Jump to content
Annons

Bandkompression...


april second

Recommended Posts

...de som med näbbar och klor kämpar sig kvar i en föråldrad och undermålig teknik, som aldrig egentligen har varit bra (åtminstone i rimliga prisnivåer), är fel ute. [...] Om ett antal år kommer inga bandmaskiner att gå att reparera längre och då kommer det inte att finnas alternativ till de digitala medierna...

Jag håller delvis med om vad du skriver. Jag föredrar bra inspelningsutrustning framför dålig och gillar utvecklingen mot att allt bättre prylar säljs för allt lägre priser. Jag gillar också att allt fler prövar att spela in själva istället för att lägga tid och pengar på att gå till en (i värsta fall) medioker lågbudgetstudio.

Men jag blir provocerad av att du kallar karaktären hos ett magnetband för ett mode. För mig är det en karaktär som har indoktrinerat min uppfattning av musik. Rör, FET, magnetband osv är delar av mitt musikarv och hjälper mig att färga mina inspelningar åt det håll jag strävar.

Jag tror inte jag är ensam om det här. Och jag tycker inte det är nånting som kan kallas modefluga. Modeflugan för mig är i så fall att vi alla håller på med musikinspelning, att teknologin nu ger oss möjligheter att själva ta kontrollen över hela processen.

Vi kanske missförstår eller pratar förbi varandra lite... :rolleyes:

Det är inte ljudkaraktären i sig jag tycker är en modefluga - utan att "alla" tvunget ska försöka apa efter gammal teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
är det samma sak att köra line in -> line out genom en rullbandare som att banda och spela upp?

På en hederlig gammal Studer-bandare med dubbla tonhuvuden efter varann så kan du göra så....den både spelar in och upp samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kanske missförstår eller pratar förbi varandra lite... 😄 .

Antagligen, det är ju ett ganska vanligt problem. Egentligen ville jag bara säga att soundet från magnetband är så djupt inrotat i inspelnings- och musikhistorian att det (iaf för mig) är svårt att se snacket om bandkompression som en modegrej.

Varje liten detalj inom inspelninsteknik diskuteras på forum som det här. Det är det positiva! Men när frågor som: "vad är sidechaining bra för?", eller nåt liknande kommer up för femte gången så är det vanligt att ta till ord som modefluga. Det är det negativa.

Om det kommer ny teknologi som kan efterlikna soundet från den gamla, fast med fler kontrollmöjligheter, så applåderar jag. Om det i sin tur kan få fler att lära sig färga ljudbilden efter tycke och smak så applåderar jag en gång till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...