merbid Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Undrar bara lite snabbt hur man överför information frÄn kasett till hÄrddisk och hu sparar man det pÄ datorn nÀr man vÀl fÄtt in det?
PÄsen Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 (redigerat) Ta en kassettbandspelare med nÄgon sorts utgÄng pÄ (hörlur eller AUX eventuellt) och koppla in en sladd frÄn den utgÄngen till datorns mickingÄng. Du spelar bara in som vanligt i nÄt passande program. Soundforge och Wavelab har ju lite justa funktioner som man kan ta bort brus med samt markera ut vart lÄtarna börjar och slutar och sen Àr det bara brÀnna ner till en CD! EDIT: stavfel Redigerat 23 december 2004 av PÄsen
Fredster Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Ta en kassettbandspelare med nÄgon sorts utgÄng pÄ (hörlur eller AUX eventuellt) och koppla in en sladd frÄn den utgÄngen till datorns mickingÄng. Du spelar bara in som vanligt i nÄt passande program. Soundforge och Wavelab har ju lite justa funktioner som man kan ta bort brus med samt markera ut vart lÄtarna börjar och slutar och sen Àr det bara brÀnna ner till en CD! EDIT: stavfel Ta lineingÄng istÀllet för mikingÄngen!
Ÿoffe Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Har gjort överföringar med gott resultat. AnvÀnde Cool Edit, ett bra program tycker jag. Var beredd pÄ att gÄ in i mixern och justera kanske bÄde in och ut-signal innan du Àr nöjd. Cool Edit har en funktion dÀr man kan köra "Start VU-meter" för att fÄ den bÀsta nivÄn. Lycka till! /Ÿ
dannepop (oregistrerad) Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Var hittar man en kassettbandare nuförtiden? Finns de i handeln eller mÄste man ge sig ut pÄ begagnademarknaden? Danne/
Fredster Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Var hittar man en kassettbandare nuförtiden?Finns de i handeln eller mĂ„ste man ge sig ut pĂ„ begagnademarknaden? Danne/ Hemma i morsans garage! Det var ju nĂ„gon tidning (kommer ej ihĂ„g vilken) som förklarade kassetbandet och bandspelaren död! Det verkar ju inte stĂ€mma dĂ„, tidningar kan man aldrig lita pĂ„ đ
mickel Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 (redigerat) Har gjort överföringar med gott resultat. AnvÀnde Cool Edit, ett bra program tycker jag. Var beredd pÄ att gÄ in i mixern och justera kanske bÄde in och ut-signal innan du Àr nöjd. Cool Edit har en funktion dÀr man kan köra "Start VU-meter" för att fÄ den bÀsta nivÄn. Lycka till! /Ÿ Cool Edit kan rekomenderas. BRA! EDIT: Cool Edit (Syntrillium) har köpts upp av Adobe. LÀnk hÀr: http://www.adobe.com/products/audition/main.html Redigerat 23 december 2004 av mickel
merbid Postat 10 januari 2005 TrÄdstartare Postat 10 januari 2005 Ta en kassettbandspelare med nÄgon sorts utgÄng pÄ (hörlur eller AUX eventuellt) och koppla in en sladd frÄn den utgÄngen till datorns mickingÄng. Du spelar bara in som vanligt i nÄt passande program. Jo, men jag har en bÀrbar dator utan ingÄngar, Àr det ett inteface (heter det sÄ..) som jag ska ha? sÄ jag kan koppla in aux eller hörlur in till datorn via usb?
Linus Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 Jo, men jag har en bĂ€rbar dator utan ingĂ„ngar, Ă€r det ett inteface (heter det sĂ„..) som jag ska ha? sĂ„ jag kan koppla in aux eller hörlur in till datorn via usb? Inga ingĂ„ngar alls? Köp ett USB-ljudkort och koppla frĂ„n Line out pĂ„ kassetdĂ€cket till Line in pĂ„ ljudkortet. Tryck Play pĂ„ bandaren och Rec i nĂ„got datorprogram som kan spela in audio. đ
merbid Postat 11 januari 2005 TrÄdstartare Postat 11 januari 2005 Inga ingÄngar alls? Bara usb porten, plats för extern skÀrm, mus och tangentbord. skrivargrejs. sen inget mer, sÄ sÄ gott som inte... Vad kostar ett usb ljudkort dÄ?`Tips pÄ ngt billigt sÄdant?
merbid Postat 11 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 11 januari 2005 (redigerat) Edirol UA-1X PrisvĂ€rt USB Audio interface med mĂ„nga finesser PrisvĂ€rt USB Audio interface - "kabelutförande" ErsĂ€tter tidigare modellen UA-1A Nyheter:- Gain switch- Hörlursuttag (ministereotele)- Hörlursvolym- S/P DIF optisk ut- Diodindikering av audio in/ut Strömförsörjning via USB-porten Stöder 5.1 kanals Dolby digital ut Stöder standars OS drivrutiner Kompatibel med WindowsXP/2000/me/98, MacOS9, OSX LĂ„ter det hĂ€r för 895 kronor vettigt?? Ăndrat: Fan vilka stora bokstĂ€ver "stor" text Ă€r đ Redigerat 11 januari 2005 av merbid
hackeman Postat 11 januari 2005 Postat 11 januari 2005 Var hittar man en kassettbandare nuförtiden?Finns de i handeln eller mĂ„ste man ge sig ut pĂ„ begagnademarknaden? Danne/ Finns faktiskt fĂ„tal varianter kvar hos Siba, OnOff, Expert & c:o. Men de kostar oftast lika mycket som en DVD-spelare. Eller mer. đ
Diwic Postat 11 januari 2005 Postat 11 januari 2005 Finns faktiskt fĂ„tal varianter kvar hos Siba, OnOff, Expert & c:o. Men de kostar oftast lika mycket som en DVD-spelare. Eller mer. đ Du kan kanske hitta nĂ„n ministereo pĂ„ Siba som har line out. Annars kan du eventuellt koppla in den pĂ„ hörlursuttaget (se annan trĂ„d om detta). // David
merbid Postat 11 januari 2005 TrÄdstartare Postat 11 januari 2005 (redigerat) Fortfarande inga tips om usbaudio kort? eller ska man starta en ny trÄd? Redigerat 11 januari 2005 av merbid
dannepop (oregistrerad) Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 Wow hittade en Sony TC-FX4 för 125 kr pÄ lÀkaremissionen. Funkar perfekt! Danne/
Nanne Postat 24 januari 2005 Postat 24 januari 2005 Gjort som ni sa. Men fĂ„r fortfarande inte igĂ„ng mina C64 spel. đ
merbid Postat 24 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 24 januari 2005 Gjort som ni sa. Men fĂ„r fortfarande inte igĂ„ng mina C64 spel. đ Samma sak hĂ€nde med min badanka nĂ€r jag skulle stoppa in en telesladd i den. JĂ€vla kina-saker att de inte hĂ„ller vad förpackningarna lovar..
hackeman Postat 25 januari 2005 Postat 25 januari 2005 Gjort som ni sa. Men fĂ„r fortfarande inte igĂ„ng mina C64 spel. đ Hö. PĂ„minner mig om nĂ€r jag skulle porta över gamla SpectraVideo-spel frĂ„n kassett till emulator pĂ„ PC/Windows... fick sampla över kassettbanden till WAV filer och sedan kör nĂ„n WAV2BIN util som förvandlade den analoga signalen till en .BIN fil som man sedan kunde köra i emulatorn... snacka om nördnytta!! đ
Herr à hman Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 Annars kan ni köpa den hÀr för knappa tusenlappen:
merbid Postat 28 januari 2005 TrÄdstartare Postat 28 januari 2005 I..I Fan va coolt! Var köper man en sÄn dÄ?
Nossloh Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 Gjort som ni sa. Men fĂ„r fortfarande inte igĂ„ng mina C64 spel. đ För att fĂ„ igĂ„ng C64-spel mĂ„ste du köra ljudet frĂ„n en C64-bandstation eftersom C64-kassetterna Ă€r inspelade med ett "mono-tonhuvud" (En vanlig bandspelare har ett stereotonhuvud och det finns en "glipa" som inte kommer med nĂ€r man spelar frĂ„n ett vanligt kassettdĂ€ck.)
Björn Olsberg Postat 4 februari 2005 Postat 4 februari 2005 Saknas program för inspelning i datorn, rÀcker ju gratisprogrammet Audacity mer Àn vÀl. Finns för Windows, Mac OS X och Linux.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.