Jump to content
Annons

Vad är grejen med growl?


barkley

Recommended Posts

Annons

Growl är sång i extrem form. Att påstå att en som growlar inte kan sjunga förstår du nog själv att det inte håller, många är faktiskt duktiga sångare också. Det är bara ett annat uttrycksätt. Jag tycker viss musik kräver den typen av sång, det är inte antingen eller.

Samma gäller väl rap, är det folk som inte kan sjunga eller är det en annan uttrycksform bara? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Growl är sång i extrem form. Att påstå att en som growlar inte kan sjunga förstår du nog själv att det inte håller, många är faktiskt duktiga sångare också. Det är bara ett annat uttrycksätt. Jag tycker viss musik kräver den typen av sång, det är inte antingen eller.

Samma gäller väl rap, är det folk som inte kan sjunga eller är det en annan uttrycksform bara? 😑

Jorå jag vet.

Tycker bara det är störande att man i vissa hårdrocks-genre har bestämt sig för att man måste growla jämt.

Jag kan köpa att man gör det ibland som en effekt.

Musiken är ju bra och tung i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ungefär som att fråga "vad är meningen med dist på gitarrer", för att sätta det i perspektiv...

Om du jämför med hur många populärmusikaliska akter som använder sig av distortion på gitarren i jämförelse med growlsång...

Growlsång är väldigt mycket mer extremt i mina ögon än dist på gitarren. Men visst, snackar vi Drop till C med 0.13 strängar

och en elak dist så...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jorå jag vet.

Tycker bara det är störande att man i vissa hårdrocks-genre har bestämt sig för att man måste growla jämt.

Jag kan köpa att man gör det ibland som en effekt.

Tja, måste man rappa hela tiden? Räcker det inte med att ha det ibland som en effekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom skulle jag inte vilja se en film med en skådis som skrek hela tiden.

Jag skulle tycka att det skulle vara jävligt kul om en skådis sprang runt och skrek hela tiden i en film, hur udda och kul skulle inte det vara på en skala?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tycka att det skulle vara jävligt kul om en skådis sprang runt och skrek hela tiden i en film, hur udda och kul skulle inte det vara på en skala?

Ja - en gång kanske. Eftersom det är det udda som är kul!

Och det är just min poäng:

Jag tycker inte growl är speciellt udda och extremt längre eftersom "alla" tyngre metalband gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ja - en gång kanske. Eftersom det är det udda som är kul!

Och det är just min poäng:

Jag tycker inte growl är speciellt udda och extremt längre eftersom "alla" tyngre metalband gör det.

Är ett band tungt i dina öron när sångaren growlar?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag skulle tycka att det skulle vara jävligt kul om en skådis sprang runt och skrek hela tiden i en film, hur udda och kul skulle inte det vara på en skala?

Det är väl bara att titta på en italiensk film där de kan stå och skrika i 20 minuter i sträck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tycka att det skulle vara jävligt kul om en skådis sprang runt och skrek hela tiden i en film, hur udda och kul skulle inte det vara på en skala?

Så är det ju ofta i svenska drama-filmer, så det är bara att börja titta på sådana... 😄

Tur att smaken är olika. Själv gillar jag varken growl, rap eller skrikande skådisar - men samtidigt hade det nog varit ganska trist om inte de olika stilarna fanns - för då hade det inte funnits några extrema kontraster som gör att man tar till sig "sin" musik ännu mer när man hör avarterna som finns i andra genre... Det hade inte heller kommit fram några kombinationer av mer "normal" sång och extremerna.

Mångfald är alltid bra - hur "dålig" delar av mångfalden än är... :rolleyes:

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Claes. Det är bra med mångfald även om man inte tycker om alla delar av den. Personligen har jag svårt för growl men det är mitt problem. Jag antar att man använder sig av growl tekniken för att förstärka ilskan i texten men det är bara vad jag gissar på. Kan inte säga så mycket mer eftersom jag inte är insatt i stilen.

HipHop/Rap faller mig mer i smaken... så länge det är bra gjort. En bra HipHop låt (enligt mig) ska vara intresant att lyssna på även om "sången" är enformig. Det handlar mer om att bakgrunden/Beatet ska vara intressant och produktionen ska hjälpa textens budskap att bli tydligare.

Alla kan inte gilla allt men det är det som gör musik så magiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla Will Ferrells filmer 😄

Edit:

Antingen så gillar man det eller så inte, finns lika många band som manglar på utan growl med lite growl och de som rakt av köttar på hela tiden. Välj din pryl!

Redigerat av Osmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att titta på en italiensk film där de kan stå och skrika i 20 minuter i sträck.

Och dubbat, i italienska filmer är det ju alltid en skådis som filmas, sen sitter en helt annan lirare och skriker i ett snustorrt bås även om filmscenen är tagen inne i en kyrkokatedral. Italienska filmer orkar jag med i typ 10 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Och dubbat, i italienska filmer är det ju alltid en skådis som filmas, sen sitter en helt annan lirare och skriker i ett snustorrt bås även om filmscenen är tagen inne i en kyrkokatedral. Italienska filmer orkar jag med i typ 10 minuter.

Det kanske var en italiensk hip-hop musikvideo du såg.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du jämför med hur många populärmusikaliska akter som använder sig av distortion på gitarren i jämförelse med growlsång...

Growlsång är väldigt mycket mer extremt i mina ögon än dist på gitarren. Men visst, snackar vi Drop till C med 0.13 strängar

och en elak dist så...

*Tummen upp* för 0.13 och Drop-C, eller varför inte en 7'a 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå jag vet.

Tycker bara det är störande att man i vissa hårdrocks-genre har bestämt sig för att man måste growla jämt.

Jag kan köpa att man gör det ibland som en effekt.

Musiken är ju bra och tung i sig.

Jag håller helt med. Ta Opeth t.ex. Sångaren är en grym sångare och musiken i sig är riktigt fet. Dock så tycker jag inte om growlandet - endast som du säger, ibland som en effekt.

Det finns några bra låtar som är just så. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt med. Ta Opeth t.ex. Sångaren är en grym sångare och musiken i sig är riktigt fet. Dock så tycker jag inte om growlandet - endast som du säger, ibland som en effekt.

Det finns några bra låtar som är just så. 😛

Jag spelar lite på deras senaste skiva.. Efter att jag fått frågan gick jag in på Myspace och lyssnade... Blev minst sagt paff, tungt och massa growl Och jag som aldrig gillat metal...

Men i studion visade det sig att Mikael som sjunger är stort fan av Camel (som jag verkligen älskar) och det hördes.

Sen när jag fick höra spåren så sjöng han helt otroligt bra! Det var också första gången jag uppskattade growl, eftersom det ligger tillsamman med suverän sång, som en effekt.

Det ska mycket till för att jag ska bli berörd av growl på något djupare plan, tycker oftast att det låter macho-fjantigt, men detta var en ögonöppnare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Personligen så står jag inte ut med Hammerfall, Sabaton och liknande band just därför att dom inte Growlar eller gör någonting med attityd..., låter ju bara som dansband med lite dist, och så några extremtöntiga fotbollskörer här och där.

Fattar man inte Growl så är det ju synd, men det finns ju andra band att lyssna på istället...

Jag fattar inte hur man kan lyssna på Håkan Hellström...., Han kan ju varken Growla, sjunga, rappa eller någonting alls faktiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så står jag inte ut med Hammerfall, Sabaton och liknande band just därför att dom inte Growlar eller gör någonting med attityd..., låter ju bara som dansband med lite dist, och så några extremtöntiga fotbollskörer här och där.

Fattar man inte Growl så är det ju synd, men det finns ju andra band att lyssna på istället...

Jag fattar inte hur man kan lyssna på Håkan Hellström...., Han kan ju varken Growla, sjunga, rappa eller någonting alls faktiskt...

+1 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...