Jump to content
Annons

Monitorköp


ramoand

Recommended Posts

Jag har tänkt införskaffa lite monitorer nu till min lilla studio. Jag var o provlyssnade lite olika förra lördagen och dom jag gillade mest var Adam A7 Pro då de lät bäst och även hade en RCA ingång utöver XLR ingången som tillåter mig att ha min dj bänk inkopplad samtidigt som datorn. Jag lyssnade även på en del andra såklart, däribland Adam A5 - som också lät riktigt bra. Jag tyckte det var ganska stor skillnad ändå mellan dem och A7orna. De som kunkurrerade mest med A7orna var Genelec 8020A, men jag tycker att A7orna lät aningen bättre plus att de hade en extra RCA ingång och det är ett stort plus för mig.

Det jag funderar på är då:

1. Är det värt att köpa A7orna för mig som har en hemstudio i ett rum på 12-14 kvadrat (vet inte exakt hur stort det är)? Jag gissar på att många säger: "Köp A5 istället". Men jag tycker ändå att A7orna lät betydligt bättre..

2. Vad är skillanden mellan Adam A7 och Adam A7 Pro?

3. Bör man skaffa stativ till högtalarna eller går det bra att ställa dom på skrivbordet (i öronhöjd)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
[...]

1. Är det värt att köpa A7orna för mig som har en hemstudio i ett rum på 12-14 kvadrat (vet inte exakt hur stort det är)? Jag gissar på att många säger: "Köp A5 istället". Men jag tycker ändå att A7orna lät betydligt bättre..

2. Vad är skillanden mellan Adam A7 och Adam A7 Pro?

3. Bör man skaffa stativ till högtalarna eller går det bra att ställa dom på skrivbordet (i öronhöjd)?

1. jag tycker du ska köra på A7:orna om du tycker dom låter bättre. Innan jag flyttade hade jag mina i ett normalstort sovrum och det funkade jättebra (trots bristande akustikbehandling). I min nya lägenhet har jag inte kopplat upp dom än...

2. Ingen aning. Var är Claes??

3. jag la några böcker under för att få dom i öronhöjd och skar till ett par bitar av ett liggunderlag som jag ställde högtalarna på för att dämpa vibrationer. Vet inte om det hjälpte men tyckte som sagt det funkade mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt införskaffa lite monitorer nu till min lilla studio. Jag var o provlyssnade lite olika förra lördagen och dom jag gillade mest var Adam A7 Pro då de lät bäst och även hade en RCA ingång utöver XLR ingången som tillåter mig att ha min dj bänk inkopplad samtidigt som datorn. Jag lyssnade även på en del andra såklart, däribland Adam A5 - som också lät riktigt bra. Jag tyckte det var ganska stor skillnad ändå mellan dem och A7orna. De som kunkurrerade mest med A7orna var Genelec 8020A, men jag tycker att A7orna lät aningen bättre plus att de hade en extra RCA ingång och det är ett stort plus för mig.

Det jag funderar på är då:

1. Är det värt att köpa A7orna för mig som har en hemstudio i ett rum på 12-14 kvadrat (vet inte exakt hur stort det är)? Jag gissar på att många säger: "Köp A5 istället". Men jag tycker ändå att A7orna lät betydligt bättre..

Det kan ha varit skillnad på rums-eq inställningarna på baksidan eller skillnad på placeringen i rummet eller volyminställningen, så det är mycket som kan påverka dig att välja de dyrare, beroende på hur butiken har ställt in dem och hur de har placerat dem när du lyssnar...

Du får lite djupare bas med A7 och du har lite starkare slutsteg i dem, så det är definitivt inte fel att välja dem - men du ska kanske ändå lyssna igen och kolla upp inställningarna och lyssna riktigt noga och se till att ljudnivån är lika etc... Det är ju onödigt att betala mer om det inte behövs för att di ska bli nöjd.

2. Vad är skillanden mellan Adam A7 och Adam A7 Pro?

...att det inte finns någon som heter "A7 Pro"...

Hade den kanske en annan färg, så vet jag vad det handlar om - men annars har jag inte hört talas om det.

3. Bör man skaffa stativ till högtalarna eller går det bra att ställa dom på skrivbordet (i öronhöjd)?

På skrivbordet går bra - men lägg dämpkuddar (Auralex MoPads eller liknande, men sönderklippt liggunderlag i några lager funkar också nästan lika bra - men är inte lika snyggt...) mellan bordet och monitorerna, så att inte vibrationerna skickas ner i bordet och ger en luddigare bas och andra problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)

Jag har relativt nyligen skaffat ett par Genelec 8020, som du nämner och jag måste självklart puffa för dem 😉 De är ju klart mindre än Adam både A5 & 7, så basen lär vara mer begränsad och i och med att du nämner att du djar så kanske du behöver djupare bas. Det jag ser är att Adam monitorerna inte är löptidskorrigerade, samt att baffeln är rätt enkel, så spridningen är nog sämre än hos 8020, vilket gör det än viktigare att ha dem i öronhöjd. När jag letade monitorer så slogs jag av upplösningen i 8020, som var i en annan klass, men de var oxå dyrare än de jag jämförde med vilket var orättvist. En viktig sak när man lyssnar på monitorer (eller högtalare över huvud taget) är att lyssna på material med full dynamik. Så "omastrat" som möjligt. Linjära i frekvens är en sak, men dynamiskt linjära är en helt annan. Kanske var lite off-topic detta, men tanken var god 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja - banddiskanterna i ADAM-monitorerna gör att de får en större sweetspot än vanliga dometweeters, så där finns det inget problem med spridningen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag har relativt nyligen skaffat ett par Genelec 8020, som du nämner och jag måste självklart puffa för dem ☺️ De är ju klart mindre än Adam både A5 & 7, så basen lär vara mer begränsad och i och med att du nämner att du djar så kanske du behöver djupare bas. Det jag ser är att Adam monitorerna inte är löptidskorrigerade, samt att baffeln är rätt enkel, så spridningen är nog sämre än hos 8020, vilket gör det än viktigare att ha dem i öronhöjd. När jag letade monitorer så slogs jag av upplösningen i 8020, som var i en annan klass, men de var oxå dyrare än de jag jämförde med vilket var orättvist. En viktig sak när man lyssnar på monitorer (eller högtalare över huvud taget) är att lyssna på material med full dynamik. Så "omastrat" som möjligt. Linjära i frekvens är en sak, men dynamiskt linjära är en helt annan. Kanske var lite off-topic detta, men tanken var god 😛

Lustigt vad man har olika ideal när det gäller lyssning. jag tyckte Adam (både A5 och A7) var bra mycket tydligare i mellanregister och diskant än de Genelec-högtalare jag hörde (8020, 8030 och 8040).

Vad betyder löptidskorrigerade och baffel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)
Lustigt vad man har olika ideal när det gäller lyssning. jag tyckte Adam (både A5 och A7) var bra mycket tydligare i mellanregister och diskant än de Genelec-högtalare jag hörde (8020, 8030 och 8040).

Vad betyder löptidskorrigerade och baffel?

Om man tittar på högtalaren lite från sidan ser man att diskanten sitter lite framför basen, om baffeln (framsidan på högtalaren) är helt platt. Löptidskorrigerad betyder att diskanten är lite infälld, så att ljudet från båda elementen når lyssnaren samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Är det värt att köpa A7orna för mig som har en hemstudio i ett rum på 12-14 kvadrat (vet inte exakt hur stort det är)? Jag gissar på att många säger: "Köp A5 istället". Men jag tycker ändå att A7orna lät betydligt bättre..
Om bägge var neutralt inställda och du tyckte att A7 lät så pass bättre att det skulle motivera prisskillnaden, då ser jag ingen som helst anledning att välja annat. Annars kommer du att se monitorerna som ett "nedköp" och aldrig vara helt nöjd.

Att du använder lådor som du trivs ihop med är det viktigaste.

2. Vad är skillanden mellan Adam A7 och Adam A7 Pro?

Nej, A7 Pro har jag inte hört om.

A5 och A5 Pro finns däremot, och då är det ingen skillnad på högtalaren i sig. A5 är pianolackad (vitt eller svart) och A5 Pro är matt grå.

A7 är matt, så det är kanske därför någon butik har råkat lägga till Pro som extrabenämning.

3. Bör man skaffa stativ till högtalarna eller går det bra att ställa dom på skrivbordet (i öronhöjd)?
Det viktiga är att de sitter i öronhöjd, på rätt avstånd och i rätt vinkel. Ditt huvud och de två monitorerna bör tillsammans bilda en liksidig triangel, så avståndet mellan högtalarna är lika stort som mellan högtalaren och ditt öra.

Så med detta så går bollen tillbaka till dig. Hur stort är ditt skrivbord? Är det ett djupt bord hamnar högtalarna längre ut på sidan. Är det ett brett bord och du sätter stativ vid sidan om bordet måste du sitta långt ifrån också. Osv. osv. etc. etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga är att de sitter i öronhöjd, på rätt avstånd och i rätt vinkel. Ditt huvud och de två monitorerna bör tillsammans bilda en liksidig triangel, så avståndet mellan högtalarna är lika stort som mellan högtalaren och ditt öra.

Så med detta så går bollen tillbaka till dig. Hur stort är ditt skrivbord? Är det ett djupt bord hamnar högtalarna längre ut på sidan. Är det ett brett bord och du sätter stativ vid sidan om bordet måste du sitta långt ifrån också. Osv. osv. etc. etc.

SKrivbordet jag har nu är för litet, det rymmer bara 2 st 22"-skrämar i bredd så jag har tänkt köpa nytt skrivbord. Och det kommer jag att bestämma måtten på då man kan köpa en träskiva på kanske Bauhaus eller liknande och köpa ben på IKEA. Så tänkte köpa ett så pass brett att även ett par A7or får plats bredvid skärmarna. Måste bara komma på nåt bra sätt att gå upp dom i rätt höjd... bordet är ju bara 75 cm högt ungefär. Nån som har tips på bra bordsstativ eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina monitorhyllor här hemma byggdes av plock på IKEA:s fyndavdelning. En (röd) garderobssida kapades till snygg bänk, och Billy (ek-)hyllplan kapades till att bli vägg/ben.

Vinkeljärnen köptes på Jula - och ja, innermåttet mellan hyllornas väggar är lagom för att placera in lite rackprylar.

2 x 22" bildskärmar och 2 A7 blir ganska brett. Då behöver du verkligen djupet också. Eller sätta monitorerna på stativ bakom bordet.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Om man tittar på högtalaren lite från sidan ser man att diskanten sitter lite framför basen, om baffeln (framsidan på högtalaren) är helt platt. Löptidskorrigerad betyder att diskanten är lite infälld, så att ljudet från båda elementen når lyssnaren samtidigt.

tack för en bra förklaring! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina monitorhyllor här hemma byggdes av plock på IKEA:s fyndavdelning. En (röd) garderobssida kapades till snygg bänk, och Billy (ek-)hyllplan kapades till att bli vägg/ben.

Vinkeljärnen köptes på Jula - och ja, innermåttet mellan hyllornas väggar är lagom för att placera in lite rackprylar.

2 x 22" bildskärmar och 2 A7 blir ganska brett. Då behöver du verkligen djupet också. Eller sätta monitorerna på stativ bakom bordet.

Aah de e ju sant.. har du nåt annat förslag? 😉 Skulle det gå att sätta dom över skärmarna? 🙂

Om jag skall sätta dom på stativ bakom bordet så kan jag ju i princip lika gärna bara köpa ett djupare skrivbord. Vill helst slippa köpa golv-monitorstativ..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Är det värt att köpa A7orna för mig som har en hemstudio i ett rum på 12-14 kvadrat (vet inte exakt hur stort det är)? Jag gissar på att många säger: "Köp A5 istället". Men jag tycker ändå att A7orna lät betydligt bättre..

2. Vad är skillanden mellan Adam A7 och Adam A7 Pro?

3. Bör man skaffa stativ till högtalarna eller går det bra att ställa dom på skrivbordet (i öronhöjd)?

1. Ja

2. Se svaren ovan.

3. Om ditt skrivbord inte är allt för högt är det både ekonomiskt och skitsmart att ställa högtalarna på stående lecablock. De kostar väldigt lite och resonerar lika mycket som frigolit.

Link to comment
Dela på andra sajter

3. Om ditt skrivbord inte är allt för högt är det både ekonomiskt och skitsmart att ställa högtalarna på stående lecablock. De kostar väldigt lite och resonerar lika mycket som frigolit.

Bra tips! Så får det bli den dagen jag skaffar monitorer. Har åxå ganska trångt kring skrivbordet och vill inte köpa nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3. Om ditt skrivbord inte är allt för högt är det både ekonomiskt och skitsmart att ställa högtalarna på stående lecablock. De kostar väldigt lite och resonerar lika mycket som frigolit.

Aaah det verkar vara en bra idé! Det ändå problemet är väl att mitt skrivbord måste vara ordentligt brett eftersom jag ska få plats med 2 st 22"-skärmar och 2 st Adam A7 i bredd.... men det kanske går ändå :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mina A7'or ståendes bakom skrivbordet, på två "leca-torn".

Då har du bara 1 skärm eller? För om jag sätter mina bakom skrivbordet så hamnar ju nästan skärmarna ivägen.. fast de e klart, lite tjänar man ju på det. Men som sagt, vill helst slippa att köpa golvstativ till monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Aah de e ju sant.. har du nåt annat förslag? 😑 Skulle det gå att sätta dom över skärmarna? 😑

Om jag skall sätta dom på stativ bakom bordet så kan jag ju i princip lika gärna bara köpa ett djupare skrivbord. Vill helst slippa köpa golv-monitorstativ..

Kolla efter Ikea Jerker med sidohyllor på blocket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla efter Ikea Jerker med sidohyllor på blocket.

Det ultimata hemstudiobordet! 😑 Jag har ett sådant själv med 4 sidohyllor för att få plats med alla monitorer...

J-t synd att Ikea har slutat tillverka det. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ultimata hemstudiobordet! 🙂 Jag har ett sådant själv med 4 sidohyllor för att få plats med alla monitorer...

J-t synd att Ikea har slutat tillverka det. 🙂

Hehe aah de e kanske sant, men jag vill att mitt bord skall vara i ek så att det matchar resten av min inredning 🙂 Därför vill jag bygga det själv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe aah de e kanske sant, men jag vill att mitt bord skall vara i ek så att det matchar resten av min inredning 😠 Därför vill jag bygga det själv..

Va tror ni om att bygga en hylla ovanför skärmarna o sätta monitorerna där? För om jag ska ha dom breve mina skärmar så måste jag ha ett skrivbord som e tyup 1,5 meter djupt och det är rätt mycket... 🙂 hade väl tänkt mig ett skrivbordsdjup på ca 1 m.

Och en annan fråga, MÅSTE mitt huvud och de två monitorerna bilda en liksidig triangel? Vad händer om de inte gör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Va tror ni om att bygga en hylla ovanför skärmarna o sätta monitorerna där? För om jag ska ha dom breve mina skärmar så måste jag ha ett skrivbord som e tyup 1,5 meter djupt och det är rätt mycket... 😏 hade väl tänkt mig ett skrivbordsdjup på ca 1 m.

Och en annan fråga, MÅSTE mitt huvud och de två monitorerna bilda en liksidig triangel? Vad händer om de inte gör det?

Diskantelementen ska vara i höjd med öronen och det ska vara så nära en liksidig triangel som möjligt för att du inte ska få en för bred/smal stereobild. Om du sätter monitorerna ovanför skärmarna, så får du antagligen ställa dem upp och ner för att få diskanten i rätt höjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskantelementen ska vara i höjd med öronen och det ska vara så nära en liksidig triangel som möjligt för att du inte ska få en för bred/smal stereobild. Om du sätter monitorerna ovanför skärmarna, så får du antagligen ställa dem upp och ner för att få diskanten i rätt höjd.

Okej, visste inte att det var diskanten man skulle gå efter 😏 Men okej, då är det inget bra alternativ. Jag antar att Adam A7 inte är lämpliga att lägga ner heller? Hmm... det blir klurigt de här..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, visste inte att det var banddiskanten man skulle gå efter 😏 Men okej, då är det inget bra alternativ. Jag antar att Adam A7 inte är lämpliga att lägga ner heller? Hmm... det blir klurigt de här..

Det är inga problem att ställa monitorerna med diskanten ner, men se till att ha dem precis i bordskanten då, så att du inte får reflektioner i bordet från diskanten.

Du kan inte lägga dem ner horisontellet, eftersom de i likhet med de flesta monitorer inte är gjorda för att användas på det hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga problem att ställa monitorerna med diskanten ner, men se till att ha dem precis i bordskanten då, så att du inte får reflektioner i bordet från diskanten.

Du kan inte lägga dem ner horisontellet, eftersom de i likhet med de flesta monitorer inte är gjorda för att användas på det hållet.

Okej, tack så mycket för svar! Får ta o fundera vidare på hur jag ska göra.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...