Jump to content
Annons

Bandkompression...


april second

Recommended Posts

Annons

Nån som kan förklara detaljerat?

En gammal bandspelare på jobbet har massiv komprimering när man kopplar nåt i aux-ingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Steinberg Magneto simulerar en rullbandare. Låter snyggt som VacUm säger. Kan ställa in lite snygg dist oxå.

En höjdare.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som kan förklara detaljerat?

En gammal bandspelare på jobbet har massiv komprimering när man kopplar nåt i aux-ingången.

Det är nog inte samma sak då. Kompressionen blir ju först när man spelat in och sen spelar upp det igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som händer är att om man överstyr inspelningen lagom mycket, så uppstår en kompression och distorsion som många tycker är trevlig. Det uppstår alltså en försämring av signalen, som det är på modet att tycka om för tillfället... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så är det ju främst trummor som det verkar vara speciellt noga att denna legendomsusade bandkompression ska finnas på. Många vill ha en studio med ett schysst trumrum och en schysst rullbandare. Sen lägger de över trummorna på hårddisk och lägger på resten av instrumenten, kanske i en helt annan och mindre studio eller rent av hemma. Så har jag förstått det, är det fel? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så är det ju främst trummor som det verkar vara speciellt noga att denna legendomsusade bandkompression ska finnas på. Många vill ha en studio med ett schysst trumrum och en schysst rullbandare. Sen lägger de över trummorna på hårddisk och lägger på resten av instrumenten, kanske i en helt annan och mindre studio eller rent av hemma. Så har jag förstått det, är det fel? 😄

Det stämmer perfekt. Dessutom kan man lägga basgitarren på en kanal på samma rullbandare och spela in samtidigt som trummorna , ska spelas in så VU-mätaren piskar upp mot +10dB , eller något däråt , bara det inte blir lite för mycket dist. Det ställer man in med trial/error.

Enligt min erfarenhet blir det rejält med eq skärning efteråt , speciellt vid 1-3 Khz (där örat är som känsligast ) annars gör det ont i öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

[Lite offtopic]

Jag har ett sånt här kassettband:

http://www.oaktreeent.com/web_photos/Stere...e_Tape_web1.jpg

🙁

Det är rätt fett. Tungt och stabilt som fan. Hittade det på Expert av ren slump för ett par år sen 🙂 .. Har bara provat att spela in på det ett par gånger. 🙂

[/Lite offtopic]

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

[Lite offtopic]

Jag har ett sånt här kassettband:

http://www.oaktreeent.com/web_photos/Stere...e_Tape_web1.jpg

🙂

Det är rätt fett. Tungt och stabilt som fan. Hittade det på Expert av ren slump för ett par år sen 🙂 ..  Har bara provat att spela in på det ett par gånger. 🙂

[/Lite offtopic]

/Daniel

Om jag tänker efter så tror jag att han som jobbade där sa att bandet egentligen kostade runt 200 spänn, men de sålde det billigt för typ 80 spänn 🙁

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

(Detta är sista spamposten, lovar! 🙁)

Hahaha! Såg att siten jag hämtade bilden ifrån (sökte snabbt på Google och hittade den där sajten bland de första och sen klickade jag bara på bilden för att förstora) är en annons där han säljer ett oöppnat tvåpack med sådana band för $299.99 ... Bandet är tydligen från 1990; där ser man 🙂...

http://www.oaktreeent.com/Sony_Super_Metal...sette_Tapes.htm

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

är det samma sak att köra line in -> line out genom en rullbandare som att banda och spela upp?

Nej det blir ett helt annat ljud, iallafall på den som står här hemma. Beror förmodligen på den omtalade bandkompressionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man vill åt med "bandkompression", är bristerna i mediat (bandet), som gör att det blir en "trevlig" färgning enligt modekänsliga... Bandet återger helt enkelt inte verkligheten korrekt, som en hårddiskinspelning - utan ger en mjuk distorsion och en komprimeringseffekt när bandet mättas och blir "lagom" överstyrt.

Det har alltså inget med elektroniken att göra.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Kan man inte tänka sig att en gammal rullbandare med rör faktiskt kan ge en viss kompression ihop med dist även utan inspelningsmomentet, p g a eventuell förekomst av rör och sådant...

Jag minns med bultande hjärta doften och ljudet av de gamla rullbandarna i plugget. Tandberg, va? Grå och fina...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast uppnår man den där legendomsusade bandkompressionen med en gammal vanlig tvåkanalsbandare? Ska man inte upp i lite högre divisioner både vad gäller bandare och band innan vi kan börja snacka "önskvärd bandkompression"? För annars har vi några goa gamla häckar till rullbandspelare på min ljudinstitution som jag brukar använda för att skrämma mina elever med. När de tjatar om att vissa moment i ljudarbetet i Protools är "jobbiga" så plockar jag fram ett sånt där gammalt muskedunder, band, sax, tejp och så säger jag: "Jobbigt? Vill Ni göra nåt jobbigt?". Det vill de inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte tänka sig att en gammal rullbandare med rör faktiskt kan ge en viss kompression ihop med dist även utan inspelningsmomentet, p g a eventuell förekomst av rör och sådant...

Dist får du säkert, men det är nog ganska meningslöst om du är ute efter kompression. I så fall är det bättre att skaffa en ny rörpreamp, eftersom du troligen behöver byta de uråldriga rören i bandaren för att det ska låta hyggligt - och med en rörpreamp slipper du en stor klump som inte används till annat än effektburk. Det är dessutom lättare att skruva in en preamp i racket... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jo, visst är det kanske så, men det finns folk som gör allt för den "äkta" känslan. Jag såg på TV hur de byggde en medeltida slunga i skala 1:1. Det verkade nästan lika farligt att manövrera manicken som att drabbas av dess projektiler...

Visst hade de kunnat köpa en Haubits 77, men det hade inte varit lika ball...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel, men den sk bandkompressionen beror väl på mediets förhållandevis begränsade dynamiska omfång? Som ni säkert märker låter det *skpfrrrt* när ni styr över något i datorn, och samma grej händer med band, med den lilla skillnaden att bandets (i sammanhanget) långsamma responstid ger en mjukare avrundning som kanske låter mer *vrrrm*. Det är alltså egentligen dist det är frågan om...

Sedan finns det ju gamla fina leksaksbandare med auto gain correction, dvs brickwall-limiter, som också kan användas för kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel, men den sk bandkompressionen beror väl på mediets förhållandevis begränsade dynamiska omfång? Som ni säkert märker låter det *skpfrrrt* när ni styr över något i datorn, och samma grej händer med band, med den lilla skillnaden att bandets (i sammanhanget) långsamma responstid ger en mjukare avrundning som kanske låter mer *vrrrm*. Det är alltså egentligen dist det är frågan om...

Sedan finns det ju gamla fina leksaksbandare med auto gain correction, dvs brickwall-limiter, som också kan användas för kompression.

Du har helt rätt.. men!

Man måste inte dista på bandarn för att det ska bli sån där härlig kompression. Bara ett trumset eller vad man nu vill ha har passerat så låter plötsligt.. ..rullbandare!

Kört färdigmixade trumspår genom rullbandare under mix ett par gånger bara för att få det att låta snyggt och då har jag inte överstyrt alls.

edit: nu menar jag dist som överstyrning. inget annat.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vad som händer är att om man överstyr inspelningen lagom mycket, så uppstår en kompression och distorsion som många tycker är trevlig. Det uppstår alltså en försämring av signalen, som det är på modet att tycka om för tillfället... :rolleyes:

Claes, nu trampar du väl ändå i klaveret? Att kalla magnetbandets sound för en modefluga. Rullband har varit studiostandard åtminstone sedan början av 1950-talet. De senaste tio åren har magnetbandet fått hård konkurrens från digitala medier (framförallt hårddisken). Men fortfarande föredrar de flesta studiotekniker (jag känner) att mixa ner på 1/2" eller åtminsone 1/4", för soundets skull.

Magnetband har unik karaktär och specifika kvaliteter som tagits upp i flera tidigare inlägg.

För mig är den främsta fördelen med magnetbandet att det har ett hem-tamt sound. Lägger jag över ett digitalt inspelat ljud till en rullbandare och sedan spelar upp det så kan jag höra en viss färgning, och på något sätt känns ljudet som att det har fått sin rätta plats. Svårt att beskriva. Ett typexempel är kanske Mellotronen. En enkel stråkton från en mellotron kan få en redan komplex mix att kännas mer bekant. När man solar mellotronen hör man mest brus och svaj och bakom det en gäll stråke.

Hur som helst. Jag respekterar att magnetband inte faller alla i smaken, men magnetbandet har skapat genrer, sound och musikhistoria och kan inte kallas för modefluga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som händer är att om man överstyr inspelningen lagom mycket, så uppstår en kompression och distorsion som många tycker är trevlig. Det uppstår alltså en försämring av signalen, som det är på modet att tycka om för tillfället... :rolleyes:

Claes, nu trampar du väl ändå i klaveret? Att kalla magnetbandets sound för en modefluga. Rullband har varit studiostandard åtminstone sedan början av 1950-talet. De senaste tio åren har magnetbandet fått hård konkurrens från digitala medier (framförallt hårddisken). Men fortfarande föredrar de flesta studiotekniker (jag känner) att mixa ner på 1/2" eller åtminsone 1/4", för soundets skull.

Magnetband har unik karaktär och specifika kvaliteter som tagits upp i flera tidigare inlägg.

För mig är den främsta fördelen med magnetbandet att det har ett hem-tamt sound. Lägger jag över ett digitalt inspelat ljud till en rullbandare och sedan spelar upp det så kan jag höra en viss färgning, och på något sätt känns ljudet som att det har fått sin rätta plats. Svårt att beskriva. Ett typexempel är kanske Mellotronen. En enkel stråkton från en mellotron kan få en redan komplex mix att kännas mer bekant. När man solar mellotronen hör man mest brus och svaj och bakom det en gäll stråke.

Hur som helst. Jag respekterar att magnetband inte faller alla i smaken, men magnetbandet har skapat genrer, sound och musikhistoria och kan inte kallas för modefluga.

Jag tycker inte att jag trampar i klaveret på något sätt alls.

Jag anser i stället att de som med näbbar och klor kämpar sig kvar i en föråldrad och undermålig teknik, som aldrig egentligen har varit bra (åtminstone i rimliga prisnivåer), är fel ute. Jag har aldrig tyckt om bandets begränsningar, utan känner det mer som en lättnad att man numera kan spela in förhållandevis ofärgat...

Jag tror att de flesta som fortfarande använder band, gör det för att de vill att det ska låta liknande som det har gjort sedan urminnes tider - och inte nödvändigtvis för att det låter "bättre". I hemstudisammanhang måste jag då nämna det som en modepryl, eftersom folk ofta vill efterlikna "de stora" - men med MYCKET sämre prylar.

De bandmaskiner som finns i proffs-studios är ju inte riktigt att jämföra med det som vanliga dödliga har råd med - och därför får man mycket sämre resultat om man kör med band i en hemstudio, enligt min mening.

Yamaha NS10 är också "studiostandard" (efter att Yamaha delade ut 1000 par i reklamsyfte för länge sedan... produktplacering kallas det i filmsammanhang 😆 ), precis som AKG K240 - men ingen av dessa låter särskilt trevligt om du frågar mig...

Studiostandard eller inte; Magnetband har varit ett bristfälligt media från början till slut - och även om dess färgning har varit med och tvingat fram soundet, så innebär det inte att det är detta sound som är det optimala och mest naturtrogna... Det många glömmer, är att magnetband var det enda alternativet som fanns under lång tid - och då har man tyvärr fått hålla sig till det... Om ett antal år kommer inga bandmaskiner att gå att reparera längre och då kommer det inte att finnas alternativ till de digitala medierna - men det kommer att fungera precis lika bra. Det går ju att skapa ett sound på ett mer kontrollerat (och därmed enligt min bestämda mening, bättre) sätt än genom att spela in på band.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

...de som med näbbar och klor kämpar sig kvar i en föråldrad och undermålig teknik, som aldrig egentligen har varit bra (åtminstone i rimliga prisnivåer), är fel ute. [...] Om ett antal år kommer inga bandmaskiner att gå att reparera längre och då kommer det inte att finnas alternativ till de digitala medierna...

Jag håller delvis med om vad du skriver. Jag föredrar bra inspelningsutrustning framför dålig och gillar utvecklingen mot att allt bättre prylar säljs för allt lägre priser. Jag gillar också att allt fler prövar att spela in själva istället för att lägga tid och pengar på att gå till en (i värsta fall) medioker lågbudgetstudio.

Men jag blir provocerad av att du kallar karaktären hos ett magnetband för ett mode. För mig är det en karaktär som har indoktrinerat min uppfattning av musik. Rör, FET, magnetband osv är delar av mitt musikarv och hjälper mig att färga mina inspelningar åt det håll jag strävar.

Jag tror inte jag är ensam om det här. Och jag tycker inte det är nånting som kan kallas modefluga. Modeflugan för mig är i så fall att vi alla håller på med musikinspelning, att teknologin nu ger oss möjligheter att själva ta kontrollen över hela processen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att dra önskat spår genom en gammal tandbergarbandare.....går att hitta billigt tror jag, och labborera med input/outputen lite, så blir det ett väldigt trevligt sound.....VÄLDIGT likt LA2A´n på UAD-kortet, bortsett från lite(marginellt) mer brus (men detta finns det nog vissa som motsäger sig, då LA2A´n väl egentligen skall efterlikna något mkt dyrare)

....och detta utan att spela in det på band....bara in/ut....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...