Jump to content
Annons

Mastring - kunden har alltid rätt?


ledzappa

Recommended Posts

Annons
jaha... här klarnar det bit för bit...

dom har alltså först godkänt jobbet genom att betala fakturan - sen ändrat sig?

är det nåt mer i storyn du inte delgett oss?

Det var inte det som var grejen, utan att han tog bestämt avstånd från att trycka upp nivåer så att de kan loudness-kriga med andra kommersiella plattor. Hade inte gjort någon skillnad om de inte hade betalat, han hade ju haft samma ståndpunkt i frågan ändå. Men ja, det är klart att det är klantigt att betala innan man är säker på att man är 100% nöjd. De trodde väl att de var det men kom på saker efter att ha lyssnat i några dagar.

Jag har mixat projekt som jag tagit betalt för, och sedan fått önskemål om att fixa till något i efterhand. Har aldrig varit några problem. Tror de skulle bli besvikna på mig om jag sa "nu har ni betalat = done!".

Nu verkar ju iaf allt lösa sig i alla fall. Det är ju kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Du kanske inte har förstått vad hans syfte med sitt företag är. Om han nu inte vill loudnesskriga med de andra så måste ni rätta er efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske inte har förstått vad hans syfte med sitt företag är. Om han nu inte vill loudnesskriga med de andra så måste ni rätta er efter det.

Nu gick det ju bra från hans sida om han slapp ha namnet på deras skiva. Så alla blir nöjda. Precis som det ska vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nu gick det ju bra från hans sida om han slapp ha namnet på deras skiva. Så alla blir nöjda. Precis som det ska vara.

Men så bra! Nu är alla nöjda och glada då! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte det som var grejen

nej grejen är att storyn verkar inte särskilt opartiskt återberättad

1. Författaren ansvarar för sitt inlägg.

Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.

nåt att fundera över

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag börjar tro att du sitter där med stånd i byxan när du läser denna tråd.

Du verkar så otroligt upphetsad.

Du utgår från dig själv kanske? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

stormen i tekoppen III.

Finns ju en anledning till att folk loudnesskrigar. Det är ju lite som kärnvapenfrågan. Den som slutar först riskerar att bli bombad. Alla vet att det är dåligt men ingen vågar ta ett steg bak.

Jag förstår folk som vill bli maximerade och förstår även mastrare som vägrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej grejen är att storyn verkar inte särskilt opartiskt återberättad

nåt att fundera över

Jag har berättat storyn så opartiskt som jag kunnat. Vad är det som klämmer? De skickade en skiva på mastring, fick tillbaks en skiva som de kände sig nöjda med och betalade, kom kort därefter på att de ville ha den lite hårade limiterad varpå teknikern förklarar att han tar strängt avstånd från loudness-kriget. Därför tänker han inte limitera hårdare. Inte för att han redan fått betalt, det hade inget med saken att göra.

Nu har allt löst sig i frågan och jag känner att jag fått nog med intryck och olika åsikter i frågan från folk här. Tackar alla som har svarat och bidragit till diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har allt löst sig i frågan och jag känner att jag fått nog med intryck och olika åsikter i frågan från folk här. Tackar alla som har svarat och bidragit till diskussionen.

Tack själv!

Har njutit av att läsa det här med grovaste stånd jag haft på länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med så känns det verkligen bra att det finns mastringstekniker som inte vill mönstra in och medverka i volymkriget...även om det verkar som om han till slut tyvärr går med på det, men motståndet fanns i alla fall, alltid nåt att bygga vidare på!

Sen håller jag med om att storyn är väldigt partiskt återberättad samt att viktiga detaljer verkar saknas...riktigt botten.

Tyvärr är det sådana som ledzappa som gör att detta fåniga volymkrig överhuvudtaget fortfarande existerar, och han är inte ensam verkar det som... 🙂

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Om du tycker att mina inlägg inte bidrar till "en vettig diskussion" är det tråkigt. Är det för att du inte håller med om mina åsiker eller har jag på annat sätt trampat på någon här? I så fall ber jag om ursäkt, det var inte min avsikt.

ledsen för ett sent svar. har haft fullt upp sen i förmiddags.

Att vi tycker olika har jag inga problem med. Hade vi tyckt lika hade det ju inte blivit mycket till diskussion. Snarare grejen att bara bortse från alla resonemang som du inte håller med om (gäller inte bara dig). jag tycker såhär: Stå för vad du tycker och kom med konkreta argument för det (vilket du gör). Möt andras argument utifrån dina egna åsikter, och argumentera utifrån det. Bortse inte från dom.

Det var ju en helt käpprät- åt-skogen liknelse tycker jag, precis som liknelsen med besiktningsmannen tidigare i tråden. Vattenläckor är ju inte speciellt försvarbart att be om eftersom det inte finns något underlägg för den begäran. Det är inte som att någon brukar be om det. Maxade skivor finns det däremot gott om. Det är lite av en NORM. Varken vattenläckor eller obesiktade bilar är samma sak.

Här är ett bra exempel på avfärdande av argument (och liknelse i detta fallet). Det kanske är käpprätt åt skogen i din lilla värld men som du kanske märkt i tråden finns det andra sätt att se på det.

Jag har berättat storyn så opartiskt som jag kunnat. Vad är det som klämmer? De skickade en skiva på mastring, fick tillbaks en skiva som de kände sig nöjda med och betalade, kom kort därefter på att de ville ha den lite hårade limiterad varpå teknikern förklarar att han tar strängt avstånd från loudness-kriget. Därför tänker han inte limitera hårdare. Inte för att han redan fått betalt, det hade inget med saken att göra.

Hur tror du storyn hade låtit om han hade berättat vad som hände?

För en massa år sen såg jag en dokumentär med någon som hävdade att NASA aldrig landat på månen. De som gjort dokumentären la fram argument efter argument i säkert en timme. Mitt i dokumentären hade dom klippt in en intervju med en snubbe från NASA. Han fick ungefär 5 sekunder på sig och han säga ungefär "det är inte så vi har visst landat på månen".

Jag tar inte ställning i huruvida NASA landat på månen eller inte men objektivitet och trovärdighet uppnås sällan genom att bara höra hur ena sidan upplevt en situation. Är du med på vad jag menar?

Nu har allt löst sig i frågan och jag känner att jag fått nog med intryck och olika åsikter i frågan från folk här. Tackar alla som har svarat och bidragit till diskussionen.

Skönt att det löste sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så att kunden kanske inte alltid har rätt, men det är väl det mottot mastringsfirmor borde gå efter? Jag mixade nyligen en låt till några kompisar som de sedan skickade på mastring hos en välkänd mastringsfirma här i sthlm som garanterar högsta kvalité. De fick tillbaks materialet och var jättenöjda med allt förutom nivån (tilläggas bör att de spelar hårdrock). De kände att slutnivån var några dB för låg jämfört med många kommersiella skivor. De påpekade detta i ett mail och fick tillbaks ett svar där det stod att han totalvägrar att limitera lite hårdare, och bad de gå till någon av alla amatörer som utför den typen av arbete. Är det bara amatörer som som lyssnar på sina kunder och pressar upp nivåerna lite till? Är t.ex. cutting room amatörer?

Jag blev nästan lite chockad. Dåligt kundbemötande!

Tycker det är helt korrekt att be idioter som dom att gå och bajsa i byxan. Dom bidrar till dåligt ljud> distortion> huvudvärk> irritation> konflikter och slutligen> krig.

Det politiskt korrekta sättet att gå till väga är att informera samhället om att kvaltén blir gravt komprimissad, men det bästa och snabbaste sättet är ju att sätta ner foten och totalvägra. Dom kunde iofs sig betett sig lite mer intelligent och berättat hur trasig deras musik skulle låta ist. Be dom komma förbi en 30min på en kaffe o få sig en lektion eller nåt.

Jag tycker om kompressore på kanaler, subbussar och mastern (gärna mkt), men att sedan skicka mixen genom distboxar, clippa mixen i en AD och slutligen limitera mixen är helt fantastiskt korkat. Så du menar att mitt techno spår inte skär igenom bakgrundsbruset på Ministry Of Sound? Aj då, det är bäst att du sätter den i skruvstädet och dra åt lite till, gärna tills det går sönder tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Tjena folkens!

Jag är ett snart 50 år gammalt popsnöre. Jag köper typ 50 album per år inom alla genrer. Det finns inga dålig genrer, bara dåligt gjord musik, men det vet ju dom flesta här.

"Vi gamla männinskor" (om jag får höja min röst för dom) tycker att dom flesta produktionerna av modern popmusik låter så extremt skitdåligt att man kan spy. Vad var det som hände i mitten på 90-talet egentligen? Vad håller ni på med, ni som gör musik? Dom tekniska förutsättningarna för att göra väljudande musikproduktioner har aldrig varit bättre eller billigare än just nu och ändå har det aldrig låtit så genomuselt som just nu.

"Kunden" i dessa sammanhang kan förstås tolkas som bandet/artisten/producententen i sammanhanget eftersom detta är ett svenskt studioforum. Jag vill hävda att slutkunden är den som för (skattade) pengar köper skivan/filen i den mån man fortfarande kan få tag på sånt. "Vi" använder bla. Spotify för att screena utbudet och därefter kan rätt vax inköpas.

För väldigt många år sen (typ innan man använde Atari-dator för att spela in MIDI) spelade jag i band och vi var även i studio och spelade in spår där jag själv sjöng och spelade saxofon. Precis då började man så sakta spela in SMPTE-kod på kanal 24 för att styra en massa ny skit. Jag är tekniskt intresserad och hänger med bra inom ljud och sånt tycker jag.

Nyproduktioner måste underkasta sig artistens/producentens eget huvud vad gäller produktion och mastering. Det är självklart. Om moraliskt/musikaliskt/tekniskt intresserade firmor inom mastering inte vill höja nivån och slicka bort eller suga av dom sista decibellen i dynamik för att det känns för jävla taskigt kan jag tycka det är glädjande eftersom jag är slutkund och vill ha goda fonogram.

Det hela måste vara en fråga om att kunna beställa en produkt som är sådan som man önskar; Altså en fråga om att specificera en produkt. Är man så korkad att mixerbordets/datorns slutprodukt inte duger kan man fråga sig vad införda klang- och dynamikfel på det färdigmixade programmaterialet kan tillföra produkten blir väl min tanke.

Tävlar man med radio-ljudet som redan är behandlat 3 gånger blir det ju en nedåtgående spiral som slutar i helvetet för alla musikälskare. På 70- och 80-talet hade vi kanske tyckt att det vore behagligt att ställa nivån på våra kasettdäck vid analog reproduktion (piratkopiering) av så lågdynamiskt material. Kanske musik-kasetten är påväg tillbaks? Den standarden verkar faktiskt räcka även för slutmastering av modern popmusik att döma av köpbart utbud.

Kort sagt borde man kanske gå tillbaks till multikanal-stadiet i (hem-)studion och styra upp det hela bättre från början innan man börjar härja med stereospåret?

Vad värre är "remastras" klassiska album nu i en en takt som är svindlande. Som lök på laxen är dom klassiska produktionerna från 80-talet slutsålda för vanliga konsumenter och finns enbart till rövarpriser på obskyra auktions-siter som samlarobjekt. Detta förekommer även i Sverige och som exempel kan Ted Gärdestads arbeten tas upp.

Det ser inte bra ut för en 50-taggare som vill köpa ett gammalt fint pop-album att ha hemma och njuta till en god spritdryck eller ett glas vin. Det hela påminner om en rituell nedbränning av Kungliga Biblioteket efter att detta ersatts av mobil-foton av boksidorna. Det blir liksom inte samma grej...

Världens mest sålda album kan tjäna som ett exempel på utvecklingen inom modern (re)mastering. Altså Michael Jacksons "Thriller" som släpptes den 30 November 1982. Guinness rekordbok anger antalet sålda album till 104 miljoner...

Ljudtekniska sällskapets tidning "Musik och Ljudteknik" har på sin hemsida en hoper analyser av av albumet i fråga (nederst):

http://www.lts.a.se/lts/analyser-molt.

Här kan man registrera den kvalitetsreduktion som skett successivt genom åren. Tidigare i tråden har ordet "bajskorv" nämts. Detta förutsätter förtstås att nån area i diagrammet inte är täckt av content. Frågan är vad man ska kalla det när hela fönstret är täckt?

I denna post har jag utan att skämmas stulit och återutgivit material ingående i en artikel i Ljudtekniska Sällskapets medlemstidning "Musik och Ljudteknik" nummer 3 2013 eftersom jag anser att artikelns budskap måste spridas i snabbare takt.

//drLove

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Som jag sa så har masteringsföretaget sitt rykte att tänka på angående slutresultatet.

Vill masteringsföretaget inte producera en bajskorv så får kunden finna sig i det... så enkelt är det... cool.gif

Marknaden styr alltid! Det funkar inte att vara kräsen i servicebranschen.

Tänker på bilexemplet som någon drog upp tidigare:

"Om man som billackerare får uppdraget att sprutmåla en M3 rosa med gröna elefanter så nog fan skulle man göra det, för jag kan inte bestämma åt kunden vad han ska tycka är rätt."

Lackaren kan komma med rekommendationer om vad hen tycker och tänker, men lik förbaskat kommer han kånka förr eller senare.

Ibland får man finna sig i att göra saker man inte alltid vill göra.

Redigerat av ItsFluff
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Jag tycker att all världens datorer borde syncas till Windows Time med SMPTE tidskod. Då skulle alla människor vara glada.;-)

Jag skulle vara glad om Analogfreak kunde vara här och komma med ett argumentativt motpåstående:-) Tack! (nostalgi)

Edit: meningsbyggnad

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att all världens datorer borde syncas till Windows Time med SMPTE tidskod. Då skulle alla människor vara glada.;-)

Vem f-n vill ha med någonting som har med Microsoft att göra? Inte JAG i alla fall!! Men, kanske SMPTE;-)

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att all världens datorer borde syncas till Windows Time med SMPTE tidskod. Då skulle alla människor vara glada.;-)

Och om våra hjärnor kunde synkroniseras till ett världsligt AD LIB - så hade det varit väldigt bra:-)

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Marknaden styr alltid! Det funkar inte att vara kräsen i servicebranschen.

Tänker på bilexemplet som någon drog upp tidigare:

"Om man som billackerare får uppdraget att sprutmåla en M3 rosa med gröna elefanter så nog fan skulle man göra det, för jag kan inte bestämma åt kunden vad han ska tycka är rätt."

Lackaren kan komma med rekommendationer om vad hen tycker och tänker, men lik förbaskat kommer han kånka förr eller senare.

Ibland får man finna sig i att göra saker man inte alltid vill göra.

Om du vill ha en chock-rosa bil så skulle de flesta ge dig det. Skulle du vilja att billackeraren behandlar karossen med slägga för full patte som kommer han/hon som bäst be dig gå därifrån. I värsta fall kräva att testa tekniken på dig först. Det hela är väldigt enkelt: vill du ha nåt som ett företag inte kan eller vill erbjuda - gå vidare. Är du villig att kompromissa av nån anledning, exempelvis att företaget ifråga kanske har andra saker du anser ovärderliga - förhandla fram något ni båda kan stå för, eller gör delar av jobbet där, och resten någon annan stans. Det här händer hela tiden.

Jag tänker att den som driver ett företag får driva sitt

företag hur han vill så länge han följer de lagar och föreskrifter som verksamheten omfattas av. Ingen kan tvinga ett företag att göra alla kunder nöjda. Eftersom det nästan finns lika många ståndpunkter och åsikter som det finns människor på jorden så kommer man aldrig att genom sin egen ideologi lyckas övertyga alla andra om att man själv är den som har rätt.

Fuckin' A, mon. Det är omöjligt att göra alla glada då det ofta dessutom är överdrivna egon med i bilden. Eller helt enkelt orealistiska förväntningar. Jag tackar nej till dåliga gig hela tiden, men för oss inom media har vi i vart fall möjligheten att kontraktera att våra namn är förbjudna att användas om kunden skulle erbjuda tillräckligt med pengar för att göra ett gig intressant, men man verkligen inte vill bli förknippad med detta project personligen/företagsmässigt.

Bör kanske nämna att ta pengar för ett jobb inte är horeri - det är kneg. Att hora för pengarna är att göra något man verkligen är emot, exempelvis om jag nån gång hade gjort reklam för ett företag som gillar att slå små barn. Det skulle inte hända oavsett gaget.

Kortfattat kan man säga: Kunden har alltid rätt, förutom när den har fel. Har den fel, så är det vårat jobb som företagare/frilansare att erbjuda alternativ och försöka (utan att vara dryg) att hjälpa kunden förstå vad som är fel eller kan göras bättre/effektivare.

Är kunden dum i huvudet, har kunden alltid fel, men var inte ett ollon själv för det. Visa respekt & räkna med att man kan ha fel själv, hur tvärsäker man än må vara. Försök vända på kundens argument för att se om det kan tänkas att ni missuppfattat varandra, men tror man inte på giget, och ni inte kan komma överens om nåt, så tar man inte jobbet. Så enkelt är det. Går man till en Volvohandlare & ber att få sin 242 (tee-hee) uppgraderad till en Ferrari Testarossa så kommer man alltid bli besviken, och gnäller man över detta hos andra så kommer med störta säkerhet dessa dö av skratt medans man står med nyllet fullt av skamset snor & tårar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kunden har alltid rätt. Lyssnar man inte på en betalande kund (sålänge det inte är helt åt helvete) bör man inte driva ett företag avsett för vinst. Kommerciell musik som slickar nollan borde inte vara någonting nytt för ett kommerciellt masteringsbolag i dagens läge! Argumentera för sin sak och förklara vad hen tror blir bäst är en sak men vägra kundens begäran tycker jag är fel! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...