĂ€r alla fĂ„r vara med 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.