Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Undrar bara lite snabbt hur man överför information frÄn kasett till hÄrddisk och hu sparar man det pÄ datorn nÀr man vÀl fÄtt in det?

Annons
Postat (redigerat)

Ta en kassettbandspelare med nÄgon sorts utgÄng pÄ (hörlur eller AUX eventuellt) och koppla in en sladd frÄn den utgÄngen till datorns mickingÄng. Du spelar bara in som vanligt i nÄt passande program.

Soundforge och Wavelab har ju lite justa funktioner som man kan ta bort brus med samt markera ut vart lÄtarna börjar och slutar och sen Àr det bara brÀnna ner till en CD!

EDIT: stavfel

Redigerat av PÄsen
Postat
Ta en kassettbandspelare med nÄgon sorts utgÄng pÄ (hörlur eller AUX eventuellt) och koppla in en sladd frÄn den utgÄngen till datorns mickingÄng. Du spelar bara in som vanligt i nÄt passande program.

Soundforge och Wavelab har ju lite justa funktioner som man kan ta bort brus med samt markera ut vart lÄtarna börjar och slutar och sen Àr det bara brÀnna ner till en CD!

EDIT: stavfel

Ta lineingÄng istÀllet för mikingÄngen!

Postat

Har gjort överföringar med gott resultat. AnvÀnde Cool Edit, ett bra program tycker jag.

Var beredd pÄ att gÄ in i mixern och justera kanske bÄde in och ut-signal innan du Àr nöjd. Cool Edit har en funktion dÀr man kan köra "Start VU-meter" för att fÄ den bÀsta nivÄn.

Lycka till!

/Âź

dannepop (oregistrerad)
Postat

Var hittar man en kassettbandare nuförtiden?

Finns de i handeln eller mÄste man ge sig ut pÄ begagnademarknaden?

Danne/

Postat

Danne/

Hemma i morsans garage!

Det var ju nĂ„gon tidning (kommer ej ihĂ„g vilken) som förklarade kassetbandet och bandspelaren död! Det verkar ju inte stĂ€mma dĂ„, tidningar kan man aldrig lita pĂ„ 😎

Postat (redigerat)
Har gjort överföringar med gott resultat. AnvÀnde Cool Edit, ett bra program tycker jag.

Var beredd pÄ att gÄ in i mixern och justera kanske bÄde in och ut-signal innan du Àr nöjd. Cool Edit har en funktion dÀr man kan köra "Start VU-meter" för att fÄ den bÀsta nivÄn.

Lycka till!

/Âź

Cool Edit kan rekomenderas. BRA!

EDIT:

Cool Edit (Syntrillium) har köpts upp av Adobe.

LÀnk hÀr:

http://www.adobe.com/products/audition/main.html

Redigerat av mickel
  • 3 veckor senare...
Postat

Jo, men jag har en bÀrbar dator utan ingÄngar, Àr det ett inteface (heter det sÄ..) som jag ska ha? sÄ jag kan koppla in aux eller hörlur in till datorn via usb?

Postat
Jo, men jag har en bÀrbar dator utan ingÄngar, Àr det ett inteface (heter det sÄ..) som jag ska ha? sÄ jag kan koppla in aux eller hörlur in till datorn via usb?

Inga ingÄngar alls?

Köp ett USB-ljudkort och koppla frĂ„n Line out pĂ„ kassetdĂ€cket till Line in pĂ„ ljudkortet. Tryck Play pĂ„ bandaren och Rec i nĂ„got datorprogram som kan spela in audio. 😕

Postat
Inga ingÄngar alls?

Bara usb porten, plats för extern skÀrm, mus och tangentbord. skrivargrejs. sen inget mer, sÄ sÄ gott som inte...

Vad kostar ett usb ljudkort dÄ?`Tips pÄ ngt billigt sÄdant?

Postat (redigerat)

Edirol UA-1X

PrisvÀrt USB Audio interface med mÄnga finesser

PrisvÀrt USB Audio interface - "kabelutförande"

ErsÀtter tidigare modellen UA-1A

Nyheter:- Gain switch- Hörlursuttag (ministereotele)- Hörlursvolym- S/P DIF optisk ut- Diodindikering av audio in/ut

Strömförsörjning via USB-porten

Stöder 5.1 kanals Dolby digital ut

Stöder standars OS drivrutiner

Kompatibel med WindowsXP/2000/me/98, MacOS9, OSX

LÄter det hÀr för 895 kronor vettigt??

Ändrat: Fan vilka stora bokstĂ€ver "stor" text Ă€r 😠

Redigerat av merbid
Postat

Danne/

Finns faktiskt fĂ„tal varianter kvar hos Siba, OnOff, Expert & c:o. Men de kostar oftast lika mycket som en DVD-spelare. Eller mer. 😠

Postat
Finns faktiskt fĂ„tal varianter kvar hos Siba, OnOff, Expert & c:o. Men de kostar oftast lika mycket som en DVD-spelare. Eller mer. 🙂

Du kan kanske hitta nÄn ministereo pÄ Siba som har line out. Annars kan du eventuellt koppla in den pÄ hörlursuttaget (se annan trÄd om detta).

// David

Postat (redigerat)

Fortfarande inga tips om usbaudio kort?

eller ska man starta en ny trÄd?

Redigerat av merbid
  • 2 veckor senare...
dannepop (oregistrerad)
Postat

Wow hittade en Sony TC-FX4 för 125 kr pÄ lÀkaremissionen.

Funkar perfekt!

Danne/

Postat
Gjort som ni sa. Men fÄr fortfarande inte igÄng mina C64 spel.

🙁

Samma sak hÀnde med min badanka nÀr jag skulle stoppa in en telesladd i den.

JÀvla kina-saker att de inte hÄller vad förpackningarna lovar..

Postat

😄

Hö.

PĂ„minner mig om nĂ€r jag skulle porta över gamla SpectraVideo-spel frĂ„n kassett till emulator pĂ„ PC/Windows... fick sampla över kassettbanden till WAV filer och sedan kör nĂ„n WAV2BIN util som förvandlade den analoga signalen till en .BIN fil som man sedan kunde köra i emulatorn... snacka om nördnytta!! 😄

Postat

🙁

För att fÄ igÄng C64-spel mÄste du köra ljudet frÄn en C64-bandstation eftersom C64-kassetterna Àr inspelade med ett "mono-tonhuvud"

(En vanlig bandspelare har ett stereotonhuvud och det finns en "glipa" som inte kommer med nÀr man spelar frÄn ett vanligt kassettdÀck.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.