Jump to content
Annons

Eran värsta felspelning! :)


jahaa

Recommended Posts

Det kanske redan finns en sån här tråd?

Annars skulle det ju vara roligt att få höra lite om tabbar från scenen... 😄

Själv så har jag en hög på lager...

Som den gången jag lirade i en gospelgrupp och vi inför en skaplig publik skulle börja vårt framträdande.

Keyboardspelaren började sitt intro, välspelat å bra och jag som spelade git. och basisten skulle komma in efter 8 takter...

Tyvärr så hade keyboardisten råkat komma åt transponeringsknappen på synten så när vi andra slog an så lät det fruktansvärt.

I panik lyckades jag på två takter hitta den "nya" tonarten (och basisten också) men då hade keyboardspelaren upptäckt sitt fatala misstag och tryckt av transp.knappen så då lät det lika illa igen och vi kom av oss...

Publiken satt i chocktillstånd och vi med... 😕

Eller den gången som jag råkade köra in armbågen rätt i högtalarlådans kant just när jag skulle spela mitt välrepade och avancerade git.solo... 😎

Smärtan var outhärdlig och jag tappade känseln i vänsterhandens fingrar...

Det blev liksom "pekfingervalsen" hela solot för det var det enda fingret jag kunde använda!

Världens genom tidernas konstigaste gitarrsolo... garanterat! 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha sånt här är kul att läsa...

Den här händelsen är inte jag själv som spelar fel...Men jag minns det så väl va synd jag tyckte om dem

Vi hade ordnatt en konsert för lokarla band band då mitt skulle gå upp sist på scen som avslutning på kvällen..

Så vare ett band,, dem kanske inte va äldre en 11. 12 år jätte duktiga,,, Jag stod på scen och tog kort från sidan så tänkte jag va låg basen är,,, titta jag på hon som spela bas,, då hade stackaren glömt koppla in basen 😕 Jag tänkte ska jag springa fram o koppla in den elr inte ,,Jag gjorde inte det med risk för att dem skulle tappa bort sej helt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en del...

-Vid en spelning råkade jag komma åt lite syntreglage (amp env release och lfo amount) så när låten slutade spela dundrade det ut alla möjliga toner ur högtalaren med ett MASSIVT vibrato.

-Vid en spelning råkade en bandmedlem (dj) välta hela dj-båset när han skulle gå längst fram på scenen för att köra sitt rap-parti. två Pioneer DJ1000mk3 spelare med mixer gick i marken. Låten slutade inte spela men tyvärr gick den andra spelaren igång. Så han körde sitt rap-parti tilll dubbla låtar, lagom ur takt. Efteråt när man snackade med folk i publiken, var det inte en käft som hade märkt något.

-Vid en spelning hade jag två syntar uppställda i ett V. Den ena var laddad med en sjukt arg supersågtand och den andra hade inget ljud alls. Mitt i en låt (där jag inte hade några syntpartier) började en massa brudar komma upp på scenen. Två av dem ser mig stå och banka på den avstängda synten (var ju tvungen att iaf låtsas spela) och de antar då att den andra synten heller inte hade något ljud i sig.. då går så klart de dumma brudarna fram och trycker ner typ alla tangenterna på synten som hade ljud. Lät riktigt bra i PA´t. Resten av bandet vänder sig om och slänger dödande blickar åt mig.

-Vid en spelning skulle jag och en till kasta ut singlar från scenen. Bra ide tyckte vi. Ända tills vi inser att skivan lämnar fodralet efter 2 meter i luften och flyger hårt som fan ut i publiken och antagligen träffar nån i ansiktet rätt allvarligt.

-Vid en spelning fick vi inte veta att de hade stora jävla eldkastare på scenen. Vi blev lite chockade under gigget och var nära att gå hårlösa därifrån.

-Vid en spelning (eller snarare ett flertal) lyckades polaren komma åt något reglage på djmixern där vi körde musikbakgrunden ifrån, och lyckas starta låten i typ 20% av orginaltempo och pitch och det tar typ 1 minut innan den hinner stega upp till rätt läge. Kul för sångaren att hänga med i tonarterna.

-Vid en spelning trillade jag ner i ett hål på scenen.

-Vid en spelning lyckades vi spränga slutsteget till alla bashögtalare på klubben. Så vi stog och pumpade ut diskant i en halvtimme.

Sen har man såklart kommit åt transpose-knapparna ett par gånger, pitchwheel har hängt sig, lyckats glömma syntarna på flygplatsen osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en skönt avslutningsnymmer en gång. Skylten i Linköping. Lite adrenalin och en go publik.

Tänkte "skämta" lite med bassisten som stod o laddade inför ett "clash-hopp" under mitt gitarr intro. Jag såg honom i ögonvrån och avslutade introt med trioler istället för en rak takt som vanligt. Var på han landar innan låten går i gång, vilket såg riktigt töntigt ut.

Som hämnd, några minuter senare, sparkar han av mig av scenen, ut i publiken, som gitetvis flyttar på sig, vilket gör att min Les Paul ifrån 76' (arghhh) går sönder och jag avslutar låten på bakgrundssång med en trasig gitarr i handen.

Avsparkandet finns på youtube 2:54 in i detta klipp

gitarren är lagad nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt mest pinsamma ögonblick på scen var på deltävlingarna i musikdirekt och berodde på ren klantighet. Jag hade glömt byta batterier i min trådlösa sändare jag har till gitarren. Så efter andra låten så är mitt ljud i princip helt borta, och jag ska spela ett intro helt själv. Blev ganska så pinsamt att stå där och spela när det inte kommer ngt ljud.. Men vi löste det ganska fort och lyckades ta oss vidare i tävlingen iaf 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller den gången som jag råkade köra in armbågen rätt i högtalarlådans kant just när jag skulle spela mitt välrepade och avancerade git.solo... 😎

Smärtan var outhärdlig och jag tappade känseln i vänsterhandens fingrar...

Det blev liksom "pekfingervalsen" hela solot för det var det enda fingret jag kunde använda!

Världens genom tidernas konstigaste gitarrsolo... garanterat! 😉

Aj shit, jag vet hur det känns. Blev inknuffad i ett skåp med armbågen ("elektriska knölen"/"el-arne") före i sjuan och fick en skada som jag fortfarande har kvar. Handen var halvt bortdomnad i en vecka efteråt. 😄

Har varit med om en del felspelningar men inte några katastrofala. En pinsam grej kan jag komma på och det är när jag gick i ettan på gymnasiet så skulle vi spela en cover på "The Trooper". Lät säkert rätt kasst men det funkade. Trummisen var sjuk och väldigt yr så han råkade avsluta låten två takter innan den skulle sluta. Grejen var att alla på scen fattade att han skulle sluta utom jag som fortsatte spela när det blev tyst, haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Det har väl blivit en hel del genom åren. Oftast ganska tråkiga att beskriva i efterhand, mest grova felspelningar, kicksar eller att m an kommer av sig.

En av dom roligare var dock på min examenskonsert. Tyckte hela bandet hade spelat jättebra hela konserten och var nöjd med min egen insats. Inför sista temat i sista låten skulle kompet lägga ett break markerat på sista åttondelen (4 å) innan själva temachoruset började, men istället landade dom allihop på 1:an i takten efter, en åttondel för sent. Som ensam melodihållare kom jag av mig helt, lyckades nästan hålla mig för skratt, gjorde en lite längre paus och fortsatte med en ny 1:a (funkade eftersom kompet hade break och alltså inte spelade).

jag vet fortfarande in det var kompets "kupp"... men roligt var det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade med Pet squad på UFO i malmö runt 2004 - bandet var laddade / höga nog för ett helt kompani. Jag hade krokodilkostym och sångaren en japansk kimono med en GIGANTISK hatt till. Av någon anledning gick vi på tidigare och det sedvanliga alternativgardet / allmäna flummputtar hade inte dykt upp än så det var mest middagsgäster och anhöriga till förbandet där. Men vi var glada nog och körde ändå. Sångaren började sätta stämningen med att dra en spoken word om en drömresa och vi backade upp med ljudeffekter, delayfeedback och annat psykadeliskt. Ja.. det blev en rätt bred känslomässig klyfta mellan oss och publiken.

Vi blev utkörda efter fjärde låten. Rätt aggressivt också, vad jag minns. Jag har för mig jag stannade kvar och förhandlade om gaget, de andra drog hem till gitarristen och argjammade.

Pet squad finns fortfarande och har tydligen lagt upp en myspace: http://www.myspace.com/petsquad

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv spelar jag aldrig fel (nåja - oftast inte så mycket fel att någon hinner märka det i alla fall... 😄 ), men sångaren i bandet jag hade för flera år sedan, gjorde en rejäl tabbe på en livespelning. Han lyckades med konststycket att komma in en ters (eller om det var en kvint) för lågt i första versen. Vi andra höll på att bli tokiga och försökte få honom att fatta att något hade gått snett, men han fortsatte på samma spår. När sedan äntligen refrängen kom, så blev det rätt - och DÅ först insåg han vad det var vi hade försökt visa. Det var ganska svårt att spela färdigt låten, eftersom allihopa höll på att vika sig dubbla av skattanfall - men det gick bra. Publiken visste ju inte hur det skulle låta eftersom det var egna låtar - och det var inte falskt, utan "bara" fel, så vi kom undan med blotta förskräckelsen... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

På en spelning på en studentnation i Lund hade de ansvariga för spelning liksom glömt att sätta upp affisher. Och konstigt nog hade någon också glömt att meddela spelningen via studentradion... dåliga förutsättningar. Så jag satt i köket med en annan av de ansvariga och ... nämen, titta. Det var ingen pall han satt på utan en back öl, vad gott. Och whopps vad fulla vi blev. Och sedan kom det en del folk ändå, varav en del vänsternissar som jag hade en lång diskussion med. Via PA:t så klart. Och hela tiden låg jag lite efter eller lite före de andra i bandet. Sedan, när vi skulle åka hem höll jag på att drunka i en å. Inte fullt så underhållande dagen efter när jag vaknade upp hemma utan något större minne av spelningen. (Det är 15 år sedan så det är nog preskiberat nu...) Konstigt nog var jag inblandad i en lång räcka såna incidenter på 90-talet o det finns några som involverar kändisar också... men dem håller jag undan offentlighetens ljus. 😛

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nog när jag var med i en jazzensemble på piano och vi spelade på en musiktävling, Ung Kultur Mötes, för några år sedan.

Först ut på solo-fronten var saxen, sedan drog basisten ett riktigt räk-solo, därefter andra pianisten och slutligen jag.. drar igång o leker loss på keyboarden (modell med massa knappar) och vips, så kommer jag på något vis åt en PLAY-knapp och ett programerat trumkomp börjar rocka loss mitt i mitt solo!! 😛

Fick av det efter några sekunder men det var stor publik och det filmades osv.. jag upphörde visserligen inte spela solot har jag för mig men var ju rätt pinsamt. 😮

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)
Haha sånt här är kul att läsa...

Den här händelsen är inte jag själv som spelar fel...Men jag minns det så väl va synd jag tyckte om dem

Vi hade ordnatt en konsert för lokarla band band då mitt skulle gå upp sist på scen som avslutning på kvällen..

Så vare ett band,, dem kanske inte va äldre en 11. 12 år jätte duktiga,,, Jag stod på scen och tog kort från sidan så tänkte jag va låg basen är,,, titta jag på hon som spela bas,, då hade stackaren glömt koppla in basen 😛 Jag tänkte ska jag springa fram o koppla in den elr inte ,,Jag gjorde inte det med risk för att dem skulle tappa bort sej helt..

Hahahahahahahahahahahahhahahaha! Neee??

Underbart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget absolut hemskt mer än lite ljudtekniker som glömt slå på effekter (eller dra upp reglar snarare) vilket har förstört mer än ett giig men det värsta gigmässigt jag vart me om så vare nån ful krogspelning ett tag sen me halvkänd sångare, som aldrig lärde sig texter utan sjöng me papper i handen. Själva spelningen gick ok tills sista låten där publiken ropa en gång till, men vi hade inget mer att lira så våran övertaggade sångare säger att vi ska lira låten vi nyss spela EN GÅNG TILL. Det slutar me att han slängde bort papret med texten och därför inte kan låten, ÖVERHUVUDTAGET. Så vi sluta lira genom halva låten och går skamset av scenen och bestämde oss att aldrig lira me den sångaren igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt band uppträde i en "bandtävling" för några år sedan, där man skulle spela en cover och en egen låt.

Våran cover var At the gates - Blinded by fear och vi tänkte att vi skulle använda introt från original låten

till våran cover

och tajma det snyggt. Dock så lyckades ljudteknikerna inte få ljudet till våran trummis som skulle diskret slå 2 slag före vi skulle spela.

Det slutade med cirka 5-6 sekunders total pinsam tystnad med starkt ljus (var mörkt före).

Dock så gick ju resten bra och vi vann 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade dra ut strömsladden till en pedal nu på senaste giget i fredags. Bröt kedjan mellan orgel och leslie så det blev noll ljud. Så kass medhörning hade jag också att jag inte märkte att något var fel förräns nästa låt. Fast det var inte så farligt. Ingen hade märkt nåt =/ Vad man nu ska tycka om det =).

Det där med fel transpose på keyboarden är min största skräck då jag har börjat använda transpose lite då och då av lathetsskäl då gitarristeerna i bandet stämmer upp och ner ibland med nån jäkla grej på gitarrhalsen. Har haft fel transpose flera ggr på rep men aldrig på spelning som tur är. Men det lär komma förr eller senare om jag inte lär mig låtarna i lustiga tonarter.

EDIT: Detta var inte min värsta felspelning. Bara min sista som gnager lite just nu. Annars har vi gjort en hel del mkt dumt i mitt förra band inkluderat spela i olika tonart och misssa takter totalt..

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog två pinsamheter som hänt mig vad jag kommer ihåg.

1. Hade konsert på musikhögsklan i göteborg. Spelade ett klassiskt stycke med piano och trumpet. Hade repat innan och alla tre satser satt som ett smäck! Går uppp på scen med gott självförtroende och sätter mig vid flygeln. Under halva första satsen så flyttar sig lampan i taket som även jag använde för att se noterna så andra delen blev en ren improvisation! Hur f-n jag lyckades med det vet jag inte, men ingen publiken hade reagerat iaf 🙂

2. Hade spelning på krogen med coverbandet. Spelar superstition och helt plötsligt slutar bandet lira och jag fortsätter med riffet. Kommer ihåg att jag tänkte, just det ja,jag skulle göra något här. Slutar med att jag slutar spela mitt i riffet och kommer ihåg att jag även vräker ur mig någon dum kommentar som säkert hördes.

EDIT: Kom på en gång när alla i jazzbandet började spela i olika tonarter på en konsert. Avbröt och förklarade för publiken att de just fått höra fusion och gick vidare 😛

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog två pinsamheter som hänt mig vad jag kommer ihåg.

1. Hade konsert på musikhögsklan i göteborg. Spelade ett klassiskt stycke med piano och trumpet. Hade repat innan och alla tre satser satt som ett smäck! Går uppp på scen med gott självförtroende och sätter mig vid flygeln. Under halva första satsen så flyttar sig lampan i taket som även jag använde för att se noterna så andra delen blev en ren improvisation! Hur f-n jag lyckades med det vet jag inte, men ingen publiken hade reagerat iaf 🙂

2. Hade spelning på krogen med coverbandet. Spelar superstition och helt plötsligt slutar bandet lira och jag fortsätter med riffet. Kommer ihåg att jag tänkte, just det ja,jag skulle göra något här. Slutar med att jag slutar spela mitt i riffet och kommer ihåg att jag även vräker ur mig någon dum kommentar som säkert hördes.

EDIT: Kom på en gång när alla i jazzbandet började spela i olika tonarter på en konsert. Avbröt och förklarade för publiken att de just fått höra fusion och gick vidare 🙁

MVH

Anders

Fusion... Den är bra. Den kommentaren borde alla band lära sig.

Hur pinsamt än misstaget är......... Fusion

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här blev lite fel, mycket rätt!

På min egen Lost Like A Pinball är det ett så pass långt gitarrgnidarparti att jag, om jag vill, hinner klättra upp på nånting och stå och stajla. I IOGT-lokalen i Freluga nånstans i Hälsingeskogen klättrade jag upp på PA-lådan, en sån här ganska hög snygg Hagströmlåda med 15"+horn. När solot närmade sig slutet beräknade jag att hoppa ner till micken och börja sjunga exakt samtidigt som jag landade. Det jag inte tänkte på var att scengolvet var byggt av spånskivor, så jag for rakt igenom golvet och blev ståendes nere på det ordinarie golvet. Som tur var så fick jag i farten med mig micken från stativet, så jag bara sjöng på och avslutade låten som om inget var nåt onormalt, ståendes nere i hålet. Stort jubel, och några fotograferade hålet efteråt.

Riktiga fel blir det ofta, på mina C och D-munspel är tonartsbokstaven helt bortnött så det blir ganska fula grejer i fel tonart. Jag brukar byta snabbt. Håller man färgen brukar aldrig nån fatta nånting, det enda publiken tänker på är att bli dyngrak. Oftast i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

På trumman är man rena säkerheten själv...skämt och sidå.

Vi repade in "Bleed the freak" med Alice in chains och vi filmade alltid våra rep för att lyssna och rätta till.

Men min körsång och min när jag lägger stämman på versen ....jag ser totalt osäker ut och låter ännu osäkrare, än idag när jag och sångaren träffas vilket är sällan så nämner vi alltid det...klockorna stannade så illa lät det.

Och hemma hos han går den väl runt som partybreaker!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
På trumman är man rena säkerheten själv...

Varför så kaxig? 🥰

Edit:Hellpig gillar att redigera mina inlägg

Redigerat av Analogfreak
Personangrepp
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste bara få bidra med den gången när vi ganska så sent på natten med vårt coverband skulle klämma i med Joan Jets käcka "I love rock´n roll" på en hemmafest. Vi hade kommit så långt som till andra refrängen när jag vände mig mot basisten eftersom jag tyckte att hans basspel lät lite märkligt. Och mycket riktigt: Hans fingrar rörde sig nog vaket över halsen men själv hade basisten somnat stående med huvudet lutat mot bröstet..

I bandet tycker vi att han av respekt mot låttiteln KUNDE ha valt en annan sång för sin tupplur..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

hmm

det här utspelade sig när jag var runt femton år och spelade i ett grindcore/TrashBand...

vi skulle spela på ett ställe som heter gamla tingshuset tillsammans med några andra mer etablerade punk/Trash band

och jag hade just upptäckt cannabis(Vi kan kalla det Knark om du vill, men det är inte rätt 😲 )

iaf så hade jag köpt en påse dundergräs och var väl lite ivrig att testa på kvaliten så jag rökte en ganska stadig joint precis innan vi skulle gå upp på scenen, och den situationen jag satte mig i då var nog den värsta jag varit med om, det stod ett gäng förväntansfulla drägg och väntade på riktigt mangel, men sekunden jag satte mig bakom trummorna var det exakt som om jag glömt allt jag gjort tidigare i mitt liv, jag var helt blank. jag kom inte ihåg NÅNTING jag satt och blödde ur ögonen och verkligen försökte komma ihåg hur första låten började men INGENTING , jag var helt panikslagen och visste absolut inte vad jag skulle ta mig till, så jag frågade gitarristen hur låten började inför alla i publiken och han vart bara mer och mer irriterad samtidigt som jag vart mer och mer kokt, men tillslut efter några pinsamma minuter så lyckades vi i alla fall sparka igång spelningen och den vart väl lite knasig kan man lugnt säga, men eftersom det mest var fulla punks i publiken så vart det mest en rolig grej, men jag lärde mig i alla fall en läxa...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

kul tråd

skulle spela på sommaravslutningen i åttan, bryan adams - heaven. spelade piano då på ett äldre svintungt yamaha stage piano.

ca 500 pers. mitt i första refrängen så då går skruven till stället upp och skiten far rakt ner i scenen 2 cm från mina fötter. xD

BRAK! och alla blir jättetysta. bandet slutar spela. sen börjar alla skratta.

har en jättefin film på det hela. 😑

är mitt absolut roligaste musikminne någonsin.

vi började från början på låten igen när ljudtekniker och resten av bandet hjälpt mig få upp pianot på stället och dra åt skruven på stället ordentligt.

ingen aning om vem som inte dragit åt skruven på stället. var nog dom som riggade. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades med en riktgit fin grej... Fastän det inte var mitt fel egentligen..

Vi skulle ha vår första spelning med pyro och nervös och stressad som jag var över att rigga fick ljudkilllen kolla över stämningen på min gitarr.

Allt frid och fröjd till vi ska spela första låten.. Jag börjar själv i introt. Går bra någon takt tills jag ska ta en sträng som låter heeeelt fel.

Försöker rädda situtionen med att försöka flytta ett eller två band för att hitta rätt ton. Misslyckas helt. Låter förjävligt. Så jag avbryter allt.. Hela bandet som just kommet in på ett taktslag kollar lite skumt på mig...

Jag kollar tonernar på strängarna och upptäcker att ljudkillen skruvat på ena strängen och stämt fel...

Lite pinsamt men allt gick bra så fort jag fått allt till rätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

kul tråd

skulle spela på sommaravslutningen i åttan, bryan adams - heaven. spelade piano då på ett äldre svintungt yamaha stage piano.

ca 500 pers. mitt i första refrängen så då går skruven till stället upp och skiten far rakt ner i scenen 2 cm från mina fötter. xD

BRAK! och alla blir jättetysta. bandet slutar spela. sen börjar alla skratta.

har en jättefin film på det hela. 😑

är mitt absolut roligaste musikminne någonsin.

vi började från början på låten igen när ljudtekniker och resten av bandet hjälpt mig få upp pianot på stället och dra åt skruven på stället ordentligt.

ingen aning om vem som inte dragit åt skruven på stället. var nog dom som riggade. 🙂

lyckades nästan göra om detta igen på en speling för nåra veckor sen. En roddare tyckte jag skulle använda synthstativet som fanns i lokalen. ställde upp synthen och vis av erfarenheten i inlägget ovanför så var jag bara tvungen att kolla så det var åtdraget. tryckte till lätt på synthen varpå synthstället börjar sin färd mot backen igen för att ingen dragit åt det ordentligt... Jag var beredd på detta och fångade upp synthen... 😆

kommer i fortsättningen bara använda mina egna ställ som jag drar åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...