Jump to content
Annons

Ozone - Mastring - Distande


niclashbg

Recommended Posts

Då har man äntligen inskaffat Ozone 4, och får leva fattig resten av månaden. Har hört så jävla mkt bra om Ozone 4, så då lyder frågan:

När man mastrar, vilket jag är ganska ny inom, så vill man få en så pressad och så hög mix i volym som möjligt. Men hur jag än bär mig åt så distar det när jag lägger in te.x en compressor från Ozone på masterspåret, även de färdiga presetsen.

Distar fortfarande när jag justerar input - outputen.

Inom musiken så är jag ingen nybörjare och har koll på det mesta, men jag bokstavligt talat suger inom området mastring.

Måste jag mixa varje spår med compressor trots att jag inte anser att de behövs, bara för att trycka ihopa mixen? Har youtubat och googlat en del, men har inte hittat ngn bra tutorial.

Någon kunnig som vill dela med sig? Jobbar i Logic Studio 8.

www.myspace.com/theendproductionsonline

FÖRRESTEN.. kan ngn mod flytta denna tråden till mixning eller mastring? Mitt internet vill visst inte göra det !

Redigerat av niclashbg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rätt ofta finns det en hel del att vinna på att skära bort bas från spår som inte behöver det. Bas äter gärna upp mycket headroom utan att ge så mycket tillbaka i form av upplevd ljudstyrka. Gå igenom dina separata spår och lägg ett hi-pass filter där det verkar vettigt. Själv skär jag som regel bort på allt, inklusive bas och kick - i varierande grad. Det har ju även den goda sideffefekten att mixen som helhet kan bli klarare och mindre murrig. Å andra sidan kan den tappa tyngd och kraft om man skär för mycket. Man får prova sig fram och A/B-lyssna mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som om du ska ta några timmar och läsa igenom guiderna på http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html dom är bra och jag lovar att du hittar nyckeln till det sound du är ute efter... Jag har jobbat med mastering i snart 20 år och jag lär mig än 😎

Ps.. Glöm inte den gyllene regeln inom audiomastering "less i more" 😉

ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste jag mixa varje spår med compressor trots att jag inte anser att de behövs, bara för att trycka ihopa mixen?

Tricket är att göra en mix som tål tokkomprimering. Alla ljud påverkar varandra, exakt hur går inte att svara på generellt, det får man testa sig fram till. Det är ganska givet är att delar av mixen måste komprimeras för sig innan du skickar in alltihop i maximizer-mangeln, men hur mycket och vad beror på allt från hur det spelats in till vilken genre det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

vill man?

innan du svarar "klart som fan man vill!" med reptilhjärnan - fundera en gång till; vill man verkligen just det?

Varför man vill det? För att få en ganska låg volym på en låt krävs inte så mycket arbete. Jag syftar inte på att maxa kompressorn som på Metallicas Death magnetic, för det blir bara för mycket.

Man vill ju inte ha en låt som är lågt mastrad, vad ska det vara bra till? Blir ju bara jobbigt om man spelar en låt på en fest; då måste man ju höja så jävla mycket, sen när nästa låt kommer så vips så har man sprängs högtalarna!

Du förstår säkert va jag menar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som om du ska ta några timmar och läsa igenom guiderna på http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html dom är bra och jag lovar att du hittar nyckeln till det sound du är ute efter... Jag har jobbat med mastering i snart 20 år och jag lär mig än 😛

Ps.. Glöm inte den gyllene regeln inom audiomastering "less i more" 😮

ds.

Tackar! Har tankat det nu, men idag spelar Sverige - Malta så får läsa i dagarna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt ofta finns det en hel del att vinna på att skära bort bas från spår som inte behöver det. Bas äter gärna upp mycket headroom utan att ge så mycket tillbaka i form av upplevd ljudstyrka. Gå igenom dina separata spår och lägg ett hi-pass filter där det verkar vettigt. Själv skär jag som regel bort på allt, inklusive bas och kick - i varierande grad. Det har ju även den goda sideffefekten att mixen som helhet kan bli klarare och mindre murrig. Å andra sidan kan den tappa tyngd och kraft om man skär för mycket. Man får prova sig fram och A/B-lyssna mycket.

Det var ett jävligt bra tips som jag inte ens har tänkt på. Eller jo.. har ju tänkt på att sänka basen på just bas-spåret, men inte sänka allt =)

Drar du upp basen sen på mastern sen eller låter du det vara?

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du förstår säkert va jag menar =)

visst gör jag det 🙂

men nu har vi kommit en bit ifrån "få en så pressad och så hög mix i volym som möjligt." eller hur?

för precis som du tycker nog dom flesta att death magnetic inte är nåt vidare ljudideal 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

visst gör jag det 😉

men nu har vi kommit en bit ifrån "få en så pressad och så hög mix i volym som möjligt." eller hur?

för precis som du tycker nog dom flesta att death magnetic inte är nåt vidare ljudideal 🙂

Kan även tillägga att jag inte producerar Metallicas stil precis. Producerar RnB, sen när det kommer till smak så har alla sin egen smak, vilket betyder att jag kan gilla när de är pressat medans inte du gör de 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Häpp,

Satt precis med samma dilemma nu i helgen, fast i mitt fall var det mer knaster och allmänt oväsen när jag la på compressor på masterregeln....Iallafullafan så löste det sig efter jag höjt latencyn för ljudkortet till max...Då svarade pluggarna hur fint som helst.

Kan ju vara värt och testa...

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
vill man?

innan du svarar "klart som fan man vill!" med reptilhjärnan - fundera en gång till; vill man verkligen just det?

😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Häpp,

Satt precis med samma dilemma nu i helgen, fast i mitt fall var det mer knaster och allmänt oväsen när jag la på compressor på masterregeln....Iallafullafan så löste det sig efter jag höjt latencyn för ljudkortet till max...Då svarade pluggarna hur fint som helst.

Kan ju vara värt och testa...

Tjohopp!

det tror jag redan att jag har testat! men ska ge det en chans. Har dock löst ozone-problemet nu ! det var inputen som stod för högt, jag hade inte skurit av några frekvenser ALLT så allt var bara ett jävla mullrande. Jag la kicken på en enskild kanal och pressade den som in i helvete, SEN la jag på ozone med ett färdigt preset som hette typ "house basic". Sedan mixtrade jag med inputen och outputen inne i ozone tills de lät bra, och sedan höjde jag masterreglen. Blev rekord-hög ljudnivå för min del iaf , och nu kan även jag säga att jag är besatt av ozone =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...